Feedback op het Forum - deel 3
-
Re: Feedback op het Forum - deel 3
Het probleem hier is ook dat mensen erg vaak op elkaar reageren, in plaats van op de discussie. Dat uit zich dus ook met enige regelmaat in een meldpartij. Ik denk, alhoewel ik er weinig kom, dat het bij Nu.nl er toch wat anders aan toe gaat.
Onlangs schreef een van de moderatoren dat er zo'n 40 meldingen open staan. Ik begrijp dat niet. Doorgaans, als ik van mening ben dat een topic ontspoort, doe ik één melding en vraag ik de moderatie er zelf even naar te kijken. Het verwijderen van alle berichten is net zoveel werk, maar het scheelt zoveel meldingen-leeswerk. En volgens mij werkt dat ook een stuk beter, omdat dan inderdaad het topic als geheel wordt bekeken en, indien nodig, aangepast.
Onlangs schreef een van de moderatoren dat er zo'n 40 meldingen open staan. Ik begrijp dat niet. Doorgaans, als ik van mening ben dat een topic ontspoort, doe ik één melding en vraag ik de moderatie er zelf even naar te kijken. Het verwijderen van alle berichten is net zoveel werk, maar het scheelt zoveel meldingen-leeswerk. En volgens mij werkt dat ook een stuk beter, omdat dan inderdaad het topic als geheel wordt bekeken en, indien nodig, aangepast.
-
Ik doe wel eens een melding. Vooral bij discriminatie en duidelijk foute (gevaarlijke en gezondheids schadende) adviezen en ook bij illegale adviezen zoals bijvoorbeeld in asbest topics.
Niet als ik het toevallig eens niet eens ben met iemand want daarin mee in discussie gaan is veel leuker.
Niet als ik het toevallig eens niet eens ben met iemand want daarin mee in discussie gaan is veel leuker.
Lady1234
, Theotrucker
en Erthanax
vinden dit leuk
Gevoelige onderwerpen? Hoe moet de moderatie van tevoren bepalen wel topic gevoelig is? Zijn daar dan objectieve maatstaven voor?
Een meldstorm vindt zijn oorsprong volgens mij niet zozeer in het onderwerp, als in de massamelder(s).
Een meldstorm vindt zijn oorsprong volgens mij niet zozeer in het onderwerp, als in de massamelder(s).
-
Het is allemaal de schuld van Corona .
Sorry hoor , wat een gez***** melden-melden-nóg meer melden !
Moderatie : zijn het steeds dezelfde melders? Kun je natuurlijk geen antwoord op geven, maar kijk er svp eens naar of het wel allemaal terecht was en misschien de melder ( s) hier over aanspreken?
Dit wordt gewoon nu echt vervelend ....alsof iemand de pest aan iemand heeft of aan meerderen.
Het is verdikkie een forum waar vraagstellers geholpen moeten en kunnen worden !
Sorry hoor , wat een gez***** melden-melden-nóg meer melden !
Moderatie : zijn het steeds dezelfde melders? Kun je natuurlijk geen antwoord op geven, maar kijk er svp eens naar of het wel allemaal terecht was en misschien de melder ( s) hier over aanspreken?
Dit wordt gewoon nu echt vervelend ....alsof iemand de pest aan iemand heeft of aan meerderen.
Het is verdikkie een forum waar vraagstellers geholpen moeten en kunnen worden !
Erthanax
, Lady1234
en Komkommertijd
vinden dit leuk
Briljant, deze toelichting bij een slotje. Al is de aanleiding bijzonder sneu, dit is een genot om te lezen.
moederslink
en Lady1234
vinden dit leuk
Erthanax schreef: ↑21 apr 2020 20:24Briljant, deze toelichting bij een slotje. Al is de aanleiding bijzonder sneu, dit is een genot om te lezen.
Had de post net zitten quoten, maar jij bent sneller. Een super moderator met een fantastisch gevoel voor humor, waar vind je die nog?
Ik zal eens een balletje opgooien met de vraag of het opleidingsbudget dat toestaat. Tegen een marktconforme consultancy fee wil ik best..
Nee, even zonder gekheid, een toelichting op het modereren is misschien wel even goed. Qua capaciteit op het vlak van de moderatie heeft men ergens wel punt: het is inderdaad niet zo dat er mensen fulltime op het forum zitten die de hele dag door alles nalezen, dus uiteraard missen we weleens iets (vaker wel dan niet, durf ik wel te stellen).
Een meldknopje is in dat geval erg handig, maar ik zie daarnaast ook dat deze knop niet zelden wordt misbruikt om aandacht te trekken voor bepaalde grieven die hun oorsprong vermoedelijk elders vinden. De vraag is dan in hoeverre de moderator per melding ook daadwerkelijk dient in te grijpen; naar mijn inzicht is dat lang niet altijd het geval.
Nu zijn er strikt genomen inderdaad regels, richtlijnen en maatstaven en nu dienen moderators deze regels en maatstaven idealiter zo goed en zo consequent als mogelijk te handhaven. Maar omdat het in de basis toch mensenwerk blijft en ik - en nu spreek ik even op persoonlijke titel - lang niet altijd even veel zin en voornamelijk de tijd heb om me in iedere melding even grondig te verdiepen, knikker ik er zo nu en dan eens een aantal zonder feedback weg zodra ik de context van de melding min of meer helder heb. Indien van toepassing maak ik me er vanaf met een algemene opmerking in een topic met het verzoek om ontopic te gaan. Dat is wat mij betreft voor de rest geen kwestie van gebrekkige interesse of 'een bepaalde kant kiezen', maar mocht iemand dat anders zien, dan verneem ik dat vanzelfsprekend graag.
Ik ben zelf meer van het enigszins losjes modereren onder het principe 'het kan gebeuren dat er eens iets in een topic staat waar je het niet mee eens bent of dat je anderzijds niet aanstaat, maar soms is dat nu eenmaal zo, in zekere zin is dat één van de ongeschreven regels van communicatie op fora' (al geldt dit natuurlijk niet voor posts waarin het veel te bont wordt gemaakt op het vlak van fantastische claims / illegale content en noem maar op). Het mag allemaal wel een beetje met een knipoog, eenvoudig gezegd.
Zolang topics niet enorm uit de hand lopen, geloof ik wat dat betreft wel in de werking van de forumdynamiek. Een ander verhaal wordt het in het geval van structurele overlast of het tot vervelens toe herhalen van uitgekauwde onderwerpen waar vermoedelijk toch maar onenigheid om ontstaat.
Doel is om de sfeer in hoofdlijnen gemoedelijk te houden en topics zo goed als mogelijk leesbaar te houden, een klein beetje onenigheid of wat off-topic gepraat her en der hoeft wat mij betreft lang niet altijd een probleem te zijn, zolang het niet afleidt van de hoofdzaken en men maar het idee heeft dat je hier op goedgemutste wijze met elkaar in discussie kunt treden.
Groeten, fijne avond! Radar^SK
Erthanax
, Jablan
, moederslink
, witte angora
, juliomariner
, Nijogeth
, Moneyman
, Lady1234
, tttlocke
, alfatrion
, Komkommertijd
en trail46
vinden dit leuk
-
de site werkt momenteel echt belabberd. Krijg in het Engels een tekst dat de site off-line is en dat ik een screenshot kan maken of zoiets? De headers geven enkel bugs aan...
-
Ha, het is weer in orde.
En toch weer niet... het verschilt per pagina lijkt het wel.
En toch weer niet... het verschilt per pagina lijkt het wel.
Ja, tijdelijke glitch, meer platformen hadden er heel even last van. Verder graag even niet verder ruziën in dit topic, allen..
Radar^SK
Radar^SK
witte angora
, Erthanax
, moederslink
en Komkommertijd
vinden dit leuk
-
discussiëren is ook veel leuker dan melden.
Ik ben het vaak grondig oneens met bepaalde personen maar ik peins er niet over ze daarom te melden. Wie wil winnen moet ook een verlies kunnen incasseren. En laten we even relativeren, hoe belangrijk is dit forum, 99,9% is nog nooit hier geweest of heeft er zelfs maar van gehoord. Voor de massa melders zou ik willen zeggen: get a life
Ik ben het vaak grondig oneens met bepaalde personen maar ik peins er niet over ze daarom te melden. Wie wil winnen moet ook een verlies kunnen incasseren. En laten we even relativeren, hoe belangrijk is dit forum, 99,9% is nog nooit hier geweest of heeft er zelfs maar van gehoord. Voor de massa melders zou ik willen zeggen: get a life
Erthanax
, Jablan
en Komkommertijd
vinden dit leuk
-
^ SK pluim voor jezelf
Erthanax
en Komkommertijd
vinden dit leuk
-
Klopt, en als je het met iemand niet kunt vinden, bestaat er ook nog altijd een negeerlijstje. Dat werkt uitstekend. In het echte leven ga je sommige mensen ook uit de weg, dan bel je toch ook niet direct 112 zo gauw je ze tegen komt? Of wel?
-
Het leven is nu eenmaal niet altijd eerlijk, Kees... En het is een kwestie van volwassenheid om dat te accepteren en je erbij neer te leggen als het een keertje gebeurt.
Erthanax
en Komkommertijd
vinden dit leuk
Kees, noem eens een concreet voorbeeld. Als ik de huisregels er namelijk op nalees, zijn de meeste dingen gewoon ter interpretatie van de moderatie. En ik heb het idee dat je wel een bepaald voorbeeld voor ogen hebt, omdat je expliciet over de huisregels begint.
Erthanax
en Komkommertijd
vinden dit leuk
-
Er moet gewoon duidelijk bij staan wie iets meldt. We zijn toch geen achterbakse dubbelspionnen. Zoals er staat vindt deze reactie leuk moet er ook een punt komen gemeld door mij, theo, flip en Jan. Dat is de beste manier, dan hoeft er niemand stiekem iets te melden. Als je openbaar ergens voor mag zijn, dan mag je ook openbaar ergens tegen zijn.
“Onafhankelijke objectieve moderatie op basis van de huisregels is dus vanaf nu verleden tijd op het consumentenforum RADAR”
Wat een kul.
Wat een kul.
Erthanax
vindt dit leuk
Ik ben nieuw hier op het forum
witte angora
, moederslink
, Jablan
en Komkommertijd
vinden dit leuk
-
Zeker kan dat, niet achterlijk melden, maar duidelijk aangeven ik ben het er niet mee eens. Waarom kun je er dan ook gewoon onder zetten in een open bericht. Dat is met open vizier zonder geheimzinnig te doen. We zijn toch geen kleine kinderen die stiekem naar de meester fluisteren.
Erthanax
en moederslink
vinden dit leuk
-
Ik denk dat je idd gewoon dat zelf onder een reactie moet schrijven dat je het er daar en daarom niet mee eens bent en dat je het wel of niet dan gaat melden. Zo doe ik het.Theotrucker schreef: ↑21 apr 2020 22:35Er moet gewoon duidelijk bij staan wie iets meldt. We zijn toch geen achterbakse dubbelspionnen. Zoals er staat vindt deze reactie leuk moet er ook een punt komen gemeld door mij, theo, flip en Jan. Dat is de beste manier, dan hoeft er niemand stiekem iets te melden. Als je openbaar ergens voor mag zijn, dan mag je ook openbaar ergens tegen zijn.
Als 1 bepaalde reactie 20 melders oplevert en die namen worden zichtbaar dat wordt oorlog op het forum
Theotrucker
en Jablan
vinden dit leuk