Pagina 5 van 5
Re: Niet rond kunnen komen?
Geplaatst: 24 jun 2026 22:04
door witte angora
Nijogeth schreef: ↑24 jun 2026 17:48
De narratief omdraaien van 'oh, wat ben ik zielig' naar 'als zij het kunnen redden, dan ik zeker ook'.
Interessante opmerking. In hoeverre mensen echt in een slachtofferrol zitten of dat er voor hen eigenlijk echt geen andere mogelijkheden zijn weet ik niet.
Het is niet voor niets dat ik in de OP benoemde dat de terrasjes altijd bomvol zitten, en de binnensteden stervensdruk zijn met kopers. Dat rijmt volgens mij niet met zoveel mensen die niet rond kunnen komen.
Vroeger hadden mensen veel minder te besteden dan nu. Toch werd er, in mijn herinnering, weinig geklaagd. Maar terrasjes waren er nauwelijks, en in de centra was het lang niet zo druk als nu. Zoek maar eens foto's op uit Amsterdam van de jaren '70, om wat te noemen. Ik denk toch dat veel mensen nu anders omgaan met een beperkt budget dan vroeger. En daar is inderdaad wat aan te doen.
Re: Niet rond kunnen komen?
Geplaatst: 24 jun 2026 22:51
door Onkruid71
Ik denk dat het een gebrek is aan inzage in de onkosten zijn om te kunnen beslissen waarom iemand wel of niet kan rondkomen. Mensen zijn nog al snel geneigd om te zeggen, maar ik kan er toch ook van rondkomen. Maar is dat wel zo. Wie weet hebben ze misschien wel extra onkosten die wij niet weten en kunnen zien.
Dan heeft het ook niks te maken met slachtofferrol meer te maken.
Ze zouden completere data moeten hebben en misschien zijn die er ook wel.
Nou weet ik ook wel dat ze in Nederland niet altijd completere data willen om dat op beslissingen te maken.
In België als je je stroom rekening niet op tijd betaald krijgt je ik geloof na 2 maanden en andere meter, 1 met een kaartje die je op moet waarderen, een dat heeft ook weer voordelen want zo leer je ook de waarde van stroom kennen, dus hoe dit elk apparaat is.
Re: Niet rond kunnen komen?
Geplaatst: 24 jun 2026 23:26
door rwolters
witte angora schreef: ↑24 jun 2026 22:04
Nijogeth schreef: ↑24 jun 2026 17:48
Vroeger hadden mensen veel minder te besteden dan nu. Toch werd er, in mijn herinnering, weinig geklaagd.
Ik denk dat de verschillende groepen toen veel meer gescheiden van elkaar waren. Als je in een arme buurt woonde was iedereen om je heen arm en had niemand iets. Nu heb je in veel voorheen armere buurten gentrificatie, plus dat via internet en tv allemaal te zien is wat anderen hebben en wat er allemaal te koop is.
Re: Niet rond kunnen komen?
Geplaatst: 25 jun 2026 01:07
door Consumenneke
witte angora schreef: ↑24 jun 2026 22:04
Vroeger hadden mensen veel minder te besteden dan nu.
Vroeger maakten broers ruzie wie vaders zondagse schoenen zou erven.
Armoede is relatief.
Re: Niet rond kunnen komen?
Geplaatst: 25 jun 2026 07:42
door 16again
witte angora schreef: ↑24 jun 2026 22:04
Het is niet voor niets dat ik in de OP benoemde dat de terrasjes altijd bomvol zitten, en de binnensteden stervensdruk zijn met kopers. Dat rijmt volgens mij niet met zoveel mensen die niet rond kunnen komen.
Dat rijmt wellicht wel met de toegenomen tweedeling in de samenleving.
Re: Niet rond kunnen komen?
Geplaatst: 25 jun 2026 08:28
door Moneyman
witte angora schreef: ↑24 jun 2026 22:04
Het is niet voor niets dat ik in de OP benoemde dat de terrasjes altijd bomvol zitten, en de binnensteden stervensdruk zijn met kopers. Dat rijmt volgens mij niet met zoveel mensen die niet rond kunnen komen.
Het zijn simpelweg twee grotendeels verschillende groepen waar je naar kijkt.
Onkruid71 schreef: ↑24 jun 2026 22:51
Ik denk dat het een gebrek is aan inzage in de onkosten zijn om te kunnen beslissen waarom iemand wel of niet kan rondkomen. Mensen zijn nog al snel geneigd om te zeggen, maar ik kan er toch ook van rondkomen. Maar is dat wel zo. Wie weet hebben ze misschien wel extra onkosten die wij niet weten en kunnen zien.
Dan heeft het ook niks te maken met slachtofferrol meer te maken.
Fait point. Er wordt veel geoordeeld op basis van onvolledige informatie, en gelijke gevallen blijken in werkelijkheid vaak tóch niet zo gelijk te zijn.
Re: Niet rond kunnen komen?
Geplaatst: 25 jun 2026 10:30
door BL2
witte angora schreef: ↑24 jun 2026 22:04
.....Zoek maar eens foto's op uit Amsterdam van de jaren '70, om wat te noemen. ....
Logisch, Nederland was toen even groot en had maar de helft aan inwoners en geen hordes toeristen, asielzoekers en voormalige bewoners uit honderden andere landen zoals nu....
Als je deze mensen weghaald op een foto van Amsterdam uit 2026 blijven er maar weinig mensen over.
Re: Niet rond kunnen komen?
Geplaatst: 25 jun 2026 11:15
door Morgan le Fay
BL2 schreef: ↑25 jun 2026 10:30
witte angora schreef: ↑24 jun 2026 22:04
.....Zoek maar eens foto's op uit Amsterdam van de jaren '70, om wat te noemen. ....
Logisch, Nederland was toen even groot en had maar de helft aan inwoners en geen hordes toeristen, asielzoekers en voormalige bewoners uit honderden andere landen zoals nu....
Als je deze mensen weghaald op een foto van Amsterdam uit 2026 blijven er maar weinig mensen over.
Heb in de jaren '70 in de Schietbaanlaan op school gezeten. Voelde mij toen al vreemdeling in mijn eigen land.
Re: Niet rond kunnen komen?
Geplaatst: 25 jun 2026 11:16
door jonis
BL2 schreef: ↑25 jun 2026 10:30
witte angora schreef: ↑24 jun 2026 22:04
.....Zoek maar eens foto's op uit Amsterdam van de jaren '70, om wat te noemen. ....
Logisch, Nederland was toen even groot en had maar de helft aan inwoners en geen hordes toeristen, asielzoekers en voormalige bewoners uit honderden andere landen zoals nu....
Als je deze mensen weghaald op een foto van Amsterdam uit 2026 blijven er maar weinig mensen over.
Sinds 1970 40% meer inwoners in nl ,; dat is wat anders dan toen de helft aan inwoners.
A'dam inwoneraantal tegenwoordig 15% hoger dan 1970.........
Re: Niet rond kunnen komen?
Geplaatst: 25 jun 2026 13:52
door Ron5300
Nijogeth schreef: ↑24 jun 2026 17:53
Consumenneke schreef: ↑24 jun 2026 15:24
Hoeveel gemeenten zijn er in uw gemeente?
Deze vraag staat nog open
Bij deze een uitleg, in
mijn gemeente loopt een
voor alle gemeenten verplicht vroegsignalering traject.
Gemeente is een enkelvoudig zelfstandig naamwoord die duidt op één gemeente en gemeenten is een meervoudig zelfstandig naamwoord die in dit geval duidt op alle gemeenten.
Mijn gemeente bestaat dus niet uit meerdere gemeenten maar uit één gemeente.
Re: Niet rond kunnen komen?
Geplaatst: 25 jun 2026 14:49
door Consumenneke
Ron5300 schreef: ↑25 jun 2026 13:52
Mijn gemeente bestaat dus niet uit meerdere gemeenten maar uit één gemeente.
Dank voor deze verduidelijking.

Re: Niet rond kunnen komen?
Geplaatst: 25 jun 2026 20:01
door Moneyman
Ron5300 schreef: ↑25 jun 2026 13:52
Nijogeth schreef: ↑24 jun 2026 17:53
Consumenneke schreef: ↑24 jun 2026 15:24
Hoeveel gemeenten zijn er in uw gemeente?
Deze vraag staat nog open
Bij deze een uitleg, in
mijn gemeente loopt een
voor alle gemeenten verplicht vroegsignalering traject.
Gemeente is een enkelvoudig zelfstandig naamwoord die duidt op één gemeente en gemeenten is een meervoudig zelfstandig naamwoord die in dit geval duidt op alle gemeenten.
Mijn gemeente bestaat dus niet uit meerdere gemeenten maar uit één gemeente.
Laat je niet opnaaien Ron, je tekst was gewoon correct.