Achtergrond:
Eind 2013 heb ik besloten een elektrische fiets te kopen. Het betreft hier een fiets met trapondersteuning tot ongeveer 35 km/h. Omdat ik standaard al bijna 25 km/h fiets en niet continue tegen de limiet van een nieuwe fiets aan wil rijden is bewust gekozen voor de ondersteuning tot 35 km/h.
De dealer wilt de fiets nu leveren en melde er even bij dat het iets langer ging duren omdat de fiets nog even gekeurd moest worden bij de RDW en er een blauw plaatje opgezet moest worden.
Ter info:
Omdat een fiets geen motorvoertuig is heeft de wetgever hier geen maximum snelheid aan toegekend. Artikel 5 (gedraag je normaal in het verkeer) en de maximum snelheid op het desbetreffende wegvlak gelden uiteraard wel, maar nooit specifiek voor een fiets.
Met andere woorden, op een fietspad in de bebouwde kom waar een brommer maximaal 35 km/h uur mag, mag je als fiets gewoon 50 km/h fietsen zonder dat je hiervoor een boete kan krijgen.
Waarom en blauw plaatje:
In het kort komt het er op neer dat een elektrische fiets met ondersteuning boven de 25 km/h tegenwoordig als snorfiets wordt beschouwd en daarom van een blauw plaatje moet worden voorzien. Details zijn te vinden op: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uning.html
Maar nu mag ik geen 35 km/h meer rijden:
De wetgever heeft bepaald dat de maximale snelheid van een snorfiets 25 km/h is en volgens mij zijn er geen uitzonderingen vastgelegd. Dus ik koop een fiets met ondersteuning tot 35 km/h, daarom moet er een blauw plaatje op en daarom mag ik niet meer harder rijden dan 25 km/h.
Details zijn te vinden op: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijden.html
Navraag bij politie:
Navraag bij de politie (Kennemerland) leert dat het bovenstaande inderdaad correct is. Dat er weinig tot geen mogelijkheden tot handhaving zijn zal in de praktijk inhouden dat je niet snel een boete kan krijgen maar bij een ongeluk kan hier wel degelijk naar gekeken worden.
Navraag bij de importeur:
Ik heb de importeur twee maal gebeld. Bij de eerste keer kwam naar voren dat men het nog niets wist en graag op de hoogte zou worden gehouden. Navraag na de verzekering resulteerde in de reactie dat ook dit nog niet helemaal duidelijk was. Bij het tweede gesprek kwam nogmaals naar voren dat het allemaal niet duidelijk was. Expliciet navragen over de maximale snelheid van 25 km/h resulteerde in de reactie dat op dit moment koper wordt aangegeven dat de fiets alleen op eigen terrein gebruikt mag worden.
Navraag bij de Rijksoverheid:
N.a.v. de informatie op http://www.rijksoverheid.nl heb ik telefonisch contact gezocht. De dame van de calldesk kon mij niet verder helpen en is zo vriendelijk geweest een melding te maken. Hierop heb ik tot op heden alleen de reactie ontvangen 'we hopen binnen vier een reactie te kunnen sturen'.
Concreet:
- - Het lijkt erop dat de wetgever met de nieuwe regels het gebruik van high speed e-bike volledig onmogelijk heeft gemaakt. Maar waarom blijven dealers deze dan nog verkopen?
- Het zou kunnen dat de wetgever een beperking wil leggen op de snelheid van fietsen maar waarom krijgt een racefiets of ligfiets welke hier specifiek voor ontworpen is dan geen blauw plaatje.
- Is binnen de bestaande wetgeving echt geen betere oplossing te realiseren. denk aan een maximum snelheid op een fietspad van 25 km/h, binnen de bebouwde kom 35 km/h en daarbuiten geen beperking. Dit nog even naast de mogelijkheden van artikel 5.