Boven ieder bericht heb je een rode (!) knop waarmee je meldingen kan doen. Je kan natuurlijk ook een PB of een mail sturen.
Feedback op het Forum - deel 4
-
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Je veroorzaakt onbedoeld zelf verwarring door na het verzoek van moderatie om toelichting een bericht te plaatsen dat begint met @Erthanax. Daardoor ontstond bij mij de indruk dat Thijs124 een moderatiemail plaatste die aan Erthanax gericht was.
Blijkbaar heeft moderatie eerst mijn oorspronkelijke vraag verwijderd en is vervolgens het hele topic weggehaald op verzoek van de topicstarter die dus helemaal geen topicstarter was.Thijs124 schreef: ↑11 mei 2025 10:16@Erthanax
Hier is ook de topicstarter verwijderd. Omdat ik de eerste reactie schreef werd ik daarna tot de schuldige topicstarter gebombardeerd. Dus er wordt verwijderd zonder naar de inhoud van een topic te kijken
Topic verwijderd door de redactie
BUTTON_DELETE Citeer
Verstuurd op: 31 dec 2024 15:50
Van: Radar
Ontvanger: Thijs124
Beste Thijs124,
Op 30-12-2024 om 12:17 heb je het volgende topic gestart:
----
Re: Gelden er kledingregels in jouw club, in jouw sport?
Ja, zwembroek in het zwembad. Ook voor mijn mensenrecht.
----
We hebben dit topic van het forum verwijderd vanwege de volgende reden: (Delen van) de forumbijdrage zijn off topic.
Voorbeeld van tamelijk rommelige moderatie. Kan heel simpel voorkomen worden als zulke ingrepen door de moderator in het topic zelf verduidelijk wordt. Al snap ik niet waarom je überhaupt het eerste bericht zou verwijderen en de rest laat staan.
Iemand taggen met @gebruikersnaam is wel echt heel basaal forumgebruik. De verantwoordelijkheid bij Thijs neerleggen voor het feit dat jij dat blijkbaar niet weet, is wel heel flauw. Thijs doet niets fout.Consumenneke schreef: ↑11 mei 2025 21:18Je veroorzaakt onbedoeld zelf verwarring door na het verzoek van moderatie om toelichting een bericht te plaatsen dat begint met @Erthanax. Daardoor ontstond bij mij de indruk dat Thijs124 een moderatiemail plaatste die aan Erthanax gericht was.
-
Fijn dat de bovenmeester zich er ook mee bemoeit.
Opvallend in deze kwestie is dat Thijs123 blijkbaar ook even topicstarter was, niet alleen Erthanax.
Nog opvallender is dat er elke keer een andere reden wordt gegeven om in te grijpen.Erthanax schreef: ↑10 mei 2025 21:17k start natuurlijk geen topic met als titel “Re: [wat dan ook]” Het is zoals door Cro al aangegeven: Ik werd als TS gezien doordat de OP verwijderd was; wanneer dat was kan ik me niet herinneren.
De redactie liet mij het volgende weten: ”We hebben dit topic van het forum verwijderd vanwege de volgende reden: in de bijdrage zijn belastende uitlatingen onvoldoende onderbouwd.”
Wat zijn belastende uitlatingen over kledingregels in de sport eigenlijk? Het enige belastende is dat veel forumbezoekers bezwaar maakten tegen de vraag an-sich, wat volgens mij off-topic was. Je kan altijd iets anders gaan doen; je hoeft niet perse te reageren.
Maar ik ben slechts een klein onwetend consumenneke.
Het gaat wel weer over mede forumgebruikers.
-
Het bewijs dat de moderators ook snappen dat hij onzin post en gewoon zit te zuigen en trollen.
Ik snap echt niet dat sommige vaste bezoekers na al die jaren van bans en terugkomen met nieuwe wilde verhalen nog steeds geloven dat het allemaal echt is.

DeZevendeHenk
vindt dit leuk
-
Erthanax is niet blij met een mail van de redactie/moderatie. Die vraagt om een toelichting.
Daar reageert Thijs123 op.
Ik was de echte topicstarter, maar ik kreeg dus deze mail.
Terwijl we de kluwen ontwarren, komen de namen voorbij. Niet te vermijden.Beste Consumenneke,
We hebben het topic Re: Gelden er kledingregels in jouw club, in jouw sport? - met onder andere jouw reactie(s) - van het forum verwijderd vanwege de volgende reden: de topicstarter heeft verzocht het topic te verwijderen.
Toen ik mod was op een ander groot forum verplaatsten we alle verwijderde topics en berichten naar een zogenaamd temp-rubriek die alleen voor mods zichtbaar was, waar ingrepen ook kort toegelicht werden. Zo konden andere mods zien wat er was gebeurd.
Daar gingen we overigens pragmatisch met de regels om.

-
In het verleden was hier inderdaad een team van moderators. Degenen die wat langer meelopen kennen SK nog wel. Een van de besten ooit. Dat was de tijd dat zowel dit Feedbacktopic als de huiskamer werden geïntroduceerd. Dat team nam het forum serieus, maar ook feedback werd serieus genomen.
Gezien de berichten, en een pb die ik gisteren mocht ontvangen, is er nu maar één moderator die de boel behoorlijk aan het verknallen is. Huiskamer weg, met feedback wordt niks gedaan, er wordt gewoon maar lukraak gesnoeid in topics, mensen worden niet serieus genomen.
Er zijn al meerdere vaste forummers verdwenen omdat de lol er af is. Wat overblijft is een stel ruziezoekers, en een paar mensen die de boel nog proberen hoog te houden. Het gevolg is dat er steeds minder topics geopend worden. Waarom zouden mensen ook?
Ik ben het eens met Erthanax: misschien is het forum beëindigen wel het beste. En ik denk dat het op termijn ook nog de enige optie is. En misschien moet het hele Radar-programma eens goed op de schop, samen met dat van Kassa. Want beide programma's om en om, om de 14 dagen, dat slaat natuurlijk ook nergens op. Dat is, door beide omroepen, een kwestie van krampachtig vasthouden aan iets dat allang niet meer houdbaar is. Juist dat staat vernieuwing in de weg.
Soms betekent vernieuwing: jezelf opnieuw uitvinden. M.i. is het tijd voor een heel nieuw consumentenprogramma, op een heel andere leest, met een heel ander team. Een programma dat alle consumentenprogramma's, inclusief de 'keuringsdienst van waarde', insluit. Misschien zelfs door een heel andere omroep. Max bijvoorbeeld. En dan misschien zonder forum. Want dat heeft, denk ik, eigenlijk maar weinig meerwaarde.
Voor mezelf betekent het: met twee forummers heb ik IRL af en toe contact, ontmoeten we elkaar. Ben blij dat ik hen heb leren kennen. Ik vind het waardevolle contacten. Dat zou ik graag vast willen houden, ook als het forum stopt. Maar dat gaat wel lukken.
Gezien de berichten, en een pb die ik gisteren mocht ontvangen, is er nu maar één moderator die de boel behoorlijk aan het verknallen is. Huiskamer weg, met feedback wordt niks gedaan, er wordt gewoon maar lukraak gesnoeid in topics, mensen worden niet serieus genomen.
Er zijn al meerdere vaste forummers verdwenen omdat de lol er af is. Wat overblijft is een stel ruziezoekers, en een paar mensen die de boel nog proberen hoog te houden. Het gevolg is dat er steeds minder topics geopend worden. Waarom zouden mensen ook?
Ik ben het eens met Erthanax: misschien is het forum beëindigen wel het beste. En ik denk dat het op termijn ook nog de enige optie is. En misschien moet het hele Radar-programma eens goed op de schop, samen met dat van Kassa. Want beide programma's om en om, om de 14 dagen, dat slaat natuurlijk ook nergens op. Dat is, door beide omroepen, een kwestie van krampachtig vasthouden aan iets dat allang niet meer houdbaar is. Juist dat staat vernieuwing in de weg.
Soms betekent vernieuwing: jezelf opnieuw uitvinden. M.i. is het tijd voor een heel nieuw consumentenprogramma, op een heel andere leest, met een heel ander team. Een programma dat alle consumentenprogramma's, inclusief de 'keuringsdienst van waarde', insluit. Misschien zelfs door een heel andere omroep. Max bijvoorbeeld. En dan misschien zonder forum. Want dat heeft, denk ik, eigenlijk maar weinig meerwaarde.
Voor mezelf betekent het: met twee forummers heb ik IRL af en toe contact, ontmoeten we elkaar. Ben blij dat ik hen heb leren kennen. Ik vind het waardevolle contacten. Dat zou ik graag vast willen houden, ook als het forum stopt. Maar dat gaat wel lukken.
Jablan
vindt dit leuk
Is consumenneke op het forum geïnstalleerd om het forum te beëindigen? Het lijkt wel cybercriminaliteit uit het verre oosten.
juliomariner
, Ron5300
en witte angora
vinden dit leuk
Misschien tijd voor sommige mensen om dit forum eens wat minder serieus te nemen en het niet je leven te laten overnemen. Als je hier vrienden zoekt, zit je gewoon verkeerd.
Het is een consumentenforum en niet echt bedoeld om je privéleven te bespreken.
Ik vind het ingrijpen van de huidige moderatie prima, al gaat het hier en daar nog wel mis.
Het is een consumentenforum en niet echt bedoeld om je privéleven te bespreken.
Ik vind het ingrijpen van de huidige moderatie prima, al gaat het hier en daar nog wel mis.
Consumenneke
vindt dit leuk
Op één forumlid na worden er geen privé gegevens gedeeld dus daar zit het probleem niet echt.
Wat mij wel bevreemd is dat die ene forumlid bij de moderatie onder een soort van vergrootglas ligt en elk topic die wordt aangemaakt zeer kritisch door de moderatie wordt bekeken.
De laatste keer was in strijd met de huisregels maar als je al die huisregels doorspit mag de moderatie zonder nadere uitleg een topic verwijderen.
Blijkbaar is een gebruikersnaam al voldoende om een topic onder een vergrootglas te leggen en lijk mij meer zoeken om een reden een topic te verwijderen.
Ik vraag me echter wel af of de moderatie alle topics actief bekijkt of pas gaat bekijken na een melding van een forumlid want en dat is ook weer vreemd andere topics die helemaal niets meer met de kern van het openingstopic van doen hebben worden niet verwijderd.
Wat mij wel bevreemd is dat die ene forumlid bij de moderatie onder een soort van vergrootglas ligt en elk topic die wordt aangemaakt zeer kritisch door de moderatie wordt bekeken.
De laatste keer was in strijd met de huisregels maar als je al die huisregels doorspit mag de moderatie zonder nadere uitleg een topic verwijderen.
Blijkbaar is een gebruikersnaam al voldoende om een topic onder een vergrootglas te leggen en lijk mij meer zoeken om een reden een topic te verwijderen.
Ik vraag me echter wel af of de moderatie alle topics actief bekijkt of pas gaat bekijken na een melding van een forumlid want en dat is ook weer vreemd andere topics die helemaal niets meer met de kern van het openingstopic van doen hebben worden niet verwijderd.
-
Doorgaans is het na melding door een forumlid. Dus als een forumlid een hekel aan je heeft, kun je er gif op innemen dat heel veel van je bijdragen worden verwijderd. Terwijl die van anderen gewoon blijven staan, ook al is dat net zo off-topic, op de man, of wat dan ook. Maar die berichten zijn dan ook niet gemeld.
Momenteel lijkt de moderator druk bezig te zijn oude topics op te schonen. Dat lukt niet zo heel erg goed, is mijn indruk. Maar eerlijk is eerlijk, daar is ook geen beginnen aan.
Momenteel lijkt de moderator druk bezig te zijn oude topics op te schonen. Dat lukt niet zo heel erg goed, is mijn indruk. Maar eerlijk is eerlijk, daar is ook geen beginnen aan.
Klopt! Het is bijna geen beginnen aan, maar zijn wel begonnen met het strenger handhaven en bekijken van topics. We werken normaal gesproken met het zogenaamde piepsysteem, waarbij we kijken naar een topic als er een melding wordt gedaan. We zien uiteraard ook dat er gemeld wordt om het melden en regelmatig negeren we ook meldingen. Als we nu met elkaar afspreken aan de huisregels te houden (en dus alleen reageren op consumentenproblemen, het alleen openen van relevante consumentenonderwerpen en niet op man spelen) dan hoef ik ook niet alles door te lezen en alles te ontwarren. Want dat is vrijwel ondoenlijk. LATEN WE ER SAMEN EN FIJN FORUM VAN BLIJVEN MAKEN
-
Als ik een advies mag geven: begin gewoon alle topics ouder dan twee of drie jaar te verwijderen. Daar kijkt toch niemand meer naar, en vaak is het niet meer actueel. Voeg daarbij het feit dat heel wat gebruikers zich hebben laten verwijderen, waardoor ook hun berichten verdwenen - dan is er soms ook geen touw meer aan zo'n topic vast te knopen.
En misschien kunnen topics nog veel sneller weg. De vraag is eigenlijk wat jullie willen. Moet het een vraagbaak zijn, waar mensen tot in lengte van dagen dingen terug kunnen vinden? De meeste topics zijn enkel gemopper van TS'ers, waar dan door anderen flink op gereageerd is. Heeft dat meerwaarde?
Of is het meer de bedoeling voornamelijk actuele dingen te bespreken? Dan komt de vraag aan bod hoe actueel je het wil hebben. Sommige topics kunnen misschien na een paar weken al weg, anderen na een half jaar of hooguit een jaar.
En misschien kunnen topics nog veel sneller weg. De vraag is eigenlijk wat jullie willen. Moet het een vraagbaak zijn, waar mensen tot in lengte van dagen dingen terug kunnen vinden? De meeste topics zijn enkel gemopper van TS'ers, waar dan door anderen flink op gereageerd is. Heeft dat meerwaarde?
Of is het meer de bedoeling voornamelijk actuele dingen te bespreken? Dan komt de vraag aan bod hoe actueel je het wil hebben. Sommige topics kunnen misschien na een paar weken al weg, anderen na een half jaar of hooguit een jaar.
Ik ben het met je hele reactie hierboven eens, maar pak deze eruit.
Probleem met deze forumsoftware: eigenlijk ongeschikt voor de apparaten van tegenwoordig. Goed te doen als je een apparaat met redelijk scherm en toetsenbord hebt, anders is het vrij omslachtig. Waardoor dit forum vergrijst.
Dan de 'socials' of de alternatieven. Onderaan staan Facebook, Instagram, TikTok en YouTube verlinkt. In principe alle vier buitenlands eigendom, trainingsmateriaal voor AI (best ironisch voor een programma, dat zich druk maakt over het gebruik van AI). Maar ...
Facebook vergrijst.
Instagram wordt door de tussengeneratie gebruikt - te jong voor Facebook, te oud voor TikTok
TikTok is leuk als je het korte termijn geheugen van een goudvis hebt.
YouTube ... ook aan het vergrijzen, weinig nieuwe jonge gebruikers, veel ouderen, want eigenlijk hetzelfde probleem als met de huidige forumsoftware - YouTube doet het goed op apparaten met toetsenbord, slecht op TV's en de app is een drama met elke keer reclame ertussen.
Het grote nadeel van deze vier: de algoritmes zijn zo ingesteld, dat je ongevraagd altijd rechts-extreme content voorgeschoteld krijgt. Ik vind het geen plek meer voor NPO-Programma's.
Zodoende is de vraag: hoe wil Avrotros interageren met de leden, de doelgroep? Het lukt steeds slechter. Tijd voor een exclusief Nederlands platform met discussiefunctie? Voor alle leeftijden?
Twee jaar. Dat is wel de doorlooptijd van onderwerpen. Na ongeveer 3 maanden worden de topics nog wel gelezen (Google/Zoekmachine), na 2 jaar zijn ze verouderd.witte angora schreef: ↑12 mei 2025 15:03Als ik een advies mag geven: begin gewoon alle topics ouder dan twee of drie jaar te verwijderen.
Consumenneke
vindt dit leuk
Zo te lezen wordt er pas ingegrepen naar een melding van een forumlid maar wordt er dan ook naar de reacties gekeken die de melder in het betreffende topic geeft gegeven.
Het forumlid die een melding maakte waardoor de huiskamer einde oefening was de oorzaak van de hoog opgelopen discussie waar die actief aan deelgenomen heeft en in zijn laatste reactie schreef dat het geen consumentvraag betrof.
Gevolg was dat de gehele discussie verwijderd werd en dat forumlid er nog trots op was ook.
Heel voldaan begon dit forumlid weer een discussie met de toevoeging dit is wel een consumentenvraag en voordat ik er op reageren was de huiskamer einde oefening.
Het forumlid die een melding maakte waardoor de huiskamer einde oefening was de oorzaak van de hoog opgelopen discussie waar die actief aan deelgenomen heeft en in zijn laatste reactie schreef dat het geen consumentvraag betrof.
Gevolg was dat de gehele discussie verwijderd werd en dat forumlid er nog trots op was ook.
Heel voldaan begon dit forumlid weer een discussie met de toevoeging dit is wel een consumentenvraag en voordat ik er op reageren was de huiskamer einde oefening.
J. Deltoer
vindt dit leuk
-
AH Bonus? Helaas Kaas!Ron5300 schreef: ↑12 mei 2025 14:10Ik vraag me echter wel af of de moderatie alle topics actief bekijkt of pas gaat bekijken na een melding van een forumlid want en dat is ook weer vreemd andere topics die helemaal niets meer met de kern van het openingstopic van doen hebben worden niet verwijderd.
Gaat nergens meer over. Ik heb dat gemeld. Maar het gebazel gaat gewoon door.
Kan me overigens niet zoveel schelen, want je hoeft niet alles te lezen en je hoeft niet overal op te reageren.

Maar zo'n topic illustreert wel hoe de muizen dansen als de kat ligt te snurken.
Maar waarom melden?
-
Sluiten is een alternatief voor verwijderen.Jablan schreef: ↑12 mei 2025 16:04Tijd voor een exclusief Nederlands platform met discussiefunctie? Voor alle leeftijden?
Twee jaar. Dat is wel de doorlooptijd van onderwerpen. Na ongeveer 3 maanden worden de topics nog wel gelezen (Google/Zoekmachine), na 2 jaar zijn ze verouderd.witte angora schreef: ↑12 mei 2025 15:03Als ik een advies mag geven: begin gewoon alle topics ouder dan twee of drie jaar te verwijderen.
Helemaal eens met Jablan dat de publieke omroep een goeie startplek is voor een Publiek Praathuis dat ook door anderen gebruikt kan worden als discussie- en kletsplek. Vroeger was de VPRO heel deskundig en vooruitstrevend in de ontwikkeling van vergelijkbare database- en online tools. Er is ook een groep bezig met AI. Ik zal eens bij mijn connecties polsen.

Omroep Max heeft in 2013 de Ombudsman nieuw leven ingeblazen, al twaalf jaar geleden. Zij hadden ook een forum maar dat is gesloten, net als dat van de Consumentenbond. We zien hier dagelijks waarom.witte angora schreef: ↑12 mei 2025 07:30M.i. is het tijd voor een heel nieuw consumentenprogramma, op een heel andere leest, met een heel ander team. Een programma dat alle consumentenprogramma's, inclusief de 'keuringsdienst van waarde', insluit. Misschien zelfs door een heel andere omroep. Max bijvoorbeeld. En dan misschien zonder forum. Want dat heeft, denk ik, eigenlijk maar weinig meerwaarde.
Er ontstaan hier ook debatten waarin het nogal extreem toe gaat. Negeren is lastig, maar wie zich uitspreekt wordt meteen als woke weggezet en onthaald op een waterval aan krenkende en neerbuigende opmerkingen. Ik ben blij als zulke debatten verwijderd worden. Haal de wereldpolitiek, geloof en en persoonlijke overtuigingen niet naar een forum dat primair over consumentenkwesties gaat.Jablan schreef: ↑12 mei 2025 16:04Dan de 'socials' of de alternatieven. Onderaan staan Facebook, Instagram, TikTok en YouTube verlinkt. <> Het grote nadeel van deze vier: de algoritmes zijn zo ingesteld, dat je ongevraagd altijd rechts-extreme content voorgeschoteld krijgt. Ik vind het geen plek meer voor NPO-Programma's.
Dat dus.

Laatst gewijzigd door Consumenneke op 12 mei 2025 16:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Zo grappig, je voelt je aangesproken maar ik heb je niet bij gebruiksnaam genoemd.Consumenneke schreef: ↑12 mei 2025 16:17AH Bonus? Helaas Kaas!Ron5300 schreef: ↑12 mei 2025 14:10Ik vraag me echter wel af of de moderatie alle topics actief bekijkt of pas gaat bekijken na een melding van een forumlid want en dat is ook weer vreemd andere topics die helemaal niets meer met de kern van het openingstopic van doen hebben worden niet verwijderd.
Gaat nergens meer over. Ik heb dat gemeld. Maar het gebazel gaat gewoon door.
Kan me overigens niet zoveel schelen, want je hoeft niet alles te lezen en je hoeft niet overal op te reageren.![]()
Maar zo'n topic illustreert wel hoe de muizen dansen als de kat ligt te snurken.
Met excuus mensen waar ik respect voor heb spreek ik aan met u maar u heeft alle respect voor mij verloren.
kuklos
, J. Deltoer
en witte angora
vinden dit leuk