IZA, Flanderijn en DAS rechtsbijstand: een schande
Geplaatst: 23 mar 2016 23:41
Sinds 2012 zijn mijn vrouw en ik via mijn werkgever (gemeente) verzekerd bij IZA. Jaarlijks verbruiken we beiden het verplicht eigen risico i.v.m. medicatie. Dit betaal ik al enkele jaren telkens in één keer in december, omdat ik dan over een eindejaarsuitkering beschik. We hebben nog nooit te maken gehad met een eigen bijdrage en alle medicatie boven het verplicht eigen risico komt voor vergoeding in aanmerking. De verzekeringspremie wordt maandelijks automatisch op mijn salaris ingehouden (€ 3.327,60 in 2015, eigen risico € 750,00, totaal 4.077,60 !).
Vanaf 2014 bestookt IZA mij per post met de bewering dat ik een betalingsachterstand heb betreffende "zorgkosten". Dit is volstrekte nonsens en ik heb er dan ook nooit op gereageerd. Op een bepaald moment begon ik ook post te ontvangen van Flanderijn, het louche incassobureau waarop IZA steunt. Toen de post-tsunami me echt te gortig werd ben ik per mail gaan reageren richting IZA en Flanderijn. Ze ontwijken vragen en verwijzen naar elkaar. Reacties zijn steevast nietszeggend en duidelijk afkomstig van incapabele lieden. Telefonisch wordt je als een klein kind behandeld en je kunt kortom beter tegen een muur praten. De reacties zijn samen te vatten als het geluid van een gebroken plaat, een constante herhaling van standaard onbenulligheden. Sinds vorig jaar klaagt IZA ook over het feit dat ik het eigen risico telkens ineens betaal en niet tussentijds de gefactureerde bedragen voldoe. November 2015 is IZA uiteindelijk, via Flanderijn, over gegaan tot dagvaarding. Ik heb hierop met een verweerschrift gereageerd en vervolgens nog eens via een dupliek op hun repliek. De "beschuldigingen" zijn dermate absurd en Kafkaiaans dat ik meende met gemak mijn gelijk te halen bij de rechter. Zelfs met pakken papier en stapels documentatie lukt het IZA in de verste verte niet om duidelijk te maken welke betalingsachterstand ik zou hebben. Ook negeert men mijn vraag om uit te leggen welk belang ík heb, als klant, bij tussentijdse betaling van het eigen risico. Telkens wordt alleen maar verwezen naar regels, artikelen, voorwaarden enz. enz. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik vorige week een voor mij negatief vonnis ontving: IZA wordt in het gelijk gesteld, ze hebben alles onderbouwd en ik heb niets weerlegd. Of ik maar even snel zo'n € 800,00 aan IZA wil betalen. Ik ben woest en teleurgesteld. De rechter heeft de zaak duidelijk afgeraffeld en absoluut niet naar de inhoud gekeken. Het zal wel te klein zijn om aandacht aan te besteden. Peanuts. Ik heb meteen een beroep proberen te doen op m'n rechtsbijstandsverzekering en de zaak bij DAS aangemeld. De reactie was dat het bedrag waarvoor ik ben veroordeeld onder het drempelbedrag voor een hoger beroep ligt en er juridisch niets aan te doen is. Ook stelt men dat ik "het belang van DAS schaadt" (!!): ik had hen meteen al bij de zaak moeten betrekken en nu zou het onnodig extra moeilijk zijn om op te lossen. Daarom doet men er niets meer mee. Ik heb de behandelende jurist vanmiddag gebeld om te zeggen dat ik jaren geleden enkele keren gebruik heb moeten maken van m'n rechtsbijstandsverzekering en vervolgens een boze brief kreeg dat ik teveel gebruik maakte van rechtsbijstand. Ik moest daarmee stoppen en betaal sindsdien een hogere premie (bijna € 25,00/maand)! Ik heb ook gevraagd waarom ik dan premie betaal en of ze alleen maar kijken wat het gaat kosten om me juridisch te ondersteunen. Dat laatste werd beaamd, dus ook DAS zegt met andere woorden dat het een te kleine en onbelangrijke zaak is en ik het maar zelf uit moet zoeken. Ik vraag me serieus af of ik deze verzekering wel moet aanhouden. Omdat de kwestie zo duidelijk is en ik eenvoudig zelf een verweer kon opstellen heb ik ook bewust de rechtsbijstand niet willen inschakelen. Met stank voor dank als resultaat. Ook werd me te kennen gegeven dat ik had moeten aantonen geen betalingsachterstand te hebben en dat blijkbaar niet heb gedaan. Dat is de omgedraaide wereld: een zorgverzekeraar uit volslagen verzonnen en absurde beschuldigingen en ík moet daar vervolgens serieus op ingaan ! Ik dacht het toch niet; er is door mij niets aan te tonen en IZA hanteert een dermate chaotische administratie dat ze ondanks overlegging van talloze paperassen hun beschuldigingen in geen velden of wegen kunnen hard maken. Maar ja, blijkbaar is hier weer eens de arrogantie van de macht aan het werk, diep triest. Ik ga echter hoe dan ook geen gehoor geven aan het vonnis. Tijd voor "burgerlijke arrogantie" als tegengas. Ik heb dit ook aan DAS gemeld en de juriste zei dat ik maar beter kan betalen, omdat anders de deurwaarder met nóg meer kosten als gevolg. Het is toch beter om "dat geld in je zak te houden" werd me gezegd ! De dubbel omgedraaide wereld: onterecht betalen om "extra kosten" te voorkomen !
Zijn er mensen die dit verhaal herkennen en is hier nou echt niets "officieels" tegen te doen ? Ik hoor het graag.
Vanaf 2014 bestookt IZA mij per post met de bewering dat ik een betalingsachterstand heb betreffende "zorgkosten". Dit is volstrekte nonsens en ik heb er dan ook nooit op gereageerd. Op een bepaald moment begon ik ook post te ontvangen van Flanderijn, het louche incassobureau waarop IZA steunt. Toen de post-tsunami me echt te gortig werd ben ik per mail gaan reageren richting IZA en Flanderijn. Ze ontwijken vragen en verwijzen naar elkaar. Reacties zijn steevast nietszeggend en duidelijk afkomstig van incapabele lieden. Telefonisch wordt je als een klein kind behandeld en je kunt kortom beter tegen een muur praten. De reacties zijn samen te vatten als het geluid van een gebroken plaat, een constante herhaling van standaard onbenulligheden. Sinds vorig jaar klaagt IZA ook over het feit dat ik het eigen risico telkens ineens betaal en niet tussentijds de gefactureerde bedragen voldoe. November 2015 is IZA uiteindelijk, via Flanderijn, over gegaan tot dagvaarding. Ik heb hierop met een verweerschrift gereageerd en vervolgens nog eens via een dupliek op hun repliek. De "beschuldigingen" zijn dermate absurd en Kafkaiaans dat ik meende met gemak mijn gelijk te halen bij de rechter. Zelfs met pakken papier en stapels documentatie lukt het IZA in de verste verte niet om duidelijk te maken welke betalingsachterstand ik zou hebben. Ook negeert men mijn vraag om uit te leggen welk belang ík heb, als klant, bij tussentijdse betaling van het eigen risico. Telkens wordt alleen maar verwezen naar regels, artikelen, voorwaarden enz. enz. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik vorige week een voor mij negatief vonnis ontving: IZA wordt in het gelijk gesteld, ze hebben alles onderbouwd en ik heb niets weerlegd. Of ik maar even snel zo'n € 800,00 aan IZA wil betalen. Ik ben woest en teleurgesteld. De rechter heeft de zaak duidelijk afgeraffeld en absoluut niet naar de inhoud gekeken. Het zal wel te klein zijn om aandacht aan te besteden. Peanuts. Ik heb meteen een beroep proberen te doen op m'n rechtsbijstandsverzekering en de zaak bij DAS aangemeld. De reactie was dat het bedrag waarvoor ik ben veroordeeld onder het drempelbedrag voor een hoger beroep ligt en er juridisch niets aan te doen is. Ook stelt men dat ik "het belang van DAS schaadt" (!!): ik had hen meteen al bij de zaak moeten betrekken en nu zou het onnodig extra moeilijk zijn om op te lossen. Daarom doet men er niets meer mee. Ik heb de behandelende jurist vanmiddag gebeld om te zeggen dat ik jaren geleden enkele keren gebruik heb moeten maken van m'n rechtsbijstandsverzekering en vervolgens een boze brief kreeg dat ik teveel gebruik maakte van rechtsbijstand. Ik moest daarmee stoppen en betaal sindsdien een hogere premie (bijna € 25,00/maand)! Ik heb ook gevraagd waarom ik dan premie betaal en of ze alleen maar kijken wat het gaat kosten om me juridisch te ondersteunen. Dat laatste werd beaamd, dus ook DAS zegt met andere woorden dat het een te kleine en onbelangrijke zaak is en ik het maar zelf uit moet zoeken. Ik vraag me serieus af of ik deze verzekering wel moet aanhouden. Omdat de kwestie zo duidelijk is en ik eenvoudig zelf een verweer kon opstellen heb ik ook bewust de rechtsbijstand niet willen inschakelen. Met stank voor dank als resultaat. Ook werd me te kennen gegeven dat ik had moeten aantonen geen betalingsachterstand te hebben en dat blijkbaar niet heb gedaan. Dat is de omgedraaide wereld: een zorgverzekeraar uit volslagen verzonnen en absurde beschuldigingen en ík moet daar vervolgens serieus op ingaan ! Ik dacht het toch niet; er is door mij niets aan te tonen en IZA hanteert een dermate chaotische administratie dat ze ondanks overlegging van talloze paperassen hun beschuldigingen in geen velden of wegen kunnen hard maken. Maar ja, blijkbaar is hier weer eens de arrogantie van de macht aan het werk, diep triest. Ik ga echter hoe dan ook geen gehoor geven aan het vonnis. Tijd voor "burgerlijke arrogantie" als tegengas. Ik heb dit ook aan DAS gemeld en de juriste zei dat ik maar beter kan betalen, omdat anders de deurwaarder met nóg meer kosten als gevolg. Het is toch beter om "dat geld in je zak te houden" werd me gezegd ! De dubbel omgedraaide wereld: onterecht betalen om "extra kosten" te voorkomen !
Zijn er mensen die dit verhaal herkennen en is hier nou echt niets "officieels" tegen te doen ? Ik hoor het graag.