sjohie schreef: ↑21 okt 2020 09:24Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik gooi 'm er nog eens in. De mortaliteit zit rond de 0,25%. Dat is een factor vijf meer voor het influenzavirus wat elk jaar ook rond gaat, en ~0,05% mortaliteit kent, oa door groepsimmuniteit, het aanwezig zijn van een vaccin, en het feit dat als net de ene dit jaar populaire stam niet in de griepprik zit, wat voorkomt, die prik er dan wel voor zorgt dat het ziektebeeld wat milder verloopt voor die populaire stam. 2 factoren die er voor corona niét zijn, en dus die grotere mortaliteit tov de griep grotendeels veroorzaken.
Dan de ~0,25% mortaliteit van Covid-19. 0,25% klinkt niet zo erg hoog, toch? Ik bedoel, als ik dat percentage loonsverhoging krijg, haal ik mijn schouders op. Maar het gaat om mensenlevens, en niet om geld, dus wat perspectief lijkt me handig.
Die ~0.25 vertaalt zich volgens virologen en statistici naar ~1:258. Ik stel het volgende experiment voor. Ik vraag 258 willekeurige Nederlanders plaats te nemen in een theater, met de gordijnen dicht. Vervolgens vraag ik die mensen één voor één het podium op, en nodig ze uit om door die dichte gordijnen te lopen. 257 mensen gaan via de coulissen naar de foyer voor koffie met een bijtje, maar eentje krijgt een nekschot, en gaat de gereedstaande lijkwagen op het parkeerterrein op. Zou jij in die zaal gaan zitten, of één van je dierbaren dat laten doen?
Dát is waar al die regels voor zijn.
Volgens mij reageerde ik op de idiote stelling van iemand anders dat iemand die zich niet aan de regels houdt, dan maar geen recht meer heeft op medische hulp.
Ik stipte daarbij alleen aan dat de eerste verwachtingen, een mortaliteit van 3,5%, inmiddels fors zijn bijgesteld.
Nergens zeg ik, dat iemand zich niet aan de maatregelen moet houden of zelfs dat ik of mijn kinderen zich er niet aan houden.
Dus ik snap deze reactie eigenlijk niet zo.