CJIB boete betaald maar verhoging gekregen
Geplaatst: 08 dec 2014 13:29
Geachte lezers,
Names een collega schrijf ik vanuit Zwitserland dit bericht en heb een aantal vragen.
Boete 1 - 115km/h waar 100km/h is toegestaan
Mijn collega woont in Zwitserland. Hij was voor zijn werk op 5 September 2014 in Nederland en heeft daar (helaas) een bekeuring ontvangen; Trajectcontrole A2 links.
De boete kwam binnen op 23 September 2014. Te betalen was: 112,- euro + 7,- euro administratiekosten = 119,- euro
De boete is op dezelfde dag van ontvangst, op 23 September 2014, betaald. Dit is via de Postfinance Bank in Zwitserland gegaan; 119,- euro betaald + 20 CHF (Zwitserse Francen) aan administratiekosten.
Omdat het om een huurauto van Hertz ging, moest mijn collega ook nog 37,- euro (ja, 37,- euro!) administratiekosten aan Hertz betalen voor de nodige administratieve handelingen van het doorsturen van de boete... Wat zal dat veel werk geweest zijn.. maargoed daar gaat het nu niet over
Vervaldatum van deze boete was 18 November 2014 - alles was dus keurig en op tijd betaald, dachten we...
Boete 2 - VERHOGING op boete 1
Nu blijkt echter dat er maar 114,50 euro is overgemaakt, of is bijgeschreven op de rekening van het CJIB. Hiervoor heeft mijn collega een verhoging, vanwege het niet of te laat betalen van boete 1, ontvangen.
Bedrag: 56,- euro + 4.50,- euro (wat nog "open stond") = 60.50,- euro
Wij zijn bij de bank hier in Zwitserland geweest om polshoogte te nemen - alles was betaald (119,- euro PLUS 20 CHF administratiekosten, dus ruim genoeg om de boete te dekken). De medewerker van de Zwitserse bank meende dat het probleem bij het CJIB lag; fout in de administratie of extra kosten van de bank waarvan de CJIB gebruik maakt.
Als het om een administratieve fout gaat moet de CJIB in mijn ogen de tweede boete/verhoging kwijtschelden,.
Maar ook als de Rabobank, de bank waarvan het CJIB gebruik maakt, extra kosten in rekening brengt, vinden wij dat het CJIB deze tweede boete/verhoging moet kwijtschelden, omdat wij nooit konden weten dat, en hoeveel, de Rabobank in rekening brengt als het een betaling vanuit het buitenland ontvangt. Hiervoor hebben wij immers de 20 CHF extra betaald bij onze bank in Zwitserland, zodat de kosten tussen de twee banken wordt gedeeld. Bovendien vraagt het CJIB al 7,- euro administratiekosten.
Deze verhoging kan tot en met 7 Januari 2015 betaald worden. Ik heb al met een CJIB medewerker gesproken, maar veel duidelijkheid kwam er niet uit. We moesten maar een brief schrijven met bewijzen dat alles betaald is - gelukkig hebben we die. De 60.50,- euro van de tweede boete moeten we ook maar betalen meende de medewerker, omdat we geen verlenging krijgen als we in beroep gaan. Helaas zijn wij bang dat we dat geld dan nooit meer terug zullen zien.
Hebben jullie hier ervaring mee? Al iets vergelijkbaars meegemaakt?
Jullie meningen? Bestaat er een kans dat het CJIB de tweede boete kwijtscheld?
Ik heb de CJIB-medewerker nog verteld dat we graag het verschil van 4.50,- euro nog overmaken, en eventueel nog eens extra 7,- euro administratiekosten.
MVG,
Fred
Names een collega schrijf ik vanuit Zwitserland dit bericht en heb een aantal vragen.
Boete 1 - 115km/h waar 100km/h is toegestaan
Mijn collega woont in Zwitserland. Hij was voor zijn werk op 5 September 2014 in Nederland en heeft daar (helaas) een bekeuring ontvangen; Trajectcontrole A2 links.
De boete kwam binnen op 23 September 2014. Te betalen was: 112,- euro + 7,- euro administratiekosten = 119,- euro
De boete is op dezelfde dag van ontvangst, op 23 September 2014, betaald. Dit is via de Postfinance Bank in Zwitserland gegaan; 119,- euro betaald + 20 CHF (Zwitserse Francen) aan administratiekosten.
Omdat het om een huurauto van Hertz ging, moest mijn collega ook nog 37,- euro (ja, 37,- euro!) administratiekosten aan Hertz betalen voor de nodige administratieve handelingen van het doorsturen van de boete... Wat zal dat veel werk geweest zijn.. maargoed daar gaat het nu niet over
Vervaldatum van deze boete was 18 November 2014 - alles was dus keurig en op tijd betaald, dachten we...
Boete 2 - VERHOGING op boete 1
Nu blijkt echter dat er maar 114,50 euro is overgemaakt, of is bijgeschreven op de rekening van het CJIB. Hiervoor heeft mijn collega een verhoging, vanwege het niet of te laat betalen van boete 1, ontvangen.
Bedrag: 56,- euro + 4.50,- euro (wat nog "open stond") = 60.50,- euro
Wij zijn bij de bank hier in Zwitserland geweest om polshoogte te nemen - alles was betaald (119,- euro PLUS 20 CHF administratiekosten, dus ruim genoeg om de boete te dekken). De medewerker van de Zwitserse bank meende dat het probleem bij het CJIB lag; fout in de administratie of extra kosten van de bank waarvan de CJIB gebruik maakt.
Als het om een administratieve fout gaat moet de CJIB in mijn ogen de tweede boete/verhoging kwijtschelden,.
Maar ook als de Rabobank, de bank waarvan het CJIB gebruik maakt, extra kosten in rekening brengt, vinden wij dat het CJIB deze tweede boete/verhoging moet kwijtschelden, omdat wij nooit konden weten dat, en hoeveel, de Rabobank in rekening brengt als het een betaling vanuit het buitenland ontvangt. Hiervoor hebben wij immers de 20 CHF extra betaald bij onze bank in Zwitserland, zodat de kosten tussen de twee banken wordt gedeeld. Bovendien vraagt het CJIB al 7,- euro administratiekosten.
Deze verhoging kan tot en met 7 Januari 2015 betaald worden. Ik heb al met een CJIB medewerker gesproken, maar veel duidelijkheid kwam er niet uit. We moesten maar een brief schrijven met bewijzen dat alles betaald is - gelukkig hebben we die. De 60.50,- euro van de tweede boete moeten we ook maar betalen meende de medewerker, omdat we geen verlenging krijgen als we in beroep gaan. Helaas zijn wij bang dat we dat geld dan nooit meer terug zullen zien.
Hebben jullie hier ervaring mee? Al iets vergelijkbaars meegemaakt?
Jullie meningen? Bestaat er een kans dat het CJIB de tweede boete kwijtscheld?
Ik heb de CJIB-medewerker nog verteld dat we graag het verschil van 4.50,- euro nog overmaken, en eventueel nog eens extra 7,- euro administratiekosten.
MVG,
Fred