LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Vraag?
en daar is nog geen vaccin tegen.
En je hebt het over een 'ander virus'.
Hoe breng je geruchten de wereld in...

angel1978

https://www.newscientist.nl/nieuws/wat- ... ronavirus/

Genoeg te vinden over deze variant en de vaccins ook.. Meteen al overigens.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou dank je wél.
Het is een variant van Covid19, een mutatie , dus anders.
Helpt het vaccin ook tegen deze variant?
Ik breng geen gerucht, ik stel gewoon een vraag.
Heb jij het antwoord voor mij?
Voor eenieder is deze vraag vlg mij vooralsnog simpelweg niet te beantwoorden .
Dat blijkt ook uit jouw link.
Men weet het ( nog) niet en daarom ben ik bezorgd en ik hoop dat ik gerustgesteld kan worden.
Dan ben ik straks ingeënt en daarna kan het vaccin alsnog worden ' aangepast ' (hetgeen mogelijk is) maar dan heb ik de inenting , die nu klaar staat , al gehad .
Ben ik dan beschermd tegen de variant? 🤔
Laatst gewijzigd door moederslink op 29 dec 2020 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

Vragen worden over het algemeen gesteld met aan het einde een ?

Alle artikelen en wetenschappers die je hoort en leest zeggen dat het besmettelijker lijkt, maar dat het nog beter onderzocht moet worden.. jij noemt het super besmettelijk ( weer zonder ? ). Waar zijn die vragen dan?

moederslink

Dat het veel besmettelijker is staat in jouw eigen link ook .
Het nieuws spreekt ook over deze zeer besmettelijke variant.
Mijn vragen kun je zien staan.

angel1978

Hier al op 21 dec met info over het vaccin:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oronavirus

angel1978

moederslink schreef:
29 dec 2020 19:45
Er wordt straks gevaccineerd tegen Covid19 , maar de Britse en Zuid-Afrikaanse , zeer besmettelijke dominante, variant rukt op. In Londen bv stijgt het aantal besmettingen met die nieuwe variant dramatisch en daar is nog geen vaccin tegen.
Dus dan ben ik straks waarschijnlijk beschermd tegen Covid19 , maar word ik misschien besmet met dat andere virus. Men zegt dat het minder hard aan komt , maar toch.....🤔
Hoeveel vragen staan hierin?

angel1978

moederslink schreef:
29 dec 2020 20:52
Dat het veel besmettelijker is staat in jouw eigen link ook .
Het nieuws spreekt ook over deze zeer besmettelijke variant.
Mijn vragen kun je zien staan.

Dit is wat er letterlijk in de tekst staat
Om te kunnen achterhalen of deze variant echt besmettelijker is, moeten we hem langer monitoren. Ook zijn labstudies nodig, waarbij wordt gekeken naar de effecten van deze specifieke mutaties. Maar tot nu toe is van geen enkele mutatie met zekerheid vastgesteld dat hij een SARS-CoV-2-lijn makkelijker overdraagbaar of gevaarlijker maakt.

moederslink

Ja, en bedankt Angel1978.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

reggie2 schreef:
29 dec 2020 12:38
Ook door de mensen ( inderdaad ook wat ouderen ) die denken dat het een simpel griepje is. Maar het overgrote deel komt door de jongeren.
Er zijn vele locaties, waar men elkaar besmet en thuis is één van de belangrijkste plekken. Als zelfs het RIVM begint over christelijke gemeenten, waar deze weken bovengemiddeld veel besmettingen optreden, dan zijn er twee opties: thuis of tijdens een geloofsbijeenkomst. Daar kun je van vinden wat je wilt, maar vast staat wel dat het zeker niet alleen jongeren zijn, die voor de verspreiding verantwoordelijk zijn. Dat is onmogelijk, gegeven de leeftijdsopbouw en sociale omgang in die gemeenten.

Vandaag overigens een bericht van een logistiek bedrijf, waar een complete afdeling nu ziek thuis zit. De jongste is net 30, de oudste begin 60. Ze hebben elkaar op het werk besmet, dat staat vast. Ventilatie daar is ondermaats, afstand houden erg lastig en men zat zonder mondkapje op de werkplek. Drie dingen, die zonder meer helpen om elkaar snel en effectief te besmetten.
sylvesterb schreef:
29 dec 2020 13:27
Wij (en geen enkel land) was voorbereid op een pandemie zoals Corona en je kunt nu niet opeens een blik met zorgmedewerkers optrekken.
Ik ga ervan uit, dat je bedoelt, dat niemand voorbereid was. Dat klopt, tegelijk is het systeem 'zorg' in Nederland al jarenlang op krapte ingericht zonder enige reserve. Op dit punt zit Nederland heel erg onder het EU-gemiddelde, meeste andere landen hebben wel enige reserve.
moederslink schreef:
29 dec 2020 20:42
Helpt het vaccin ook tegen deze variant? [...] Men weet het ( nog) niet en daarom ben ik bezorgd en ik hoop dat ik gerustgesteld kan worden. Dan ben ik straks ingeënt en daarna kan het vaccin alsnog worden ' aangepast ' (hetgeen mogelijk is) maar dan heb ik de inenting , die nu klaar staat , al gehad . Ben ik dan beschermd tegen de variant? 🤔
Hiervoor val ik terug op de NDR-Podcasts.
Allereerst is Covid19 de ziekte, niet het virus (sorry, op dit punt blijf ik precies).
De mutaties uit Engeland en Zuid-Afrika zijn niet wereldschokkend. Alleen de manier, waarop het virus zich vastzet in lichaamscellen, is iets veranderd. Dat gaat nu makkelijker en is eigenlijk een verwachte ontwikkeling.

Het voordeel van deze mutatie: het virus blijft langer in je keel en neus aanwezig, dringt minder diep je lichaam binnen. Het nadeel: omdat het virus wat langer zo dicht bij lichaamsopeningen aanwezig blijft, ben je zelf ook langer besmettelijk voor anderen.

De vaccins van Pfizer/BionTech en Moderna zijn in de fase-3 van het ontwikkeling op meerdere continenten, met overal andere dominante virusstammen, getest en dat is goed verlopen. Juist deze vaccins bieden een hoge mate van bescherming. Vanuit BionTech is al aangegeven, dat hun vaccin ook tegen de nieuwe mutaties werkzaam is, omdat de methodiek met boodschapper-RNA een hele brede reactie van je immuunsysteem oproept, breed genoeg om nieuwe veranderingen van het virus aan te kunnen.

Bij het vaccin van AstraZeneca zijn je twijfels terecht, want dit vaccin bevat dood virus en is de reactie van de testgroep verschillend, daarom wordt het hele fase-3-onderzoek opnieuw uitgevoerd.

Om je vraag te beantwoorden: Voorlopig hoef je niet te twijfelen, omdat er nog maar 1 vaccin is toegelaten en dat is van het nieuwe type zonder dood virus, met een opgevouwen instructie voor je immuunsysteem.

Mijn eigen verwachting: vaccins met dood virus zullen eerder bij kinderen (tot 13-14 jaar) worden ingezet (omdat hun immuunsysteem nog in aanbouw is) en vanwege de lage prijs vooral in arme landen voor de hele bevolking. De vaccins op basis van mRNA zijn duurder, zullen vooral voor zorgmedewerkers en risicogroepen beschikbaar zijn.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Ik mag hopen dat dit echte dokters zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=yt0Dta3Vt-g
Ze laten een nogal kritisch geluid horen, over de huidige maatregelen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En dat laatste mag dus niet.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Dit artsencovidcollectief heeft de video op 21.12.2020 online gezet. Op zich genoeg stof voor discussie. Dit zijn hun punten:

Wij kunnen ons op basis van de artseneed of -gelofte niet langer verenigen met de huidige coronamaatregelen en vragen om een open en vrije dialoog over onderstaande doelen en argumenten. Deze met volgens ons plaatsvinden met een brede vertegenwoordiging uit de maatschappij, duidelijk zichtbaar, respectvol, onbevooroordeeld en op basis van de juiste gegevens. Deze oproep doen we met alle respect voor het snelle handelen tijdens het begin van de pandemie en met medeleven voor de zieken en nabestaanden van hen die zijn overleden.

Doel 1: Het SARS-CoV-2 virus schrappen van de lijst A van meldingsplichtige ziekten.
Stelling: COVID-19 blijkt niet gevaarlijker of dodelijker te zijn dan andere griepvirussen.
Meer dan 98% van de mensen wordt niet of nauwelijks ziek bij besmetting. De gemiddelde mortaliteit wordt nu geschat op 0,3% en ligt waarschijnlijk lager.

Doel 2: Afschalen van de maatregelen en zo snel mogelijk terugkeren naar ‘normaal’
Stelling: De huidige coronamaatregelen veroorzaken meer schade dan zij trachten te voorkomen.
De nevenschade op sociaal, economisch, fysiek en psychisch terrein is enorm en staat niet in verhouding tot de beoogde of noodzakelijke bescherming tegen het virus.

Doel 3: Opheffen van de inperking van vrijheden en grondrechten.
Stelling: Dreiging van het virus rechtvaardigt geen inperking meer van vrijheden en grondrechten.
Kwetsbare personen verdienen extra aandacht. Maatregelen mogen alleen in goed overleg worden toegepast en op basis van vrije keuze. Waar mogelijk gebaseerd op wetenschappelijk bewijs.

Doel 4: Duidelijkheid scheppen over het doel van de maatregelen
Stelling: Het oorspronkelijke doel (flattening the curve) is al lang bereikt.
In maart was het beleid erop gericht overbelasting van de ziekenhuiszorg te voorkomen. Nu lijkt het beleid erop gericht om besmettingen te voorkomen, met zeer ingrijpende en langdurige gevolgen. En gebaseerd op een verkeerde testsituatie.

Doel 5: Staken van het gebruik van de PCR-test bij mensen die geen griepverschijnselen hebben.
Stelling: Positieve testen worden ten onrechte gebracht als ‘besmetting’ en als ‘uitbraak’.
De PCR test dient alleen gebruikt te worden voor het vaststellen van een virus in een ziek persoon en is niet geschikt om ‘besmettingen’ in de algemene bevolking vast te stellen.

Doel 6: Het overheidsbeleid moet vooral gericht zijn op gezondheidsbevordering.
Stelling: het huidige beleid schaadt de gezondheid meer dan dat zij die bevordert of beschermt.
De gezondheidstoestand speelt een zeer grote rol bij het verloop van een infectie met COVD-19. De huidige ‘angst voor het virus’, de anderhalve-meter-maatregel en de mondkapjes verlagen de weerstand onnodig waardoor het risico op infecties en andere (chronische) aandoeningen verder toeneemt. Er zijn veel methoden, waaronder leefstijl, om de weerstand te verhogen.

Wat mij betreft: geen virusontkenners, wel mensen die opgesloten zitten in hun eigen vakgebied. Hoe neem je de angst voor het virus weg?

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
29 dec 2020 20:42
Nou dank je wél.
Helpt het vaccin ook tegen deze variant?
Ik breng geen gerucht, ik stel gewoon een vraag.
Heb jij het antwoord voor mij?
Voor eenieder is deze vraag vlg mij vooralsnog simpelweg niet te beantwoorden .
Dat blijkt ook uit jouw link.
Men weet het ( nog) niet en daarom ben ik bezorgd en ik hoop dat ik gerustgesteld kan worden.
Dan ben ik straks ingeënt en daarna kan het vaccin alsnog worden ' aangepast ' (hetgeen mogelijk is) maar dan heb ik de inenting , die nu klaar staat , al gehad .
Ben ik dan beschermd tegen de variant? 🤔
Ik heb precies hetzelfde zitten denken Moederslink.
Wat als we straks ingeënt zijn en dat vaccin helpt niet voor de varianten van het virus die er al zijn of nog komen?
Ook lezen we nog niets over de manier van vaccineren als je last van een allergische reactie zou krijgen. Eerst werd er gezegd dat we dan minstens een half uur moesten blijven op de plek van vaccinatie, maar daar lees je nu niks meer over.
Wel lees ik dat het kabinet thuiswonende ouderen toch sneller wil vaccineren, maar hoe dat dat in zijn werk moet gaan weten ze zelf ook niet.
Kortom, een chaos, en dat geeft de mens niet veel vertrouwen.

Edit: https://www.pzc.nl/binnenland/kabinet-w ... ~a655a323/

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
30 dec 2020 08:41
Dat jij nog niet exact weet hoe het vaccin werkt, en hoe alles gaat lopen, wil natuurlijk niet zeggen dat het een chaos is. Het zegt vooral iets over jouw informatie(achter)stand).

angel1978

Moneyman schreef:
30 dec 2020 09:40
Lowieze schreef:
Dat jij nog niet exact weet hoe het vaccin werkt, en hoe alles gaat lopen, wil natuurlijk niet zeggen dat het een chaos is. Het zegt vooral iets over jouw informatie(achter)stand).
Als je alles wat nog niet bekend (bij jou) is definieert als chaos...

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
Lowieze schreef:
Zelfs zonder "informatie achterstand" zijn de bestuurders niet alwetend:
Het "met 50 procent van de kennis 100 procent van de besluiten nemen" is onverminderd van kracht

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit er toch even met gemengde gevoelens naar te kijken.

Wie krijgen er een griepprik? De ouderen en anderen die kwetsbaar zijn. Dat is doorgaans voldoende om te zorgen dat de zorg niet overbelast wordt, en het aantal mensen dat aan griep overlijdt wordt flink ingeperkt. Ieder ander kan vrolijk doorgaan en ieder ander net zo vrolijk besmetten.

Ik weet het, ook jonge mensen zijn ernstig ziek geworden en overleden aan Corona. In heel wat gezinnen was, en is, het leed niet te overzien. Maar als de verschijnselen op een gegeven moment steeds milder worden, en veel leed voorkomen kan worden door met zijn allen gezonder te leven - is een massale vaccinatie dan nog nodig? Of kan het beperkt blijven tot ouderen en kwetsbaren?

angel1978

16again schreef:
30 dec 2020 09:45
Moneyman schreef:
Lowieze schreef:
Zelfs zonder "informatie achterstand" zijn de bestuurders niet alwetend:
Het "met 50 procent van de kennis 100 procent van de besluiten nemen" is onverminderd van kracht
Niemand is alwetend.. Dat suggereren is al een diskwalificatie van jezelf.
Als je achteraf met 90% van de kennis een genomen besluit kan evalueren, dan heb je het al fantastisch gedaan. Vooraf heb je zelden ook maar een fractie van alle kennis in huis en toch moeten er besluiten worden genomen. Wachten tot je 100% van de kennis hebt is geen optie.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

@moneyman, ik denk eerder dat dat continue nieuwe plannen maken, aangeven niet te weten hoe ze het gaan aanpakken en dergelijke, ervoor zorgt dat die twijfels ontstaan. Bij het griepvaccin weten de meesten ook niet hoe het werkt, maar daar is een duidelijke weg in.

Gesloten