Pagina 1 van 2
Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 20 mei 2013 11:48
door sourencs
Halfords webshop betaalt geannuleerde online aankoop niet (tijdig) terug en reageert niet op herinneringen per e-mail.
Op de kassabon staat o.a. 'Aankopen mogen binnen 14 dagen geretourneerd worden met kassabon en in originele verpakking'. Daar boven geldt ook de wet op de afstandsverkopen en het recht op garantie.
Het ontvangen artikel (kabelset dagrijlampen) werkt niet. Komt dus defect binnen (na inbouw bleek het relais niet te schakelen en de lampen niet te branden). Dit gemeld aan de klantenservice zoals de instructies bij de levering aangaven. Daar begon het al met een foutieve procedure. Zij stuurden mij naar een Halfordswinkel (30 Km vv voor mij) ipv een gratis retouradres te verstrekken. Na enig aandringen en verwijzen naar de wet kreeg ik een antwoordnummer. Hiermee na het postkantoor en nee, zij weigerden het gratis pakketje omdat op dat adres Halfords geen gratis pakketten zou accepteren. Dus weer terug naar huis en weer mailen met de arrogante klantenservice. Zij geven aan dat het opgegeven adres wel klopt en dat ik het gewoon zou moeten kunnen opsturen. Want zij hebben het zojuist nog "gecontroleerd". Pas nadat ik hen een printscreen van de reactie van PostNL heb getoond komen zij doodleuk met een ander adres omdat ze een typefout gemaakt zouden hebben. En dat terwijl ze schreven dat ze het nogmaals gecontroleerd hadden. Dus nu weer terug naar PostNL met het pakketje. Dit is op 3 mei bij Halfords aangekomen volgens Track & Trace van PostNL. Echter vervolgens ook na reclameren per mail (wordt niet op geantwoord), nu na achttien dagen nog geen geld terug. Daarna nooit meer iets van Halfords gehoord. Geen geld terug en ook geen reactie op herinnering/vraag per e-mail. Dus daarom nu hier openbaar aan de schandpaal.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 20 mei 2013 12:07
door Barman
sourencs schreef:Dus daarom nu hier openbaar aan de schandpaal.
Zoals ieder bedrijf wiens handelwijze jou niet bevalt.
Halfords Nederland B.V. zal binnen 20 dagen nadat een beroep is gedaan op de ontbinding en de bestelling retour is ontvangen het door jou betaalde restitueren of per direct wanneer je de bestelling in een vestiging retourneert.
Je huilt dus te vroeg.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 20 mei 2013 15:30
door plumber
Barman schreef:sourencs schreef:Dus daarom nu hier openbaar aan de schandpaal.
Zoals ieder bedrijf wiens handelwijze jou niet bevalt.
Halfords Nederland B.V. zal binnen 20 dagen nadat een beroep is gedaan op de ontbinding en de bestelling retour is ontvangen het door jou betaalde restitueren of per direct wanneer je de bestelling in een vestiging retourneert.
Je huilt dus te vroeg.
Dit is dus slap geleuter.
Noem eens één webshop die vlot met terugbetalen is,nog nooit mee gemaakt.
Bestellen en betalen gaat altijd prima,maar als er terugbetaald moet worden
is er altijd wat loos en het ligt nooit aan de shop.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 20 mei 2013 16:33
door alfatrion
De Wet koop of afstand geeft de verkoper de verplichting om zo spoedig mogelijk te terug te betalen vanaf het moment van ontbinding. Hiervan mag niet in nadeel worden afgeweken. Halfords Nederland B.V. doet dat toch. Er mag namelijk niet gewacht worden tot de verkoper het product terug heeft noch kan deze termijn op voorhand verlengt worden tot 20 dagen.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 20 mei 2013 17:03
door plumber
alfatrion schreef:De Wet koop of afstand geeft de verkoper de verplichting om zo spoedig mogelijk te terug te betalen vanaf het moment van ontbinding. Hiervan mag niet in nadeel worden afgeweken. Halfords Nederland B.V. doet dat toch. Er mag namelijk niet gewacht worden tot de verkoper het product terug heeft noch kan deze termijn op voorhand verlengt worden tot 20 dagen.
Je kan neerzetten wat je wilt maar elke webshop is laks
met terugbetalen.Er zijn er bij die helemaal niets terugbetalen
omdat het bedrag zo klein is dat de klant denkt barst met je hele troep
koop nooit meer daar.Let op die webshops gooien hun eigen ruiten in
door zo laks te zijn met terugbetalen zodat de klant weer naar de winkel gaat.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 20 mei 2013 17:07
door Barman
alfatrion schreef: Halfords Nederland B.V. doet dat toch. Er mag namelijk niet gewacht worden tot de verkoper het product terug heeft noch kan deze termijn op voorhand verlengt worden tot 20 dagen.
Doen Halfords dat dan?
Waar wordt die die termijn dan verlengd tot 20 dagen?
Hebben ze trouwens niet gewoon 30 dagen de tijd?
Volgens Consuwijzer moet het product trouwens wel eerst terugontvangen zijn.
http://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrie ... niet-terug
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 20 mei 2013 17:41
door alfatrion
Barman schreef:Hebben ze trouwens niet gewoon 30 dagen de tijd?
alfatrion schreef:De Wet koop of afstand geeft de verkoper de verplichting om zo spoedig mogelijk te terug te betalen vanaf het moment van ontbinding.
Barman schreef:Volgens Consuwijzer moet het product trouwens wel eerst terugontvangen zijn.
Een dergelijk wetsvoorschrift bestaat niet.
art. 7:46d lid 1 BW schreef:Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
art. 7:46d lid 3 BW schreef:In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
Artikel 6:271 BW schreef:Een ontbinding bevrijdt de partijen van de daardoor getroffen verbintenissen. Voor zover deze reeds zijn nagekomen, blijft de rechtsgrond voor deze nakoming in stand, maar ontstaat voor partijen een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds door hen ontvangen prestaties.
Artikel 7:29 lid 1 BW schreef:Heeft de koper de zaak ontvangen doch is hij voornemens deze te weigeren, dan moet hij als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan zorgen; hij heeft op de zaak een retentierecht totdat hij door de verkoper voor de door hem in redelijkheid gemaakte kosten schadeloos is gesteld.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 20 mei 2013 17:50
door sephora30
plumber schreef:
Dit is dus slap geleuter.
Noem eens één webshop die vlot met terugbetalen is,nog nooit mee gemaakt.
Bestellen en betalen gaat altijd prima,maar als er terugbetaald moet worden
is er altijd wat loos en het ligt nooit aan de shop.
4 dagen geleden laarzen teruggestuurd naar een webshop, vandaag stond t geld op mn rekening.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 20 mei 2013 18:30
door riddert
alfatrion schreef:Barman schreef:Hebben ze trouwens niet gewoon 30 dagen de tijd?
alfatrion schreef:De Wet koop of afstand geeft de verkoper de verplichting om zo spoedig mogelijk te terug te betalen vanaf het moment van ontbinding.
Barman schreef:Volgens Consuwijzer moet het product trouwens wel eerst terugontvangen zijn.
Een dergelijk wetsvoorschrift bestaat niet.
Een dergelijk wetsvoorschrift zal misschien niet bestaan, maar een webwinkel kan niet ruiken dat een klant een artikel terug gaat sturen, dus is het het handigste om de overeenkomst als ontbonden te beschouwen op het moment dat het artikel terugontvangen is door de webwinkel.
Waarna de termijn van 30 dagen ingaat om terug te betalen.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 20 mei 2013 22:26
door plumber
sephora30 schreef:plumber schreef:
Dit is dus slap geleuter.
Noem eens één webshop die vlot met terugbetalen is,nog nooit mee gemaakt.
Bestellen en betalen gaat altijd prima,maar als er terugbetaald moet worden
is er altijd wat loos en het ligt nooit aan de shop.
4 dagen geleden laarzen teruggestuurd naar een webshop, vandaag stond t geld op mn rekening.
Zo lust ik er nog wel 20.
4 dagen geleden was het Vrijdag,dan krijg je Zaterdag-Zondag en 2de Pinksterdag.
Volgens mij hebben ze die laarzen nog niet eens. Vandaag geld op de rekening?
op Pinksteren.Denk dat het vandaag ook Pasen is bij jou.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 20 mei 2013 22:43
door Barman
alfatrion schreef:
Een dergelijk wetsvoorschrift bestaat niet.
Da's dan grappig want ik zie jou wel vaker die voorbeeldbrieven van Consuwijzer gebruiken.
Feit blijft gewoon dat Halfords 30 dagen de tijd heeft om het geld terug te sturen.
Het is trouwens toch netjes van Halfords dat ze het geld terug willen sturen. Hier is helemaal geen sprake meer van bedenktijd bij koop op afstand. Je kunt alleen aanspraak maken op de bedenktijd als je het product ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking kunt teruggeven of -sturen. Je mag het product wel uit de verpakking halen om het te bekijken.
TS heeft het ingebouwd in zijn auto en daarmee te kennen gegeven het product te accepteren.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 21 mei 2013 07:54
door sourencs
Ja en daarom doet TS een beroep op de wettelijke garantie en het recht op geld terug binnen 14 dagen na aankoop zoals Halfords dat op de bon heeft genoteerd.
En ja, het is in originele verpakking teruggegaan.
Maar ook dat is bij een defect exemplaar geen geldige voorwaarde.
En het niet mogen inbouwen al eveneens niet want dan kom je er nooit achter dat het defect is
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 21 mei 2013 08:05
door kokka
sephora30 schreef:plumber schreef:
Dit is dus slap geleuter.
Noem eens één webshop die vlot met terugbetalen is,nog nooit mee gemaakt.
Bestellen en betalen gaat altijd prima,maar als er terugbetaald moet worden
is er altijd wat loos en het ligt nooit aan de shop.
4 dagen geleden laarzen teruggestuurd naar een webshop, vandaag stond t geld op mn rekening.
ik had laatst per ongeluk drie items besteld terwijl ik er maar 1 nodig had. na een mailtje richting webshop om er twee te schrappen stond nog dezelfde dag het geld weer op mijn rekening.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 21 mei 2013 08:07
door kokka
sourencs schreef:Ja en daarom doet TS een beroep op de wettelijke garantie en het recht op geld terug binnen 14 dagen na aankoop zoals Halfords dat op de bon heeft genoteerd.
En ja, het is in originele verpakking teruggegaan.
Maar ook dat is bij een defect exemplaar geen geldige voorwaarde.
En het niet mogen inbouwen al eveneens niet want dan kom je er nooit achter dat het defect is
ik ben er ook niet zo zeker van of je nog wel recht hebt op teruggave van geld als je het al aangesloten hebt gehad. je hebt het dan al gebruikt, het kan best zo zijn dat hij het niet doet omdat je het verkeerd hebt aangesloten, dus dat je hem gewoon zelf gesloopt hebt
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 21 mei 2013 10:08
door sourencs
Ha, ha.
Altijd maar negatief reageren, waarom?
Nee, niets verkeerd aangesloten.
Dit relais schakelt gewoon niet, hetgeen vaker voorkomt bij relais.
En zojuist dit bericht gehad:
Hierbij bevestigen wij dat uw order is geannuleerd.
Het aankoopbedrag zal binnen 2 werkdagen worden teruggestort op je rekening.
Totaal 22,94 euro.
En dus heeft dit forum weer haar werk gedaan en het nut bewezen
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 21 mei 2013 10:18
door Barman
sourencs schreef:
En het niet mogen inbouwen al eveneens niet want dan kom je er nooit achter dat het defect is
En dan heb je dus gewoon recht op garantie en kan je je niet meer beroepen op je bedenktijd. Halfords mag jou gewoon een ander exemplaar leveren. Als dit forum op die manier nut heeft, dan hadden ze dat ook gedaan.
Je hebt nu alleen maar zitten piepen en iets bereikt wat je normaal gesproken ook gekregen zou hebben, want ze hadden je je geld terug al beloofd.
Als het om negatieve reacties gaat, kijk dan even je eigen klachten na.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 21 mei 2013 10:47
door sephora30
plumber schreef:
Zo lust ik er nog wel 20.
4 dagen geleden was het Vrijdag,dan krijg je Zaterdag-Zondag en 2de Pinksterdag.
Volgens mij hebben ze die laarzen nog niet eens. Vandaag geld op de rekening?
Verbaasde mij ook dat het op Pinksteren erbij stond. Kan ook 5 dagen geleden zijn, weet niet meer exact de dag. Was in ieder geval supersnel.
Zaterdag bikini teruggestuurd naar Wehkamp, benieuwd hoelang ik daarvan op mn geld moet wachten
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 21 mei 2013 10:52
door sephora30
Ff nagekeken..........de 16e een mail; uw retour is ontvangen, 1e Pinkster stond t op mn rekening.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 21 mei 2013 11:16
door alfatrion
riddert schreef:Een dergelijk wetsvoorschrift zal misschien niet bestaan, maar een webwinkel kan niet ruiken dat een klant een artikel terug gaat sturen, dus is het het handigste om de overeenkomst als ontbonden te beschouwen op het moment dat het artikel terugontvangen is door de webwinkel.
Je kunt ook gewoon ontbinden door een mailtje te sturen.
Barman schreef:Da's dan grappig want ik zie jou wel vaker die voorbeeldbrieven van Consuwijzer gebruiken.
Ik schrijf zelf wel eens een voorbeeldbrieven en verwijs ook wel eens naar ConsuWijzer. Dat wil niet zeggen dat alles wat daar staat ook klopt.
Barman schreef:Feit blijft gewoon dat Halfords 30 dagen de tijd heeft om het geld terug te sturen.
Ik heb het wetsartikel geciteerd waarin staat dat de verkoper teruggave zo spoedig mogelijk moet doen.
Barman schreef:Hier is helemaal geen sprake meer van bedenktijd bij koop op afstand. Je kunt alleen aanspraak maken op de bedenktijd als je het product ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking kunt teruggeven of -sturen.
Nee. Volgens de Wet koop op afstand geeft de koper het recht om binnen de bedenktijd van 7 werkdagen tot 3 maanden de koop te ontbinden,
behalve in enkele uitzonderingssituaties die beschreven staan in die zelfde wet. Het gebruiken, beschadigen of het weggooien van de oorspronkelijke verpakking worden niet als uitzonderingen genoemd, dus kun je ook in die gevallen de koop ontbinden. Slechts in echte misbruik gevallen, zoals bedoelt in art. 3:13 BW, is dat anders. Het gaat dan om gevallen waarin bewezen kan worden dat de koper zich op het herroepingsrecht heeft gebruik met geen enkel ander doel dan om de verkoper te schaden.
Re: Praktijken van Halfords Webshop !
Geplaatst: 21 mei 2013 12:34
door ArneLH
alfatrion schreef:Barman schreef:Hier is helemaal geen sprake meer van bedenktijd bij koop op afstand. Je kunt alleen aanspraak maken op de bedenktijd als je het product ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking kunt teruggeven of -sturen.
Nee. Volgens de Wet koop op afstand geeft de koper het recht om binnen de bedenktijd van 7 werkdagen tot 3 maanden de koop te ontbinden,
behalve in enkele uitzonderingssituaties die beschreven staan in die zelfde wet. Het gebruiken, beschadigen of het weggooien van de oorspronkelijke verpakking worden niet als uitzonderingen genoemd, dus kun je ook in die gevallen de koop ontbinden. Slechts in echte misbruik gevallen, zoals bedoelt in art. 3:13 BW, is dat anders. Het gaat dan om gevallen waarin bewezen kan worden dat de koper zich op het herroepingsrecht heeft gebruik met geen enkel ander doel dan om de verkoper te schaden.
Inderdaad:
Dictum HvJ EG 3 september 2009, C‑489/07 schreef:Artikel 6, lid 1, tweede zin, en lid 2, van richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten, moet aldus worden uitgelegd dat het zich verzet tegen een nationale wettelijke regeling die in algemene zin bepaalt dat de verkoper bij tijdige herroeping door de consument, van die consument een compenserende vergoeding kan eisen voor het gebruik van een middels een overeenkomst op afstand verworven goed.
Diezelfde bepalingen verzetten zich er evenwel niet tegen dat de consument wordt verplicht tot het betalen van een compenserende vergoeding voor het gebruik van dit goed, wanneer dit gebruik heeft plaatsgevonden op een wijze die onverenigbaar is met de beginselen van burgerlijk recht, zoals dat van de goede trouw of van ongerechtvaardigde verrijking, mits geen afbreuk wordt gedaan aan de doelstelling van deze richtlijn en, met name, aan de doeltreffendheid en effectiviteit van het herroepingsrecht, hetgeen de nationale rechter dient vast te stellen.