Pagina 4 van 5

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 19 feb 2010 15:41
door Toolboy
Komt me erg bekent voor,er is ook een groep die middels de vuurtoren/wachttoren met een voet tussen de deur z`n mening wil op dringen.

Laat duidelijk zijn koop is koop. Bij wet vastgelegd.Probeer dan niet in uw voordeel de misleidingen van de alom bekende consumentenverrijkende organisaties te volgen.
Daar wordt er maar 1 beter van.,consumentenverrijkendebelangenverenigingen zoals bv consumentenbond :D

T

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 19 feb 2010 16:18
door crazyme
BBCS schreef:Als jij vind dat jij dat recht wel zou moeten hebben: ga dan een beklag doen bij de Nederlandse wetgever. Dat is de enige die het kan veranderen. :D
Lees anders mijn reactie nog een keer, en dan zonder je te verslikken in alle opwinding.....

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 19 feb 2010 16:21
door seagoing racer2
Beste
je hebt nu eenmaal niet het recht om een product terug te brengen en de winkelier hoeft geen product terug te nemen waarmee niets mankeert.
Dit klopt, maar ...

Veel winkeliers voeren een ander beleid hierin. Of ze accepteren geld terug voor een bepaald aantal dagen of ze geven je de mogelijkheid om te ruilen gedurende een bepaalde periode.

Dit beleid staat soms op de website of wordt in de winkel of op de kassabon vermeld.

Als de winkelier dus een beter beleid voert dan het wettelijk kader, is dit wel degelijk een verplichting geworden.

Als er dus in de winkel groot staat aangekondigd : "ruilen binnen 7 dagen " heb je hier ook recht op, en kun je dit indien nodig afdwingen... :mrgreen:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 19 feb 2010 17:39
door Toolboy
Als er dus in de winkel groot staat aangekondigd : "ruilen binnen 7 dagen.


Dit zie ik alhier nooit staan.
Maar u heeft wel een punt vaak staat het wel op de kassa bon.
En als ik dat op de bon zou hebben staan :?:
Maar de ts gaat over iets anders.
Om on te blijven in reclame`s en uitverkoop gelden andere regels,die ook niet rechtsgeldig zijn.

T

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 19 feb 2010 19:12
door BBCS
seagoing racer2 schreef:Beste
je hebt nu eenmaal niet het recht om een product terug te brengen en de winkelier hoeft geen product terug te nemen waarmee niets mankeert.
Dit klopt, maar ...

Veel winkeliers voeren een ander beleid hierin. Of ze accepteren geld terug voor een bepaald aantal dagen of ze geven je de mogelijkheid om te ruilen gedurende een bepaalde periode.

Dit beleid staat soms op de website of wordt in de winkel of op de kassabon vermeld.

Als de winkelier dus een beter beleid voert dan het wettelijk kader, is dit wel degelijk een verplichting geworden.

Als er dus in de winkel groot staat aangekondigd : "ruilen binnen 7 dagen " heb je hier ook recht op, en kun je dit indien nodig afdwingen... :mrgreen:
Als de winkelier aangeeft dat het wel kan en volgens welke voorwaarden, dan moet hij daar wel aan houden. Ik heb ook niet gezegd dat dit niet van toepassing is.
Maar dat is niet de vraag.
De vraag is of de winkelier dat ten aller tijden verplicht is.
Oftewel: dat de consument ten aller tijden het recht heeft om een product terug te brengen.

De winkelier bepaald zelf tegen welke voorwaarden hij dit doet en kan ook aangeven dat er alleen tegoedbonnen wordt verstrekt.

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 02 mar 2010 22:06
door MarinaV6
Ik werk zelf in een winkel en wij doen helemaal niet moeilijk met retouren.
zelfs geneesmiddelen mogen retour uiteraard gaan die niet meer het vak in maar de bak in.
Wij doen dit omdat je geen discussies wil met een klant want stel je hebt een 14dgn niet goed geld terug retour regeling en je klant komt op de 15e dag met keurig de bon om het artikel retour te brengen maar helaas 1 dag te laat moet ik dan een discussie aangaan met de klant want let wel op dat moment heb ik niet alleen met de klant een discussie maar ook alle klanten die ons kunnen horen. nee dit is niet klantvriendelijk het enigste wat wij vragen is een kassabon of een ander bewijs van aankoop dit om fraude te voorkomen

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 03 mar 2010 02:33
door crazyme
MarinaV6 schreef:zelfs geneesmiddelen mogen retour uiteraard gaan die niet meer het vak in maar de bak in.
Die geneesmiddelen worden dus vernietigd ?
Duur geintje dan die klanten die iets kopen en weer terugbrengen....

Door constant de discussie uit de weg te gaan worden grenzen verschoven. Dit is een maatschappelijk probleem overigens.

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 03 mar 2010 08:25
door Pindakaaspotje
crazyme schreef:
MarinaV6 schreef:zelfs geneesmiddelen mogen retour uiteraard gaan die niet meer het vak in maar de bak in.
Die geneesmiddelen worden dus vernietigd ?
Duur geintje dan die klanten die iets kopen en weer terugbrengen....

Door constant de discussie uit de weg te gaan worden grenzen verschoven. Dit is een maatschappelijk probleem overigens.
uiteraard worden geneesmiddelen vernietigd. (zelfde geldt voor (verse) levenswaren in de supermarkt, er kan niet meer gegarandeerd worden dat ze goed bewaard zijn (niet te warm etc.) Het is toch absurd dat je in zo'n geval denkt dat je dingen terug kan brengen.

In zulke gevallen is het wat mij betreft: koop is koop. Ik zou het ook nooit in mijn hoofd halen dat soort producten terug te brengen... maar schijnbaar denkt de brutale medemens daar anders over, en komen ze er blijkbaar soms nog mee weg ook.

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 03 mar 2010 10:04
door BBCS
Die brutale mens is ook van mening dat zij het recht hebben om altijd een product terug te kunnen brengen en dat de winkelier altijd verplicht is om een product terug te nemen.

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 03 mar 2010 11:25
door seconds-out
:shock:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 03 mar 2010 11:39
door BBCS
seconds-out schreef:
BBCS schreef:Die brutale mens is ook van mening dat zij het recht hebben om altijd een product terug te kunnen brengen en dat de winkelier altijd verplicht is om een product terug te nemen.
De brutale winkelier is van mening dat hij altijd het recht heeft om een produkt niet terug te nemen.

Zelfde onzin.
Als er niets mis is met het product, dan mag de winkelier inderdaad weigeren om het product terug te nemen.

In de winkel is het: koop=koop.

Als de winkelier aangegeven heeft dat de koper het product terug kan brengen en tegen welke condities, dan is de winkelier verplicht om daaraan te houden.

Lees aub goed wat ik hierboven geschreven heb.

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 03 mar 2010 11:52
door seconds-out
:shock:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 03 mar 2010 12:14
door seconds-out
:shock:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 03 mar 2010 13:41
door BBCS
Huh?

Waar heb jij het over?

Met alle respect, maar wat je nu zegt klopt echt geen moer van.

Dan moet jij mij eens vertellen waar jij het vandaan hebt dat de winkelier altijd verplicht is om een product terug te nemen.
seconds-out schreef:BBCS

Ook kan ik me voorstellen dat BCC zelf niet blij is met jouw aanwezigheid op dit forum, aangezien ze imageschade oplopen door jouw uitspraken.
Om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen is het dus beter een andere naam te kiezen.
Waar heb jij het over?????

Imageschade?
Belangenverstrengeling?

Leg het mij aub uit, want ik begrijp er totaal niets van.

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 03 mar 2010 15:24
door seconds-out
:shock:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 03 mar 2010 15:46
door seconds-out
:shock:

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 03 mar 2010 15:57
door BBCS
Natuurlijk mag iedereen zijn mening geven.
En dat een winkelier een product terugneemt draagt vaak wel bij aan een klantvriendelijkheid.

Als de vraag was of de winkelier een product terug zou nemen en wat je mening hierover is, dan kun je hierover goed discussiëren.

Echter is de vraag hier of de winkelier verplicht is om het product terug te nemen.
En daar is gewoon goed op geantwoord.

En om mij dan af te schilderen en op de man af te spelen, is gewoon onnodig.
Wat mijn antwoord te maken heeft met klantonvriendelijkheid, is mij echt een raadsel.

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 09 mar 2010 01:23
door Quisquid
Laten we het dan on topic houden.

Of een artikel "in de uitverkoop" (wat is dat eigenlijk, uitverkoop?) of in een "actieperiode" is gekocht, doet niet ter zake. Het is gewoon een volwaardige verkoopovereenkomst.

Als het artikel niet goed is, moet de verkoper ervoor zorgen dat het artikel alsnog goed wordt (reparatie of nieuw artikel). Dat is hij verplicht uit de verkoopovereenkomst: een artikel leveren dat deugt.

Als de koper achteraf spijt heeft van zijn aankoop, maar de leverancier wel correct een deugdelijk product heeft geleverd, is de leverancier niets te verwijten. Deze hoeft dan in beginsel niets terug te nemen. Er was immers een volwaardige koopovereenkomst.
Tenzij de verkoper hierover toezeggingen heeft gegeven (zoals "ruilen binnen twee weken"). Zulke toezeggingen maken dan deel uit van de koopovereenkomst.

Als een winkelier ónverplicht desgevraagd tóch terugneemt, is sprake van coulance. Hij hoeft dan niet het aankoopbedrag terug te geven, maar kan voor iets anders kiezen, zoals een tegoedbon, te besteden in zijn zaak.

Een uitzondering bestaat bijvorbeeld bij colportage. Dan moet de koopovereenkomst door de verkoper ingeschreven worden bij de Kamer van Koophandel, waarna de koper nog enkele dagen de tijd heeft de koopovereenkomst terug te draaien.

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 29 nov 2011 21:18
door HW007
seconds-out schreef:
BBCS schreef:
Als een winkelier niet aangeeft dat je een product terug kunt brengen, dan is dat niet van toepassing.
Dan is het zo:
Koop = koop
En je kunt als koper dan alleen terug als er iets mis is met het product.
Dat is nu eenmaal zo geregeld.[/quote
Zoals ik al aangaf heeft de koper geen recht op geld terug als hij het product terug wilt brengen, alleen als dat in de winkel is aangegeven of dat het in het koopcontract aangegeven is.
Al het andere is aan de goodwill van de winkelier.
Dat is geen misleiding of bedriegen, dat is nu eenmaal zo.

Als een winkelier aangeeft dat je een product terug kunt brengen, is hij dat ook verplicht om daaraan te houden.

Als een winkelier niet aangeeft dat je een product terug kunt brengen, dan is dat niet van toepassing.
Dan is het zo:
Koop = koop
En je kunt als koper dan alleen terug als er iets mis is met het product.
Dat is nu eenmaal zo geregeld.

Zoals ik al aangaf heeft de koper geen recht op geld terug als hij het product terug wilt brengen, alleen als dat in de winkel is aangegeven of dat het in het koopcontract aangegeven is.
Al het andere is aan de goodwill van de winkelier.
O daar komt ie dan toch eindelijk dat goodwill van een winkelier ook mogelijk is.
Dat laatste zinnetje is genoeg voor jou om mijn hele betoog onder uit te halen.

En wie heeft het nu over geld terug geven?
We hebben het hier over ruilen of eventueel een tegoedbon ook al noemde ik de HEMA als voorbeeld hoe het ook kan met geld teruggeven.
Ook bestaat er helemaal geen wet die bepaalt dat klanten alleen kunnen ruilen als het vermeld staat.
Dat heet dus goodwill.
Iets wat jij volkomen mist!

Jij mist het volkomen seconds !

Bij elke deal moeten partijen tevreden zijn. BBCS ziet het juist, en jij kletst maar wat. Goodwill is vrijwilligheid. Als mij iets niet bevalt ga ik verhaal halen en dat doen de meeste mensen. Dat jij dat niet snapt, hoef je niet om te draaien.

Uitverkoop geeft helemaal geen speciale situatie aan de daadwerkelijk verkoop, die afhangt van beider verplichtingen in betaling, maar ook in aangegeven kwaliteit.

Re: Aankoop mag beslist niet meer terug

Geplaatst: 29 nov 2011 21:25
door seconds-out
:shock: