als het je zo hoog zit en je kent het wetboek ook heel goed en je bent ervan overtuigd van je gelijk is het misschien een idee om naar de geschillen commissie van de bovag te stappen? Het is binende voor de dealer.
Nu is de ecu wel iets meer dan een printerplaatje in een kastje hoor, maargoed het is duur dat geek ik meteen toe. Maar toch denk ik dat je nul op het rekest krijgt. Kijk de auto is 4 jaar oud en zal ook wel rond de 80.000 km gelopen hebben. Dan is het idd heeeel vroeg dat de ecu het begeeft, maar er zijn zoveel factoren die het in 4 jaar kunnen beinvloeden of ie stuk gaat of niet.
Kijk je stelling dat een onderdeel een autoleven moet meegaan is pertinent onjuist, want wat is een autoleven? 5 jaar? 10 jaar? 20 jaar? Een Tv hoort minimaal 5 jaar mee te gaan maar als hij naar 3 jaar stuk gaat hoef j eook niet meer op coulance te rekenen (al zou je dat via de wet wel kunnen afdwingen)
Nogmaals ik ben het met je eens dat een ecu langer mee meot gaan, maar wat niet is dat is niet. Je kunt onmogelijk bij alles roepen van, ja maar dat hoort langer mee te gaan dus coulance!
Na een jaar of drie is meestal de coulance regeling niet echt meer inw erking of je meot kunnen gaan aantonen dat het een structurele fout is zoals hier is bewezen emt de verenbreuk van de renault twingo.
Een ander iets stel je voor toeleveranciers van de auto industrie zouden een kwaliteitsbetrouwbaarheid hebben van 99 procent. Dat betekend dus dat van de 100 onderdelen die ze leveren er 1 kwalitatief neit voldoet. Die 99 procent is heeeeeeeel hoog kan ik je melden, want in andere branches zoals in het witgoed etc is dat rond de 85-90 procent.
Maar goed we gaan voor die 99 procent. Ee nauto bestaat gemiddelt uit 16.000 onderdelen (sommige wel 25.000 maar goed). nu laten we de berekening los van die 99 procent dus 1 op de 100 onderdelen is kwalitatief onjuist. Dat betekend dan dat je potentieel 160, ik herhaal geen typfout 160 gebreken hebt aan een nieuwe auto.
Van die 160 gebreken zul je er misschien 120 niet merken, want dat kan een schroefje van moertje van een boutje van een nippeltje zijn dat niet goed vastzit. Of wat ook erg favoriet is dat die 120 gebreken "binnen de toleranties vallen" en dan houdt dat in dat ej een rammeltje hoor een piepje of iets dergelijks. Maar ja er blijven dan nog 40 serieuze gebreken over. En 1 van die serieuze gebreken kan zijn jawel je ecu die het na 4 jaar begeeft.
En nu kom ik weer terug naar jou verhaal, want meine damen und herren, waarom kopen jullie een opel? De doorsnee huispapa zegt dan ja de opel astra is goedkoper dan de golf en ziet er neit zo gek uit als de focus. Kijk volume merken hebben twee chronische problemen, prijs en kwaliteit. Jawel ik zal het uitleggen.
Kwaliteit
Prijzen staan onder druk. Onze auto's in nederland zonder bpm en btw zijn by far het goedkoopst. Prijsstijgingen in dit segment zijn heel moeilijk door te voeren. Opel wil natuurlijk wel winst blijven draaien en sinds meneer Lopez verantwoordelijk is voor de inkopen bij opel zijn toeleveranciers goed uitgeperst. Dan wil he tnog wel eens mis gaan kwa kwaliteit. Kijk als de gemiddelde consument een auto koopt dan kijtk ie naar een paar punten: UIterlijk, prijs, kwalitiet. Dus hij gaat een blokej om en hij voelt eens wat aan het dashboard omt e kijken of ie gemaakt is van lekker zacht materiaal. De nieuwere huisvaders doen tegenwoordig in de showroom heeel duur door hun creditcard door de kieren van de carroserie te halen om tekijken of alles wel goed aansluit, MAAR ER IS NIEMAND MAAR DAN OOK NIEMAND die een svraagt van god zeg meneer de verkoper, wat voor ecu licht erin? of uhhh Van welk merk betrekken jullie het inspuitsysteem? Ex equo daar zijn dus de punten waarop fabrikanten geweldig kunnen bezuinigen, want deklant merkt het toch niet het eerste jaar.
Prijs
En nu komen we bij de prijs. Want ja wij hollanders weten wel wat onderhandelen is he niet dan! Nou hou het volgende in gedachte een dealer heeft gemiddelt 2000 euro marge op een middenklasser. Die marge gebruikt ie gedeeltelijk om je een wat hogere inruilkorting te geven en hij wil dolgraag zoveel mogelijk zelf houden van die 2000 euri. En dan krijgen we nog de importeur en nu za ik een klein geheimpje verklappen, ook die hebben een marge en in die marge zit dan ook nog een bedrag gecalculeerd wat ze denken kwijt te zijn aan garantie-reparaties. JAWEL dus de importeur houdt er al rekening mee dat ie wel eens een reparatie moet laten verrichten binnen de garantietermijn!
En nu weer terug naar jou verhaal die ecu die naar 4 jaar kapot ging, ja wat ahd je dan verwacht! Je rijdt een volume model waarvan de kwaliteit iets minder is en door de hevige concurentie van VW en Ford staan de prijzen onder druk. Je vraagt er als het ware om om een keer zo'n probleem te krijgen.
Kijk een gemiddelt opel astraatje kostte vier jaar geleden 37.500 gulden. Daarvan gaat de helft naar het rijk. Blijft ongeveer over 19.000 gulden. De dealer had toen wel ongeveer 3000 gulden marge en de importeur een extra 2000 gulden. De fabriek zelf had toen ook nog wel een marge van een gulden of 2000. dus op een auto zit 7000 gulden marge. Nu snap je misschien waarom delaers van die leuke acties kunnen uithalen. NU 3000 euro extra inruilkorting of een rgatis navigatiesysteem of ene leuk rgatis pakketje met airco erin. Maar goed dan blijft ervan die auto over 12.000 gulden over.
Dus als is de fabriek uitrolt kostte jou auto 12.000 gulden, omegrekend 5500 euro? Nou omdat het een opel is en omdat ik nogal kort door de bocht ga met de getallen maak ik er 6000 euro van.
Dus eigenlijk krijg jij voor 6000 euro een product met 16000 onderdeeltjes
En als je nu die 6000 euro neemt, hoe lang is dan een autoleven? En dan kost de ecu wel *********** 1000 euro hoe kan dat dan? Jaaaaaa dat is ook weer een hele weg hee. Je krijgt meneer bosch of meneer siemens die het nu neit rechtstreeks in groten getalen naar de fabriek kan sturen. Nee nee die meot in zijn magazijn kgaan kijken of ie dat ecu ding nog heeft liggen voor jou. Dan meot je er dus al vier jaar opslag kosten op betalen. Dat moet dan gestuurd worden naar de importuer. Vaak krijg je ook te horen als je naar de dealer gaat, dat moeten we bestellen meneer dat hebben we neit op voorraad maar de importeur wel. Na een neiuwsfeitje importuers hebben vaak bijna niks op voorraad! Dus meneer siemens meot dan ding per expres naar de importuer sturen De importeur krijgt dat ecu ding in zijn handen en denkt laten we daar ook even een marge oppakken want wij hebben er ook werk mee gehad. EN jawel zoals gewoonlijk de dealer meot een onderdeel binnenkrijgen na bestelling binnen 24 uur. Dus de importeur stuurt het ook maar eens per expres.
En dan jawel je dealer. kijk je hebt al lekker uitgeknepen tijdens de onerhandelingen 4 jaar geleden en de schoorsteen moet ook bij hem roken. En daarbij het is wel een ecu! Dus geen remklauw di eje meot vervangendoormiddel van ene paar moeren los te draaien. Nee nee je auto moet aan de computer gelegd worden en aangezien het 1 montuer dan niet afkan zijn er dan wle twee monteurs een hele dag mee bezig. Nou reken even met me terug
de reperatie kosten waren 1000 euri
daavran gaat 300 euro naar de dealer voor het erin zetten en marge. Blijft over 700 euro. Dan krijg je de expres kosten erbij dat is 50 euri blijft over 650 euri. Dan de improteur die rekent daar ook nog 200 euri overheen. Blijft over 450 euri. Dan de expres kosten vanuit duitsland. Dat is wat duurder is toch wel 150 euri. Blijft over 300 euri. En dna nog meneer siemens ja di eheeft hem vier jaar lang op voorraad meoten houden enzo dus wat zal die als marge hebben 200 euri? Blijft over een onderdeel van 100 euro.
Dus vind ik het normaal dat je ecu naar 4 jaar stuk gaat? Het is een kansberekening mijn beste heren en de kans dat een ecu stuk gaat is klein maar de kans zit erin! En daar erger ik em dus aan op dit forum. Peugeot zijn *** auto's citroen ook opel ook en volkswagen heeft ook altijd problemen. Heren en damens nogmaals een gemdiddelde auto heeft 160 gebreken weten jullie uberhaupt hoeveel auto's er wereldwijd van jullie type geproduceerd worden en dan bedoel ik alle modellen opel, peugeot, citroen, volkswagen etc En als je dan op dit forum klaagt is het heeeeeel makkelijk om lotgenoten te vinden. Want iedereen heeft wel eens problemen met zijn auto en soms is dat wel eens hetzelfde onderdeel wat stuk gaat uit ene bepaalde serie vanwege een slechte productierun. En natuurlijk is het niet leuk als je het meemaakt maar als hier 5 mensen hetzelfde probleem hebben is het meteen een structureel probleem van een auto en moet radar ingrijpen!
Het is de verkeerde werled om dames en heren! Het is gewoon de demonisering van de auto industrie
Kijk maar naar de focus. Er zijn er nu wel een 60.000 verkocht in nederland en ik denk dat de focus al lang miljonair is . Dan zijn er 20 mensen met klachten dat ie stilvalt. Waarschijnlijk ook nog eens uit dezelfde productie run. Nou trosradar erbij want het is schandalig en gevaarlijk! Het is een structurele fout wordt er maar geconcludeert en du sene productiefout van ford en het moet ook maar meteen kosteloos opgelost worden. Nou de importeur probeerde netjes de schade wat te beperken. MAAR KOMOP MENSEN!
Een auto die dus eigenlijk 6000 euro kost uit 16.000 onderdelen bestaat waarvan er in enderland 600.000 verkocht zijn en waarvan er al inmiddels meer dan ene miljoen geproduceerd zijn en er dan na twe euitzendingen en veel forum mededelingen later zich we 20 tot 25 mensen melden met ene uitvallende motor is geeeeen structureel probleem. Ze kunnen zlefs allemaal wel een andere oorzaak hebben! Npgmaals in die 20 auto's zitten dus totaal 3200 potetiele gebreken. Nou hoeveel zouden ervoor kunnen zorgen dat een motor uitvalt, hmmmmmmmmmmmmmm
I rest my case