Coulance regels bij kappote TV scherm

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Speedy123

Re: Coulance regels bij kappote TV scherm

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
13 okt 2024 12:39
Speedy123 schreef:
13 okt 2024 12:29
Maar er is een reden dat OP liever hier op het forum klaagt dan dat ie gewoon eventjes naar de rechter stapt, OP is niet zeker van zijn zaak en heeft weinig trek op te draaien voor de hoge kosten van de rechtsgang.
Lijkt me verstandig om zo'n vraag voor te leggen aan dit forum. Is het daar niet voor bedoeld?
En dit forum heeft de vraag uitvoerig beantwoord. Al was OP niet zo blij met de antwoorden waarna OP is afgehaakt.

Daarna u kwam met uw claims dat televisies wel 20 tot 40 jaar meegaan. Dat we echt geen medelijden met de middenstanders moeten hebben en weet ik wat al niet meer.
Consumenneke schreef:
13 okt 2024 12:39
GIY schreef:
08 okt 2024 17:08
Reparatie kosten komen op 700 euro om het scherm na geen 3 jaar te vervangen!
Dat is trouwens wel een behoorlijk duur scherm.
OP heeft een LCD scherm. Dat is op zich een goedkoop scherm, OLED en mini LED schermen zijn veel duurder. Echter reparatie is gewoon heel erg duur in Nederland. Is ook al eerder uitgelegd in deze discussie, onderdelen worden gegroepeerd vervangen. Dus een hele printplaat, de hele voeding of het hele interne scherm en niet een enkele LED en diffuser. Een reparateur kost al gauw iets van 95 euro per uur. Apparaat verzekerd opsturen, apparaat doorlichten met speciale apparatuur om het euvel te vinden. Apparaat demonteren, defecte onderdeel verwijderen, nieuwe onderdeel plaats, testen, apparaat weer in elkaar schroeven en verzekerd terug sturen. Kosten rijzen zo de pan uit.

Vervangen van een vijf jaar oud apparaat is stukken goedkoper en dan zijn alle onderdelen weer nieuw, niet alleen het scherm. Met de 20 procent aangeboden korting zou me het niets verbazen als de vervanging minder dan de helft van de repartie kosten zou zijn.

Maar ja, OP heeft nimmer zijn televisie type nummer vermeldt. Dus weten we niet zoveel.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

OP = Opening Post
TS = Topic Starter

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

alfatrion schreef:
13 okt 2024 13:00
OP = Opening Post
TS = Topic Starter
Het is veel aardiger om over vraagsteller en vraag te spreken.

Weinig mensen begrijpen het jargon van OP, TS en OG, dat zien we wel bij Speedy1234.
Speedy123 schreef:
13 okt 2024 12:54
En dit forum heeft de vraag uitvoerig beantwoord. Al was OP niet zo blij met de antwoorden waarna OP is afgehaakt.
GIY was hier twee dagen geleden nog.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

De OP van Speedy is gewoon de (vaak gebruikte) "Original Poster". Speedy begrijpt het dus prima.

Speedy123

Consumenneke schreef:
13 okt 2024 13:23
alfatrion schreef:
OP = Opening Post
TS = Topic Starter
Het is veel aardiger om over vraagsteller en vraag te spreken.

Weinig mensen begrijpen het jargon van OP, TS en OG, dat zien we wel bij Speedy1234.
Speedy123 schreef:
13 okt 2024 12:54
GIY was hier twee dagen geleden nog.
Het klopt GIY was hier twee dagen geleden voor het laatst. Vier dagen geleden voor het eerst.

GIY had een aantal vragen:

1) Heb ik recht op coulance?
Antwoord is nee.

2) Mijn TV heeft tien jaar garantie op inbranden, mag ik op basis van deze garantie concluderen dat mijn TV geacht wordt minimaal tien jaar mee te gaan?
Antwoord is nee

3) Daarna klaagt GIY over de hoge reparatie kosten en dat de LED en diffuser niet los gerepareerd kunnen worden in plaats van de hele interne scherm module te vervangen.
Antwoord hierop is dat onderdelen gegroepeerd vervangen worden gebruikelijk is in de reparatie branche. Dus een hele voeding, printplaat of intern scherm.

4) GIY heeft van diverse forum leden het advies gekregen om een nieuwe TV te kopen in plaats van reparatie omdat dat waarschijnlijk veel goedkoper is maar geeft zelf aan geen advies nodig te hebben voor aanschaf van een nieuwe TV.

5) En vandaar ontstaat de discussie aangezwengeld door Consumenneke dat een TV wel 20 tot 40 jaar kan meegaan en of daarmee de consument geen wettelijke garantie behoort te hebben voor veel langer dan de maximale zes jaar die de branche biedt?
Antwoord hierop is nee.

6) Waarna Consumenneke ook benadrukt dat we geen medelijden hoeven te hebben met de 'arme' middenstand, dat TV producenten ook niets te klagen hebben want die maken prijsafspraken.
Antwoord hierop is dat de producenten niets te maken hebben met de overeenkomst tussen de klant en de verkoper en dat de consument na twee jaar (na afloop van de 24 maanden fabrieksgarantie termijn) alleen bij de verkoper terecht kan met claims.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
13 okt 2024 14:40
5) En vandaar ontstaat de discussie aangezwengeld door Consumenneke dat een TV wel 20 tot 40 jaar kan meegaan en of daarmee de consument geen wettelijke garantie behoort te hebben voor veel langer dan de maximale zes jaar die de branche biedt?\
Antwoord hierop is nee.
Een beetje flauw om mij een bewering in de mond te leggen die ik nooit gemaakt heb en wederom een ontoelaatbare ad hominem reactie die je van volwassen mensen niet zou verwachten. Ik heb slechts gewezen op andere bronnen die informatie verspreiden over de levensloop, de gebruiksduur en de reparatiekosten van TV-toestellen. Bronnen die bij een eventuele rechtsgang betrouwbaarder zullen blijken dan meningen van teleurgestelde middenstanders en andere mensen op consumentenfora.

Vraagsteller heeft misschien iets aan de info die de Consumentenbond beschikbaar stelt voor TV-bezitters in vergelijkbare omstandigheden.

Speedy123

Consumenneke schreef:
13 okt 2024 19:44
Speedy123 schreef:
5) En vandaar ontstaat de discussie aangezwengeld door Consumenneke dat een TV wel 20 tot 40 jaar kan meegaan en of daarmee de consument geen wettelijke garantie behoort te hebben voor veel langer dan de maximale zes jaar die de branche biedt?\
Antwoord hierop is nee.
Een beetje flauw om mij een bewering in de mond te leggen die ik nooit gemaakt heb en wederom een ontoelaatbare ad hominem reactie die je van volwassen mensen niet zou verwachten. Ik heb slechts gewezen op andere bronnen die informatie verspreiden over de levensloop, de gebruiksduur en de reparatiekosten van TV-toestellen. Bronnen die bij een eventuele rechtsgang betrouwbaarder zullen blijken dan meningen van teleurgestelde middenstanders en andere mensen op consumentenfora.

Vraagsteller heeft misschien iets aan de info die de Consumentenbond beschikbaar stelt voor TV-bezitters in vergelijkbare omstandigheden.
Dat ben ik niet met u eens. Uw suggesties brengen juist TS op een dwaalspoor. Hij zou ze maar voor waar aannemen en een dure rechtszaak beginnen. En inbrengen dat een TV makkelijk 20 jaar moet meegaan met een verwijzing naar uw bron.

Wederom verwijzen naar een bron die alles maar herhaalt, wat schiet TS ermee op? Kijk eens naar het voorbeeld in uw bron. Men gaat uit van een TV die na drie jaar stuk gaat. Waarom zou men drie jaar als voorbeeld nemen en niet bijvoorbeeld dertien jaar? Mmm, waarom zou dat toch zijn?

En die tips? Een nieuwe beeldscherm kost 75 procent van de nieuw prijs. Ja dat weet TS al, de prijsopgave was extreem hoog. En vraag een prijsopgave aan, heeft TS al gedaan, daarom was ie zo boos.

Het is niets meer dan een herhaling van zetten.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
Wat TS daar wel (en vooral ook niet!) aan heeft, is al lang duidelijk in dit topic. Waarom deze herhaling van zetten? Denk je zo de bij de in dat artikel genoemde lijstjes geplaatste kanttekeningen te ontlopen?

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Consumenneke schreef:
Speedy123 schreef:
Antwoord hierop is nee.
Een beetje flauw om mij een bewering in de mond te leggen die ik nooit gemaakt heb en wederom een ontoelaatbare ad hominem reactie die je van volwassen mensen niet zou verwachten. Ik heb slechts gewezen op andere bronnen die informatie verspreiden (…)
Volgens mij is er geen sprake van een argument ad hominem. Er wordt slechts op gewezen dat u de desbetreffende discussie hebt aangezwengeld, wat correct is:
Consumenneke schreef:
11 okt 2024 22:44
De juridische vragen laat ik aan anderen over, maar de gemiddelde levensduur van een televisie is volgens Slimster 20 tot 40 jaar bij normaal gebruik (vier uur per dag aan).
Daarmee hebt u hier die discussie aangezwengeld. Niemand legt u woorden in de mond, het noemen van een naam is geen ad hominem. Er is pas sprake van een ad hominem zijn als u als persoon wordt aangevallen of verdacht wordt gemaakt. Daarvan is geen sprake in het door u gewraakte citaat.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Menneke gebruikt graag grote woorden.
Laatst gewijzigd door Thijs124 op 13 okt 2024 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een dergelijke opmerking is nergens goed voor, Thijs.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Thijs124 schreef:
13 okt 2024 20:45
Menneke gebruikt graag grote woorden.
Uitstekend voorbeeld van een ad hominem!

Methusalah

alfatrion schreef:
OP = Opening Post
TS = Topic Starter
In de rest van de wereld kan OP ook original poster beteken dus het zijn eigenlijk allemaal synoniemen van elkaar.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

OG kan echter alleen Original Gangster betekenen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch apart dat we hier jarenlang TS gebruikten voor topicstarter, en OP voor openingspost, en dat het nu ineens anders 'moet'. De context maakt wel duidelijk wat er bedoeld wordt, maar toch...

En waarom vraagsteller en vraag vriendelijker zouden zijn ontgaat mij enigszins. Zal wel aan mij liggen.

Nu maar weer terug naar on-topic. Voor zover er nog wat te vertellen is, want alles wat zinvol is, is volgens mij al gezegd.

Consumenneke

witte angora schreef:
14 okt 2024 10:57
En waarom vraagsteller en vraag vriendelijker zouden zijn ontgaat mij enigszins. Zal wel aan mij liggen.
Omdat gewone taal duidelijker is voor mensen die al dat jargon niet verstaan.
Onbedoeld worden nieuwkomers zo buitengesloten.
Dat soort groepsgedoe is onvriendelijk.
Juist de oude garde (OG) moet oppassen voor zulk incrowd gedrag.

OG kan ook Oude Gerechtsdeurwaarder zijn :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: of OliebollenbeslaG!

Methusalah

Consumenneke schreef:
14 okt 2024 12:23
witte angora schreef:
14 okt 2024 10:57
Omdat gewone taal duidelijker is voor mensen die al dat jargon niet verstaan.
Onbedoeld worden nieuwkomers zo buitengesloten.
Dat soort groepsgedoe is onvriendelijk.
Juist de oude garde (OG) moet oppassen voor zulk incrowd gedrag.

OG kan ook Oude Gerechtsdeurwaarder zijn :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: of OliebollenbeslaG!
Groepsgevoel? Welke groep? Die van een paar miljard op het internet? Dit is al jaren lang de normale aanspreekvorm, ook in andere talen.

En als je alles gaat versimpelen, dan keert niemand nog wat.

En ik dacht dat je tegen off topic gaan was. Je bent echt zo schijnheilig als maar kan, hè.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik wil wel wat kwijt over topic starters in het algemeen.
Tegenwoordig wordt er direct geeist terwijl heel vaak voor het gemak het wettelijke wordt overgeslagen.
Google/FireFox is nog steeds the best friend als het gaat om regels, regeltjes ed.

Consumenneke

Morgan le Fay schreef:
14 okt 2024 12:43
Tegenwoordig wordt er direct geeist terwijl heel vaak voor het gemak het wettelijke wordt overgeslagen.
Garantie snappen de meeste mensen wel, maar conformiteit is redelijk subjectief en arbitrair.

Snap jij wat met conformiteit bedoeld wordt Morgan?

Vandaar dat branche-organisaties zoals Unitas en belangenclubs als de Consumentenbond daar lijstjes voor proberen te maken.

Consumenneke

Dit waren toch de meest praktische adviezen.
Speedy123 schreef:
09 okt 2024 14:09
Moneyman schreef:
09 okt 2024 14:01
Ik zou voor de nieuwe TV met korting gaan (en vergeet dan niet de prijs elders te checken).

Nonconformiteit bewijzen gaat je vrijwel zeker niet lukken. En recht op coulance heb je niet - dan zou het immers geen coulance meer zijn.
Een uitstekend advies. Zeker gezien de technologische vooruitgang en de prijsdaling van televisies in het algemeen. Zelf kijk ik altijd naar een top model van een jaar of twee geleden. Die hebben vaak de beste prijs/kwaliteit verhouding.

De prijs van de televisie kunt u vergelijken in de Pricewatch van Tweakers en via Google search. Dan weet u meteen of u ook echt korting hebt gekregen.

https://tweakers.net/televisies/vergelijken/
Ik heb onlangs een tweedekans Finlux Full-HD Smart-TV gekocht voor minder dan 200 euro. Refurb noemen ze dat ook wel. Eens was dat een premium scandinavisch merk, maar nu komen al die toestellen uit Turkije waar ze Chinese technologie in elkaar sleutelen. Het design is ook een stuk minder.

Plaats reactie