Aannemer stuurt calculaties/niet gespecificeerde factuur die
Geplaatst: 05 dec 2014 18:49
Aangenomen werk?
Afgelopen zomer heeft een aannemer (die werkt met onderaannemers, freelancers en zzp-ers) werkzaamheden verricht aan de badkamer/ toilet in mijn huis. Ik heb daarvoor een offerte ontvangen waar ik allerlei vragen over had. Die vragen heb ik schriftelijk (via de mail) gesteld.
De antwoorden daarop waren niet helder, bovendien ben ik geen aannemer en kan ik dus moeilijk inschatten of de offerte reëel is. Op 20-6-2014 heb ik dit gemaild naar de aannemer: "Laten we afspreken dat het totaalbedrag maximaal €10.625,- is waarbij het eventuele minderwerk nog verrekend gaat worden." Dezelfde avond ontving ik een mail van de aannemer: "Dat is afgesproken. Dank voor de opdracht." Volgens mij was dit een helder afspraak.
Eerder beweerde de aannemer dat het 'aangenomen werk is' en dat ik het totale bedrag moet betalen. Later heeft ie dat ingetrokken en nu beweert hij wederom dat het aangenomen werk is.
Hoe zit dit?
Niet-gespecificeerde factuur
Vanwege mijn vele vragen heb ik gedurende de werkzaamheden de tijden genoteerd waarop de onderaannemers, freelancers en zzp-ers hebben gewerkt en hen de uurprijs gevraagd die zij doorrekenen.
Op 1-8-2014 ontving ik een niet-gespecificeerde factuur van de aannemer. Ik heb hem verzocht mij een gespecificeerde factuur toe te sturen. Tot op heden heb ik die nog niet mogen ontvangen. Wel heb ik allerlei calculaties ontvangen. Met die calculaties ben ik het niet eens, omdat ze niet overeenstemmen met de werkelijke uren die de onderaannemers, freelancers en zzp-ers hebben gewerkt. Inmiddels wacht ik 3 maanden op een gespecificeerde factuur.
Onrechtmatig doorrekenen
Een kostenpost voor een verwarming is onrechtmatig bij mij in rekening gebracht. Ik heb de aannemer er aan herinnerd dat hij zelf in kapitalen en vetgedrukt in het document 4014_calc_01a vermeldt: “Exclusiefbadkamer:wastafel,kraan,douchekop,thermostaatkraan,handdoekradiator,badkamerkast, verlichting, schilderwerken, werken aan deuren, ramen en kozijnen.” Om die reden heb ik met de loodgieter afspraken gemaakt, die overigens NIET heeft gehandeld namens Avijs, wel namens zichzelf.
Openheid van informatie
In een mail d.d. 21-11-2014 schrijft de aannemer dat de door hem (freelance ingehuurde) medewerkers / onderaannemers geen informatie mogen geven of bespreken met de klant. Ik heb hem laten weten dat ik dat vreemd vind, want in het geval van een eerlijke en oprechte houding uwerzijds ten opzichte van mij als opdrachtgever, lijkt me dat openheid van zaken geen enkel probleem is.
Wat zijn mijn rechten?
Vandaag heb ik bijgevoegd document naar de aannemer verstuurd. Zijn reactie: "Op basis van uw brief kan ik helaas nergens concluderen dat de betreffende afrekening niet correct is. Ik verzoek u dan ook factuur met nummer: 285 en Factuurdatum 17-11-14 z.s.m. volledig te voldoen."
Overigens: die datum van 17-11-14 klopt niet.
Dreigement
En hij voegt een dreigement toe: "Wij verzoeken u voor de laatste maal alle openstaande bedragen op facturen per omgaande, doch uiterlijk binnen 14 werkdagen na dagtekening van dit schrijven, bij te schrijven op onze rekening. Indien u hiervan in gebreke mocht blijven zullen wij ons genoodzaakt zien deze vordering ter incasso uit handen te geven. Alle hieruit voortvloeiende kosten zullen geheel voor uw rekening komen. Wij gaan er vanuit dat u het niet zover zult laten komen. Aangetekend schrijven hiervan kunt u op korte termijn tegemoet zien en gelden als laatste herinnering / ingebrekestelling voordat e.e.a. uithanden gegeven zal worden."
Van alles wat ik hier schrijf heb ik schriftelijke bwijzen.
Wat adviseert u mij om te doen?