LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Door invaliditeit ben ik niet meer in staat om zelf voort te bewegen op een gewone fiets. Daarom had ik vroeger altijd een snorfiets.
Tegenwoordig zijn die bijna niet meer te koop, en al je er al een wilt hebben, moeten ze speciaal besteld worden. {lekker vooruitzicht als er wat stuk gaat}
De scooters zijn er vol op te koop.
Maar die kan ik onmogelijk in mijn berging zetten, ze zijn te groot en te zwaar.
Dus 2x een tweedehands elektrische fiets geprobeerd,{nieuw is voor mij niet te betalen}, maar met 1½ jaar zijn de accu's in zo'n slechte staat dat je aan nieuwe moet. Ik heb 2 dealers gevraagd, maar dat schijnt vrij normaal te zijn, dat ze een jaar of 3 mee gaan als je ze niet veel gebruikt. Soms stond hij bij mij een maand stil. In de winter nog langer. {accu stond toen in huis, i.v.m. vorst}
Helaas kan ik me ook op een elektrische fiets moeilijk bewegen, of ze moeten hem zo zwaar afstellen dat de actieradius helemaal klein wordt.
Je wordt door de regering bijna gedwongen om elektrisch te rijden omdat ze de snorfietsen willen verbieden, ze vervuilen te veel.
De eclectische snorfietsen vervuilen ook, maar dat zie je niet. {Electra die opgewekt moet worden, de vele accu's die verwerkt moeten worden} Maar daar hebben ze lak aan.
Nu komen we eigenlijk bij de kern van de zaak.
Nieuwe accu's van [snor}fietsen is toch regelrechte diefstal. Zelfs de dealers vinden dit, 300/400 euro betaal je hiervoor.
Omdat elke model een eigen accu heeft, en dus geen massa productie is wordt de prijs lekker hoog gehouden. Er past toch geen andere accu op.
Waarom wordt er Europees geen norm gesteld zoals bij de auto?
Dan kan je ook een accu van een ander merk kopen, en is er tenminste concurrentie.
Nu ben ik gebonden aan huis, omdat er voor mij geen betaalbare vervoer is.
Tegenwoordig zijn die bijna niet meer te koop, en al je er al een wilt hebben, moeten ze speciaal besteld worden. {lekker vooruitzicht als er wat stuk gaat}
De scooters zijn er vol op te koop.
Maar die kan ik onmogelijk in mijn berging zetten, ze zijn te groot en te zwaar.
Dus 2x een tweedehands elektrische fiets geprobeerd,{nieuw is voor mij niet te betalen}, maar met 1½ jaar zijn de accu's in zo'n slechte staat dat je aan nieuwe moet. Ik heb 2 dealers gevraagd, maar dat schijnt vrij normaal te zijn, dat ze een jaar of 3 mee gaan als je ze niet veel gebruikt. Soms stond hij bij mij een maand stil. In de winter nog langer. {accu stond toen in huis, i.v.m. vorst}
Helaas kan ik me ook op een elektrische fiets moeilijk bewegen, of ze moeten hem zo zwaar afstellen dat de actieradius helemaal klein wordt.
Je wordt door de regering bijna gedwongen om elektrisch te rijden omdat ze de snorfietsen willen verbieden, ze vervuilen te veel.
De eclectische snorfietsen vervuilen ook, maar dat zie je niet. {Electra die opgewekt moet worden, de vele accu's die verwerkt moeten worden} Maar daar hebben ze lak aan.
Nu komen we eigenlijk bij de kern van de zaak.
Nieuwe accu's van [snor}fietsen is toch regelrechte diefstal. Zelfs de dealers vinden dit, 300/400 euro betaal je hiervoor.
Omdat elke model een eigen accu heeft, en dus geen massa productie is wordt de prijs lekker hoog gehouden. Er past toch geen andere accu op.
Waarom wordt er Europees geen norm gesteld zoals bij de auto?
Dan kan je ook een accu van een ander merk kopen, en is er tenminste concurrentie.
Nu ben ik gebonden aan huis, omdat er voor mij geen betaalbare vervoer is.
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Ja hoor dat is er wel, een scootmobiel aanvragen bij je gemeente, de actieradius zal niet veel schelen met een elektrische (snor)fietsHartenheer schreef:Door invaliditeit ben ik niet meer in staat om zelf voort te bewegen op een gewone fiets. Daarom had ik vroeger altijd een snorfiets.
Tegenwoordig zijn die bijna niet meer te koop, en al je er al een wilt hebben, moeten ze speciaal besteld worden. {lekker vooruitzicht als er wat stuk gaat}
De scooters zijn er vol op te koop.
Maar die kan ik onmogelijk in mijn berging zetten, ze zijn te groot en te zwaar.
Dus 2x een tweedehands elektrische fiets geprobeerd,{nieuw is voor mij niet te betalen}, maar met 1½ jaar zijn de accu's in zo'n slechte staat dat je aan nieuwe moet. Ik heb 2 dealers gevraagd, maar dat schijnt vrij normaal te zijn, dat ze een jaar of 3 mee gaan als je ze niet veel gebruikt. Soms stond hij bij mij een maand stil. In de winter nog langer. {accu stond toen in huis, i.v.m. vorst}
Helaas kan ik me ook op een elektrische fiets moeilijk bewegen, of ze moeten hem zo zwaar afstellen dat de actieradius helemaal klein wordt.
Je wordt door de regering bijna gedwongen om elektrisch te rijden omdat ze de snorfietsen willen verbieden, ze vervuilen te veel.
De eclectische snorfietsen vervuilen ook, maar dat zie je niet. {Electra die opgewekt moet worden, de vele accu's die verwerkt moeten worden} Maar daar hebben ze lak aan.
Nu komen we eigenlijk bij de kern van de zaak.
Nieuwe accu's van [snor}fietsen is toch regelrechte diefstal. Zelfs de dealers vinden dit, 300/400 euro betaal je hiervoor.
Omdat elke model een eigen accu heeft, en dus geen massa productie is wordt de prijs lekker hoog gehouden. Er past toch geen andere accu op.
Waarom wordt er Europees geen norm gesteld zoals bij de auto?
Dan kan je ook een accu van een ander merk kopen, en is er tenminste concurrentie.
Nu ben ik gebonden aan huis, omdat er voor mij geen betaalbare vervoer is.
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Google op " fietsaccu-vervangen" en laat je eigen accu reviseren.Omdat elke model een eigen accu heeft, en dus geen massa productie is wordt de prijs lekker hoog gehouden. Er past toch geen andere accu op.
Prijzen tussen € 175 - € 275 en je accu is weer nieuw!
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Een en ander heeft ook te maken met de 'soort' accu. Sommige accu's kunnen wel veel langer meegaan, maar dat zijn duurdere types. En die zul je dus ook niet snel in een goedkope fiets aantreffen. Goedkoop is hierin dus ook duurkoop. Maar voor de meeste mensen zal de accu lang genoeg meegaan (ook omdat ze meestal wel regelmatig worden gebruikt) en als de accu dan eens stuk gaat, dan nemen ze de nieuwe accu op de koop toe. Of dan zijn de ontwikkelingen alweer zo snel gegaan dat ze misschien gewoon een nieuwe fiets kopen.
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Is een Spartamet niks voor u?Hartenheer schreef:Door invaliditeit ben ik niet meer in staat om zelf voort te bewegen op een gewone fiets. Daarom had ik vroeger altijd een snorfiets.
Tegenwoordig zijn die bijna niet meer te koop, en al je er al een wilt hebben, moeten ze speciaal besteld worden. {lekker vooruitzicht als er wat stuk gaat}
De scooters zijn er vol op te koop.
Maar die kan ik onmogelijk in mijn berging zetten, ze zijn te groot en te zwaar.
Dus 2x een tweedehands elektrische fiets geprobeerd,{nieuw is voor mij niet te betalen}, maar met 1½ jaar zijn de accu's in zo'n slechte staat dat je aan nieuwe moet. Ik heb 2 dealers gevraagd, maar dat schijnt vrij normaal te zijn, dat ze een jaar of 3 mee gaan als je ze niet veel gebruikt. Soms stond hij bij mij een maand stil. In de winter nog langer. {accu stond toen in huis, i.v.m. vorst}
Helaas kan ik me ook op een elektrische fiets moeilijk bewegen, of ze moeten hem zo zwaar afstellen dat de actieradius helemaal klein wordt.
Je wordt door de regering bijna gedwongen om elektrisch te rijden omdat ze de snorfietsen willen verbieden, ze vervuilen te veel.
De eclectische snorfietsen vervuilen ook, maar dat zie je niet. {Electra die opgewekt moet worden, de vele accu's die verwerkt moeten worden} Maar daar hebben ze lak aan.
Nu komen we eigenlijk bij de kern van de zaak.
Nieuwe accu's van [snor}fietsen is toch regelrechte diefstal. Zelfs de dealers vinden dit, 300/400 euro betaal je hiervoor.
Omdat elke model een eigen accu heeft, en dus geen massa productie is wordt de prijs lekker hoog gehouden. Er past toch geen andere accu op.
Waarom wordt er Europees geen norm gesteld zoals bij de auto?
Dan kan je ook een accu van een ander merk kopen, en is er tenminste concurrentie.
Nu ben ik gebonden aan huis, omdat er voor mij geen betaalbare vervoer is.
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Ging dat maar zo makkelijk.puma73 schreef:Ja hoor dat is er wel, een scootmobiel aanvragen bij je gemeente, de actieradius zal niet veel schelen met een elektrische (snor)fiets
Dan moet je halfdood liggen wil je die vergoed krijgen.
Menig kennis moesten een ander hebben, omdat die ze nu hebben niet meer gemaakt kunnen worden.
Die krijgen nu ook geen vervanging meer
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Is een Spartamet niks voor u?[/quote]prem schreef:
Zeker, die heb ik gehad een ideaal vervoermiddel voor mij, maar de koppeling was verbrand, en er zijn geen onderdelen meer van.
En ze zijn uit de handel gehaald.
Volgens mij zijn ze nu nog alleen elektrisch te koop.
Even offtopic.
Waar kan ik mijn e-mail aanpassen.
Deze werkt niet goed.
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
De dealers vinden het diefstal, maar pakken de marge op die dingen wel mooi mee. Dit nog los van het feit dat ze bij de verkoop van een elektrische fiets niet echt lang stilstaan bij het feit dat ze een koper met een grofweg driejaarlijkse kostenpost van een kleine 400 euro opzadelen.
Dat accu's minder worden, slijten zo je wilt, en af en toe vervangen moeten worden is elementaire natuurkunde, dat is niet iets waar wie dan ook echt substantieel iets aan kan veranderen. Denk aan een overheid met regels ofzo. Die dingen slijten door gebruik, en dat is met hogere kwaliteit onderdelen en een goede kwaliteitscontrole bij de fabricage nog wel iets bij te sturen, maar de grootste factor is de soort en intensiteit van gebruik, en dat ligt buiten de invloed van de fabrikant of fietsenwinkel.
Dat accu's minder worden, slijten zo je wilt, en af en toe vervangen moeten worden is elementaire natuurkunde, dat is niet iets waar wie dan ook echt substantieel iets aan kan veranderen. Denk aan een overheid met regels ofzo. Die dingen slijten door gebruik, en dat is met hogere kwaliteit onderdelen en een goede kwaliteitscontrole bij de fabricage nog wel iets bij te sturen, maar de grootste factor is de soort en intensiteit van gebruik, en dat ligt buiten de invloed van de fabrikant of fietsenwinkel.
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Zeker, die heb ik gehad een ideaal vervoermiddel voor mij, maar de koppeling was verbrand, en er zijn geen onderdelen meer van.Hartenheer schreef:Is een Spartamet niks voor u?prem schreef:
En ze zijn uit de handel gehaald.
Volgens mij zijn ze nu nog alleen elektrisch te koop.
Even offtopic.
Waar kan ik mijn e-mail aanpassen.
Deze werkt niet goed.[/quote]
In Belgie bij bosjes te koop...
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Zoals eerder geschreven de accu (cellen) laten repareren en de accu is vanouds!
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Opmerkelijk, want ze zijn al sinds 1999 niet meer in productie.prem schreef: In Belgie bij bosjes te koop...
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Opmerkelijk gebruikt ja...
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
De accu's in mijn Giant Twist hebben het 5 jaar gedaan, geen 3. En zelfs na 5 jaar was het rijden met goed weer geen probleem, alleen toen kwam de winter en tja, toen werd ik geconfronteerd met het feit dat ik elke dag de accu op moest laden. Met goed weer kon ik nog ruim heen en weer op 1 accu.
Ik heb nieuwe gekocht en ja, die zijn duur, ik was bijna 600 euro kwijt. Je hebt echter voor die 600 euro geen nieuwe fiets en ik heb de trapondersteuning echt wel nodig. Overigens had ik ze eerst bij een revisiebedrijf gebracht maar die kwam niet verder dan: 'sorry ik heb het geprobeerd maar ik heb de accu opgeblazen'. Daar sta je dan
Lang verhaal kort: mijn fiets is nu bijna 9 jaar oud en aan zijn tweede set accu's. Ik verwacht hier nog 2-3 jaar mee te kunnen rijden. En daarna koop ik een nieuwe fiets want ik wil een ander model
Ik heb nieuwe gekocht en ja, die zijn duur, ik was bijna 600 euro kwijt. Je hebt echter voor die 600 euro geen nieuwe fiets en ik heb de trapondersteuning echt wel nodig. Overigens had ik ze eerst bij een revisiebedrijf gebracht maar die kwam niet verder dan: 'sorry ik heb het geprobeerd maar ik heb de accu opgeblazen'. Daar sta je dan
Lang verhaal kort: mijn fiets is nu bijna 9 jaar oud en aan zijn tweede set accu's. Ik verwacht hier nog 2-3 jaar mee te kunnen rijden. En daarna koop ik een nieuwe fiets want ik wil een ander model
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Ik kan nergens lezen, dat TS een Giant Twist heeft!Miepje1 schreef:De accu's in mijn Giant Twist hebben het 5 jaar gedaan, geen 3. En zelfs na 5 jaar was het rijden met goed weer geen probleem, alleen toen kwam de winter en tja, toen werd ik geconfronteerd met het feit dat ik elke dag de accu op moest laden. Met goed weer kon ik nog ruim heen en weer op 1 accu.
Ik heb nieuwe gekocht en ja, die zijn duur, ik was bijna 600 euro kwijt. Je hebt echter voor die 600 euro geen nieuwe fiets en ik heb de trapondersteuning echt wel nodig. Overigens had ik ze eerst bij een revisiebedrijf gebracht maar die kwam niet verder dan: 'sorry ik heb het geprobeerd maar ik heb de accu opgeblazen'. Daar sta je dan
Lang verhaal kort: mijn fiets is nu bijna 9 jaar oud en aan zijn tweede set accu's. Ik verwacht hier nog 2-3 jaar mee te kunnen rijden. En daarna koop ik een nieuwe fiets want ik wil een ander model
Wat bedoel je met, dat het revisie bedrijf de accu heeft opgeblazen en dan sorry zegt?
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Het gaat hier niet om de fiets maar om het feit dat er accu's in zitten.
Mijn vorige accu's waren echt bijna op - mijn verhaal heb ik neergezet omdat ik wil waarschuwen dat het reviseren niet altijd goed gaat. Ik heb het er bij laten zitten omdat ik er toch al geen vertrouwen in had en ik had het geld wel voor hele nieuwe accu's.
Mijn vorige accu's waren echt bijna op - mijn verhaal heb ik neergezet omdat ik wil waarschuwen dat het reviseren niet altijd goed gaat. Ik heb het er bij laten zitten omdat ik er toch al geen vertrouwen in had en ik had het geld wel voor hele nieuwe accu's.
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Ik ben deze topic begonnen omdat het vreemd is dat er bijna alles een standaard voor bedacht wordt.
Nu ben je afhankelijk van de fabrikant en kunnen vragen wat ze willen, en dat is schandelijk duur.
Laten ze een standaard maat afspreken dan kan er ook gezond geconcureerd worden.
Nu ben je afhankelijk van de fabrikant en kunnen vragen wat ze willen, en dat is schandelijk duur.
Laten ze een standaard maat afspreken dan kan er ook gezond geconcureerd worden.
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Je vergeet hier de kanttekening 'in de loop der tijd'. Zelden wordt er begonnen met een standaard, deze ontstaat en/of wordt later ingesteld als de standaard vanaf dat moment. Eerst moet je ontwikkelaars de tijd geven om hun eigen ideeën te ontwikkelen en daar de vruchten van te plukken.Ik ben deze topic begonnen omdat het vreemd is dat er bijna alles een standaard voor bedacht wordt.
Wie moet dat doen dan? De fabrikant heeft er geen enkel belang bij (in tegendeel zelfs).Laten ze een standaard maat afspreken dan kan er ook gezond geconcureerd worden.
De wetgever? Die zit zelden aan het begin van het traject (kan ook niet, ontwikkelingen hebben nu eenmaal hun tijd nodig en gaan ook veel te snel om als politiek op te reageren).
Net als met geluidsdragers (tape, cd, mp3), telefoonladers en zo'n beetje alle voorgaande technologische ontwikkelingen zal er of een standaard ontstaan of een standaard worden afgedwongen door de politiek in de loop van de tijd, maar daarvoor moet eerst het produkt nog enigszins uitontwikkelen.
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Als ze enigszins zakelijk waren en commercieel konden nadenken, dan zouden ze als merk èèn soort accu kunnen hanteren.
De productie kosten worden dan lager, omdat er dan meer van gemaakt worden. En niet per model een andere accu.
Je zou dan toch eerder geneigd zijn om bij dat merk te blijven, omdat het betaalbaar{der} wordt.
De productie kosten worden dan lager, omdat er dan meer van gemaakt worden. En niet per model een andere accu.
Je zou dan toch eerder geneigd zijn om bij dat merk te blijven, omdat het betaalbaar{der} wordt.
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Maar dan ga je er nogmaals vanuit dat het produkt al uitontwikkeld is en er geen geen verbeterde versies meer komen.Hartenheer schreef:Als ze enigszins zakelijk waren en commercieel konden nadenken, dan zouden ze als merk èèn soort accu kunnen hanteren.
De productie kosten worden dan lager, omdat er dan meer van gemaakt worden. En niet per model een andere accu.
Je zou dan toch eerder geneigd zijn om bij dat merk te blijven, omdat het betaalbaar{der} wordt.
Wat je op het moment ziet is dat de accu van dit jaar een betere versie is van die van vorig jaar en dat die van volgend jaar waarschijnlijk ook weer beter zal zijn omdat de ontwikkeling nog steeds gaande is. Dat vraagt om andere vormen en andere typen en soms ook compleet andere verschijningsvormen. Zo zitten accu's niet altijd bij de bagagedrager, maar soms ook in het frame of op nog andere plekken. Ook het type accu:
NiCd
NiMh
Li-Ion
LiPo
verschilt nog wel eens en ook hier zal nog op doorontwikkeld worden.
Als er een standaard is, is er geen enkele reden meer om bij dat merk te blijven. Ze zijn immers uitwisselbaar en ik kan zo naar een ander merk.Je zou dan toch eerder geneigd zijn om bij dat merk te blijven, omdat het betaalbaar{der} wordt.
Re: Electrisch rijden, nieuwe accu diefstal?
Dit heeft u verkeerd gelezen.angel1978 schreef:Als er een standaard is, is er geen enkele reden meer om bij dat merk te blijven. Ze zijn immers uitwisselbaar en ik kan zo naar een ander merk.Je zou dan toch eerder geneigd zijn om bij dat merk te blijven, omdat het betaalbaar{der} wordt.
Er staat per merk!