Niet rond kunnen komen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora
Berichten: 30769
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet rond kunnen komen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
24 jun 2026 17:48
De narratief omdraaien van 'oh, wat ben ik zielig' naar 'als zij het kunnen redden, dan ik zeker ook'.
Interessante opmerking. In hoeverre mensen echt in een slachtofferrol zitten of dat er voor hen eigenlijk echt geen andere mogelijkheden zijn weet ik niet.

Het is niet voor niets dat ik in de OP benoemde dat de terrasjes altijd bomvol zitten, en de binnensteden stervensdruk zijn met kopers. Dat rijmt volgens mij niet met zoveel mensen die niet rond kunnen komen.

Vroeger hadden mensen veel minder te besteden dan nu. Toch werd er, in mijn herinnering, weinig geklaagd. Maar terrasjes waren er nauwelijks, en in de centra was het lang niet zo druk als nu. Zoek maar eens foto's op uit Amsterdam van de jaren '70, om wat te noemen. Ik denk toch dat veel mensen nu anders omgaan met een beperkt budget dan vroeger. En daar is inderdaad wat aan te doen.

Onkruid71
Berichten: 2236
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Niet rond kunnen komen?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik denk dat het een gebrek is aan inzage in de onkosten zijn om te kunnen beslissen waarom iemand wel of niet kan rondkomen. Mensen zijn nog al snel geneigd om te zeggen, maar ik kan er toch ook van rondkomen. Maar is dat wel zo. Wie weet hebben ze misschien wel extra onkosten die wij niet weten en kunnen zien.
Dan heeft het ook niks te maken met slachtofferrol meer te maken.

Ze zouden completere data moeten hebben en misschien zijn die er ook wel.
Nou weet ik ook wel dat ze in Nederland niet altijd completere data willen om dat op beslissingen te maken.

In België als je je stroom rekening niet op tijd betaald krijgt je ik geloof na 2 maanden en andere meter, 1 met een kaartje die je op moet waarderen, een dat heeft ook weer voordelen want zo leer je ook de waarde van stroom kennen, dus hoe dit elk apparaat is.

rwolters
Berichten: 2339
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Niet rond kunnen komen?

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
24 jun 2026 22:04
Nijogeth schreef:
24 jun 2026 17:48

Vroeger hadden mensen veel minder te besteden dan nu. Toch werd er, in mijn herinnering, weinig geklaagd.
Ik denk dat de verschillende groepen toen veel meer gescheiden van elkaar waren. Als je in een arme buurt woonde was iedereen om je heen arm en had niemand iets. Nu heb je in veel voorheen armere buurten gentrificatie, plus dat via internet en tv allemaal te zien is wat anderen hebben en wat er allemaal te koop is.

Consumenneke
Berichten: 2073
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Niet rond kunnen komen?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

witte angora schreef:
24 jun 2026 22:04
Vroeger hadden mensen veel minder te besteden dan nu.
Vroeger maakten broers ruzie wie vaders zondagse schoenen zou erven.

Armoede is relatief.

16again
Berichten: 17322
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Niet rond kunnen komen?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
24 jun 2026 22:04
Het is niet voor niets dat ik in de OP benoemde dat de terrasjes altijd bomvol zitten, en de binnensteden stervensdruk zijn met kopers. Dat rijmt volgens mij niet met zoveel mensen die niet rond kunnen komen.
Dat rijmt wellicht wel met de toegenomen tweedeling in de samenleving.

Moneyman
Berichten: 33087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet rond kunnen komen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
24 jun 2026 22:04
Het is niet voor niets dat ik in de OP benoemde dat de terrasjes altijd bomvol zitten, en de binnensteden stervensdruk zijn met kopers. Dat rijmt volgens mij niet met zoveel mensen die niet rond kunnen komen.
Het zijn simpelweg twee grotendeels verschillende groepen waar je naar kijkt.
Onkruid71 schreef:
24 jun 2026 22:51
Ik denk dat het een gebrek is aan inzage in de onkosten zijn om te kunnen beslissen waarom iemand wel of niet kan rondkomen. Mensen zijn nog al snel geneigd om te zeggen, maar ik kan er toch ook van rondkomen. Maar is dat wel zo. Wie weet hebben ze misschien wel extra onkosten die wij niet weten en kunnen zien.
Dan heeft het ook niks te maken met slachtofferrol meer te maken.
Fait point. Er wordt veel geoordeeld op basis van onvolledige informatie, en gelijke gevallen blijken in werkelijkheid vaak tóch niet zo gelijk te zijn.

BL2
Berichten: 5665
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Niet rond kunnen komen?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
24 jun 2026 22:04
.....Zoek maar eens foto's op uit Amsterdam van de jaren '70, om wat te noemen. ....
Logisch, Nederland was toen even groot en had maar de helft aan inwoners en geen hordes toeristen, asielzoekers en voormalige bewoners uit honderden andere landen zoals nu....
Als je deze mensen weghaald op een foto van Amsterdam uit 2026 blijven er maar weinig mensen over.

Morgan le Fay
Berichten: 947
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Niet rond kunnen komen?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

BL2 schreef:
25 jun 2026 10:30
witte angora schreef:
24 jun 2026 22:04
.....Zoek maar eens foto's op uit Amsterdam van de jaren '70, om wat te noemen. ....
Logisch, Nederland was toen even groot en had maar de helft aan inwoners en geen hordes toeristen, asielzoekers en voormalige bewoners uit honderden andere landen zoals nu....
Als je deze mensen weghaald op een foto van Amsterdam uit 2026 blijven er maar weinig mensen over.
Heb in de jaren '70 in de Schietbaanlaan op school gezeten. Voelde mij toen al vreemdeling in mijn eigen land.

jonis
Berichten: 3006
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Niet rond kunnen komen?

Ongelezen bericht door jonis »

BL2 schreef:
25 jun 2026 10:30
witte angora schreef:
24 jun 2026 22:04
.....Zoek maar eens foto's op uit Amsterdam van de jaren '70, om wat te noemen. ....
Logisch, Nederland was toen even groot en had maar de helft aan inwoners en geen hordes toeristen, asielzoekers en voormalige bewoners uit honderden andere landen zoals nu....
Als je deze mensen weghaald op een foto van Amsterdam uit 2026 blijven er maar weinig mensen over.
Sinds 1970 40% meer inwoners in nl ,; dat is wat anders dan toen de helft aan inwoners.
A'dam inwoneraantal tegenwoordig 15% hoger dan 1970.........

Ron5300
Berichten: 1121
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Niet rond kunnen komen?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Nijogeth schreef:
24 jun 2026 17:53
Consumenneke schreef:
24 jun 2026 15:24
Hoeveel gemeenten zijn er in uw gemeente?
Deze vraag staat nog open :roll:
Bij deze een uitleg, in mijn gemeente loopt een voor alle gemeenten verplicht vroegsignalering traject.

Gemeente is een enkelvoudig zelfstandig naamwoord die duidt op één gemeente en gemeenten is een meervoudig zelfstandig naamwoord die in dit geval duidt op alle gemeenten.
Mijn gemeente bestaat dus niet uit meerdere gemeenten maar uit één gemeente.

Consumenneke
Berichten: 2073
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Niet rond kunnen komen?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Ron5300 schreef:
25 jun 2026 13:52
Mijn gemeente bestaat dus niet uit meerdere gemeenten maar uit één gemeente.
Dank voor deze verduidelijking. 8)

Moneyman
Berichten: 33087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet rond kunnen komen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ron5300 schreef:
25 jun 2026 13:52
Nijogeth schreef:
24 jun 2026 17:53
Consumenneke schreef:
24 jun 2026 15:24
Hoeveel gemeenten zijn er in uw gemeente?
Deze vraag staat nog open :roll:
Bij deze een uitleg, in mijn gemeente loopt een voor alle gemeenten verplicht vroegsignalering traject.

Gemeente is een enkelvoudig zelfstandig naamwoord die duidt op één gemeente en gemeenten is een meervoudig zelfstandig naamwoord die in dit geval duidt op alle gemeenten.
Mijn gemeente bestaat dus niet uit meerdere gemeenten maar uit één gemeente.
Laat je niet opnaaien Ron, je tekst was gewoon correct.

Plaats reactie