De marktwering en afspraken die de zorgverzekeraars maken met zorgverleners gaat ons er ook nog toe brengen dat we strakjes kilometers moeten gaan vreten om een bepaalde behandeling uit te kunnen laten voeren. Iets wat nu al enigszins is, maar in de toekomst steeds meer aan de orde zal zijn. Wil je niet die kilometers vreten, dan weet je dat je niets of slechts een klein gedeelte vergoed gaat krijgen. Of, weet je dat je nóg meer premie moet gaan betalen om die vrije keuze te behouden.
Nu reeds een praktijk voorbeeld: Ouders wonen in Leeuwarden:
Kindje geboren. Heeft een plat achterhoofdje. Baby krijgt fysio, maar zal nu een helmpje op moeten.
Ouders hebben de keuze: 1x naar Deventer voor het helmpje en dan voor de zeer regelmatige controle kunnen ze in hun plaatselijke ziekenhuis (leeuwarden) terecht.
of
Helmpje laten aanbrengen in Groningen, en dan iedere keer naar groningen moeten blijven keutelen voor de controles.
Naast de premiekosten (die maar blijven stijgen), het eigen risico (die ook maar blijft stijgen) en de uitgeklede pakketten (die steeds meer worden uitgekleed) worden mensen op deze manier op extra kosten gejaagd te weten vervoerskosten.
(nog maar te zwijgen over de hierdoor vergezeld gaande millieu verontreiniging, wat ook weer zo'n politiek issue is)
En joehoeh, kunnen we s.v.p. die vruchtbaarheidsbehandelingen uit dat verhipte basispakket halen. Hierin is totaal geen noodzaak, in tegenstelling tot bijvoorbeeld dietisten en/of fysiotherapie!!
De verkeerde zaken blijven in dat verhipte basispakket. Noodzakelijke zaken worden er pardoes uitgehaald of dusdanig verder ingekrimpt. Of wordt het eigen risico wéér verhoogd.
Vruchtbaarheidsbehandelingen
Invriezen en bewaren van semen/sperma Basisdekking gecontracteerd
100%, indien medisch noodzakelijk
Aanvullende dekking: Geen
Medicatie bij vruchtbaarheidsbehandelingen Basisdekking gecontracteerd
100% (conform GVS)
Vruchtbaarheidsbehandelingen (IVF, ICSI, KI, OI en IUI) Basisdekking gecontracteerd
OI, KI en IUI: 100%; IVF en ICSI: 100%, max. 3 pogingen per zwangerschap
Ik word spuugziek van dat moeten shoppen. Door de bomen zie je het bos niet meer.
Daar komt strakjes de tandarts (zoals ik al eerder schreef) ook nog eens bij. Die markt moet ook zonodig vrij worden.
Gelukkig heb ik een redelijk goed gebit, dus knal die verzekering er maar uit. De kosten van de behandelingen (2 jaarlijkse controle, beetje tandsteen verwijderen) wegen niet op tegen de maandelijkse premie die ik voor een dergelijke verzekering betaal. Waarbij je dan nog maar 75% tot 80% vergoed krijgt. (vaak ook nog aan een jaarlijks totaal maximum gesteld)