LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veilig internetten !

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.

jerwarm

Re: Veilig internetten !

Ongelezen bericht door jerwarm »

link van Sjohie;

Worden de banken qua veiligheidsregels nu strenger in dat wat zij van de consument vragen?

Nee. Wel duidelijker en consistenter. De veiligheidsregels waren er al, ze waren alleen niet bij elke bank hetzelfde. De onderlinge verschillen tussen banken zijn geschrapt, zodat voor iedereen dezelfde regels gelden. Ook zijn verouderde regels geschrapt, zoals het verbod te internet – en/of mobielbankieren via onbeveiligde draadloze netwerken.

De banken zijn zich ervan bewust dat de gemiddelde consument zich niet 100 procent tegen internetcriminelen kan beveiligen. Daar houden de banken rekening mee in hun beoordeling of klanten recht hebben op vergoeding van de schade. Als de consument zich gedeeltelijk niet aan de veiligheidsregels heeft gehouden, wil dat dus niet zeggen dat de bank de schade niet zal vergoeden. De bank zal in dit geval, op grond van de specifieke omstandigheden, beoordelen of de schade het gevolg is van grove nalatigheid van de consument. Deze beoordeling zal plaatsvinden naar redelijkheid en billijkheid. Op basis hiervan zal de bank al dan niet tot vergoeding overgaan. Dit alles staat los van het feit dat elke bank een eigen coulancebeleid hanteert, waarin zij per geval bepaalt, ook al blijkt een klant grof nalatig te hebben gehandeld, om de schade alsnog geheel of gedeeltelijk te vergoeden.

De Veiligheidsregels zullen jaarlijks worden geëvalueerd door de NVB en Consumentenbond en waar nodig aangepast. De NVB en Consumentenbond houden de vinger aan de pols of het door de banken bij fraudegevallen hanteren van de vijf Veiligheidsregels ordentelijk verloopt.

wat er dus staat; in veel gevallen als in onbeveiligd Online bankieren door "nalatigheid van de gebruiker"; zal de bank toch gewoon tot betaling van de schade overgaan bij gedupeerde klant.

men kan het ook omdraaien; De banken wilden destijds zo graag hebben dat hun klanten gingen internetbankieren, en haalden alleen al vanwege die reden een groot aantal van haar [hoofd]vestigingen gewoon weg........ alleen al om dat feit!!@
mensen konden ineens niet meer een "mens" spreken maar moesten alles met een plastic pasje en telefoon gaan doen.
menselijkheid ging er snel vanaf.

en nu; gaan de banken de klanten verplichten hoe/met wat/welke beveiligingen en besturingssystemen zij zou moeten gebruiken om het de banken even wat makkelijker te maken??

hmmmmmm..... beetje de omgekeerde wereld if you ask me....

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

jerwarm schreef:even voor jullie opgezocht;

rechtstreeks van de ING, de nieuwe voorwaarden;
Zorg ervoor dat uw betaalpas of creditcard nooit door een ander gebruikt wordt
• Laat u niet afleiden als u uw betaalpas of creditcard gebruikt en controleer of u uw eigen pas daarna terugkrijgt;
• Berg uw passen altijd op een veilige plaats op en zorg ervoor dat u ze niet gemakkelijk kunt verliezen;
• Controleer regelmatig of u uw passen nog in uw bezit heeft.
Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken
De apparatuur waarmee u uw bankzaken regelt, zoals uw mobiele telefoon, tablet of computer moet een origineel en
actueel besturingssysteem hebben;
• De software die u gebruikt, moet altijd up-to-date zijn. Gebruikt u Mobiel Bankieren, dan moet u altijd de laatste versie
van de app installeren;
• De computer of laptop die u gebruikt voor uw bankzaken moet beveiligd zijn met antivirussoftware en een firewall;
• Installeer geen illegale software;
• Beveilig de toegang tot uw mobiele telefoon, tablet of computer met een toegangscode;
• Zorg ervoor dat niemand anders uw Mijn ING (Zakelijk) of de app kan gebruiken. Log altijd uit als u klaar bent met uw
bankzaken.
knip voor de leesbaarheid en lengte - sjohie

https://www.ing.nl/Images/Voorwaarden_M ... 0810072702

moet een origineel en actueel besturingssysteem hebben

wat moet ik me hierbij voorstellen, hoe gaan zij bepalen wat "actueel' is?
lijkt me heel erg lastig voor iemand om na te gaan of het OS origineel en actueel is, daarnaast wordt er met geen woord gerept over XP oid.
Men houdt het nogal vaag.

Juist omdat het zo vaag gehouden wordt door de banken weet men gewoon niet precies waar ze aan toe zijn en wordt er heus wel gebankiert met minder veilige pc's die bv geen updates etc hebben gedaan, of sowieso helemaal niet precies weten wat voor beveiliging je moet hebben.
en toch gaat het daarmee vaak ook goed.

wat is erger;

A; een huidig OS die gekraakt is/ zonder updates/ zonder goede beveiliging op het WWW
B; een wat ouder OS [bedrijfsmatig] die als een speer draait/ origineel is, alle beveiligingen heeft en een kundige gebruiker.

Ik weet wel wat ik zou kiezen; zoals A zijn er een heleboel!! :wink:
We hebben het hier over consumenten OSsen (XP, Vista, 7 en 8 voor het overgrote deel van de consumenten), niet de door bedrijven gebruikte smaken ervan, met eventuele extra verlengde (en betaalde) ondersteuning. Een 12 jaar oud OS, waarvan duidelijk gecommuniceerd is dat het niet meer ondersteund wordt met patches, is niet actueel volgens die bepalingen.

Kan je van zeggen wat je wilt hier, maar het staat in de door jou geaccepteerde algemene voorwaarden, dus voor de derde keer, ik hoop voor je dat je de gevolgen van je keuze ook zo zelfverzekerd draagt als je er ooit mee geconfronteerd wordt.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef: als je slachtoffer wordt van een phising aanval
Slachtoffer worden van een phishingaanval doe je zelf, dat staat los van welk OS je gebruikt.

jerwarm

Har06 schreef: wat een vriendelijk lees ???? persoon die er klaar :lol: mee is , een forum is om meningen te ventileren cq te reageren :mrgreen:
dat heb ik de afgelopen 4 pagina's al uit ten treure gedaan als je even terugleest, ik ga in ieder geval mijn mening/pc-ervaring sowieso niet opdringen aan mensen die er niet voor openstaan en alleen hun eigen visie [en van de meute] voor ogen hebben en die "waarheid" + ten volle aannemen...

dus kies ik ervoor om hier niet meer te reageren en heel de tijd mijnzelfde verhaal te moeten neerpennen.

point taken? no harmed feelings. :wink:

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Dit zegt microsoft, de maker van het bewuste OS. En mocht je de dikke vette letters bovenaan de pagina niet lezen, er staat:

Ondersteuning voor Windows XP is beëindigd
Vanaf 8 april 2014 wordt Windows XP niet langer ondersteund en ontvang je geen beveiligingsupdates meer. Zorg dat je pc beveiligd blijft.

En dan blijf jij maar fijn bij XP, ik hoop dat andere consumenten er wat slimmer mee om gaan.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 aug 2014 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic uitingen verwijderd

jerwarm

sjohie schreef: En dan blijf jij maar fijn bij XP, ik hoop dat andere consumenten er wat slimmer mee om gaan.
waarom zegt MS dat? heel misschien om je te triggeren maar snel een nieuw systeem te moeten aanschaffen terwijl dit helemaal niet nodig is om veilig te kunnen gaan internetten. :shock:

100% Veilig het WWW op gaan is een fabel welk OS/medium je ook gebruikt!!

ik heb al 4x gezegd in deze thread dat ik niet op XP draai maar op W7 en dat juist vanwege zijn soepelheid!
Laatst gewijzigd door Radar op 11 aug 2014 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic uitingen verwijderd

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

jerwarm schreef:
sjohie schreef: En dan blijf jij maar fijn bij XP, ik hoop dat andere consumenten er wat slimmer mee om gaan.
waarom zegt MS dat? heel misschien om je te triggeren maar snel een nieuw systeem te moeten aanschaffen terwijl dit helemaal niet nodig is om veilig te kunnen gaan internetten. :shock:

100% Veilig het WWW op gaan is een fabel welk OS/medium je ook gebruikt!!

ik heb al 4x gezegd in deze thread dat ik niet op XP draai maar op W7 en dat juist vanwege zijn soepelheid!
MS zegt dat omdat het onderhoud van het 12 jaar oude besturingssysteem is gestopt. Uiteraard willen zij graag dat je een nieuw systeem koopt...Maar ze hebben wel gelijk te stellen dat oude technologie niet eeuwig kan worden ondersteund.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

jerwarm schreef:
Har06 schreef: wat een vriendelijk lees ???? persoon die er klaar :lol: mee is , een forum is om meningen te ventileren cq te reageren :mrgreen:
dat heb ik de afgelopen 4 pagina's al uit ten treure gedaan als je even terugleest, ik ga in ieder geval mijn mening/pc-ervaring sowieso niet opdringen aan mensen die er niet voor openstaan en alleen hun eigen visie [en van de meute] voor ogen hebben en die "waarheid" + ten volle aannemen...

dus kies ik ervoor om hier niet meer te reageren en heel de tijd mijnzelfde verhaal te moeten neerpennen.

point taken? no harmed feelings. :wink:
Meute klinkt erg aanmatigend, niemand vraag je te reageren muv jezelf, herhaling van zetten is je kracht?, nee jouw punt is onbelangrijk en je gevoelens zijn onbelangrijk voor mij :oops:

Gesloten