Pagina 1 van 1

Distributieriem/waterpomp

Geplaatst: 04 feb 2014 15:20
door Cajansen45
Mijn distributieriem is minder dan een jaar geleden vervangen. Deze is nu gesprongen en van alles is kapot, ook de waterpomp. De garage zegt dat de distributieriem door de kapotte waterpomp is beschadigd. Nu is mijn vraag: Kan je zien wat er eerder kapot was: de waterpomp of de distributieriem? Zo ja, hoe kan je dat zien?

Alvast dank voor de reactie!

CaJa

Re: Distributieriem/waterpomp

Geplaatst: 04 feb 2014 16:24
door hawkwind
Een beetje garagist neemt indien de distributieriem vervangen wordt ook de waterpomp mee.
Dit natuurlijk wel in overleg met de klant.
Als de waterpomp niet vervangen is toen de nieuwe distri is geplaatst , is het heel goed mogelijk
dat door een vastgelopen waterpomp de distri is gebroken.

Re: Distributieriem/waterpomp

Geplaatst: 04 feb 2014 18:20
door olaf79
snuffel1 schreef:De waterpomp kan op twee manieren de oorzaak zijn van een gebroken distributie riem, vastgelopen lager of koelvloeistof lekkage. Beide oorzaken zijn door een leek nog te zien.
Kan je zien wat er eerder kapot was: de waterpomp of de distributieriem?
Een gebroken riem kan geen waterpomp kapot maken want de pomp loopt immers niet meer mee.
Dan nog een goede garagist vervangt zoals als door hawkwind al gemeld de waterpomp direct mee, tenzij de klant dat uit kostenbesparing absoluut niet wil.
U schrijft het niet direct zo op maar nee u heeft geen garantie meer op de reparatie en/of onderdelen want de reparatie is al een klein jaar geleden uitgevoerd.
En waarom zou je na een jaar geen garantie meer hebben op een nieuw product?

Re: Distributieriem/waterpomp

Geplaatst: 04 feb 2014 19:49
door pima
Hoop voor je dat je een ouderwetse 8 klepper hebt kan de schade nog wel eens meevallen, 16 klepper zijn er minstens 13 krom

Re: Distributieriem/waterpomp

Geplaatst: 04 feb 2014 20:17
door thecure
Volgens mij maakt het aantal kleppen niet uit, het is maar net hoeveel compressie de motor heeft, dus hoeveel ruimte is er tussen de geopende klep en de cilinder die op bdp staat.
Ik heb ook wel eens 8 kleppers gezien die helemaal aan gort waren na een riembreuk.

Re: Distributieriem/waterpomp

Geplaatst: 04 feb 2014 21:02
door kokka
thecure schreef:Volgens mij maakt het aantal kleppen niet uit, het is maar net hoeveel compressie de motor heeft, dus hoeveel ruimte is er tussen de geopende klep en de cilinder die op bdp staat.
Ik heb ook wel eens 8 kleppers gezien die helemaal aan gort waren na een riembreuk.
Ja, en hoe hard motor draait op het moment van de breuk. Je hebt al snel een nieuwe cilinderkop nodig

Re: Distributieriem/waterpomp

Geplaatst: 04 feb 2014 21:54
door bokkel
Nah, vroegah was het geen probleem met mijn Corsa-tje 1.2S. Riem brak midden in de stad, Wegenwacht was er na 15 minuutjes en we waren 10 minuten later alweer onderweg. Was typisch voor Opel, zei die WW-er. Geen idee verder hoor..

Re: Distributieriem/waterpomp

Geplaatst: 04 feb 2014 22:24
door thecure
inderdaad, die oude opel motortjes hadden genoeg ruimte... maar tegenwoordig kun je er eigenlijk al vanuit gaan dat je motorschade hebt.