Pagina 5 van 7
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 06:03
door alfatrion
Ik vind dat de winkelier het gratis moet repareren wanneer het onder garantie is. Anders heeft garantie geen enkele zin. Ik vind daarentegen wel dat wanneer de garantieperiode voorbij is, dat de winkelier dan geen verplichtingen meer heeft, anders dan dat deze verplicht is het produkt te maken. Zo staat het ook in de wet. De klant heeft nog steeds recht op een deugdelijk produkt, voor zover in overeenstemming met de gebruiksperiode, en verwachtte levensduur van het produkt.
Binnen garantie: gratis repareren en vervangen van produkt bij 3 keer retour.
Buiten garantie: betaald repareren en geen andere aansprakelijkheid.
Dat je dit vind is me duidelijk, maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Een voorbeeld. Een winkelier sluit met een consument een overeenkomst. De consument betaald 1000 euro en de winkelier beloofd daar voor een (deugdelijke) computer te leveren. Daarbij wordt afgesproken dat er een garantie termijn van zes maanden is.
Vijftien maanden later raakt de computer defect. En uit onderzoek blijkt dat er spraken is van een productiedefect. De dagwaarde van de computer licht op 50% van de aankoop prijs. De kosten van reparatie bedragen meer dan de volledige aankoop prijs.
Dan lijkt mij duidelijk dat de winkelier niet heeft gedaan wat hij had beloofd: een deugdelijke computer leveren. Mijn vraag was waarom de consument voor de kosten zou moeten opdraaien terwijl het de winkelier is die zich niet aan de afspraak heeft gehouden?
Bovendien maak je wederom een scheve vergelijking.
Ik zie niet in wat er scheef aan is. Als ik tegen de auto op rij met mijn fiets (ik heb daarbij een voorkeur voor politie auto's in burger) dan vind de gemiddelde Nederlander dat ik de schade moet vergoeden. Het vreemde dat de winkelier in het bovenstaande voorbeeld 500 euro schade toe brengt door een ondeugdelijk product te leveren, deze dat van jou niet hoeft te vergoeden.
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 09:39
door ikbenik
Dan lijkt mij duidelijk dat de winkelier niet heeft gedaan wat hij had beloofd: een deugdelijke computer leveren. Mijn vraag was waarom de consument voor de kosten zou moeten opdraaien terwijl het de winkelier is die zich niet aan de afspraak heeft gehouden?
Hierin ga je gigantisch de fout in.
Als winkelier kun je zulke zaken niet garanderen. Dat heb ik al zo vaak gezegd.
Jij eist dat de winkelier een keiharde garantie geeft dat een computer zeker in een bepaalde periode (zeg 3 jaar) zeer degelijk is en niet uit zal vallen.
Ik heb het ook al zo vaak gezegd:
Zulke keiharde garanties krijg je nooit, dus blijf er aub niet om zeuren en blijf het niet eisen!
Ik vind het onterecht dat jij de winkelier keihard afrekend, op het moment dat de computer kapot gaat.
Jij zegt dan dat de winkelier een wanprestatie geleverd heeft, omdat de computer binnen 3 jaar kapot is gegaan. En in jou ogen mag dat niet.
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 19:14
door magel725
Dat je dit vind is me duidelijk, maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Een voorbeeld. Een winkelier sluit met een consument een overeenkomst. De consument betaald 1000 euro en de winkelier beloofd daar voor een (deugdelijke) computer te leveren. Daarbij wordt afgesproken dat er een garantie termijn van zes maanden is.
Vijftien maanden later raakt de computer defect. En uit onderzoek blijkt dat er spraken is van een productiedefect. De dagwaarde van de computer licht op 50% van de aankoop prijs. De kosten van reparatie bedragen meer dan de volledige aankoop prijs.
Dan lijkt mij duidelijk dat de winkelier niet heeft gedaan wat hij had beloofd: een deugdelijke computer leveren. Mijn vraag was waarom de consument voor de kosten zou moeten opdraaien terwijl het de winkelier is die zich niet aan de afspraak heeft gehouden?
Het is de klant die een overeenkomst met een winkelier aangaat. Niet andersom. Je vraag was waarom de consument voor de kosten zou moeten opdraaien terwijl het de winkelier is die zich niet aan de afspraak heeft gehouden? Dat lijkt me erg simpel: het is ZIJN produkt, niet die van de winkelier. De winkelier zegt alleen dat het produkt voor ten minste 6 maanden geen fabricagefouten bezit en dat ze anders opgelost worden. Waarom trek je daardoor de conclusie dat de winkelier dan na die 6 maanden mee moet betalen indien er toch iets mis mee is? Waarom moet de winkelier aan spullen van een ander meebetalen? En wat als het geld van de klant na 6 maanden kapot is? Moet de winkelier dan ook opnieuw geld krijgen van de klant?
Quote:
Bovendien maak je wederom een scheve vergelijking.
Ik zie niet in wat er scheef aan is. Als ik tegen de auto op rij met mijn fiets (ik heb daarbij een voorkeur voor politie auto's in burger) dan vind de gemiddelde Nederlander dat ik de schade moet vergoeden. Het vreemde dat de winkelier in het bovenstaande voorbeeld 500 euro schade toe brengt door een ondeugdelijk product te leveren, deze dat van jou niet hoeft te vergoeden.
Ik zie wel wat er scheef aan is. Jij zegt dat wanneer je iets verkeerd doet dat je daarvoor moet betalen. Alleen is het niet de winkelier die de schade toebrengt maar de fabrikant. Aansprakelijkheid of niet, je voorbeeld deugt dus niet. Jij "kent" de regels die je uitkomen, ik ken ook de praktijk. Heb jij ooit wel eens een praktijkvoorbeeld meegemaakt waarbij JIJ degene was die aansprakelijk was?
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 20:44
door Milad
alfatrion ik zal bellen
maar mijn vraag was dus waarom hebben ze mij gewoon geen vervangend notebook gegeven?vandaag een brief gekregen dat me lcd scherm stuk is en zal worden gerepareert voor 250 euro^^.Ze dachten dat ik geen garantien had dus heb ik effe gebelt en het wordt wer gratis gemaakt maar bereken eens
200 voor een moederbord +50 arbeidsloon is 250 euro keer 2 is het 500 euro
1 hd van 60 euo + 20 arbeidsloon 80 euro
1 combo drive weet niet de preciese prijz maar denk rond de 140+50 euro arbeidsloon is het 190 euro
1 lcd backplate 20 euro+10 euro arbeidsloon is het 30 euro
1 lcd scherm 250 in totaal
1050 euro in totaal^^ was volgens mij beter om een nieuwe laptop te geven of niet?
by the way magel725 ik snap jou niet je zegt dat de consument een goedkoop product heeft gekocht is 1500 euro goedkoop? meeste betalen maar 600^^
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 21:27
door magel725
En hoe moeten zij weten wat er allemaal stuk zal gaan? Glazen bol??
Ik snap trouwens even niet waar je het vandaan haalt dat 1500 euro goedkoop is? Het kan wel goedkoop zijn, als je daarvoor iets duurs koopt. Wat ik wel snap is dat je van alle reakties alleen de ene eruit vist die je ondersteunt. Precies als de rest van de klagers op dit forum.
Ik heb slechts één verzoek voordat je belt om je geld terug te vragen voor een 3 jaar oud artikel: wil je het gesprek opnemen? Je zou mij er een groot plezier mee doen. Of wordt je zo hard uitgelachen dat je hier daarna niet meer durft te komen? Ook zoals de rest van de klagers op dit forum. Dan ineens kunnen ze de smiley knop niet meer vinden.
Houd ons op de hoogte!
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 21:52
door Milad
jong of het mij boeit of ik de geld terugkrijg ik zit eerder over een extra maand garantie
en dat over de glazenbol^^ 3 reparaties gebeurden in 1 jaar dan kunnen ze me toch een vervangende geven of niet?Veel mensen denken net zoals mij zoals op andere forum's(dit ga je toch weer over zeuren want jij vindt het normaal dat een product 6 keer kapot gaat van jou mag het gewoon 30 keer kapot gaan want wat boeit jou dat nou jij hebt dat probleem niet ofwel dat ze altijd kapot gaan?
).Ik vraag dus niet om gehele bedrag maar om 1 maand extra garantie.
alfatrion bedankt voor het steun
en alle andere mensen voor posten heb besloten een nieuwe pc te kopen die wel 3 jaar meegaat^^
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 21:53
door Moppentappers
en hoe weet jij dat die nieuwe PC wél 3 jaar mee gaat?
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 21:54
door Milad
de laptop ging duidelijk kapot door teweinig ventilatie anders bleef hij perfect werken.Dat merkte je omdat alle onderdelen veel te snel warm werden
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 21:56
door Moppentappers
dan had je zelf simpel even speedfan kunnen inschakelen en meteen het probleem kunnen ontdekken
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 21:57
door Milad
speedfan is dat niet die temperatuur omlaag breng programma waardoor je je fans kon besturen?Al geprobeert
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 22:13
door Moppentappers
kan ermee ja, maar ooit bedacht om te kijken hoe heet het was?
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 22:15
door Milad
jep gekeken rond de 60 graden dacht ik toen ik het 3 weken geleden deed maar dat was gewoon 30 minuten opgestart.Na 2 uur is de onderkant zo warm dat je hand kan verbranden
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 22:23
door Moppentappers
en heb je dit gemeld bij de partij waar je je laptop gebracht had?
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 22:24
door Milad
jep ze zouden ernaar kijken maar in de bon die ik vandaa had gekregen stond niks over de koeler
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 23:05
door magel725
Dus misschien is het ook nog eens je eigen schuld dat de laptop stuk is. Celeron laptops worden warm en die moet je goed ventileren en de fans moet je goed schoon houden.
jong of het mij boeit of ik de geld terugkrijg ik zit eerder over een extra maand garantie en dat over de glazenbol^^ 3 reparaties gebeurden in 1 jaar dan kunnen ze me toch een vervangende geven of niet?Veel mensen denken net zoals mij zoals op andere forum's(dit ga je toch weer over zeuren want jij vindt het normaal dat een product 6 keer kapot gaat van jou mag het gewoon 30 keer kapot gaan want wat boeit jou dat nou jij hebt dat probleem niet ofwel dat ze altijd kapot gaan? ).Ik vraag dus niet om gehele bedrag maar om 1 maand extra garantie.
Als het je niet boeit, waarom was je allereerste vraag dan of je om een nieuw notebook kan vragen? Ik snap allemaal best dat je het niet leuk vind dat ik niet zeg wat je wilt horen. Dat begrijp ik allemaal best. Maar wees dan in elk geval een vent die een standpunt heeft i.p.v. terug te krabbelen en erg flauw te verzinnen wat ik allemaal wel of niet vind. Ik vind het ook niet normaal dat een notebook 6 keer kapot gaat in 3 jaar, ondanks dat jij wel vindt dat ik dat moet denken. Ik vind alleen niet dat je na je garantie nog ergens recht op hebt. Dat je nu niet als volwassen man tegen een andere mening kan doet me dan al vermoeden dat een telefoontje met de winkelier ook niet zoveel zal opleveren.
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 23:33
door Milad
als je leest zie je dat het niet om een CELERON gaat MAAR om een PENTIUM 4.als je leest zie je dat ik nog 2 weken garantie heb
.Ik trek me niet terug toen ik dit schreef want ik heb maar 500 van dit hele bedrag betaalt rest heb ik vergoed gekregen van de bedrijf waar ik werk.Dus daarom maakt het me weinig uit ik wou het alleen maar proberen
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 23:46
door ikbenik
de laptop ging duidelijk kapot door teweinig ventilatie anders bleef hij perfect werken.Dat merkte je omdat alle onderdelen veel te snel warm werden
Ik maak als monteur zijnde vaak genoeg mee dat de consumenten NOOIT DE COMPUTER SCHOON LATEN MAKEN!!!
Ik geef altijd het advies om de computer 1 keer per jaar na te laten kijken en schoon te laten maken!
En wat doen de consumenten?
Bellen dan niet, laten de computer nooit schoonmaken
En achteraf maar klagen!
Als de onderdelen te warm worden, dan komt dat heel vaak dat de koelribben en koelsleuven vol stof zitten.
En als de oorzaak stof is, al is de computer in garantie, alle schade dient dan de consument zelf te betalen!
Re: Aldi:(
Geplaatst: 09 mei 2007 23:53
door Milad
daarom wordt die ook schoongemaakt door me broer
Re: Aldi:(
Geplaatst: 10 mei 2007 00:27
door magel725
als je leest zie je dat het niet om een CELERON gaat MAAR om een PENTIUM 4.als je leest zie je dat ik nog 2 weken garantie heb .Ik trek me niet terug toen ik dit schreef want ik heb maar 500 van dit hele bedrag betaalt rest heb ik vergoed gekregen van de bedrijf waar ik werk.Dus daarom maakt het me weinig uit ik wou het alleen maar proberen
Maakt niet uit; ook een Pentium 4 heeft geen EIST en wordt warm. En je kan het inderdaad altijd proberen. Het is alleen je eer maar die je verliest.
Re: Aldi:(
Geplaatst: 10 mei 2007 01:12
door ikbenik
als je leest zie je dat het niet om een CELERON gaat MAAR om een PENTIUM 4.als je leest zie je dat ik nog 2 weken garantie heb .
Als de oorzaak van het probleem koelingsprobleem is en de oorzaak daarvan dat de koelribben vol stof zit, dan mag je wel garantie hebben, maar deze schade valt dan niet onder garantie.
Dus dan maakt het niet uit of je nog 2 weken of 2 maanden garantie hebt, want je moet dan gewoon voor alle schade en kosten zelf opdraaien en je kunt en mag dan niet de schade op de garantie claimen.
Dit omdat je als gebruiker verzuimd hebt om onderhoudt te plegen en verzuimd hebt om de koelribben schoon te maken.