LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Webshop heeft product niet voorradig
Webshop heeft product niet voorradig
Ik heb op 6 februari jl. een inbouw vaatwasser in de aanbieding gekocht bij een webshop . De prijs a €249 is meteen betaald middels Ideal. De status van de bestelling is op dat moment betiteld als "in goede orde ontvangen". De normale prijs van dit artikel ligt tussen de €400 en €499, afhankelijk van welke winkel. Op 9 februari krijg ik een e-mail dat het artikel niet op voorraad is. Telefonisch contact leert dat het product via de desbetreffende nooit meer voorradig zal zijn. Het product is nog wel voorradig bij andere webshop aanbieders. De desbetreffende webshop biedt aan om een ander product uit te kiezen met als tegoed de reeds betaalde €249. Het goedkoopste vaatwasser product (inbouw) kost €269. Wat zijn mijn rechten als consument? Kan/mag ik een vaatwasser eisen die aan dezelfde specificaties voldoet? Kan/mag ik een vaatwasser eisen die aan de normale nieuwprijs van het bestelde product voldoet? Bij voorbaat dank.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
als de webshop de bestelde vaatwasser niet meer kan leveren, dan zijn ze in gebreke. je kan dan kosteloos van de koopovereenkomst af.
je hebt dan gewoon recht op je geld terug, je hoeft dan ook geen genoegen te nemen met een tegoed bon. Je hebt geen recht op een andere (duurdere) vaatwasser.
je hebt dan gewoon recht op je geld terug, je hoeft dan ook geen genoegen te nemen met een tegoed bon. Je hebt geen recht op een andere (duurdere) vaatwasser.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
Ik zou even kijken of je dat schriftelijk bevestigd kunt krijgen.RJA schreef:Op 9 februari krijg ik een e-mail dat het artikel niet op voorraad is. Telefonisch contact leert dat het product via de desbetreffende nooit meer voorradig zal zijn.
Je mag die vaatwasser daar kopen en het verschil verhalenRJA schreef:Het product is nog wel voorradig bij andere webshop aanbieders.
In beginsel moeten op beide vragen negatief beantwoord worden. Als het niet lukt om dezelfde vaatwasser elders te kopen, dan kan er gekeken worden naar een schadevergoeding.RJA schreef:Kan/mag ik een vaatwasser eisen die aan dezelfde specificaties voldoet? Kan/mag ik een vaatwasser eisen die aan de normale nieuwprijs van het bestelde product voldoet? Bij voorbaat dank.
De webshop kan de vaatwasser wel leveren, want andere webwinkels hebben deze nog. Er kan een beroep gedaan worden op het herroepingsrecht, maar ik zou dat zelf niet zo snel doen in deze situatie.kokka schreef:als de webshop de bestelde vaatwasser niet meer kan leveren, dan zijn ze in gebreke. je kan dan kosteloos van de koopovereenkomst af.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
Hoe kom je daar nu weer bij ?alfatrion schreef:Je mag die vaatwasser daar kopen en het verschil verhalenRJA schreef:Het product is nog wel voorradig bij andere webshop aanbieders.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
Het is overigens nog maar de vraag of die andere webshops het ding wel echt hebben voor die prijzen. Ik heb zelf meegemaakt (was weliswaar een camera, maar het principe is hetzelfde) dat veel webshops die Nikon voor een scherpe (maar niet onrealistische) prijs aanboden, maar als je had besteld kreeg je "levertijd nog onbekend" of iets van die strekking. Webwinkels die de reguliere prijs hanteerden hadden hem wel gewoon.
Sommige winkels zullen die lage prijzen als lokkertje hanteren, waarop anderen hun prijzen maar aanpassen om geen klanten te verliezen. En weer andere winkels verzamelen opdrachten om dan in 1 keer meer producten bij hun leverancier te kunnen bestellen.
Sommige winkels zullen die lage prijzen als lokkertje hanteren, waarop anderen hun prijzen maar aanpassen om geen klanten te verliezen. En weer andere winkels verzamelen opdrachten om dan in 1 keer meer producten bij hun leverancier te kunnen bestellen.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
1. Er is een overeenkomst tussen twee partijen tot stand gekomen. De verkoper moet een vaatwasser leveren voor zeg 250,-. Zo'n overeenkomst is niet vrijblijvend. Als de verkoper de vaatwasser niet kan of wil leveren dan is hij in verzuim en, als gevolg van zijn wanprestatie, moet hij de schade van de koper vergoeden. Schade begroot je door het verschil te nemen tussen de hypothetische situatie, waarin de verkoper deze vaatwasser voor 250,- euro had geleverd, en de werkelijke situatie, waarin de koper deze bij een ander moet halen voor zeg 300 euro. De verkoper moet dan 300,- betalen aan de koper.crazyme schreef:Hoe kom je daar nu weer bij ?alfatrion schreef:Je mag die vaatwasser daar kopen en het verschil verhalenRJA schreef:Het product is nog wel voorradig bij andere webshop aanbieders.
2.
Artikel 7:37 BW schreef:Heeft de koper of de verkoper een dekkingskoop gesloten en is hij daarbij redelijk te werk gegaan, dan komt hem het verschil toe tussen de overeengekomen prijs en die van de dekkingskoop.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
Ik geloof er niks van. De schade die ts heeft is niet hoger dan het aankoopbedrag
Re: Webshop heeft product niet voorradig
Dit is echt weer zo'n stelling waarvan ik denk : success bij de rechter.
https://webwinkelrecht.nl/informatiepli ... -verhoogd/
Een alternatief is schadevergoeding eisen. Dat is alleen lastig, want welke schade heb je geleden door de niet-geleverde camera? Je aankoopsom heb je terug immers. En welke schade heb je omdat je hem nu elders moet kopen? Lastig.
https://webwinkelrecht.nl/informatiepli ... -verhoogd/
Een alternatief is schadevergoeding eisen. Dat is alleen lastig, want welke schade heb je geleden door de niet-geleverde camera? Je aankoopsom heb je terug immers. En welke schade heb je omdat je hem nu elders moet kopen? Lastig.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
't Is helemaal niet lastig. De schade is exact het bedrag dat je nu méér moet betalen dan de prijs in de oorspronkelijke overeenkomst. Het staat letterlijk zo in het BW.bprosman schreef:Dit is echt weer zo'n stelling waarvan ik denk : success bij de rechter.
https://webwinkelrecht.nl/informatiepli ... -verhoogd/
Een alternatief is schadevergoeding eisen. Dat is alleen lastig, want welke schade heb je geleden door de niet-geleverde camera? Je aankoopsom heb je terug immers. En welke schade heb je omdat je hem nu elders moet kopen? Lastig.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
De wet blijft mij verbazen. Ik lees deze uitleg :alfatrion schreef:1. Er is een overeenkomst tussen twee partijen tot stand gekomen. De verkoper moet een vaatwasser leveren voor zeg 250,-. Zo'n overeenkomst is niet vrijblijvend. Als de verkoper de vaatwasser niet kan of wil leveren dan is hij in verzuim en, als gevolg van zijn wanprestatie, moet hij de schade van de koper vergoeden. Schade begroot je door het verschil te nemen tussen de hypothetische situatie, waarin de verkoper deze vaatwasser voor 250,- euro had geleverd, en de werkelijke situatie, waarin de koper deze bij een ander moet halen voor zeg 300 euro. De verkoper moet dan 300,- betalen aan de koper.crazyme schreef:Hoe kom je daar nu weer bij ?alfatrion schreef: Je mag die vaatwasser daar kopen en het verschil verhalen
2.Artikel 7:37 BW schreef:Heeft de koper of de verkoper een dekkingskoop gesloten en is hij daarbij redelijk te werk gegaan, dan komt hem het verschil toe tussen de overeengekomen prijs en die van de dekkingskoop.
Dekkingskoop is het door een koper kopen van producten bij een ander dan zijn contractpartij welke in gebreke is de producten (tijdig) aan koper te leveren. Hiermee tracht koper zijn schade door de wanprestatie van verkoper te beperken. Het verschil in prijs tussen de dekkingskoop en de originele koop kan koper bij verkoper als schade vorderen. De koper moet hierbij wel redelijk en nauwkeurig te werk gaan en dus niet bewust de schade onevenredig groot doen worden.
https://www.amsadvocaten.nl/woordenboek ... kingskoop/
Er moet dus schade zijn door de wanprestatie. Echter kun je van schade spreken wanneer een vaatwasser niet (op tijd) geleverd wordt ?
Bij een aankoop als particulier kan ik mij dat niet voorstellen.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
Geen probleem hoorcrazyme schreef:Er moet dus schade zijn door de wanprestatie. Echter kun je van schade spreken wanneer een vaatwasser niet (op tijd) geleverd wordt ? Bij een aankoop als particulier kan ik mij dat niet voorstellen.
Moneyman schreef: 't Is helemaal niet lastig. De schade is exact het bedrag dat je nu méér moet betalen dan de prijs in de oorspronkelijke overeenkomst. Het staat letterlijk zo in het BW.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
In dit geval heeft de verkoper aangegeven niet kunnen leveren, dat volstaat. Dat is ook voldoende voor de route via BW6. Overigens wordt verzuim niet als criterium gesteld in art. 7:37 BW.crazyme schreef:Er moet dus schade zijn door de wanprestatie.
Artikel 6:74 lid 1 BW schreef:Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.
Artikel 6:74 lid 2 BW schreef:Voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is, vindt lid 1 slechts toepassing met inachtneming van hetgeen is bepaald in de tweede paragraaf betreffende het verzuim van de schuldenaar.
Je hebt een overeenkomst gesloten met een verkoper ter levering van een vaatwasser van merk x en model y en betaling van 250 euro. De verkoper geeft aan dat hij helemaal niet meer leveren. Jij koop de vaatwasser van merk x en model y elders tegen betaling van 300 euro. De schade van de consument is 300 (werkelijke situatie) - 250 (hypothetische situatie) = 50 euro. Door betaling van de 50 euro wordt de koper financieel teruggebracht in de situatie waarin deze zich bevond voor de verkoper aangaf niet te kunnen leveren.crazyme schreef:Echter kun je van schade spreken wanneer een vaatwasser niet (op tijd) geleverd wordt ?
Bij een aankoop als particulier kan ik mij dat niet voorstellen.
Een gewetensvraag: wat zou je voor uitkomst verwachten, als de koper niet kan betalen?crazyme schreef:De wet blijft mij verbazen.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
We hebben dus helemaal geen EU nodig om om te komen in achterlijke bureaucratie die het ondernemers ongelofelijk moeilijk maken. Die kunnen we zelf net zo goed verzinnen.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
Hoe moeilijk is het om gewoon niets te verkopen wat je niet hebt? Dan heb je netgens last van. Om dat nou achterlijke bureaucratie te noemen...GJvdZ schreef:We hebben dus helemaal geen EU nodig om om te komen in achterlijke bureaucratie die het ondernemers ongelofelijk moeilijk maken. Die kunnen we zelf net zo goed verzinnen.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
Die vat ik samen als "afpsraak = afpsraak, maar wel alleen als mij dat zo uitkomt."GJvdZ schreef:We hebben dus helemaal geen EU nodig om om te komen in achterlijke bureaucratie die het ondernemers ongelofelijk moeilijk maken. Die kunnen we zelf net zo goed verzinnen.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
en hoe zou de situatie zijn als het een op=op actie betrof?
Re: Webshop heeft product niet voorradig
Radicaal anders, want dan is het geen oneindig aanbod, maar een beperkt aanbod. Dan komt je geen recht op schadevergoeding toe.berndv schreef:en hoe zou de situatie zijn als het een op=op actie betrof?
Re: Webshop heeft product niet voorradig
Bij een op=op actie is de winkelier wel verplicht om het beschikbare aanbod af te stemmen op de te verwachte vraag.
Re: Webshop heeft product niet voorradig
Beste allen, dank voor jullie antwoorden en adviezen. Ik heb met deze adviezen contact gehad met de webshop en uiteindelijk hebben zij alsnog het product besteld bij de fabrikant en vervolgens zal het bij mij afgeleverd worden. Had een klein duwtje nodig, maar hier een happy webshop customer.
Dank!
Dank!
Re: Webshop heeft product niet voorradig
Dat is een goede ontwikkeling, maar pas blij worden als het product ook echt en werkend bij je thuis staat......RJA schreef:......maar hier een happy webshop customer......