Uitleg eerste gebruik medicijnen (eerste uitgiftegesprek)
Geplaatst: 29 okt 2014 13:19
Toen ik afgelopen week inlogde op MijnCZ vielen mij enkele bedragen op, te weten de mondelinge uitleg eerste gebruik medicijnen (eerste uitgiftegesprek). Het gaat om enkele bedragen van 6,36 euro.
Via MijnCZ heb ik aangegeven dat dit onjuist is omdat er nooit een mondelinge uitleg heeft plaats gevonden.
Ik kreeg telefoon van de CZ (declaratieservice). Deze meneer vertelde mij dat hij contact had opgenomen met de betreffende apotheek en dat een medewerker van de apotheek vertelde dat er wel degelijk een uitleg eerste gebruik medicijnen heeft plaatsgevonden.
Met verbazing hoorde ik dit verhaal aan, volgens de heer van CZ was enkel de vraag 'bent u bekend met dit medicijn' al genoeg om 6,36 euro in rekening te brengen (dit is absoluut onjuist, hieronder meer hierover). Ik kon alsnog contact opnemen met de apotheek in kwestie om hier uitleg over te krijgen.
Vanochtend heb ik een bezoekje gebracht aan de apotheek. Het gesprek met de medewerker liep uit op niets en ik zou worden teruggebeld door iemand die hier meer over weet (gesprek is vastgelegd op beeld).
Zojuist kreeg ik inderdaad zoals afgesproken netjes iemand aan de telefoon van de apotheek. Het gesprek van bijna 30 minuten had helaas ook niet het gewenste resultaat. Herhaaldelijk legde zij mij uit dat ze dit in rekening mogen brengen, ik wees haar hierbij op de volgende punten, welke niet hebben plaatsgevonden;
* Uitleg geven over het gebruik van het medicijn
* Uitleg geven over de werking van het medicijn
* Uitleg geven over de mogelijke bijwerkingen van het medicijn
* Aanvullende informatie verstrekken als in de vorm van een folder
bron: consumentenbond
Na 15 minuten werden er door de betreffende persoon allerlei non-argumenten bij gehaald als 'de kosten voor dit medicijn zijn de afgelopen jaren gedaald'. Wat mij in de oren klinkt als een vrijbrief om onnodige kosten in rekening te brengen.
Kort samengevat kwam het erop neer dat het een welles nietes verhaaltje begon te worden. In hun 'computersysteem' stond dat bovenstaande punten wél hadden plaatsgevonden, daarmee lijkt de kous af. Het luttele bedrag van in totaal 21 euro zou dan ook niet terugbetaald worden met als argument 'dan heb ik straks iedereen aan de balie staan'.
Is er verder nog iets wat ik als slachtoffer zou kunnen doen? De eerstvolgende keer als ik een medicijn krijg voorgeschreven krijg ga ik dit ook op beeld vastleggen, voor nu voel ik me vooral bestolen, en kun je hier geen aangifte van doen.
Via MijnCZ heb ik aangegeven dat dit onjuist is omdat er nooit een mondelinge uitleg heeft plaats gevonden.
Ik kreeg telefoon van de CZ (declaratieservice). Deze meneer vertelde mij dat hij contact had opgenomen met de betreffende apotheek en dat een medewerker van de apotheek vertelde dat er wel degelijk een uitleg eerste gebruik medicijnen heeft plaatsgevonden.
Met verbazing hoorde ik dit verhaal aan, volgens de heer van CZ was enkel de vraag 'bent u bekend met dit medicijn' al genoeg om 6,36 euro in rekening te brengen (dit is absoluut onjuist, hieronder meer hierover). Ik kon alsnog contact opnemen met de apotheek in kwestie om hier uitleg over te krijgen.
Vanochtend heb ik een bezoekje gebracht aan de apotheek. Het gesprek met de medewerker liep uit op niets en ik zou worden teruggebeld door iemand die hier meer over weet (gesprek is vastgelegd op beeld).
Zojuist kreeg ik inderdaad zoals afgesproken netjes iemand aan de telefoon van de apotheek. Het gesprek van bijna 30 minuten had helaas ook niet het gewenste resultaat. Herhaaldelijk legde zij mij uit dat ze dit in rekening mogen brengen, ik wees haar hierbij op de volgende punten, welke niet hebben plaatsgevonden;
* Uitleg geven over het gebruik van het medicijn
* Uitleg geven over de werking van het medicijn
* Uitleg geven over de mogelijke bijwerkingen van het medicijn
* Aanvullende informatie verstrekken als in de vorm van een folder
bron: consumentenbond
Na 15 minuten werden er door de betreffende persoon allerlei non-argumenten bij gehaald als 'de kosten voor dit medicijn zijn de afgelopen jaren gedaald'. Wat mij in de oren klinkt als een vrijbrief om onnodige kosten in rekening te brengen.
Kort samengevat kwam het erop neer dat het een welles nietes verhaaltje begon te worden. In hun 'computersysteem' stond dat bovenstaande punten wél hadden plaatsgevonden, daarmee lijkt de kous af. Het luttele bedrag van in totaal 21 euro zou dan ook niet terugbetaald worden met als argument 'dan heb ik straks iedereen aan de balie staan'.
Is er verder nog iets wat ik als slachtoffer zou kunnen doen? De eerstvolgende keer als ik een medicijn krijg voorgeschreven krijg ga ik dit ook op beeld vastleggen, voor nu voel ik me vooral bestolen, en kun je hier geen aangifte van doen.