Pagina 5 van 6

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 17 jun 2008 21:54
door Ever1is=
De winkelier is niet oliedom, dat stel ik ook niet. Door te proberen de consument te beschermen zoals hier nu gepoogd wordt gaat men er wel vanuit dat de consument dus oliedom is. En ja, dat is ie in veel gevallen ook als het hierop aankomt (ga mij bijvoorbeeld niets vragen over auto's, ik ga dus ook niet proberen om een auto van losse onderdelen in elkaar te zetten of de onderdelen daarvoor bijelkaar te sprokkelen). En ik ga ook niet aan de meldingsplicht voorbij, ik zeg juist dat de verkoper niet kan weten met welk doel een klant bepaalde onderdelen bestelt. Misschien wil de klant wel een energiezuinig systeem en probeert ie zijn 80plus voeding tot het naadje te pushen om het ding ook daadwerkelijk op zijn 80% efficientie te houden en heeft ie misgegokt. Daar is de winkelier niet debet aan. Zo kan je letterlijk alles bij de winkelier neerleggen maar zo zijn we niet getrouwd natuurlijk. De klant heeft bij het samenstellen van een systeem op afstand zelf zijn huiswerk goed te doen. Daarvoor kan je de verkopende partij niets aanrekenen. Daarbij komt ook nog een keer dat een verkoper een verkoper is en geen techneut. Net zo goed als een autoverkoper geen automonteur is. De stelling dat de verkoper dus alles maar moet weten en melden om de consument tegen zijn eigen onwetendheid te beschermen kan dus ook nooit waargemaakt worden. Dan had de klant gewoon een systeem met "die en die"- specificaties moeten bestellen. Want aan die mogelijkheid (wat normaal is bij maatwerk) wordt hier voorbij gegaan. De klant heeft hier specifiek om gevraagd. C'est ça... Maar dat is inderdaad slechts mijn mening, daarbij blij fik van mening dat beide partijen altijd mee moeten denken met elkaar en bij onvolkomenheden zoals dit gewoon samen moeten werken en samen de lasten moeten dragen om tot een oplossing te komen. Je praat hier misschien over een systeem van een paar honderd euro en dan verwacht men wonderen.... ZELFS bij de bovag moet je 4500+ besteden wil je voor een paar maanden garantie kunnen krijgen op je aankoop. Nah, de verhoudingen zijn helemaal zoek en de manier waarop mensen in deze maatschappij beschermd worden ook. Aan de andere kant.... is de manier waarop men opgelicht wordt ook helemaal losgeslagen... dus ach, misschien moet het wel gewoon zo zijn.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 17 jun 2008 21:55
door Ever1is=
Geef de specificaties maar eens EXACT van het systeem... dan kan ik je zo zeggen of er hier een foutje gemaakt is door de verkoper, of dat er sprake is van domme pech.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 17 jun 2008 21:58
door alfatrion
ik zeg juist dat de verkoper niet kan weten met welk doel een klant bepaalde onderdelen bestelt
De onderdelen zijn besteld en geassembleerd door de verkoper. Daaraan ontbrak alleen de voeding en de consument heeft aan deze verkoper gevraagd wat wat deze positief heeft beantwoord. Waarom zou de verkoper het in dit geval niet kunnen weten?
Geef de specificaties maar eens EXACT van het systeem...
Zou je dat even zelf willen opzoeken in deze draad?
BBCS schreef:Kan wel wezen, maar er zijn situaties genoeg te bedenken waarbij de consument zelf zijn aankopen doet zonder tussenkomst van de verkoper en zelf afrekent bij de kassa.
Is er dan ook spraken van dwaling?
Zoals bij een webshop? Ik kan gevallen die ik niet ken niet beoordelen, maar het is zeker niet onmogelijk. De informatie van de webshop zou verkeerde informatie kunnen bevatten of informatie ontbreken die voor de gemiddelde consument belangrijk is.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 17 jun 2008 22:14
door BBCS
BBCS schreef:
Kan wel wezen, maar er zijn situaties genoeg te bedenken waarbij de consument zelf zijn aankopen doet zonder tussenkomst van de verkoper en zelf afrekent bij de kassa.
Is er dan ook spraken van dwaling?



Zoals bij een webshop? Ik kan gevallen die ik niet ken niet beoordelen, maar het is zeker niet onmogelijk. De informatie van de webshop zou verkeerde informatie kunnen bevatten of informatie ontbreken die voor de gemiddelde consument belangrijk is.
Bij webshops zou dat ook kunnen.

Ik heb niet over het geval van de TS, dat is zo duidelijk als wat.

Maar als nu een consument bij een webshop een goedkope printer zou kopen en na 4 weken is die printer helemaal versleten, waarbij die consument die printer voor massadrukwerk gebruikte, terwijl die printer daar helemaal niet voor gemaakt is.
Is er dan ook spraken van dwaling?

Of:

Moet de winkelier ten aller tijden aan de klant vragen waarvoor die klant dat product gaat gebruiken?
Puur om te voorkomen dat als de klant problemen krijgt en die winkelier vervolgd kan worden voor dwaling?

Uit ervaring kan ik je zeggen dat er 2 soorten klanten zijn:
- de ene soort weet precies wat zij/hij wilt hebben en vragen of dat merk en dat type verkrijgbaar is.
- de andere soort klanten weet het niet zo goed en vragen veel informatie. Bij deze groep klanten heeft de winkelier een veel grotere verantwoordelijkheid. Hij moet de juiste product uitzoeken die aan alle wensen en eisen van de klant voldoet. Persoonlijk heb ik het meeste met dit soort klanten te maken.

Met dwaling is bij de tweede groep klanten heel duidelijk.
Veel onduidelijkheid is er over de eerste groep.
Persoonlijk vind ik ook dat die eerste groep een veel meer eigen verantwoordelijkheid heeft dan de tweede groep.

De tegengas die ik in dit topic geef heeft betrekking op de eerste groep klanten, niet op de tweede groep.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 17 jun 2008 22:18
door BBCS
Geef de specificaties maar eens EXACT van het systeem... dan kan ik je zo zeggen of er hier een foutje gemaakt is door de verkoper, of dat er sprake is van domme pech.
Daar ben ik zelf ook zeer benieuwd om.

Ik stel ook computers samen die ook voor kantoorgebruik gebruikt zal worden.
Dus ben ik ook zeer benieuwd naar de specificaties.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 17 jun 2008 22:58
door puma73
Uit ervaring kan ik je zeggen dat er 2 soorten klanten zijn:
- de ene soort weet precies wat zij/hij wilt hebben en vragen of dat merk en dat type verkrijgbaar is.
- de andere soort klanten weet het niet zo goed en vragen veel informatie. Bij deze groep klanten heeft de winkelier een veel grotere verantwoordelijkheid. Hij moet de juiste product uitzoeken die aan alle wensen en eisen van de klant voldoet. Persoonlijk heb ik het meeste met dit soort klanten te maken.

Met dwaling is bij de tweede groep klanten heel duidelijk.
Veel onduidelijkheid is er over de eerste groep.
Persoonlijk vind ik ook dat die eerste groep een veel meer eigen verantwoordelijkheid heeft dan de tweede groep.
Ook dit is weer jouw uitleg bbcs, niet voor niet wil men een speciale rechter voor consumentenzaken.

http://www.depers.nl/economie/213095/Co ... illen.html

Er zijn genoeg malafide winkeliers, met name in de computerbranche die de consumentenrechten aan hun laars lappen, jouw reken ik daar ook toe.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 17 jun 2008 23:08
door alfatrion
Maar als nu een consument bij een webshop een goedkope printer zou kopen en na 4 weken is die printer helemaal versleten, waarbij die consument die printer voor massadrukwerk gebruikte, terwijl die printer daar helemaal niet voor gemaakt is.
Is er dan ook spraken van dwaling?
Ik neem dat de winkelier het product niet als zodanig heeft aangeprezen, dus dat lijkt me dan niet. Eerder van non-conformiteit. 4 weken vind ik wel erg snel. Maar welke consument gebruikt een product nu voor massa drukwerk?
Moet de winkelier ten aller tijden aan de klant vragen waarvoor die klant dat product gaat gebruiken?
Lijkt me niet.

De verkoper heeft overgens ook een onderzoeksplicht en de koper heeft ook een meldingsplicht. Ook dan geld de meldingsplicht gaat voor de onderzoeksplicht. Dan zijn de rollen dus omgedraaid.

Bijvoorbeeld een verkoper verkoopt een antieke beker van 125 gulden en later blijkt deze van onschatbare waarde. De verkoper kan de koop vernietigen als hij kan bewijzen dat de koper dit wist, want dan had de koper niet aan zijn meldingsplicht voldaan.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 17 jun 2008 23:13
door BBCS
Er zijn genoeg malafide winkeliers, met name in de computerbranche die de consumentenrechten aan hun laars lappen, jouw reken ik daar ook toe.
Dat jij het altijd op de man afspeeld is duidelijk.

Ik ben absoluut niet malafide.

Weet je wat jouw probleem is?

Als een winkelier niet aan jouw consumentenbeschermingsregels houdt die jij zelf verzint, dan stel je die winkelier in een kwaad daglicht.

Jij denkt dat jij de consumentenbeschermingsregels kent, maar je weet er totaal geen moer vanaf.

Jij gaat bijna nooit inhoudelijk op in, maar je zegt dat die personen of winkelieren zich niet aan de regels houden.

http://www.depers.nl/economie/213095/Co ... illen.html


Echt slap gezeik.

Wat dacht je van:

Rechtbanken moeten een speciale winkelierenrechter krijgen waar winkelieren gemakkelijk geschillen met consumenten of kopers kunnen voorleggen.


Ik vind het best als men zegt:

Rechtbanken moeten een speciale consumentenrechter krijgen waar mensen gemakkelijk geschillen met winkeliers of verkopers kunnen voorleggen.

Maar het is weer zo eenzijdig.

Tuurlijk is het zo dat er winkelieren zijn die de boel flessen, maar wat heel vaak vergeten wordt is dat er ook een groep consumenten zijn die de boel ook flessen.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 17 jun 2008 23:17
door BBCS
Maar welke consument gebruikt een product nu voor massa drukwerk?


Voor een blad van een vereniging bijvoorbeeld.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 17 jun 2008 23:32
door Ever1is=
Maar als nu een consument bij een webshop een goedkope printer zou kopen en na 4 weken is die printer helemaal versleten, waarbij die consument die printer voor massadrukwerk gebruikte, terwijl die printer daar helemaal niet voor gemaakt is.
Is er dan ook spraken van dwaling
Nou.............................................................................................
IK dus... ik koop een brother mfc-210c (nooit brother kopen trouwens, alleen maar gezeik mee :P ) en gebruik deze voor het drukken van enkele honderden A4tjes. En inderdaad binnen 1 maand versleten. Tot 2x aan toe zelfs. En denk je dat ik het in mijn hoofd haal om garantie te claimen bij de winkelier of brother? Nee natuurlijk niet. Maar de onwetende consument die voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten zou dat wel doen.

Sterker nog, toen ik wel in de retailhandel zat schreef ik op een gegeven moment van elk onderdeel de serienummers op. Je wilt de etterbakken de kost niet geven die een HDD van een ander kwamen omruilen welke stuk was. Ja... bon erbij, net gekocht hier maar is nu stuk. O ja? Nou, het serienummer zegt anders. Rood hoofd... dag meneer. ******.... Hoezo zielige consument? Stelletje oplichters... Serieus hoor. En in een geval als dit waarbij er dus om waterkoeling gevraagd wordt voor een kantoormachine.... geloof je het zelf? Voor de lol zeker...? Waterkoeling neem je alleen maar om te overclocken en daarmee valt je systeem automatisch buiten garantie omdat je daarmee direct en/of indirect je systeemonderdelen buiten hun specificaties pushed. Wie zegt dat daar niet iets door stukgegaan is? Nee... daar wordt wel heel makkelijk aan voorbijgegaan nu.

Overigens staan de specificaties hier niet wat wel nodig is om uberhaupt wat zinnigs hierover te kunnen zeggen. Ik geloof het niet zomaar dat er te weinig vermogen geleverd wordt. Ik ben even kwijt over welke periode het hier gaat, maar ALS het zo is, dan was dat binnen 7 dagen (wet koop op afstand) ook aan het licht gekomen en had het dan gemeld moeten worden. Is allemaal niet gebeurt voor zover ik heb kunnen afleiden uit dit topic en dus staat de klant in deze gewoon heel zwak. Er zijn nogal wat technische redenen waarom een en ander mis gegaan kan zijn. Ik zeg niet dat het zo is maar ik zeg wel dat de mogelijkheid bestaat en dat er te makkelijk vanuit wordt gegaan dat de consument altijd maar een onschuldige zielige consument is, zeker in de computerbranche. DAT is de reden dat veel retailers zich soms als botte boeren opstellen. Gewoon omdat mensen met dingen omgaan waar ze geen verstand van hebben maar wel torenhoge verwachtingen voor een spotprijsje en een grote bek.

Overigens is er maar 1 industrie waarin mensen structureel massaal opgelicht worden en waar consumentenrechten echt aan de laars gelapt worden en dat is de auto/garage industrie... en daar praat je niet over een paar honderd euro maar over duizenden euro's dus zout op met winkeliertje pesten svp.

Ik vind overigens niet dat je een winkelier aansprakelijk moet stellen voor de incompetentie en nalatigheid van mijn werkgever... eh... 1 van de grote drie zal ik maar zeggen. En gelukkig is de nederlandse wetgeving het daar wel mee eens, getuige het regresrecht. Maar ja, het is natuurlijk van de gekke dat je daarvoor met advocaten in de weer moet gaan terwijl de overheid wel op allerlei manieren druk op individuen uitoefent en van alles controleert en ervoor zorgt dat je je belastingverplichtingen nakomt maar niet de moeite neemt een zelfde investering te doen in de bescherming van de consument door een sanctie op te leggen aan bedrijven als HP, DELL, ACER, Packerd Bell etc die weigeren 2 jaar garantie te geven, alleen als je die er los bijkoopt.

Wel kun je stellen dat de winkelier het product dan niet moet verkopen. En dat deed ik dus ook niet. Opzouten met al die troep. Ik verkocht wel Asus, MSI en Toshiba.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 17 jun 2008 23:45
door Gorgel
Overigens is er maar 1 industrie waarin mensen structureel massaal opgelicht worden en waar consumentenrechten echt aan de laars gelapt worden en dat is de auto/garage industrie... en daar praat je niet over een paar honderd euro maar over duizenden euro's dus zout op met winkeliertje pesten svp
Is nogal generaliserend....

Ik heb meer ellende met m'n computerboer dan met m'n garage!

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 17 jun 2008 23:48
door puma73
Echt slap gezeik.

Wat dacht je van:

Rechtbanken moeten een speciale winkelierenrechter krijgen waar winkelieren gemakkelijk geschillen met consumenten of kopers kunnen voorleggen.
Typisch bbcs.

heeft al menigmaal de minachting voor de consument hier weergegeven.

Weet in een reactie aan te geven dat hij het met het gestelde niet eens is en vertelt vervolgens "als ik hiermee te maken heb zou ik het .... oplossen"

bbcs, jij hinkelt op twee benen. probeert consumenten constant op het verkeerde been te zetten en hebt geen verstand wat consumentenrecht inhoudt.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 17 jun 2008 23:50
door Ever1is=
Is ook generaliserend en helaas ook waar.

En.... dan heb je waarschijnlijk geen technische kennis en wil je die ook niet opdoen en dan moet je ook geen computer kopen. Voordat jij je auto in mocht klimmen moest je eerst een paar duizend euro neertellen en studeren. Een computer is veel complexer en veel functioneler dan een auto en daar wil je zomaar van eisen dat alles het doet ondanks alle third party dingen die je er in op of aan doet/stopt/hangt? Hmm... en dan zeuren als je een paar tientjes voor een beetje hulp moet betalen. Maar het wel heel gewoon vinden om enkele honderden euros te betalen voor het vervangen een distributieriem op je auto.

En jij denkt alleen maar dat je niet getild wordt bij je garage omdat je zelf niet onder de auto hangt. Maar bij een computer is het niet zo makkelijk om dingen te verbergen op dat vlak en dus ook niet zo makkelijk om mensen te tillen. Ik zeg niet dat het niet gebeurt. Ongetwijfeld. Zeker bij van die zeikerds, die pak je als verkoper natuurlijk even aan. :P :wink:

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 18 jun 2008 00:44
door alfatrion
BBCS schreef:
Maar welke consument gebruikt een product nu voor massa drukwerk?
Voor een blad van een vereniging bijvoorbeeld.
Maar binnen vier weken? Stel ik heb een vereniging van 200 mensen, ik gebruik 10 A4tjes en kom een keer per maand uit, dan zit ik op 2000 kopieen per maand. Ik heb een HP Deskjet D2460 van vier tientjes. Dit model heeft een duty cycle van 1000 pagina's per maand. Ik verslijt dus dus twee keer zo snel. Tenzij het normaal is dat je na 8 weken niks meer hebt aan een printer hoef je ook met dit verbruik niet een dergelijk gebrek te verwachten binnen 4 weken.
BBCS schreef:Ik vind het best als men zegt:

Rechtbanken moeten een speciale consumentenrechter krijgen waar mensen gemakkelijk geschillen met winkeliers of verkopers kunnen voorleggen.

Maar het is weer zo eenzijdig.
De typische situatie is dat de winkelier het product niet afgeeft totdat de consument volledig aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Dat is net zo eenzijdig, dus dit zou een goede compenserende maatregel zijn om de partijen wat gelijkwaardiger te maken.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 18 jun 2008 00:55
door puma73
Ik zeg niet dat het niet gebeurt. Ongetwijfeld. Zeker bij van die zeikerds, die pak je als verkoper natuurlijk even aan.
die zeikerds hebben wel rechten en daar ga jij en bbcs gewoon aan voorbij.

ik hoop dat, om dit soort winkeliers aan te pakken het is te hopen dat er snel een rechter komt voor dit soort geschillen. Dan komt er snel een hoop duidelijkheid voor dit soort malafiede figuren. En daarmee het opschonen van de branche

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 18 jun 2008 00:57
door BBCS
De typische situatie is dat de winkelier het product niet afgeeft totdat de consument volledig aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Dat is net zo eenzijdig, dus dit zou een goede compenserende maatregel zijn om de partijen wat gelijkwaardiger te maken.
Klopt. Maar ik maak ook wel eens mee dat een klant de rekening niet voldoet of niet volledig voldoet.
Als die klant dan een probleem heeft, dan zal ik die klant eerst vragen of hij de rekening wilt voldoen. Wilt hij dat niet, dan zal ik het probleem niet oplossen, en al helemaal niet onder garantie.

Hoef ik ook niet.

Want zolang de rekening niet volledig voldaan is, zal het product mijn eigendom blijven. En in zo'n geval bepaal ik zelf wat ik doe en niet die klant.

Ik ben benieuwd wat puma er van zal zeggen.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 18 jun 2008 01:00
door BBCS
die zeikerds hebben wel rechten en daar ga jij en bbcs gewoon aan voorbij.

ik hoop dat, om dit soort winkeliers aan te pakken het is te hopen dat er snel een rechter komt voor dit soort geschillen. Dan komt er snel een hoop duidelijkheid voor dit soort malafiede figuren. En daarmee het opschonen van de branche
Ach onze zeur weer!

Weet je?
Als jij persoonlijke problemen hebt, hoef je dat niet op ons te botvieren!
Als je iets niet accepteert, hoef je dat niet op ons af te reageren, want dat doe je.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 18 jun 2008 07:12
door jor
Je Quote heel erg veel maar tot op de dag van vandaag zet je er niet bij WIE je Quote.Maakt het allemaal wat beter leesbaar. Op de zaak zelf ga ik niet eens meer in, de plaat voor je hoofd is te dik en met je nieuwe medestander zal je elke consument als een toekomstige oplichter blijven zien die jou een poot wil uitdraaien door om garantie te vragen.Nu zijn er gelukkig zat bedrijven met goede service en zolang die in de meerderheid blijven kunnen is het geen punt. :idea:

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 18 jun 2008 07:19
door Ever1is=
Het feit dat je mij als nieuwe medestander ziet van BBCS en op een bepaalde manier te werk gaat hier zegt al genoeg over je. Vooral bij elke banaan die je uit de supermarkt haalt ook direct teruggaan als er de volgende dag een bruin vlekje op zit.

Wat een geknurft zeg.

Je zou kunnen zeggen: ja, winkeliers worden ook genaaid bij het leven door de consument. En dan is het al een klein wonder dat 99% van de winkeliers nog gewoon aardig is tegen diezelfde consument. Klaar.

Maar nee, jezelf in de slachtofferrol brengen en je daarin houden als zogenaamd zielig consumentje is natuurlijk lekker makkelijk.

En ja, met je 1000 afdrukken per maand gaat je printer inderdaad naar de knoppen ja, althans.... als je een simpele huis tuin en keuken inkjet koopt van HP wel voor vier tientjes. En als winkelier heb je geen zin om tussen het mongoloide gedrag van een krenterige consument te zitten en de niet realistische claims van welke fabrikant dan ook (zie het radar onderwerp over de prius). Als je duizend afdrukken per maand wilt maken moet je gewoon een goede laserprinter kopen.

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Geplaatst: 18 jun 2008 07:59
door jor
Geplaatst op 18 Jun 2008 06:19 door Ever1is=

Je zou kunnen zeggen: ja, winkeliers worden ook genaaid bij het leven door de consument. En dan is het al een klein wonder dat 99% van de winkeliers nog gewoon aardig is tegen diezelfde consument. Klaar.

Maar nee, jezelf in de slachtofferrol brengen en je daarin houden als zogenaamd zielig consumentje is natuurlijk lekker makkelijk.

Ik hoef mezelf helemaal niet in een slachtofferrol te brengen omdat ik de zaken waar ik koop kies op service en vooral aftersales.Simpel op tweakers.net in hun database kijken en de kans dat je iemand als BBCS treft is al veel kleiner. En ja, ik weet het, zonder onlineshop kom je er niet in.Bijna 1700 winkels om uit te kiezen welke een behoorlijke service en redelijk met de garantievoorwaarden omgaan is mij voldoende. Misschien betekend dit dit ik soms iets meer betaal maar dat heb ik er graag voor over.Dat je op de persoon speelt zegt veel meer over jou dan over mij vooral omdat ik je naam niet eens gebruikte, jij concludeert het er eruit.

Mvg Jor.

http://tweakers.net/shopreview/