LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge jaarafrekening energie (Slimme meter?)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
LianderNL
Contacteer:

Re: Hoge jaarafrekening energie (Slimme meter?)

Ongelezen bericht door LianderNL »

Beste Yolanda,

Wat een nare situatie om in te zitten. We zijn het met je eens dat Greenchoice je hierin had moeten helpen. Wij merken dat er soms schattingen voor de jaarafrekeningen worden gebruikt. Als het verbruik te laag word ingeschat, ontstaat er al snel een groot verschil. Zodra er een slimme meter geplaatst wordt geven wij de stand op de meter door. De leverancier moet die op de jaarnota gebruiken. Wellicht is dit een verklaring.
Op onze website ( liander.nl/metercontrole) vind je meer handvatten over wat je met de leverancier kunt bespreken of zelf kunt onderzoeken.
Hier kunt je ook vinden wat wij voor je kunnen doen.

Liander Webcare Team

y.gasseling

Ongelezen bericht door y.gasseling »

ondertussen heeft greenchoise wel hulp geboden. ze willen in elk geval " meekijken" wat er gebeurd is. Ik heb vandaag een elektricien laten komen. Er is wel een vermoeden hoe de hoge rekening ontstaan is. wel jammer dat ik het nu pas weet, anders had ik eerder maatregelen kunnen treffen. wat ik nog steeds niet snap is, waarom ik een meter met 2 tarieven heb gekregen. voor mij helemaal niet interessant.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Er is wel een vermoeden hoe de hoge rekening ontstaan is. wel jammer dat ik het nu pas weet, anders had ik eerder maatregelen kunnen treffen
Nu maak je ons wel nieuwschierig, of toch in ieder geval mij.
waarom ik een meter met 2 tarieven heb gekregen. voor mij helemaal niet interessant.
De mogelijkheid tot 2 tarieven wil niet zeggen dat ze dat ook gaan gebruiken.
Mijn meter heeft ook 2 tarieven en het nachttarief staat altijd op 0.

Luc & Chris

Ongelezen bericht door Luc & Chris »

Je krijgt je eindafrekening van de energie van 2016 en je moet ineens een pak bijbetalen..... Dus wil je graag laten controleren of een en ander wel klopt natuurlijk met de slimme meter die er nu een tijdje staat, sinds begin 2016 dus.

Maar nu komt het: ijken kan door Delta gebeuren op kosten van het ongelijk hebben á € 325,- of door een onafhankelijke á € 767,-. Tja wat nu? Besluit als consument heb je verder niets in de pap te brokken tenzij je maar betaald????
Volledigheidshalve: Induris/Delta is de netbeheerder en de leverancier van de stroom is Greenchoice.

Wie heeft er nog met te maken? En belangrijker: hoe los je het op als consument?
Het internet staat vol met dit soort gruwel berichten dus, maar voor zover ik gevonden heb zonder resultaten.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Luc & Chris schreef:Je krijgt je eindafrekening van de energie van 2016 en je moet ineens een pak bijbetalen..... Dus wil je graag laten controleren of een en ander wel klopt natuurlijk met de slimme meter die er nu een tijdje staat, sinds begin 2016 dus.

Maar nu komt het: ijken kan door Delta gebeuren op kosten van het ongelijk hebben á € 325,- of door een onafhankelijke á € 767,-. Tja wat nu? Besluit als consument heb je verder niets in de pap te brokken tenzij je maar betaald????
Volledigheidshalve: Induris/Delta is de netbeheerder en de leverancier van de stroom is Greenchoice.

Wie heeft er nog met te maken? En belangrijker: hoe los je het op als consument?
Het internet staat vol met dit soort gruwel berichten dus, maar voor zover ik gevonden heb zonder resultaten.
Hoe je het oplost als consument? Je zegt het zelf al: aantonen dat de meter niet klopt door die te laten ijken. Als de consument de rekening in twijfel trekt moet de consument dat bewijzen. En is het nog heel netjes dat als de meter inderdaad niet goed is, dan je je geld terug krijgt. En ook redelijk dat als de meter wel goed is, de leverancier daar geen kosten voor hoeft te dragen.

bprosman

hoe los je het op als consument?
Een handige buurman of neef vragen een 2e meter er tussen te hangen, die zijn voor weinig te koop op Marktplaats en dan vergelijken maar.
Loopt dit erg uit elkaar kun je met een gerust hart een ijking aanvragen.
Overigens ... als je een slimme meter hebt is het niet handig om tot de eindafrekening te wachten, vanaf dag 1 kun je al meekijken , zijn diverse apps voor die per dag het verbruik laten zien.

Dit soort berichten "De slimme meter deugt niet" duiken hier wel vaker op. Als TS dan op de mogelijkheden is gewezen zie je ze vaak niet meer terug, ook DAAR uit trek ik mijn conclusies, dat een slimme meter niet deugt komt niet zo heel vaak voor.

Luc & Chris

Tuurlijk mijn berichten zomaar verwijderen....
Is het zo lastig om me even een berichtje te sturen?

Enfin, we proberen het nog maar eens:

Ik ben dus op zoek naar ervaringen van consumenten die laten ijken hebben.

Luc & Chris

Dus na ruim tien dagen heeft er niemand het aangedurfd om zijn slimme meter te laten ijken?
Eigenlijk hebben ze misschien wel groot gelijk, want je dient bijna zeker eerst een fortuin uit te geven aan de diensten die komen ijken met een resultaat dat zeer onzeker is....

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Luc & Chris schreef:Dus na ruim tien dagen heeft er niemand het aangedurfd om zijn slimme meter te laten ijken?
Waarom zouden wij jouw issue moeten oplossen?

Luc & Chris

ja hoor, daar is ie weer.....

bprosman

Eigenlijk hebben ze misschien wel groot gelijk, want je dient bijna zeker eerst een fortuin uit te geven aan de diensten die komen ijken met een resultaat dat zeer onzeker is....
Hoeft helemaal niet. Verbruiksmeter van eBay of Marktplaats kost een paar tientjes. Kratje bier voor de handige neef/buurman/plaatselijke beunhaas en je hebt een 2e meter achter je slimme meter. Wijkt die 2e meter heel veel af van je slimme meter dan kun je met een gerust hart een ijking aanvragen.

Helaas is het zo dat de oude mechanische meters vaker een grotere afwijking hadden dan de slimme meter, daar hoor ik overigens nooit iemand over...want het zou wel zo eerlijk zijn dat als je in de afgelopen jaren structureel te weinig betaald hebt aan de energiemaatschappij om dat bij te betalen.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als je Mm bedoeld, mag je blij zijn dat hij er weer is . Een van de weinige die goed en duidelijk advies en uitleg geeft, en vooral juridische kennis.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:
Luc & Chris schreef:Dus na ruim tien dagen heeft er niemand het aangedurfd om zijn slimme meter te laten ijken?
Waarom zouden wij jouw issue moeten oplossen?
Luc & Chris schreef:ja hoor, daar is ie weer.....
Exact mijn gedachte toen ik jou zag posten. Heb je al iets gedaan met de tips en suggesties die je hebt gekregen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoeveel is het nieuwe verbruik en hoeveel was het verbruik voor de slimme meter? En gaat het om het gas of om de elektriciteit?

Alleen het feit dat je moet bijbetalen zegt namelijk niet zo heel veel. Als het voorschot bijvoorbeeld lager was dan voorheen, dan kan het zelfs zijn dat je moet bijbetalen als je minder verbruikt.

bprosman

TS zit te wachten op reacties van mensen die de meter hebben laten ijken. Die zul je niet snel krijgen omdat (mijn persoonlijke mening) de kans dat een slimme meter afwijkt relatief laag is , meestal blazen mensen hier hoog van de toren en na ijking blijkt die nieuwe meter plots wel te kloppen en de oude niet... maar goed.... wie durft dat toe te geven op een forum waar je de slimme meter als onbetrouwbaar en de energieleverancier als "frauduleus" hebt weggezet.

Luc & Chris

bprosman schreef:
Hoeft helemaal niet. Verbruiksmeter van eBay of Marktplaats kost een paar tientjes. Kratje bier voor de handige neef/buurman/plaatselijke beunhaas en je hebt een 2e meter achter je slimme meter. Wijkt die 2e meter heel veel af van je slimme meter dan kun je met een gerust hart een ijking aanvragen.
Wat voor meter bedoel je dan? Een oude analoge meter of?

bprosman

Wat voor meter bedoel je dan? Een oude analoge meter of?
Nee een nieuwe digitale meter die je zo kunt kopen, bijvoorbeeld deze :

http://www.ebay.nl/itm/222042479282?_tr ... EBIDX%3AIT

Wim Zomer

Ongelezen bericht door Wim Zomer »

Uw problemen zijn nu erkende problemen geworden, zoals bleek bij RTL-nieuws op 7/3/2017.
Ga naar hun website (rtlnieuws.nl). Daar staat een artikel met welke E-meters je teveel kunt moeten betalen (tot 600% !).VN

Zoals ik begrijp functioneren de meters wel goed bij sinusvormige belastingen, maar niet meer als de afgenomen stroom hier (sterk ?) van afwijkt, zoals bij ledverlichting die overigens maar een heel kleine belasting zou vormen..
Ik begrijp dat bij controle van de meter een eenvoudige meting met sinusvormige afgenomen stroom wordt gedaan, zodat dit probleem daarbij niet boven tafel komt.

Dit alles komt uit een onderzoek gedaan bij de Universiteit Twente.

Succes en groet, Wim Zomer
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mar 2017 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd door Moderator

susan meerleveld

Ongelezen bericht door susan meerleveld »

Eind augustus 2014 zijn wij in dit huis komen wonen vanuit Duitsland. Daar verbruikte ik in een huis van 245 m2 wonen met 4 personen gemiddeld 5200 Kwh. Dit huis is 174 m2 en word door 3 personen bewoond en veel elektrische apparaten, lampen/keramische koken/wasemkap met 2 motoren/digitale klokjes op oven en magnetron/inbouw nespresso/2 tv decoders, vielen hier weg. Alles wat we vanuit Duitsland meegenomen hebben is hier weer geplaatst en er is niks nieuws bijgekomen. Je zult dan denken dat je wat gaat besparen op je energieverbruik. 2 Dagen nadat we hier ingetrokken waren ontdekte ik dat de meter niet goed functioneerde. Binnen 2 dagen had ik een slimme meter van Enexis. In sept. 2015 kregen we de jaarafrekening. Verbruik iets meer dan 7300 Kwh!!!!!!! 2100 meer dan in mijn vorige veel groter huis met veel meer apparatuur. Ik snapte er niks van en ben de apparaten gaan meten met zo'n metertje. Hiermee bereikte ik niks. Ik zag wel waar ik verbeteringen in aan kon brengen maar dat waren dingen die ik in mijn vorige huis ook had staan en dus niet voor die 2100 kwh extra konden zorgen. Al met al een meer verbruik met minder apparaten en 1 persoon minder. Even een metertje ertussen hangen zie ik niet zitten. Zou niet weten wie dat zou moeten doen. Hiermee kan ik dus niks aantonen. Ook kan ik niet bewijzen dat de apparaten ook in mijn vorige huis gestaan hebben. Enexis laten komen om te ijken heeft denk ik geen zin. Dit omdat mijn meter wel in de lijst van geteste meters door TU voorkomt als zijnde een meter die af kan wijken maar de Enexis beweerd dat de afwijkingen alleen plaats vinden onder extreme omstandigheden. Kortom als consument heb je weer geen poot om op te staan terwijl je bestolen word waar je bij staat.

bprosman

Dit omdat mijn meter wel in de lijst van geteste meters door TU voorkomt als zijnde een meter die af kan wijken maar de Enexis beweerd dat de afwijkingen alleen plaats vinden onder extreme omstandigheden.
Inderdaad heeft de TU getest, met VIJFTIG lampen en GROTE DIMMERS op "Het zelfde schakelbord", ofwel "in de meterkast", denk niet dat veel mensen deze nuance "willen lezen", ze happen liever op de "Telegraafjournalistiek" van TrosRadar
Even een metertje ertussen hangen zie ik niet zitten. Zou niet weten wie dat zou moeten doen. Hiermee kan ik dus niks aantonen.
Dan een ijking aanvragen , kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Meer opties heb je niet.
en ben de apparaten gaan meten met zo'n metertje. Hiermee bereikte ik niks.
Soms is electricien zijn net een echt vak :wink:

Gesloten