Mag ik? mag ik? mag ik, max???
Ben ik dan echt de enige van de 100.000 klanten die WEL tevreden is?
Chello classic AL ruim 5 jaar en supertevreden!!
Heb vrijwel nooit storing gehad (2 pc's aangesloten) en ben altijd snel en goed geholpen door de helpdesk......
Tja, ben ik dan zo'n geluksvogel....of zijn de UPC-haters zo sterk in dit forum dat elk positief woorden wordt overschreeuwd????
Natuurlijk gaat het bij de meeste klanten gewoon goed, anders had zo'n bedrijf geen enkel bestaansrecht. En de klanten waarbij het NIET goed gaat zijn hier oververtegenwoordigd uiteraard. Maar mag ik een paar veronderstellingen over jou plaatsen en zeg jij of het klopt of niet?
- jij woont al minstens 5 jaar op hetzelfde adres
- jij betaalt per automatische incasso
- je hebt nog nooit een verkeerd bedrag op je afschrijving gezien
- je bent een matig internetgebruiker, beetje websites, beetje mail, verder niet bijvoorbeeld 5 films per maand uit de newsgroups downloaden
- je maakt je als een keer de verbinding weg is niet zo druk, na verloop van tijd is hij er weer
Hoeveel uit 5 heb ik er goed gegokt?
Zelf ben ik tegen wil en dank UPC klant geworden toen het energiebedrijf de kabel verkocht. Lang ging het toen nog goed, en ik liet ook alles braaf over me heen komen; automatische afschrijvingen, prijsverhogingen, off-line periodes, policy wijzigingen etc. etc. Ook toen er 3-4 jaar geleden geluiden waren over spookrekeningen dacht ik er zo over als jij nu; anderen misschien, het zal wel, maar IK heb geen problemen. Totdat....
ik in juni ook een bijna dubbel bedrag afgeschreven zag worden. 'Rekening voorgaande periode'... Toch maar even gebeld: 'nee dat klopt inderdaad niet, kunt u het laten storneren, dan krijgt u automatisch volgende maand een goede nota'. Ok, volgende maand, bijna 3 keer het maandbedrag afgeschreven. Ook gestorneerd en weer bellen naar UPC: 'Ja dat klopt, februari staat nog open'.... ik weet het natuurlijk niet zeker, maar de automatische betaling dan? 'Tja, als u ons het betalingsbewijs kunt faxen...' Ok, ik op zoek in mijn girotel, xx februari, afgeschreven 1x maandtermijn UPC. (door tussentijdse prijsverhoging iets minder dan de huidige termijn, vandaar de 'bijna' 2/3 termijnen. Ik dus giroafschrift gefaxt, 2 maandtermijnen zelf overgemaakt, (die ik immers had laten storneren) briefje met uitleg erbij gefaxt, opgelost dacht ik zo.
Volgende maand: bijna 4 maandtermijnen afgeschreven. Ook weer gestorneerd, en gebeld: 'Tja, fax wel ontvangen, maar het giroafschrift was blad 1 van 2, blad 2 zat er niet bij, en daarop
zou een terugstorting
kunnen staan, betalingen niet verwerkt? eh... geen reactie gegeven? eh.....'. Toen ging er een ietwat geïrriteerde fax de deur uit: Dat ik wel eens een reactie had verwacht, dat ik had verwacht dat ze zorgvuldiger mijn betalingen zouden verwerken, dat ik inmiddels voldoende hun fout had opgelost en dat als ze op giroblaadje 2 dachten een terugboeking aan te kunnen treffen zij maar met materiaal over de brug zouden komen om dit aan te tonen, en dat ik e.e.a. op korte termijn geregeld wilde zien en ook antwoord op mijn faxen wenste. En toen.... stilte. Volgende maand: geen nota, geen afschrijving. Twee maanden later: geen nota, geen afschrijving. 2,5 maanden later: een aanmaning voor de niet-betaalde afgelopen twee maanden. Ik maar weer gebeld: 'Ja, de faxen zijn ontvangen, ja de nota voor februari is kwijtgescholden (!) en nee, als mensen 2 maal hebben gestorneerd doen we geen automatische afschrijvingen meer...' Heel prettig dat ze me dat ook hadden laten weten voordat ze mij die aanmaning stuurden. Even geen actie ondernomen totdat weer twee weken later: een nota met twee maandtermijnen+30 euro en 12 euro sommatiekosten, voor de inmiddels afgelopen 3 maanden. Dat was dus inclusief kosten een paar euro in mijn voordeel. Ik bellen maar weer: 'Ja, dat zijn de kosten die open staan', Dus als ik deze nota betaal, dan is UPC happy en alles betaald, en krijg ik dan weer gewoon nota's in plaats van niets met aanmaningen erachteraan? 'Ja, dus, dan loopt het weer quitte en is het geregeld'. Ok, ik dus betaald, en afgewacht. Volgende maand: niks. 2 maanden: niks. 3 maanden: nota inclusief herinneringskosten. Inmiddels iets minder gemotiveerd om er snel achteraan te gaan, krapper in mijn tijd ook, na drie maanden en 1 week: afgesloten. Net een paar dagen nadat ik de acceptgiro maar had betaald en opzegging ging overwegen. Dat maakte de keus erg makkelijk. 14 juli: opzeggingsbrief, en omdat ik inmiddels toch al afgesloten ben, beschouw ik de overeenkomst maar per afsluitingsdatum als beëindigd. De reactie komt in de vorm van de volgende nota, gedateerd op 15 juli: een maandtermijn plus 250 euro vervangingskosten van het modem. Om een lang verhaal (uit een andere thread overigens) kort te maken; over deze nota loopt nu (1,5 jaar later) een zaak bij de kantonrechter. In al die tijd bedraagt het aantal reacties van UPC, buiten de automatisch aangemaakte nota's, herinneringen en aanmaningen: 0. De tel van wat ikzelf heb ondernomen ben ik een beetje kwijt, maar de aangetekende brieven waar het om gaat staat op 3.
Een heel verhaal max, maar wat ik wil zeggen is dat je zo een tevreden modelgebruiker bent, en zo op het andere moment een delinquent. Hoewel ik de totale gang van zaken toedicht aan de handelswijze van UPC.
Sinds halverwege deze story begon ik pas zoeens te kijken op forums zoals dit, ik begrijp niet precies hoe jij hier nu al verzeild bent geraakt, als tevreden klant, maar wat ik hier lees is zeer vaak alsof ik het zelf geschreven heb. Vooral het niet antwoorden is symptomatisch in alle verslagen. UPC is een club die de lompheid gewoon in hun fout-afhandelingsprocessen heeft ingebakken. En daar doet het feit dat de helpdeskers ongetwijfeld hun best doen niks aan af. In voorkomende gevallen heb jij het voordeel dat je het zelf allemaal niet hoeft te ontdekken, hoewel natuurlijk te hopen is dat het je goed blijft gaan. En ALS het je overkomt... een gewaarschuwd mens telt voor twee...
Groeten, Jan.