LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezondheidszorg

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Gast

Re: Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Gast »

Een agressieve gast verbloemt de waarheid
Mogelijk haar eigen falen?

Gastvrij

Ongelezen bericht door Gastvrij »

En de werkdruk; je kunt je erdoor mee laten slepen en het jouw leven laten bepalen of er iets positiefs aan( proberen) te veranderen.
Waarom zijn er toch zo weinig verzorgenden lid van een vakbond o.i.d en de werkgevers wel van een werkgeverorganisatie?
Dit schreef ik eerder.
Maar het is toch ook zo?
Er wordt veel over gesproken, maar weinig aan gedaan.
En werkdruk is geen feit maar een beleving die voor jou anders kan liggen dan voor mij.
Dit vind ik een mooie omschrijving, was hier zelf nooit opgekomen, maar deze geeft wel precies weer wat ik probeer duidelijk te maken.
Mijn dank voor de goede omschrijving. Is niet mijn bedoeling agressief of arrogant over te komen, maar de juiste toon vinden in geschreven tekst is nu eenmaal niet eenvoudig.
Het zorgen gaat me geloof ik beter af dan erover discussiëren .

Gast

als het zorgen je niet goed afgaat heb je in de zorg niets te zoeken.
de werkdruk is hoog in de zorg, maar is dat ook nie iets wat lekker aanvoelt? (zonder vera's en Lbertha's graag)
ik voel me goed als ik de benen onder mijn lijf uit heb gelopen maar toch zoveel mensen weer door hun dag heen heb geholpen.
ik moet er niet aan denken dat ik een kantoorbaan zou hebben of achter de kassa zou zitten, met respect voor diegene die dat wel doen.
mijn vriend maakt zich zorgen over zijn aandelen, ik maak me zorgen over de wisselende stemmingen van meneer de B.
ieder zijn vak

Gast

Ho, ho Vera...
Ik begrijp je bezorgdheid om je schoonvader. Iedereen wil het liefste het allerbeste voor zijn dierbare...begrijpelijk.
Maar ga geen verzorgend en verplegend personeel afvallen. Het werk in een verpleeghuis is echt heel, heel, heel erg zwaar weet ik uit eigen ervaring. Zowel lichamelijk als geestelijk. Een kwartiertje koffiedrinken met collega's is broodnodig... Jij hebt op je werk toch ook koffiepauze (ik neem aan dat je werk...anders moet je ophouden met zeuren over mensen die tegenwoordig uberhaubt nog willen werken in de zorg) En misschien is je schoonvader (ik ken hem dan wel niet...) wel agressief en worden zijn tanden daarom niet goed gepoetst...of wil hij niet iedere dag douchen. (ooit zelf geprobeert een agressieve patient te wassen of de tanden te poetsen, ik beloof je dat dit verschrikkelijk is!) Vraag eens naar redenen waarom dingen niet lopen zoals ze behoren te zijn in jou ogen i.p.v mijn collega's aan te vallen.
Het is inderdaad zo dat douchen niet meer iedere dag kan...maar dat is echt te wijten aan dit asociale kabinet die fors bezuinigd op de zorg hoor! Sterker nog: in mijn organisatie hadden wij enorme tekorten aan verzorgend personeel, nu moeten wij het werk met nog minder doen...vacatures worden echt niet opgevuld. In jou ogen is er misschien genoeg personeel...maar iemand totaal wassen en kleden is veel werk!!!
Loop eens een dagje mee en kijk wat er dan fout gaat...en ga dan pas klagen over het personeel. Maar dit kan echt niet...verzorgend personeel uitmaken alsof ze de luiheid zelve zijn.
Als jij zo ontevreden bent? Neem je schoonvader dan in huis en zoek een verpleeghuis uit die wel voldoet aan jou wensen. En stem de volgende keer eens goed...stem links i.p.v rechts!

Gast

Hoi Allemaal,

Ik werk ook in een verpleeghuis. En voel me aangesproken door wat hier allemaal gezegd word. Ik kan geen ijzer met handen breken.
Regelmatig werk ik met te korten, dan beginnen we op 7.00 uur met 4 personeelsleden i.p.v. 7. En dat we lang koffie drinken dat is ook niet geval hoor. S'avonds drinken we koffie met de bewoners is de huiskamer zodat we toezicht kunnen houden.

Bewoners hebben het niet overal over slecht !!

Gast

er is ook maar een enkeling die dat beweerd hoor

Gast

Vanavond ben ik bij een gezinslid in het verpleeghuis geweest.
Schandalig, 2 zusters op 18 bewoners!
Ik heb respect voor de jonge dame en de wat oudere dame die ik constant heen & weer heb zien lopen.
Hoe durven, sommige van jullie, ze kwalijk te nemen dat ze op een gegeven moment even tijd voor zichzelf nemen.
Gelijk hebben ze!

Mir

Ongelezen bericht door Mir »

Ook ik ben blij met het stuk van MRI, want het begon nu toch wel erg negatief te klinken allemaal. Ik werk dan in een ziekenhuis en bij ons wordt iedereen gewassen zoals hij of zij dat wil. Maar wel iedere dag. Dus als iemand iedere dag onder de douche wil, geen probleem. Op het moment dat iemand een ongelukje met de ontlasting heeft gehad, proberen we een patiënt ervan te overtuigen dat douchen dan wel even fris is. V.w.b. de toiletgang: zodra iemand aangeeft naar het toilet te moeten, wordt deze persoon daar uiteraard bij geholpen. Een mat krijgen ze inderdaad om als ze weinig tot geen controle hebben over de uitscheiding.
Wat we wel proberen, is om patiënten zoveel mogelijk zelf te laten doen. Autonomie bevorderen, heel belangrijk ook voor hun eigenwaarde! En tot slot nog een opmerking over familieleden: ik vind dat het tegenwoordig bijzonder droevig is gesteld met mantelzorg. Het gebeurt zelden dat een familielid aanbiedt om bijv. een moeder te wassen of eten te geven. Ten eerste vindt de patiënt dat vaak erg prettig: een bekend gezicht en iemand die alle tijd voor hem of haar heeft en ook wij zijn er heel blij mee, want dan hebben wij weer meer tijd en aandacht voor een ander. Maar we zien helaas vaak het tegenovergestelde. Zakjes met was die een week blijven hangen, omdat er geen familie langs komt. Gevolg: geen schone kleren voor de patiënt, waardoor hij een operatjejasje en netbroekje aankrijgt. Dat is dus de andere kant van het verhaal en dat wilde ik even kwijt.
Miriam

Mir

Ongelezen bericht door Mir »

Eh...ik had alleen nog maar pagina 1 gelezen voordat ik het voorgaande stukje plaatste... Maar goed, ik blijf bij mijn mening. Ook wij hebben trouwens te maken met forse bezuinigingsmaatregelen: vacatures die niet meer opgevuld worden, er worden geen oproepkrachten meer ingezet en als je dus met 1 of meer zieken te maken heeft, moet je allemaal een flink aantal passen harder lopen. Natuurlijk klagen wij hierover bij het management, maar van een kale kip valt niet te plukken. En ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om de patiënten de dupe te laten worden en dus loop ik die stappen ook harder met als gevolg dat ik erg moe (maar naar de patiënten toe vaak toch voldaan) thuiskom.

Miriam

Gastvrij

opmerking over familieleden: ik vind dat het tegenwoordig bijzonder droevig is gesteld met mantelzorg.
Je bent inderdaad best wel afhankelijk van mantelzorg, wanneer dit goed geregeld is, scheelt dat stukken.
En daarom is luisteren naar hun kritiek ook belangrijk. Soms is die in het begin nogal overtrokken, zoals in het startbericht van Vera, maar wanneer je echt luistert naar iemand kom je uiteindelijk tot een redelijk verhaal/klacht.
En daar kun je dan weer wat mee als beiden '' water bij de wijn'' doen.

Misschien kun je door anders je werk in te delen tot meer efficiëntie komen.
Van sommige kritiek heb ik best wat opgestoken.

S.

Gast

Het imago van de zorg is in het algemeen altijd al negatief geweest. Dit is vaak ingegeven door de werkers zelf. We kunnen hier naar mijn mening ook pas wat aan veranderen door zelf het goede voorbeeld te geven.
Na vele jaren in dit werk gewerkt te hebben vind ik het nog steeds fantastisch om in de ouderenzorg te werken. Heb er veel voldoening van, vind de waardering in mezelf en van bewoners en familie en probeer dit ook uit te dragen naar anderen.
Negativiteit, slachtofferrol en passimisme passen qua attitude al niet in de zorg aangezien wij een voorbeeld functie hebben ook naar de familie toe.
Nogmaals: de negatieve uitingen verhalen zijn de uitzonderingen en geeng emeengoed!

Gast

ik ben blij met o.a. het bericht van Mir
het geeft me het gevoel dat we toch, ondanks alles goed bezig zijn en dat niet alleen bij ons de verzorgende de benen onder hun lijf uitlopen.
terwijl sommige berichten me juist het idee gaven dat de verpleging of verzorging allemaal maar bullsjit was, met wat meiden die lopen te klagen en teveel koffieleuten

Gastvrij

ik ben blij met o.a. het bericht van Mir
het geeft me het gevoel dat we toch, ondanks alles goed bezig zijn en dat niet alleen bij ons de verzorgende de benen onder hun lijf uitlopen.
terwijl sommige berichten me juist het idee gaven dat de verpleging of verzorging allemaal maar bullsjit was, met wat meiden die lopen te klagen en teveel koffieleuten
Och, dat soort berichten heb ik er niet direct uit kunnen halen. Wel dat velen zich nogal aangevallen voelen en zich menen te moeten verdedigen.
Maar, iedereen grijpt weer terug op werkdruk; het lijkt wel of we langs elkaar heen aan het kletsen zijn.
Het startbericht ging m.i over een ervaren slechte zorg, al dan niet veroorzaakt door werkdruk of een beleving hiervan.

Ik weet van mijzelf dat ik m'n werk netjes doe. Ook ik heb heus wel 'werkdruk' ervaren, of dit nu voortkomt uit een slachtofferrol of ' slechte jeugd' , dat weet ik niet, hoor.
Zo diep denk ik er niet over na, je ervaart het op dat moment en probeerd dit te goede te keren. Het scheelt enorm wanneer een team op één lijn zit wat dit soort zaken betreft, en dat de sterkeren de zwakkeren steunen zodat ze niet buiten de boot gaan vallen en als zielige slachtoffers bestempeld naar een andere organisatie uitwijken.

Een goede leidinggevende is ook doorslaggevend. ik heb ( helaas) mogen ervaren dat een slechte manier van leidinggeven een hele organisatie (bijna) om zeep heeft geholpen.
Dit schrijf ik niet vanuit een visie van zielig slachtoffer of iemand met een autoriteitsconflict of zoiets vaags, maar als een werknemer die deze mening deelde met vele andere collega's.
Wanneer je zo'n rotsituatie hebt ervaren wordt je vanzelf assertiever.

En nee, het is niet allemaal kommer en kwel in de zorg, maar er is ook het één en ander flink scheefgetrokken door alle rare bezuinigingen.
Hoe en wat precies is moeilijk te benoemen, naar mijn idee ziet een buitenstaander dit vaak duidelijker.
Een bepaald soort onvrede over de kwaliteit van zorg zie ik bevestigd in vele reacties in dit topic, zelfs in de zeer positieve reacties klinkt dit door. Wanneer zovelen dit beleven moet zo'n beleving toch een feit zijn.

Wie weet krijgt al die negatieve publiciteit toch een positief staartje.
Wat mij betreft wel.:D

Gast

Nee gastvrij, de negatievelingen zijn de uitzondering en bevinden zich op dit forum. Ga ze nou niet bevestigen. Je leek net een eind op weg het beter te begrijpen.

Gastvrij

Nee gastvrij, de negatievelingen zijn de uitzondering en bevinden zich op dit forum. Ga ze nou niet bevestigen. Je leek net een eind op weg het beter te begrijpen.
Maar lees je dan nooit de bladen van de vakbonden, lees je nooit zorgforum en kijk je geen TV.
De meesten doen heus hun werk goed of proberen het goed te doen binnen de mogelijkheden, maar als zovelen negativiteit beleven dan moet er toch een kern van waarheid inzitten?

Ik begrijp ieder zijn standpunten, maar ga niet iets bejubelen wat niet geheel rooskleurig is.

Ben 15 jaar geleden begonnen en zie vele verbeteringen, maar ook meer stress en uitval door burn-out.
Zijn dat dan allen zielepieten en slachtoffers?

Gast

Helaas, je klets weer uit je nek:
Het is een feit [1] dat het ziekteverzuim al jaren aan een dalende trend bezig is. Wat wij nu burn-out noemen was vroeger overspannenheid en heeft veel meer te maken met feit [2] de onbalans tussen het werk en de prive omstandigheden.
Vervolgens [feit 3] zijn de werkomstandigheden de laatste 10 jaar sterk verbeterd en is de positie van werknemers tov werkgevers veel sterker geworden [feit 4], ook en vooral juridisch.
En nee in de zorg is het 'niet geheel' rooskleurig. Een paar verlepte rozen heb je er altijd bij. Moet je eens een [nieuwjaars]borrel drinken met mensen buiten de zorg. Overal is wat en aan de andere kant van de heuvel is het grag altijd groener!

Ik lees overigens juist veel, zeker op internet, en lees hier vele positieve ontwikkelingen. De paar negatieve zaken die in het nieuws komen zijn niet representatief en spreek alsjeblieft niet over de bondsbladen. Vooral de bonden zorgen er nog steeds voor dat het imago negatief is en blijft en zijn er zelf voor een groot deel debet aan dat salaristechnisch de zorgsectoer achterloopt bij andere sectoren.

Kom op, ben positief en meldt dit overal. De zorg is fantastisch!!!

Gastvrij

Dag gast,

Ik zal ook proberen de zaken vanuit jouw oogpunt te bekijken.
Maar mag ik vragen wat jouw functie is? Dit niet om er vervelend over te gaan doen, maar om meer inzicht /begrip voor jouw standpunten te krijgen.

Over het algemeen vind ik het werken in de zorg prettig hoor, maar heb nu eenmaal een negatieve ervaring gehad met slecht leidinggeven en die kun je eenvoudigweg niet uitvlakken. Ook vele reorganisaties die veel onzekerheid met zich meebrengen. En dan miste ik duidelijkheid en heldere taal die ook ik( en velen met mij) tenminste kan volgen.

Zelf heb ik( gelukkig) nooit last gehad van overspannenheid/burn-out, maar uiteraard speelt dan het privé leven ook een rol.

Maar waarom zouden die bonden het slecht doen, die zijn er toch vooral voor de werknemers?
Ik probeer jou te begrijpen, maar probeer ook mij te volgen en niet neerbuigend te doen met beweren dat ik enkel uit m'n nek klets.
( lijkt me een hele kunst, overigens) :D

Zou je de URL's van die sites die jij leest hier kunnen melden?
BVD.

Groet S.

Gast

Over het algemeen vind ik het werken in de zorg prettig hoor, maar heb nu eenmaal een negatieve ervaring gehad met slecht leidinggeven en die kun je eenvoudigweg niet uitvlakken. Ook vele reorganisaties die veel onzekerheid met zich meebrengen. En dan miste ik duidelijkheid en heldere taal die ook ik( en velen met mij) tenminste kan volgen.
Je legt veel zaken buiten jezelf neer. Van origine doet men dat in de zorg: wij-zij cultuur bevestigen en vele vingers naar anderen wijzen. Dan is het de organisatie en dan de leidinggevende. Zo zal je nooit verder komen en iets bereiken.
Trouwens excuses als ik wat sterk uit de hoek kan komen met het 'kletsen uit je nek'. Niet mijn bedoeling om neerbuigend te doen.
Wel om een statement te maken. Ik weiger negatief te doen over de zorg. Niet omdat in mijn organisatie alles goed gaat maar omdat er veel goed gaat en het heel leuk is te werken met ouderen. Mijn functie doet hierbij niet ter zake.

Kijk eens naar de volgende sites. Hier vindt je ook veel linken naar andere goede info-sites.
www.arcares.nl
kenniscentrumwonenenzorg.nl
seniorzorg.nl
opkopzorg.nl

Gast

wat lopen jullie toch moeilijk te doen.
de zorg is een ontzettend leuk beroep.
een baan met lief & leed.
een baan met rustige periodes, maar ook super drukke.
en als je jezelf maar goed voelt bij wat je doet, trek je dan zeker de negatieve berichten niet aan.
die komen van personen die niet beseffen dat wij met mensen werken.
geen pc die je op standby zet, geen bordje op de band met ''deze kassa is gesloten'' geen bordje met luchpauze van 12.00 tot 13.30 uur.
en geen speelkwartier waarin je zelf op je gat kan gaan zitten.

Gastvrij

Maar waarom zouden die bonden het slecht doen, die zijn er toch vooral voor de werknemers?
Dag gast,

Deze vraag is nog onbeantwoord, maar misschien wil en kan een ander hier wat over zeggen?
Waarschijnlijk ligt de waarheid ( zoals vaak), ergens in het midden.
Je legt veel zaken buiten jezelf neer. Van origine doet men dat in de zorg: wij-zij cultuur bevestigen....
Dit wist ik niet; in ieder geval doe ik dit niet bewust, wel ben ik vaak één van de weinigen die (domme) vragen aan de leiding durf te stellen en durf toe te geven wanneer ik iets niet begrijp.
Velen kijken glazig bij een overleg, maar doen net of ze alles begrijpen.:D

Bedankt voor de URL's, ik zal er gebruik van maken.
Jammer dat je je functie niet wil melden. Zo exclusief kan deze toch niet zijn.

S.

Gesloten