tóch garantie.....
Geplaatst: 14 nov 2012 20:11
Brief aan Ford Nederland Klantenservice :
Ik dien hierbij namens een vriendin, mevrouw xxxx, een klacht in, in de hoop dat u de redelijkheid van deze klacht inziet en de kosten voor de reparatie van de Ford Fiesta wilt reduceren
Bijgaand vind u de factuur van de reparatie van de motor en ventilator van de auto, die op 1 factuur staat tesamen met de 60.000 km beurt.
Het gaat dus om de kosten van de motor en ventilator van de 2 1/2 jaar oude Fiesta.
Zoals u kunt zien heeft de garage al reeds 20% korting verstrekt omdat zij het ook raar vinden dat dit onderdeel het op zo een korte termijn heeft begeven.
Ik heb e.e.a. met de betreffende werkplaatschef opgenomen en deze heeft verzocht Ford Nederland aan te schrijven met een verzoek voor volledige garantie van de defecte onderdelen en het relevante deel van het arbeidsloon.
De redenen waarom mijn vriendin (en ik) graag zien dat vervanging van dit onderdeel onder de garantie valt zijn :
- Het betreft hier een onderdeel dat volgens opgave van de garage makkelijk 6 jaar of meer mee moet kunnen gaan
- Het betreft hier een onderdeel dat volgens opgave van de garage makkelijk 200.000 km of meer mee moet kunnen gaan
- Het betreft hier een auto die mijn vriendin 2,5 jaar geleden heeft gekocht met Ford Option Plan voor drie jaar ( en zij volgens de opgave van de verkoper hierdoor verzekerd zou zijn van een hele fijne nieuwe auto - dat klopt- zonder onverwachte kosten die een oude auto wel zou hebben- klopt dus niet helemaal .....-)
- Het betreft hier een reparatie die niet onder garantie valt omdat de auto 4000 km meer heeft gereden (dan de 60.000 km waarbinnen garantie wordt verstrekt) , zo zegt de Ford garage. Echter naar Nederlands consumentenkooprecht (artikel 7:21 lid 1 onder a BW) moet reparatie altijd gratis gebeuren, ook indien de zaak (wasmachine, auto of TV) ná 2 of 3 jaar NON-CONFORM blijkt te zijn en reparatie mogelijk is. Uit de uitspraak van de ford garage en het feit dat men reeds uit eigener beweging 20% korting heeft gegeven op het onderdeel en het arbeidsloon, blijkt reeds dat het defect van dit onderdeel NON-CONFORM is, dwz de consument mag verwachten dat dit onderdeel langer meegaat dan nu het geval is.
--------------------
En drie weken later krijg ik een telefoontje van de dealer, Ford Nederland vergoed de hele ventilator.
Prima toch ? Helaas moet een consument eerst Ford op het Nederllands Consumentenrecht wijzen alvorens er pas garantie verleent word. Jammer en nergens voor nodig....
Ik dien hierbij namens een vriendin, mevrouw xxxx, een klacht in, in de hoop dat u de redelijkheid van deze klacht inziet en de kosten voor de reparatie van de Ford Fiesta wilt reduceren
Bijgaand vind u de factuur van de reparatie van de motor en ventilator van de auto, die op 1 factuur staat tesamen met de 60.000 km beurt.
Het gaat dus om de kosten van de motor en ventilator van de 2 1/2 jaar oude Fiesta.
Zoals u kunt zien heeft de garage al reeds 20% korting verstrekt omdat zij het ook raar vinden dat dit onderdeel het op zo een korte termijn heeft begeven.
Ik heb e.e.a. met de betreffende werkplaatschef opgenomen en deze heeft verzocht Ford Nederland aan te schrijven met een verzoek voor volledige garantie van de defecte onderdelen en het relevante deel van het arbeidsloon.
De redenen waarom mijn vriendin (en ik) graag zien dat vervanging van dit onderdeel onder de garantie valt zijn :
- Het betreft hier een onderdeel dat volgens opgave van de garage makkelijk 6 jaar of meer mee moet kunnen gaan
- Het betreft hier een onderdeel dat volgens opgave van de garage makkelijk 200.000 km of meer mee moet kunnen gaan
- Het betreft hier een auto die mijn vriendin 2,5 jaar geleden heeft gekocht met Ford Option Plan voor drie jaar ( en zij volgens de opgave van de verkoper hierdoor verzekerd zou zijn van een hele fijne nieuwe auto - dat klopt- zonder onverwachte kosten die een oude auto wel zou hebben- klopt dus niet helemaal .....-)
- Het betreft hier een reparatie die niet onder garantie valt omdat de auto 4000 km meer heeft gereden (dan de 60.000 km waarbinnen garantie wordt verstrekt) , zo zegt de Ford garage. Echter naar Nederlands consumentenkooprecht (artikel 7:21 lid 1 onder a BW) moet reparatie altijd gratis gebeuren, ook indien de zaak (wasmachine, auto of TV) ná 2 of 3 jaar NON-CONFORM blijkt te zijn en reparatie mogelijk is. Uit de uitspraak van de ford garage en het feit dat men reeds uit eigener beweging 20% korting heeft gegeven op het onderdeel en het arbeidsloon, blijkt reeds dat het defect van dit onderdeel NON-CONFORM is, dwz de consument mag verwachten dat dit onderdeel langer meegaat dan nu het geval is.
--------------------
En drie weken later krijg ik een telefoontje van de dealer, Ford Nederland vergoed de hele ventilator.
Prima toch ? Helaas moet een consument eerst Ford op het Nederllands Consumentenrecht wijzen alvorens er pas garantie verleent word. Jammer en nergens voor nodig....