LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 dec 2017 20:12
Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Hoe lang kan ik beroep gaan tegen een proces-verbaal?
Mijn zoon heeft een proces-verbaal gekregen omdat hij zijn OV chipkaart niet kon laten zien in een Arriva trein. Op het proces verbaal staat dat je binnen 14 dagen moet betalen. Dat heb ik gedaan, en ook een kopie van ID, OV jaarkaart en kenmerk voorlopig proces-verbaal opgestuurd. Maar omdat dat niet binnen 7 dagen is gedaan zegt Arriva dat ze het geld niet kunnen terugstorten!
Volgens hun "Klanten service" was er niet genoeg ruimte op de bon om er op te zetten dat een klacht binnen 7 dagen moet worden ingediend
(Natuurlijk is er plaats genoeg op de bon, maar ze verwijzen op de bon liever naar de voorwaarden op de website ... Wie leest die dan??
Kan Arriva zo maar een termijn van 7 dagen hanteren?? Is dat niet erg kort? Bij een verkeersboete kun volgens mij tot 6 weken later in beroep gaan. Is er geen wettelijke termijn waaraan zich een organisatie moet confirmeren?
even als aanvulling op onderstaande antwoorden: Ik weet ook wel dat hij z'n kaart bij zich had moeten hebben!
Het punt is: Hij heeft een abbonnement, maar had zijn kaart niet bij zich (andere jas aan). Waar het mij om gaat is de termijn van 7 dagen die ze hanteren waarbinnen je kunt reageren. Dat wordt niet vermeld! Ik vind 7 dagen gewoon te kort... (ben niet altijd in de gelegenheid om zo snel te reageren)
Ik heb een printer bon van 15cm lang met allerlei informatie, dan hadden ze die belangrijke termijn van 7 dagen er ook wel even op kunnen zetten. Arrivas reactie er is geen plaats op de bon is onzin.
Vinden we het ook goed als ze straks in hun voorwaarden 7 uur reactie tijd gaan zetten???
Mijn zoon heeft een proces-verbaal gekregen omdat hij zijn OV chipkaart niet kon laten zien in een Arriva trein. Op het proces verbaal staat dat je binnen 14 dagen moet betalen. Dat heb ik gedaan, en ook een kopie van ID, OV jaarkaart en kenmerk voorlopig proces-verbaal opgestuurd. Maar omdat dat niet binnen 7 dagen is gedaan zegt Arriva dat ze het geld niet kunnen terugstorten!
Volgens hun "Klanten service" was er niet genoeg ruimte op de bon om er op te zetten dat een klacht binnen 7 dagen moet worden ingediend
(Natuurlijk is er plaats genoeg op de bon, maar ze verwijzen op de bon liever naar de voorwaarden op de website ... Wie leest die dan??
Kan Arriva zo maar een termijn van 7 dagen hanteren?? Is dat niet erg kort? Bij een verkeersboete kun volgens mij tot 6 weken later in beroep gaan. Is er geen wettelijke termijn waaraan zich een organisatie moet confirmeren?
even als aanvulling op onderstaande antwoorden: Ik weet ook wel dat hij z'n kaart bij zich had moeten hebben!
Het punt is: Hij heeft een abbonnement, maar had zijn kaart niet bij zich (andere jas aan). Waar het mij om gaat is de termijn van 7 dagen die ze hanteren waarbinnen je kunt reageren. Dat wordt niet vermeld! Ik vind 7 dagen gewoon te kort... (ben niet altijd in de gelegenheid om zo snel te reageren)
Ik heb een printer bon van 15cm lang met allerlei informatie, dan hadden ze die belangrijke termijn van 7 dagen er ook wel even op kunnen zetten. Arrivas reactie er is geen plaats op de bon is onzin.
Vinden we het ook goed als ze straks in hun voorwaarden 7 uur reactie tijd gaan zetten???
Laatst gewijzigd door Roland0543 op 12 dec 2017 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Ben wel benieuwd waarom je zoon zijn OV-Chipkaart niet kon tonen.
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Kort en krachtig: nee.Roland0543 schreef:Hoe lang kan ik beroep gaan tegen een proces-verbaal?
Mijn zoon heeft een proces-verbaal gekregen omdat hij zijn OV chipkaart niet kon laten zien in een Arriva trein. Op het proces verbaal staat dat je binnen 14 dagen moet betalen. Dat heb ik gedaan, en ook een kopie van ID, OV jaarkaart en kenmerk voorlopig proces-verbaal opgestuurd. Maar omdat dat niet binnen 7 dagen is gedaan zegt Arriva dat ze het geld niet kunnen terugstorten!
Volgens hun "Klanten service" was er niet genoeg ruimte op de bon om er op te zetten dat een klacht binnen 7 dagen moet worden ingediend
(Natuurlijk is er plaats genoeg op de bon, maar ze verwijzen op de bon liever naar de voorwaarden op de website ... Wie leest die dan??
Kan Arriva zo maar een termijn van 7 dagen hanteren?? Is dat niet erg kort? Bij een verkeersboete kun volgens mij tot 6 weken later in beroep gaan. Is er geen wettelijke termijn waaraan zich een organisatie moet confirmeren?
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Je moet (al is het een jaarkaart) met ELKE ov chipcard ALTIJD in en uit checken. Dus moet je hem ook wel 100% van je reizen bij je hebben. Je moet vaak al wel omdat veel stations al "dicht" zijn en alleen MET een ov chipcard open gaan.
Heeft u dus geen card bij u (of uw zoon) dan is het zijn schuld dat hij nu een boete kreeg. En nee, als je na een "goed gesprek" met een agent de belofte gekregen dat je post krijgt van het CJIB, heeft u geen "afkoelingsperiode", u kunt hooguit in bezwaar gaan. Met meestal een negatieve uitslag voor u. U kunt nu schrijven wat u wilt, maar u krijgt m.i. niets terug.
Heeft u dus geen card bij u (of uw zoon) dan is het zijn schuld dat hij nu een boete kreeg. En nee, als je na een "goed gesprek" met een agent de belofte gekregen dat je post krijgt van het CJIB, heeft u geen "afkoelingsperiode", u kunt hooguit in bezwaar gaan. Met meestal een negatieve uitslag voor u. U kunt nu schrijven wat u wilt, maar u krijgt m.i. niets terug.
-
- Berichten: 32471
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Mooi leermomentje voor je zoon. Ik snap werkelijk niet waar je je druk om maakt, sorry.Roland0543 schreef:Mijn zoon heeft een proces-verbaal gekregen omdat hij zijn OV chipkaart niet kon laten zien in een Arriva trein.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Waar wilt u een klacht over indienen dan?
Als je je OV chipkaart niet kunt tonen, om wat voor reden dan ook , is het toch terecht dat je een boete krijgt?
U heeft nu deze boete betaald en dan is het nu klaar , toch? Waarom moet Arriva dat geld terugstorten ? Of mis ik iets?
Als je je OV chipkaart niet kunt tonen, om wat voor reden dan ook , is het toch terecht dat je een boete krijgt?
U heeft nu deze boete betaald en dan is het nu klaar , toch? Waarom moet Arriva dat geld terugstorten ? Of mis ik iets?
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Via deze link: https://www.arriva.nl/consumenten/servi ... kregen.htm
lees ik dat je binnen 14 dagen moet betalen. Als je betaald (binnen 7 dagen) dan kan je tot 7 dagen bezwaar indienen. Verder over het toonrecht: Toonrecht
Het kan een keer voorkomen dat je vergeten bent in te checken met een abonnement dat geladen is op je OV-chipkaart. Bij controle ontvang je dan toch een voorlopig proces-verbaal. Maar, als maand- en jaarkaarthouder met een afgekocht reisrecht (dus geen kortingsabonnement) kun je dan binnen 7 dagen (de dag van overtreding geldt als dag 1) aantonen dat je over dit abonnement beschikt. Als maandkaarthouder mag je 1 keer per 365 dagen gebruikmaken van je toonrecht. Heb je een kwartaalabonnement dan is dit 2 keer per 365 dagen. Als jaarkaarthouder is dit 3 keer per 365 dagen, met uitzondering van OV-studentenkaarthouders waar landelijk 1 toonrecht per 365 dagen geldt.
Echter, ik begrijp dat uw zoon geen ov chipcard bij zich had .............
lees ik dat je binnen 14 dagen moet betalen. Als je betaald (binnen 7 dagen) dan kan je tot 7 dagen bezwaar indienen. Verder over het toonrecht: Toonrecht
Het kan een keer voorkomen dat je vergeten bent in te checken met een abonnement dat geladen is op je OV-chipkaart. Bij controle ontvang je dan toch een voorlopig proces-verbaal. Maar, als maand- en jaarkaarthouder met een afgekocht reisrecht (dus geen kortingsabonnement) kun je dan binnen 7 dagen (de dag van overtreding geldt als dag 1) aantonen dat je over dit abonnement beschikt. Als maandkaarthouder mag je 1 keer per 365 dagen gebruikmaken van je toonrecht. Heb je een kwartaalabonnement dan is dit 2 keer per 365 dagen. Als jaarkaarthouder is dit 3 keer per 365 dagen, met uitzondering van OV-studentenkaarthouders waar landelijk 1 toonrecht per 365 dagen geldt.
Echter, ik begrijp dat uw zoon geen ov chipcard bij zich had .............
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Toonrecht geldt alleen als je een abo op je kaart hebt staan, daar wordt door Topicstarter niet over gesproken.
-
- Berichten: 32471
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Plus dat het toch altijd aan bedrijven ligt, nooit aan de klant.breien schreef:Waarom zou een bedrijf nog voorwaarden opstellen als ze toch niet gelezen worden en er dus toch niet aan gehouden hoet te worden?Roland0543 schreef:maar ze verwijzen op de bon liever naar de voorwaarden op de website ... Wie leest die dan??
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
De regels voor het terugkrijgen van de boete kunnen van abonnement tot abonnement verschillen. Die zijn dus niet afhankelijk van de boete die je krijgt, maar van het soort abonnement dat je hebt. Daarom is het onmogelijk om bij voorbaat al aan te geven welke voorwaarden er voor jouw abonnement gelden met betrekking tot het bezwaar indienen of het geld terug krijgen. Die voorwaarden staan dus terecht niet op de boete.
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Het treinkaartje (met verhoging) of uitstel van betaling (als je geen geld bij je hebt) krijg je van een conducteur (met BOA). Er komt geen agent aan te pas en je krijgt hem niet thuisgestuurd maar gewoon direct mee.mahadma schreef:nee, als je na een "goed gesprek" met een agent de belofte gekregen dat je post krijgt......
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 dec 2017 20:12
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Het punt is: Hij heeft een abbonnement, maar had zijn kaart niet bij zich (andere jas aan). Waar het mij om gaat is de termijn van 7 dagen die ze hanteren waarbinnen je kunt reageren. Dat wordt niet vermeld! Ik vind 7 dagen gewoon te kort... (ben niet altijd in de gelegenheid om zo snel te reageren)
Ik weet ook wel dat hij z'n kaart bij zich had moeten hebben!
Ik heb een printer bon van 15cm lang met allerlei informatie, dan hadden ze die belangrijke termijn van 7 dagen er ook wel even op kunnen zetten. Arrivas reactie er is geen plaats op de bon is onzin.
Ik weet ook wel dat hij z'n kaart bij zich had moeten hebben!
Ik heb een printer bon van 15cm lang met allerlei informatie, dan hadden ze die belangrijke termijn van 7 dagen er ook wel even op kunnen zetten. Arrivas reactie er is geen plaats op de bon is onzin.
-
- Berichten: 32471
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Wat ik je al eerder zei: mooi leermoment voor je zoon. Wat als de poortjes op het eindpunt gesloten zijn? Dan kan hij er toch ook niet uit?Roland0543 schreef:Het punt is: Hij heeft een abbonnement, maar had zijn kaart niet bij zich (andere jas aan).
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 dec 2017 20:12
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
bij ons in het oosten hebben we geen poortjes!
Leer moment mee eens, maar reageer eens op mijn vraag. Hoe lang moet je kunnen ageren tegen een proces-verbaal?
Als Arriva 7 uur in de voorwaarden gaat zetten bent u het er ook mee eens??
Leer moment mee eens, maar reageer eens op mijn vraag. Hoe lang moet je kunnen ageren tegen een proces-verbaal?
Als Arriva 7 uur in de voorwaarden gaat zetten bent u het er ook mee eens??
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Wat al eerder gemeld is, die restitutie is afhankelijk van onder meer het soort abonnement en de organisatie wat je het abonnement hebt afgesloten. Zo heb je alleen bij de NS al zes verschillende regelingen voor als je je abonnement hebt vergeten en ook bij de andere aanbieders kunnen er dus verschillende regelingen zijn. Als je al die regelingen van alle vervoerders op de bon zou moeten zetten, met daarbij binnen hoeveel tijd je voor dat abonnement de restitutie moet aanvragen, dan krijg je een bon van een meter lang.Roland0543 schreef: Ik heb een printer bon van 15cm lang met allerlei informatie, dan hadden ze die belangrijke termijn van 7 dagen er ook wel even op kunnen zetten. Arrivas reactie er is geen plaats op de bon is onzin.
Daarom geven ze die regels niet bij de bon, maar bij de aanschaf van jouw specifieke abonnement.
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Kwestie van prioriteit(en) stellen, niemand hoeft er rekening mee te houden dat "u" niet altijd in de gelegenheid bent snel kan kunnen reageren.Roland0543 schreef:Het punt is: Hij heeft een abbonnement, maar had zijn kaart niet bij zich (andere jas aan). Waar het mij om gaat is de termijn van 7 dagen die ze hanteren waarbinnen je kunt reageren. Dat wordt niet vermeld! Ik vind 7 dagen gewoon te kort... (ben niet altijd in de gelegenheid om zo snel te reageren)
Dan laat u dat toch gewoon aan zoonlief over, hij is per slot van rekening de veroorzaker van dit hele voorval.
-
- Berichten: 32471
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Laat je zoon het lekker zelf uitzoeken, als je het er mee eens bent dat het een leermoment is. Of hij het betaalt van zijn zakgeld, of zelf bezwaar aantekent, hij zal het toch moeten leren. Dat leert hij niet als Paps in de branding springt en hem 'redt', en vooral de schuld bij Arriva legt. Ik neem aan dat hij, aangezien hij zelfstandig reist, toch geen 5 meer is.Roland0543 schreef:bij ons in het oosten hebben we geen poortjes!
Leer moment mee eens, maar reageer eens op mijn vraag. Hoe lang moet je kunnen ageren tegen een proces-verbaal?
Als Arriva 7 uur in de voorwaarden gaat zetten bent u het er ook mee eens??
Wat je vraag betreft, dat is toch al door Arriva beantwoord? Welk ander antwoord verwacht je van mensen hier?
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Vervoerders mogen zelf bepalen welke termijn ze hanteren voor hun coulance, omdat dit niet wettelijk geregeld is. Dat betekent dus dat Arriva mag zeggen dat u binnen 7 dagen gebruik moet maken van uw 'toonrecht'. Die termijn van 7 dagen stamt waarschijnlijk nog uit de tijd (medio 2012) dat de betaaltermijn voor een boete 7 dagen was, in tegenstelling tot de 14 dagen die u nu heeft (bron).
Staatssecretaris Mansveld heeft in 2015 een brief naar de Tweede Kamer gestuurd (bron) over het ophogen van het boetebedrag in het OV. Hierin staan ook de volgende passages:
Dan blijft staan dat u vindt dat Arriva dit duidelijk op de bon had moeten zetten. Ze verwijzen naar de voorwaarden van het abonnement waar uw zoon gebruik van maakt. Die heeft u hoogstwaarschijnlijk gekregen toen het abonnement werd afgesloten en daar bent u toen mee akkoord gegaan. Voor dit soort gevallen geldt dat u geacht wordt om de voorwaarden te kennen, net zoals dat u geacht wordt de Nederlandse wet te kennen.
Staatssecretaris Mansveld heeft in 2015 een brief naar de Tweede Kamer gestuurd (bron) over het ophogen van het boetebedrag in het OV. Hierin staan ook de volgende passages:
enIn het geval van zwartrijden hebben de vervoerders meerdere mogelijkheden om op te treden. De vervoerders zijn belast met het toezicht en hebben een keuze om de beschikbare instrumenten in te zetten. Men kan coulance betrachten, de mogelijkheid geven alsnog een vervoerbewijs aan te schaffen of een boete geven. Er is nog geen uniform coulancebeleid en niet alle vervoerders bieden de mogelijkheid alsnog een vervoerbewijs aan te schaffen.
Hier is echter geen concrete wetswijziging uitgekomen, dus blijft het aan de vervoerder om de termijn voor het toonrecht te bepalen.De controleur kan het reisgedrag van reizigers zien en op basis daarvan vaststellen of de reiziger bij andere reizen wel in- en uitcheckt. Een specifieke groep hierbinnen zijn uiteraard de houders van een abonnement met een afgekocht reisrecht. Ik ben van mening dat gekoppeld aan het verhogen van de boete er een uniform coulancebeleid vastgelegd moet worden door alle vervoerders. Het gesprek daarover met de vervoerders loopt.
Dan blijft staan dat u vindt dat Arriva dit duidelijk op de bon had moeten zetten. Ze verwijzen naar de voorwaarden van het abonnement waar uw zoon gebruik van maakt. Die heeft u hoogstwaarschijnlijk gekregen toen het abonnement werd afgesloten en daar bent u toen mee akkoord gegaan. Voor dit soort gevallen geldt dat u geacht wordt om de voorwaarden te kennen, net zoals dat u geacht wordt de Nederlandse wet te kennen.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11 dec 2017 20:12
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Hallo Manchester fan
Hartelijk dank voor bovenstaand antwoord. Daar kun je iets mee
Ik durf te wedden dan minder dan 10% van de MBO leerlingen de voorwaarden van hun OV hebben nagelezen. Zou je inderdaad altijd moeten doen, maar dat gebeurd niet. Als iedereen de Nederlandse wet kent zouden we waarschijnlijk allemaal advocaat zijn. Ik heb gisteren in een wetboek gezocht of er iets staat over termijnen maar (nog) niets kunnen vinden.
Ik had het beter gevonden als ze de termijn voor "toonrecht" en betaling gelijk hadden getrokken, bent u dat met mij eens?
(en nog steeds zouden ze dit op hun afdruk moeten zetten volgens mij)
nogmaals bedankt voor uw reactie!
Hartelijk dank voor bovenstaand antwoord. Daar kun je iets mee
Ik durf te wedden dan minder dan 10% van de MBO leerlingen de voorwaarden van hun OV hebben nagelezen. Zou je inderdaad altijd moeten doen, maar dat gebeurd niet. Als iedereen de Nederlandse wet kent zouden we waarschijnlijk allemaal advocaat zijn. Ik heb gisteren in een wetboek gezocht of er iets staat over termijnen maar (nog) niets kunnen vinden.
Ik had het beter gevonden als ze de termijn voor "toonrecht" en betaling gelijk hadden getrokken, bent u dat met mij eens?
(en nog steeds zouden ze dit op hun afdruk moeten zetten volgens mij)
nogmaals bedankt voor uw reactie!
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13
Re: Ov-chipkaart niet kunnen laten zien in Arriva-trein
Het is weer een omgekeerde wereld.
Zelf de fout maken om geen geldig vervoersbewijs op zak te hebben en degene die de boete verstrekt op "vormfouten" te wijzen.
Dit is een wijze les voor je zoon, hoop dat je de boete door hemzelf heb laten betalen.
Zelf de fout maken om geen geldig vervoersbewijs op zak te hebben en degene die de boete verstrekt op "vormfouten" te wijzen.
Dit is een wijze les voor je zoon, hoop dat je de boete door hemzelf heb laten betalen.