LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uneto-VNI gaat ook uit van de economische levensduur.
Zij hanteren alleen wel een andere definitie dan u. Bij hen is duur van de economische levensduur afhankelijk van de product. Dus de periode dat het product redelijke wijs behoord mee te gaan. De consumentenbond gaat ook uit van de economische levensduur en zij geven aan 3-5 jaar. Dit is wel een gemiddelde en het kan dus dat een computer van goede kwaliteit, zoals in mijn rekenvoorbeeld, een economische levensduur heeft van 6 jaar. Het getal 6 rekent gewoon prettig.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door magel725 »

Het gatal 6 rekent gewoon prettig? Ik dacht dat we al een dieptepunt bereikt hadden, maar dat blijkt niet zo te zijn.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

De consumentenbond gaat ook uit van de economische levensduur en zij geven aan 3-5 jaar. Dit is wel een gemiddelde en het kan dus dat een computer van goede kwaliteit, zoals in mijn rekenvoorbeeld, een economische levensduur heeft van 6 jaar. Het getal 6 rekent gewoon prettig.
De economische levensduur van computers is voor iedereen nog altijd 3 jaar.

Er zijn consumentenorganisaties die vinden dat voor de consumenten deze periode geen 3 jaar maar 5 jaar moet zijn.

Dat is hun mening, maar hun mening is géén wet.


En nog iets:

Jij stelt de economische levensduur gelijk aan de technische levensduur.
En dat is niet juist.

De garantieperiode is 1 tot 2 jaar.
De economische levensduur bedraagt 3 jaar.
De technische levensduur bedraagt 6 tot 10 jaar.

De consument heeft GEEN uitzondering hierop!

Ik hoor veel te veel:
Dit geldt niet voor de consument!
Dit geldt wel voor de consument!



Jij beticht mij dat ik de consumenten verkeerd voorlicht!

Maar wat doe jij dan?

De consument verkeerd voorlichten!

Jij beschuldigd mij van iets wat je zelf keihard doet!

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

De economische levensduur van computers is voor iedereen nog altijd 3 jaar. Er zijn consumentenorganisaties die vinden dat voor de consumenten deze periode geen 3 jaar maar 5 jaar moet zijn. Dat is hun mening, maar hun mening is géén wet.
U heeft hier aangeven zich te basseren op de Uneto-VNI. Dit is een verkopersvakbond. Wat zij beweren is net zo goed een mening en géén wet.
Jij stelt de economische levensduur gelijk aan de technische levensduur. En dat is niet juist.
Dat bent u van mening omdat u een andere definitie hanteerd dan economische levensduur. In uw defintie heeft de economische levensduur niets te maken met de product, maar hoe vaak de markt cq de gebruikers het product gemiddeld vervangen. Dit strookt niet met artikel 7:17 en 7:21 BW.
De economische levensduur bedraagt 3 jaar.
Dat is uw mening, geen feit.
Maar wat doe jij dan? De consument verkeerd voorlichten!
Dat zou ik graag onderbouwd zien.

U heeft aangegeven waar het naar uw mening tussen ons bots, dan lijkt het me toch redelijk dat ik dat ook mag aangeven.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 01 feb 2007 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Quote:
Maar wat doe jij dan? De consument verkeerd voorlichten!



Dat zou ik graag onderbouwd zien.
OPGEPAST! HIER KOMT IE! :lol: :wink:
Bij hen is duur van de economische levensduur afhankelijk van de product. Dus de periode dat het product redelijke wijs behoord mee te gaan. De consumentenbond gaat ook uit van de economische levensduur en zij geven aan 3-5 jaar. Dit is wel een gemiddelde en het kan dus dat een computer van goede kwaliteit, zoals in mijn rekenvoorbeeld, een economische levensduur heeft van 6 jaar. Het getal 6 rekent gewoon prettig.
Dat was pets!

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

OPGEPAST! HIER KOMT IE
U beweer hier mee alleen dat u van mening ben dat ik ongelijk heb, niet dat dit feitelijk zo is.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Bij hen is duur van de economische levensduur afhankelijk van de product. Dus de periode dat het product redelijke wijs behoord mee te gaan. De consumentenbond gaat ook uit van de economische levensduur en zij geven aan 3-5 jaar.
De economische levensduur heeft helemaal niets met de technische of de verwachte levensduur te maken!

De economische levensduur heeft te maken in hoelang dat een product is afgeschreven.
En voor grijsgoed is dit 3 jaar.

De fabrikanten gaan ook hiervan uit.

Dus de eerste Pentium 4 processoren (codenaam Willamette) zijn niet meer leverbaar.

Dus jij gaat ervan uit dat na 6 jaar de onderdelen nog leverbaar zijn.
En dat is dus niet het geval.

Een half jaar geleden waren nog harde schijven van 40GB leverbaar.
Op dit moment niet meer.
Dus als je een half jaar geleden een harde schijf gekocht hebt, kun je niet van de winkelier verwachten dat die de harde schijf van 40GB nu nog levert.

Ik heb nog een paar van die schijven op voorraad. Zijn die op, dan heb je pech.

Dan moet de schijf opgestuurd worden naar de fabrikant en dat kan een paar weken duren.

Dit is de praktijk. Dus doei met je theoretische regeltjes.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

In uw defintie heeft de economische levensduur niets te maken met de product, maar hoe vaak de markt cq de gebruikers het product gemiddeld vervangen.


Dat is dus precies wat de economische levensduur is!

Hehe, eindelijk is hij erachter!

Een ander voorbeeld:
Als iedereen na 2 jaar de mobiele telefoon vervangt voor een nieuw exemplaar, dan bedraagt de economische levensduur 2 jaar.

Als de telefoon een technische levensduur 4 jaar is dan is jouw beredering dat de telefoon een economische levensduur heeft van 4 jaar.

En dat is niet juist.

De economische levensduur heeft te maken hoe vaak de markt cq de gebruikers het product gemiddeld vervangen.
Daarnaast is de technische ontwikkeling ook van belang op de economische levensduur.

Dit is al honderden jaren zo.
Alleen hebben sommige mensen gemeend voor de term economische levensduur een andere betekenis aan te geven!

Ik draai al sinds 1995 mee in de electronica en reparatiesector dat ik heus wel weet waar ik het over heb!

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik constanteer dat u niet met feiten kunt onderbouwen dat ik mensen verkeert voorlicht en het dus bij uw mening blijft. Wat betreft de economische levensduur... de consuwijzer is het gelukkig met mij eens.

Economische levensduur = de periode dat het product behoort mee te gaan.
Technische levensduur = feitelijke levensduur
Economische levensduur

Gaat een product kapot buiten de garantietermijn en je wilt dat de verkoper (een deel van) de reparatiekosten betaalt, dan moet je aan kunnen tonen dat er sprake is van vroegtijdige slijtage. Dus dat de slijtage tijdens de economische levensduur van het product plaats heeft gevonden.

Om dat te bewijzen kun je de producent van het product naar de verwachte levensduur van het apparaat vragen. Ook reclame-uitingen van de producent over de levensduur van het product (bijv. een producent die in een reclame zegt dat zijn wasmachine minimaal 10 jaar meegaat) mag je als indicatie hiervoor gebruiken.

Zorg dat je je gelijk haalt. Maak jezelf consuwijzer!

Consuwijzer.nl voor praktisch advies van de overheid over je rechten als consument.
ikbenik schreef:De winkelier moet zich aan de wet houden, de consument ook!
Maar wanneer die wetten u niet uitkomen roept u:
Dit is de praktijk. Dus doei met je theoretische regeltjes.
Het lijkt er een beetje op dat u alleen vind dat de winkelier zich aan de wet moet houden wanneer u er op wilt wijzen de consument zich aan de wet moet houden.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als de term economische levensduur al honderden jaren betekent:
De economische levensduur heeft te maken hoe vaak de markt cq de gebruikers het product gemiddeld vervangen.
Daarnaast is de technische ontwikkeling ook van belang op de economische levensduur.
Waarom moet dat dan opeens veranderd worden in:
Economische levensduur = de periode dat het product behoort mee te gaan.
De economische levensduur is de periode waarin het product wordt afgeschreven!

Voor de computers is dit

Economische levensduur = de periode dat het product behoort mee te gaan.
Hiermee probeert de consument toch zijn zin te krijgen en levenslange garantie!

Dadelijk gaan ze dit veranderen in:
Economische levensduur = de periode dat het product behoort mee te gaan en waarin de consument totaal géén kosten mag hebben!

Weet je wat er dan met de economie gaat gebeuren?

Naar de kl*te.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door magel725 »

Het is nu al enkele keren aangetoond, met voorbeeld, dat je enkel de wetten quote die niet de kant van de winkelier kiezen. Dat is verkeerd voorlichten.

De economische levensduur staat in HEEL het bedrijfsleven bekend als de termijn waarin het produkt verouderd is. Het woord zelf zegt het al! Dat je ergens één plaats hebt gevonden die dat anders vertaalt is leuk voor je, maar het klopt niet. Zoek op google maar eens op economische levensduur en je ziet binnen 2 tellen dat je het mis hebt. Iets dat je ook al lang zelf weet.

Het lijkt er een beetje op dat je vind dat de consument altijd de wet aan zijn kant heeft, wat er ook aan de hand is.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

De economische levensduur staat in HEEL het bedrijfsleven bekend als de termijn waarin het produkt verouderd is. Het woord zelf zegt het al!
De gehele bedrijfsleven is ook zo ingesteld.

Als je vindt dat de stelling van de economische levensduur voor de consumenten een andere betekenis heeft, heb je het mis.

De economische levensduur staat in HEEL het bedrijfsleven bekend als de termijn waarin het produkt verouderd is. Het woord zelf zegt het al!
Deze stelling is zo al honderden jaren, waarom moet dat opeens veranderd worden?

Geef me daar eens een antwoord op alfatrion!

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik heb vandaag een leverancier gebeld voor een prijsopgave van een inverter-board.

Dat is een klein printplaatje die de TL in het scherm van een notebook aanstuurd.

Dat ding kost €128,- en heeft een levertijd van minstens 2 weken. De maximale levertijd kunnen ze niet vertellen, dus onbekend.

Dus de levertijd kan dan wel 3 tot 6 maanden duren, als het niet langer wordt.

Gelukkig hoeft de klant de notebook niet onderweg te gebruiken en kan ze er een externe monitor op aansluiten en zo gebruiken.

Wel hinderlijk, maar de klant kan ermee verder werken.

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

De economische levensduur staat in HEEL het bedrijfsleven bekend als de termijn waarin het produkt verouderd is. Het woord zelf zegt het al!
Deze stelling is zo al honderden jaren, waarom moet dat opeens veranderd worden? Geef me daar eens een antwoord op alfatrion!
Woorden kunnen meerdere definities hebben. De betekenis van woorden is afhankelijk van de context waar ze gevonden worden. Wat hier belangrijk is is dat er geen wettelijke grond is waarop de winkelier rechten kan ontlenen aan uw definitie. Dus moet binnen de context van verkoper en consument er een andere betekenis aan worden gegeven. Een site van de overheid gebruikt echt wel de juiste definitie.

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is nu al enkele keren aangetoond, met voorbeeld, dat je enkel de wetten quote die niet de kant van de winkelier kiezen. Dat is verkeerd voorlichten.
Ik zou echt niet weten welke andere wet ik zou moeten noemen. U heeft dat ook niet gedaan. Dus ik vermoed dat deze niet bestaan. Ik kan wel een paar wetten opnoemen die in het voordeel van de winkelier zijn maar niet relevant zijn, maar wat heb je daar aan?

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Nogmaals economische levensduur:

Quote van mezelf:
De economische levensduur heeft te maken hoe vaak de markt cq de gebruikers het product gemiddeld vervangen.
Daarnaast is de technische ontwikkeling ook van belang op de economische levensduur.
En op internet heb ik gevonden:
Economische levensduur van een machine
Vaste kapitaalgoederen slijten op twee manieren. Aan de ene kant door het gebruik, de zogeheten technische slijtage. Aan de andere kant doordat ze verouderen: er komen nieuwe machines op de markt waarin de jongste technische kennis is verwerkt. Deze veroudering wordt ook economische slijtage genoemd.
bron: http://www.economische-begrippen.nl/def.htm
Economische levensduur
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoek
Met economische levensduur wordt bedoeld de periode waarin een machine verouderd is. Veroudering treedt op doordat er nieuwe machines op de markt komen waarin de jongste technische kennis is verwerkt. De economische levensduur komt tot uitdrukking in de afschrijving van de investering in de machine. Een kostbare machine wordt bijvoorbeeld over 10 jaar afgeschreven.

Daarna kan de machine echter nog steeds gebruikt worden. De periode totdat de machine echt kapot is wordt de technische levensduur genoemd.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Economische_levensduur
Afschrijvingskosten
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoek
Afschrijvingskosten zijn kosten die de economische waardevermindering weergeven van een goed gedurende de economische levensduur.

De termen economische levensduur, technische levensduur en restwaarde zijn hier van belang.


[bewerk] Een voorbeeld
Een PC kan technisch gezien en bij normaal gebruik een behoorlijke tijd meegaan. Bijvoorbeeld 10 jaar. Echter, door de ontwikkelingen op gebied van hardware en software, zal deze PC over 5 jaar waarschijnlijk 'niets meer waard' zijn omdat het de software die dan is ontwikkeld niet meer aan kan. De PC is dan dus waardeloos.

Dit geeft het verschil weer tussen economische en technische levensduur aan: de economische levensduur (= de economische waardevermindering) is hier 5 jaar, terwijl de technische levensduur (= slijtage) 10 jaar is.

Voor de bepaling welke levensduur nu van belang is voor de afschrijving, geldt dat dit altijd de economische levensduur zal zijn. Deze is namelijk altijd kleiner of maximaal gelijk aan de technische levensduur.

Voor het bepalen van de afschrijvingskosten is hier dus de economische levensduur van belang. Stel dat de PC bij aanschaf 500 euro heeft gekost, zonder dat men na 5 jaar nog iets voor de PC ontvangt, dan zijn de jaarlijkse afschrijvingskosten 500 euro : 5 jaar = 100 euro.

Brengt de PC na 5 jaar bijvoorbeeld nog 50 euro (de restwaarde) op en is dit bij aanschaf al bekend, dan bedragen de afschrijvingskosten minder, namelijk (500 - 50) : 5 = 90 euro per jaar.


[bewerk] Samenvattend
De afschrijvingskosten worden bepaald door de aanschafwaarde te verminderen met de restwaarde en de uitkomst hiervan vervolgens te delen door de economische levensduur.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Afschrijvingskosten

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Wat is de economische levensduur van een laptop?
Toelichting:
Hoe lang gaat een laptop mee?

Antwoord:
De economische levensduur van een laptop is 3 jaar.

Echter vaak gebeurt het dat laptops wel 10 jaar mee gaan, maar uiteindelijk afgedankt worden omdat de specificaties niet voldoende zijn voor de huidige applicaties en wensen.



Houd er echter ook rekening mee dat een laptop veel eerder defect kan gaan. Dit is ook sterk afhankelijk van het merk.
Bron: http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=219
De economische levensduur is de periode waarin een productiemiddel winstgevend kan worden gebruikt.

Liquide middelen: banktegoeden, kassaldo. Omlooptijd: de tijd tussen de aankoop van een duurproductiemiddel en de tijd dat het duurproductiemiddel is terugverdiend.

Afschrijving = A ¡V R
N

A= aanschafsprijs + installatiekosten
R = restwaarde
N = levensduur ( = de korste = economische)

Economische levensduur: hoelang het dpm winstgevend is „³ kopen < opbrengsten


Technische levensduur: Hoelang het dpm het doet.


bron:http://www.scholieren.com/werkstukken/21112
Ik heb hiermee heb bewijs geleverd dat ik wel degelijk gelijk had met:
De economische levensduur heeft te maken hoe vaak de markt cq de gebruikers het product gemiddeld vervangen.
Daarnaast is de technische ontwikkeling ook van belang op de economische levensduur.
En het is dus NIET!!!:
Economische levensduur = de periode dat het product behoort mee te gaan.
Want:

de periode dat het product behoort mee te gaan = de technische levensduur.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door magel725 »

Sorry Alfatrion, maar het heeft geen zin om met je te praten zolang je je woorden steeds verdraait.


Bijvoorbeeld dit:
Woorden kunnen meerdere definities hebben. De betekenis van woorden is afhankelijk van de context waar ze gevonden worden. Wat hier belangrijk is is dat er geen wettelijke grond is waarop de winkelier rechten kan ontlenen aan uw definitie. Dus moet binnen de context van verkoper en consument er een andere betekenis aan worden gegeven. Een site van de overheid gebruikt echt wel de juiste definitie.
Het gaat om wat economische levensduur betekent. Dat heb je onterecht anders uitgelegd en nu begin je er op een rare manier overheen te praten. (draaikonten noemen ze dat hier in de volksmond) Je had het mis. Niets meer en niets minder.

ikbenik

Re: Mediamarkt - Laptop reparatie duurt 2 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

De meeste mensen weten niet het nut van de economische levensduur.

Veel consumenten denken dat zij zelf niets met de economische levensduur te maken hebben en niets met afschrijvingen.

Toch is dat niet correct.

In de economische levensduur moet een bepaald bedrag van de nieuwkoopwaarde apart worden gezet om als het product uit de economische periode een nieuwe kan worden aangeschaft.

Dus je kunt zeggen dat de economische periode een spaarperiode is.

Om in één keer het bedrag op te hoesten is voor veel mensen een groot probleem. Vandaar de economische periode.

De economische periode wordt ook bepaald door de technische ontwikkeling.

Kijk alleen maar naar de ontwikkelingen in de computerwereld.
Die gaan in behoorlijk rap tempo.
De producten worden in rap tempo vervangen door nieuwe producten.

Nu is er overgeschakeld op nieuwe technieken.
Denk maar aan:

- De SATA aansluitingen
- De PCI-E (of PCI-Express) vervanger van de oude PCI en AGP.
- Videokaarten
- Geheugen (van DDR naar DDR2 en DDR3 komt eraan).

De grootste verandering is dat de informatie vroeger parallel verstuurd werd. Dus bijvoorbeeld werd er via 8 of 16 kanalen de informatie verstuurd.
Dus de informatie wordt dan over meerdere kanalen tegelijk verstuurd.
Denk maar aan de LPT-poort of de ouderwetse printerpoort.
In het verleden was seriële kanalen heel traag (denk aan de seriële poorten, com poorten).

Echter zijn deze technieken sterk verouderd en daarvoor zijn onder andere USB en Firewire voor in de plaats gekomen.

Bij de aansturingen van de harde schijven precies hetzelfde.
In het verleden werd de informatie via de 40 aderige bandkabel verstuurd. Aangezien men tegen de maximale capaciteit hiervan aanzat, hebben ze andere technieken ontwikkeld en is de SATA gekomen (SATA = Serial ATA.)

Op de moederborden zijn de parallelle communicatie bussen (PCI en AGP) vervangen door de seriële communicatie bussen (PCI-E 1x en PCI-E16 x)

Bij de processoren is ook het één en ander veranderd.
Men is nu overgestapt op meerdere processoren kernen in 1 behuizing.
Dual-core is nu steeds meer in gebruik en de Quatro-core komt eraan.

Dat was alleen de hardware.
Op het softwaregebied geldt percies hetzelfde.

Dus als je een butgetcomputer 2 jaar geleden gekocht hebt en je wilt overstappen op Windows Vista met Aero, dan heb je totaal niets aan die computer. Dus zul je een nieuwe computer moeten aanschaffen.

Dus in dat geval heeft die computer een economische levensduur van 2 jaar.

Wil je steeds bijblijven met de nieuwste spellen dan heeft de computer een economische levensduur van 1 tot 2 jaar.

De normale economische levensduur van de computer bedraagt 3 jaar.


Dus in het voorbeeld van die computer die 2 jaar was betekent dit dat er technisch totaal niets mis is met de computer en die kan nog wel 6 tot 8 jaar meegaan, maar economisch gezien is hij totaal niets meer waard!


Daar komt ook nog bij dat de diverse onderdelen na 2 à 3 jaar niet meer leverbaar zijn.

Denk aan processoren, harde schijven en videokaarten.



En nee, ik heb de term economische levensduur niet bekeken vanuit de wetsregels, maar puur vanuit de praktijk.

Gesloten