Pagina 32 van 33
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 31 jan 2005 22:59
door gup
Nee hoor ik ben niet zo gek als jij denkt maar met trappen bereik je ook niets.
Grijs is voor bedrijven ( terrecht of niet )
Een particulier is geen bedrijf
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 01 feb 2005 11:24
door Gast
Sommigen zien alleen zwart - wit
Anderen ook grijs
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 01 feb 2005 15:43
door meovoto
Uiteraard vind ik het een beetje onbeschoft om deze maatregel naar particulieren uit te vaardigen. Echter kom ik ook niet meer van de auto af. Ik heb vorig jaar een Partner gekocht om er een jaartje mee naar school te kunnen gaan en nu krijg ik deze niet verkocht. Leuk kan ik straks daar belasting voor gaan betalen of moet ik er heel veel op laten vallen. Word je even financieel uitgekleed. Weer een teleurgestelde nederlandse burger die gaat werken om nog meer belasting te betalen. Bij verschillende garage's geweest om een klein auto'tje te kopen maar die partner zinder btw is onverkoopbaar dus mag ik die houden.
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 01 feb 2005 17:25
door gup
dom van je dat je het vorig jaar hebt gekocht
was al vrij lang bekend
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 01 feb 2005 18:00
door Gast
maar met trappen bereik je ook niets.
toevallig een uitspraak van jouw Gup?
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 01 feb 2005 19:16
door Gast
Van de grijs 'belangenvereniging'-site, SBG
1. Kan ik als particulier een auto met grijskenteken aanschaffen?
Ja dat kan. De overheid maakt in de wetgeving op dit moment geen onderscheid tussen particulier of ondernemer maar ziet de auto als het object van heffing.
2. Welke rechten kan ik ontlenen aan het kentekenbewijs?
Het kentekenbewijs heeft alleen betrekking op de wegenverkeerswetgeving en deze wetgeving heeft niets te maken met de belasting (fiscale) wetgeving. De inrichtingseisen voor het voertuig (wanneer voldoet het voertuig aan de definities voor het grijze kenteken) komen voort uit de wet BPM (belasting personenauto's motorrijwielen). Voldoet de auto aan deze (inrichtings) eisen dan is er bij aanschaf geen BPM verschuldigd. Dit is dus een éénmalig belastingvoordeel voor diegene die de auto nieuw koopt.
3. Wat is het verschil tussen motorrijtuigen en houderschapsbelasting?
De motorrijtuigenbelasting (een belasting die u moet betalen voor het gebruik van de weg) is in 1995 gewijzigd naar houderschapsbelasting. De ouderschapsbelasting valt onder de rijksbelasting wetgeving. De houderschapsbelasting is een aangifte belasting dat wil zeggen dat u zelf verantwoordelijkblijft voor tijdige betaling en ook of u het juiste bedrag heeft betaald. De maximale termijn van navordering (eventueel verhoogd met boetes) bedraagt vijf jaar. In de houderschapsbelasting is ook een bedrag aan provincieopcenten opgenomen. Dit bedrag is alleen verschuldigd door bezitters van een personen (geel) kenteken en van een grijskenteken waarvan de auto niet meer voldoet aan de gewijzigde inrichtingseisen.
4. Wat is een fiscaal geel verklaring?
Door wijziging in de grijskentekenregelgeving kunnen de tarieven worden opgetrokken naar het personenautotarief. Ondanks het oorspronkelijke afgegeven grijze kenteken moet u het hoge (personen) autotarief betalen.
5. Moet het kentekenbewijs worden aangepast of moet de auto opnieuw gekeurd worden? Nee, er vinden geen wijzigingen plaats die een aanpassing van het kenteken noodzakelijk maken. Het voertuig is alleen in een andere fiscale categorie geplaatst
6. Wat betekend de term in de handel "blijvend grijs"?
Blijvend grijs bestaat niet. Vaak wel een verkoopargument. Er is dan ook geen enkele garantie naar de toekomst dat de fiscale categorie ongewijzigd blijft.
7. Wanneer een nieuwe grijskentekenauto is besteld of aangeschaft welke zekerheden heb ik dan?
U heeft geen zekerheden. Het houderschapstarief kan altijd worden aangepast. Het niet betalen van BPM bij aanschaf is een belastingvoordeel op het moment van kopen.
8. Welke risico's kan een gebruikte grijs kenteken auto met zich meebrengen ?
De auto zal moeten voldoen aan de gestelde (inrichtings)eisen om voor het lage tarief in aanmerking te komen. Een zogenaamd fiscaal blok zal in de laadruimte van de auto moeten passen. Voldoet de auto niet aan de eisen, bijvoorbeeld de niet aangepaste auto's van voor 1 januari 1994, dan is hiervoor het hogere personenautotarief van toepassing. Dat de vorige eigenaar het lage tarief zou hebben betaald is geen garantie dat de auto werkelijk voldoet aan de laatste eisen. Door de ingewikkelde regelgeving i.v.m. vrijstellingen en uitzonderingen is het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting (CBM) niet altijd op de hoogte of het juiste tarief berekend is. De fiscale controledienst van het CBM of een douanedienst kan door middel van van een visuele controle bevestigen of voor de auto het lage tarief van toepassing is.
9. Is er in 1998 geen positieve uitspraak van de Hoge Raad geweest inzake de grijze kentekens in het voordeel van SBG ?
Ja de grijskentekeneigenaren die door de aanscherping van de wetgeving per 1 januari 1995 het hoge tarief moesten gaan betalen hebben met succes geprocedeerd en het personenautotarief moest worden terugbetaald. Door de staatssecretaris van financiën is nog voor de uitspraak reperatiewetgeving doorgevoerd die als resultaat had dat het personenautotarief na de uitspraak wederom verschuldigd was.
10. Wat is een advies richting de toekomst?
Dat de overheid niet zal toestaan dat iedereen in een grijskentekenauto zal gaan rijden is duidelijk. In 1988 en 1994 heeft de overheid door het aanscherpen van de eisen gepoogd het grijsrijden voor particulieren naantrekkelijk te maken. In 1988 werden bestaande bezitters van dergelijke auto's nog geëerbiedigd (mochten blijven doorrijden voor het oude tarief) maar in 1994 werd de groep die de auto in bezit had ook met het personenautotarief geconfronteerd. Recente verkoopcijfers en uitlatingen van de de overheid geven aan dat de overheid zeker niet zal berusten in de situatie dat ook veel particulieren tot aanschaf van een dergelijke auto overgaan. Zolang de overheid de eisen van de inrichting vast houdt en niet een koppeling legt naar de doelgroep, de ondernemers die het voertuig gebruiken voor het vervoer van goederen, zal er ook moeten worden geaccepteerd dat er particulieren in een auto met grijskenteken rijden. De particulier is dan niet schuldig aan misbruik van de regelgeving maar de overheid is schuldig door onduidelijke criteria te formuleren. Daar individueel strijden tegen de overheid een onmogelijke en vooral onbetaalbare zaak is menen wij dat een belangen vereniging van grijskenteken bezitters noodzakelijk is. Collectief kunnen wij een vuist richting politiek maken en een eerlijke behandeling desnoods via de rechter afdwingen.
Men had het dus kunnen weten!
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 01 feb 2005 21:26
door Gast
Van de grijs 'belangenvereniging'-site, SBG
Who the f**k is de SBG?
Nooit van gehoord.
Heb niks met marginale stichtingkjes te maken maar met een overheid die me naar behoren hoort te waarschuwen als ze niet willen dat ik aan een regeling deel neem. Dus niet via de wandelgangen of middels halfslachtige pogingen om regelingen moeilijker toegankelijk te maken (die overigens van ruim voor mijn tijd zijn).
Heb 5 jaar nieuwe grijskentekens gereden en elk kwartaal heeft de belastingdienst netjes de MRB in ontvangst genomen en al die tijd niets van ze gehoord dat ze het daarmee niet eens zouden zijn!!!!
Nog beter was het geweest als ze gewoon vanaf het begin duidelijk waren geweest maar dat zijn ze dus niet en voor die tientalen jaren van halfslachtig beleid had MinFin zijn verantwoordlijkheid moeten nemen en een overgangsregeling in het leven moeten roepen
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 02 feb 2005 19:00
door Gast
Tja, als je je kop in het zand wil steken ......
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 02 feb 2005 20:46
door Gast
is geen kop in het zand steken maar van de overheid een helder en duidelijk beleid verwachten en niet het paniekvoetbal wat ze nu ten toon spreiden: o krijg nou wat we hebben weer een gaatje te vullen laten we nu die regeling maar eens de nek omdraaien, levert toch weer 300 miljoen op de komende 2 jaar.
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 02 feb 2005 20:59
door Gast
Van de site Stichting Belangen Grijskentekenrijders:
Sinds 1994 waarschuwen wij met grote regelmaat dat nieuw overheidsingrijpen op handen was.........Wij hopen dan ook dat u zich aan zult sluiten bij onze Stichting. Donateurs zijn een noodzaak om bovengenoemde doelstellingen te bereiken en in uw belang allerlei activiteiten te kunnen ontplooien.
De stelling dat er gebruikt werd gemaakt van de wet houdt stand. De stelling dat nu opeens deze wet niet meer van kracht wordt echter niet. Jullie eigen 'belangenclub' heeft al 10 jaar lang waarschuwingen afgegeven.
Wie niet luisteren wil moet maar voelen of betalen.
Misschien alsnog lid worden. Ben je wel nog meer geld kwijt!
Velen hadden dus kunnen weten dat men een risico nam! Na zoveel jaren gebruik dus nu een einde aan het profiteren van een slechte wet. Tel je winst van de afgelopen jaren maar eens uit en wees blij dat je het niet met terugwerkende kracht hoeft terug te betalen. Dat zou ik zelfs oneerlijk vinden!
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 02 feb 2005 21:51
door Gast
Jullie eigen 'belangenclub' heeft al 10 jaar lang waarschuwingen afgegeven.
Voor de perikelen vorig jaar rond grijskenteken wel eens wat van "onze belangenclub" gehoord?
Nee dus!
Waar wel sprake van was vlak na de verkiezingen was dat BPM afgeschaft zou worden en alles meer kilometerafhankelijk gemaakt zou worden. Dit kwam uit de wandelgangen van het binnenhof en niet van 1 of ander clubje waar niemand nooit van gehoord heeft.
Alleen zijn ze waarschijnlijk een beetje geschrokken toen ze de zaak doorgerekend hebben
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 03 feb 2005 20:06
door Gast
SBG is inderdaad een waardeloze 'belangenvereniging' van een aantal hobbyisten die op kosten van donateurs hun hobby uitvoeren.
De vereniging is goed in ad hoc beleid als de pleuris al is uitgebroken. Enig structureel beleid of lobby richting de politiek is ze vreemd.
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 04 feb 2005 19:38
door Gast
Even op hun site gekeken en op het forum rondgeneust. Wat een onzin, stemmingmakerij, leugens en kinderachtigheden.
Maken op die manier nou niet echt reclame voor hun kunnen.
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 04 feb 2005 22:42
door kazana
De wegenbelasting is betaald (automatisch) zelfde bedragals vorig jaar zouden na 3mnd de verhoging er pas afhlen
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 18 feb 2005 15:31
door Mimi
Heeft iemand hier nog een VW T5 te koop?
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 18 feb 2005 15:44
door Gast
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 28 feb 2005 11:58
door zomaar
Door deze hele situatie kunnen garagebedrijven er toch weer een slaatje uitslaan. Grijskenteken bezitters kunnen hun auto niet kwijt want hij is zogezegd niets meer waard. Willen hem voor een veel lagere prijs wel inkopen of weinig voor inruil geven (want is zogenaamd niet, of moeilijk, te verkopen). Om hem daarna voor een veel hogere prijs weer te kunnen verkopen. Ik weet wel dat ze iets moeten verdienen, maar men hoeft je niet het vel over de oren te trekken.
Zoek je een tweede hands bus, moet je eens op internet kijken. Daar zijn de prijzen die garages voor een tweede hands bus vragen echt niet laag.
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 06 mar 2005 22:38
door Gast
De afschaffing van de voordelen van het grijs kenteken voor particulieren, medio 2005, kost de autobedrijven samen ruim 90 miljoen euro aan waardevermindering van de handelsvoorraad gebruikte auto’s met zo’n kenteken. Dit heeft de BOVAG onderzocht en berekend.
De BOVAG vindt dat de overheid deze schade aan de gedupeerde autobedrijven moet vergoeden. Het is immers de overheid die plotseling het grijs kentekenregime wijzigde, waardoor deze immense schade ontstaat. Afhankelijk van de omvang en samenstelling van de bedrijfsvoorraad kunnen zich enorme verschillen voordoen in de gevolgen van de maatregel voor de individuele bedrijven.
De bedrijven lijden overigens nog veel meer schade als gevolg van een daling van de omzet nieuwe grijs kentekenauto’s, de daling van de verkoop van gebruikte grijs kentekenauto’s, de hogere kosten die het gevolg zijn van het langer in voorraad staan van deze auto’s, de daling van de omzet in ombouw van auto’s van geel naar grijs kenteken en ook nog eens een daling van de markt in onderhoud en reparatie van grijs kentekenauto’s.
Deze gevolgen zijn op dit moment nog niet verder te kwantificeren. Pas later in het jaar zal duidelijk worden hoe groot de gevolgen van het afschaffen van grijs kenteken zijn. Uiteraard hebben de ontwikkelingen eveneens gevolgen voor de werkgelegenheid in de sector.
Overigens zal vrijwel elke particuliere bezitter van een auto met grijs kenteken, afhankelijk van de nog niet volledig in te schatten marktontwikkelingen, komend jaar te maken krijgen met een extra waardevermindering van zijn auto. In ieder geval zullen zij vanaf medio 2005 een aanzienlijk hogere motorrijtuigenbelasting moeten betalen.
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 07 mar 2005 21:18
door Gast
Helaas is wijsheid achteraf algemener van aard dan zijn tegenhanger de vooruitziende blik. Zowel de BOVAG als de grijsrijders hebben een risico genomen en uiteindelijk verloren. 'Blijvend grijs' bestaat immers niet en iedereen wist dit. Inclusief het hobbyclubje de SBG te delft.
Je verlies nemen en de winst van afgelopen jaren en verder niet zaniken.
Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal
Geplaatst: 16 mar 2005 21:49
door Gast
Zelfs de SBG-site wordt veel minder bezocht en dan alleen nog maar voor onzinnig gewauwel, persoonlijke aanvalletjes en andere nonsens. Zal toch wel een stuk berusting zijn, eindelijk verstandig!