Pagina 1 van 4

.

Geplaatst: 13 okt 2018 19:15
door ivasseldonk
.

Re: .

Geplaatst: 13 okt 2018 22:41
door Lady1234
U staat volkomen in uw recht om wat voor claim dan ook van hun kant af te wijzen.

Laat u niet gek maken.

Re: .

Geplaatst: 13 okt 2018 23:19
door NeoDutchio
Bij een verkoop tussen consumenten zijn er geen wettelijke regels met garantie e.d. De koper kan uitvoerig zijn aankoop bekijken en testen en maakt dan zijn keuze. De koper had natuurlijk ook een aankoopkeuring kunnen laten doen, of iemand kunnen meenemen die kennis heeft over motoren. Dat heeft hij allemaal niet gedaan en daarmee verspeelt hij zelf alles.

Mochten ze nog bij u melden, geef simpelweg aan dat de motor goed rijdend is meegegaan en dat latere problemen niet voor uw rekening zijn.

Re: .

Geplaatst: 13 okt 2018 23:23
door BreejKC
Van een motorfiets die zeker 22 jaar oud is en 62.000 km. op de teller heeft staan mag de koper natuurlijk niet de eigenschappen van een nieuwe motor verwachten. En reken erop dat de motor van een motorfiets een zwaarder leven heeft, gezien de hoge toerentallen, als de motor van bijvoorbeeld een automobiel. Terecht dat hij dus garantie tot de afrit van u ontvangen heeft.

Mogelijk dat u, rekening houdend met de best respectabele getallen, daar met de rijstijl rekening mee gehouden heeft. Maar de veroudering heeft nou eenmaal zijn tol geëist. Als je dan als volgende eigenaar niet met de motor gaat rijden, maar de motor met jou laat rijden, dan is het niet zo vreemd dat de zuigers binnen enkele dagen los door de cilinders vliegen. Maar dat voorzichtige rijden met die toch wel oude motorfiets, daar kun je de hand voor in het vuur steken, is door de nieuwe koper niet gebeurd. Maak maar eens een schatting van de leeftijd van die nieuwe eigenaar, waarschijnlijk weet u dan al genoeg.

Verder zal ik er juridisch niet te veel woorden aan vuil maken, simpelweg omdat de koper onderzoek heeft gedaan bij de koop en de motorfiets zoals hij op dat moment was zonder tegenspraak of opmerkingen te geven heeft geaccepteerd. En als de motorfiets, rekening houdend met leeftijd en km.stand, bij u goed heeft gefunctioneerd dan valt u niets te verwijten.

Re: .

Geplaatst: 13 okt 2018 23:27
door alfatrion
ivasseldonk schreef:
13 okt 2018 19:15
Dus mijn vraag is sta ik in mijn recht?
Je staat zeker sterk. De koper zal moeten bewijzen dat de motor bij aflevering niet beantwoorden aan de overeenkomst. De koper zal daartoe moeten aantonen wat hij mocht verwachten en wat de staat bij aflevering was.
NeoDutchio schreef:
13 okt 2018 23:19
Bij een verkoop tussen consumenten zijn er geen wettelijke regels met garantie e.d.
Onjuist. Op de verkoop tussen consumenten onderling, tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en consumenten is titel 7.1 BW van toepassing.

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 00:29
door alfatrion
@Redhead55 het is mij totaal onduidelijk waar je op reageert [belediging door Moderator verwijderd]

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 00:54
door rvjapio
Volgens mij staat u n uw recht. Uw product is gecontroleerd en goedgekeurd. Klaar. Al dat juriosch geneuzel zou ik negeren.

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 01:34
door alfatrion
Wanneer twee partijen een overeenkomst elkaar aangaan, dan hebben beiden partijen verplichtingen. Wanneer een van die parijen zijn verplichtingen niet correct is nagekomen dan kan hij daarop worden aangesproken.

De wetsartikel uit titel 7.1 BW die op een B2B overeenkomst van toepassing zijn, zijn ook van toepassing op een C2C overeenkomst.

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 09:12
door 16again
alfatrion schreef:
14 okt 2018 01:34
Wanneer twee partijen een overeenkomst elkaar aangaan, dan hebben beiden partijen verplichtingen. Wanneer een van die parijen zijn verplichtingen niet correct is nagekomen dan kan hij daarop worden aangesproken.
Welke verplichting is verkoper hier dan niet nagekomen? De motor is gewoon geleverd.

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 09:17
door chrisd1
alfatrion schreef:
14 okt 2018 01:34
De wetsartikel(en?) uit titel 7.1 BW die op een B2B overeenkomst van toepassing zijn, zijn ook van toepassing op een C2C overeenkomst.
Welke van de (992) artikelen bedoel je??

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 10:00
door alfatrion
Titel 7.1 BW bestaat uit 50 artikels en de meeste daarvan zijn toepassing. Hieronder valt ook het conformiteitsbeginsel ex art 7:17 BW en het recht op herstel en vervanging ex art. 7:21 BW. Hieruit volgt dat de koper mag verwachten dat de motor geschikt is om daarmee deel te nemen aan het Nederlandse wegennet, indien de motor niet als klusmotor is verkocht. Dat je van een consument in beginsel minder kan verwachten dan van een professional maakt dat niet anders.

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 10:14
door NeoDutchio
alfatrion schreef:
14 okt 2018 10:00
Titel 7.1 BW bestaat uit 50 artikels en de meeste daarvan zijn toepassing. Hieronder valt ook het conformiteitsbeginsel ex art 7:17 BW en het recht op herstel en vervanging ex art. 7:21 BW. Hieruit volgt dat de koper mag verwachten dat de motor geschikt is om daarmee deel te nemen aan het Nederlandse wegennet. Dat je van een consument in beginsel minder kan verwachten dan van een professional maakt dat niet anders.
De koper mag dit verwachten en de koper heeft ook gecontroleerd dat dit het geval is. De motor is rijdend meegenomen en later is er ineens een probleem ontstaan. Dan kunt u veel wetten erbij gaan halen, maar de koper heeft zelf besloten deze motor te kopen. Er is geen garantie in de zin van 6 maanden met omgekeerde bewijslast. Een consument als verkoper is geen professional.
Ik heb onlangs mijn auto verkocht. Goed onderhouden, weinig kilometers en een goede auto. Wij reden elke week maar liefst 5 kilometer met deze auto. De nieuwe eigenaar gaat er elke dag 50 km mee rijden. De auto heeft hij nagekeken, proefrit gemaakt en er onder gelegen. Mocht er na aankoop wat gebeuren, dan is dat voor zijn rekening. Ik heb een auto verkocht voor gebruik op de weg, maar kan geen garantie geven dat er ook echt niets mee aan de hand zou kunnen zijn. Buiten de beurten en APK houdt het voor mij dan op als verkoper.
Waarom zou dat nu ineens anders zijn?

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 10:24
door Lady1234
Bekeken, proefgereden en mee naar huis gereden.

Garantie tot de deur.

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 10:42
door alfatrion
NeoDutchio schreef:
14 okt 2018 10:14
Ik heb onlangs mijn auto verkocht. Goed onderhouden, weinig kilometers en een goede auto. Wij reden elke week maar liefst 5 kilometer met deze auto. De nieuwe eigenaar gaat er elke dag 50 km mee rijden. De auto heeft hij nagekeken, proefrit gemaakt en er onder gelegen. Mocht er na aankoop wat gebeuren, dan is dat voor zijn rekening. Ik heb een auto verkocht voor gebruik op de weg, maar kan geen garantie geven dat er ook echt niets mee aan de hand zou kunnen zijn. Buiten de beurten en APK houdt het voor mij dan op als verkoper.
Wat je eigenlijk zegt is dat je verkoop een auto als zijnde geschikt voor de weg en als dat niet zo is dan is dat het probleem van de koper. Zo werkt dat niet. Jij staat er garant voor dat de auto geschikt is voor normaal gebruik en als dat niet zo is dan moet je voor herstel zorgen. Je mag kan van een consument als koper niet verwachten dat hij dit bij aflevering constateerde dat de auto niet aan de koopovereenkomst beantwoord. Een consument als koper is in beginsel geen professional.

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 10:54
door alfatrion
snuffel1 schreef:
14 okt 2018 10:43
@alfatrion, u zaait een boel onrust omdat u stelt dat de koper van de verkoper mag verwachten dat die terzake kundig is en ook nog eens tot zes maanden na de verkoop aansprakelijk is voor de later ontstane mankementen.
Nee, dat stel ik niet. De koop geeft beide partijen verplichtingen geeft en dat een partij de ander kan aanspreken als later blijkt dat de ander zijn verplichting niet correct is nagekomen. Als de koper een valse cheque heeft uitgeschreven, dan kan de verkoper aankloppen bij de koper. Als de verkoper een non-conforme motor heeft geleverd, dan kan de koper aankloppen bij de verkoper.

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 10:58
door NeoDutchio
alfatrion schreef:
14 okt 2018 10:42
Wat je eigenlijk zegt is dat je verkoop een auto als zijnde geschikt voor de weg en als dat niet zo is dan is dat het probleem van de koper. Zo werkt dat niet. Jij staat er garant voor dat de auto geschikt is voor normaal gebruik en als dat niet zo is dan moet je voor herstel zorgen. Je mag kan van een consument als koper niet verwachten dat hij dit bij aflevering constateerde dat de auto niet aan de koopovereenkomst beantwoord. Een consument als koper is in beginsel geen professional.
Wat ik zeg is dat ik een auto verkocht heb die goed onderhouden is en voorzien is van een keuring en dat die daarmee geschikt is om te rijden. Als na een paar dagen een euvel ontstaat, dan ben ik daar niet verantwoordelijk voor. De auto is goed rijdend verkocht.
Ik lees in dit topic eigenlijk niets anders. De motor is beoordeeld door de koper en na een proefrit is deze gekocht. De motor is goedbevonden. Dan kan je niet na een week aankomen dat er ineens een tik in de motor zit.

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 11:03
door grun
Ik kan me er alleen iets bij voorstellen als de proefrit met relatief koude motor gemaakt is en de tik zich pas bij een motor op bedrijfstemperatuur openbaart. Maar dat had de koper dan meteen gemerkt op dezelfde dag en niet pas na een week. In 7 dagen tijd kan er van alles gebeurd zijn waar de verkoper verder geen invloed op heeft.

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 11:07
door mahadma
Dit topic in de zin van particulier tot particulier via (bijvoorbeeld) een MP zou ik wel eens ècht door de èchte deskundigen willen zien behandeld worden, op tv.

Wat ik nu zie in deze casus is een motor van 1996 = 22 jaar oud met 61.000 op de klok in 22 jaar gereden, 2750 km per jaar dus, dus die goed reed volgens de koper na een proefrit en verkocht is voor € 1.000,00. Elke simpele ziel snapt dat hier nado, noppes en niks geen garantie in welke vorm dan ook op zit bij particulier naar particuliere verkoop. Ik vermoed dat de motor in die 22 jaar vrij rustig op bereden is en dat de nieuwe eigenaar de toptoeren gezocht en gevonden heeft en dat de motor daar niet echt op gebouwd is. Een HD is een tour motor maar geen racemonster als voorbeeld.

Al dit juridische geweld (en soms wel spijkers op laag water zoeken in mijn gedachten) leidt tot niets, ik zou hier wel eens een echte deskundige over willen horen, met alle respect voor de antwoorders hier, maar als ik soms lees wat de wetten zeggen in de lezing van de antwoorders, sluit ik niet uit dat zij mogelijk de plank misslaan.

Wat dit topic betreft is het volgens mij heel goed mogelijk dat de kopende partij niet geheel zuiver op de graat zou zijn en de boel zou willen tillen.

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 11:17
door alfatrion
NeoDutchio schreef:
14 okt 2018 10:58
Wat ik zeg is dat ik een auto verkocht heb die goed onderhouden is en voorzien is van een keuring en dat die daarmee geschikt is om te rijden. Als na een paar dagen een euvel ontstaat, (...)
dan kan ik op voorhand niet vastellen dat de koper onmogelijk aannemelijk zou kunnen maken dat de auto bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoorden. Stel dat jouw koper daarin slaagt dan is een APK keuring geen tegenbewijs, omdat bij een APK keuring niet op conformiteit wordt gecontroleerd en uit je stelling dat de auto goed is onderhouden volg niet dat de auto in een conforme staat is geleverd.
mahadma schreef:
14 okt 2018 11:07
Wat dit topic betreft is het volgens mij heel goed mogelijk dat de kopende partij niet geheel zuiver op de graat zou zijn en de boel zou willen tillen.
Dat is precies waarom ik aangaf dat TS sterk staat. De bewijslast ligt wel bij de koper.
snuffel1 schreef:
14 okt 2018 11:13
Ik kan er niet meer van maken want de verdere tekst uit dat artikel bestaat uit rechten van de consument bij aanschaf van product die bij een bedrijfsmatig persoon is aangeschaft.
Artikel 7:17 en 7:21 leden 1 t/m 3 BW zijn van toepassing, omdat deze voor alle koopovereenkomsten gelden. Artikel 7:22 en 7:21 leden 4 t/m 6 BW zijn niet van toepassing, omdat er daarvoor sprake moet zijn van een consumentenkoop.

Re: .

Geplaatst: 14 okt 2018 12:13
door witte angora
ivasseldonk schreef:
13 okt 2018 19:15
Hallo,
Ik heb mijn motor particulier verkocht. Alleen na een week krijg ik een bericht dat er een tik in de motor zit, de piston van de zuigerstang is kapot. Echter hebben ze een proefrit gemaakt en toen was er geen tik te horen en was het goed. Ze zijn er zelfs op de motor naar huis gereden. Wij hebben bij de koop ook aangegeven dat wij de motor nooit hebben opengemaakt. Wij wisten echter ook niet dat dit aan de hand was. Nu willen ze de schade verhalen op mij of de motor terug brengen. De motor is uit 1996 en had 61000 km gelopen en heb er 1000 voor gekregen. Nu willen hun kijken wat hun rechten zijn. Dus mijn vraag is sta ik in mijn recht?
Nou... had je echt geen idee dat er iets met de motor mis was? Ik kan zoveel artikelen kopen, allemaal het mooiste van het mooiste, het beste van het beste, loopt goed, slaat goed, werkt goed, niks mis mee, uitmuntende staat.... en helaas, als je een bod gedaan hebt en gaat kijken, zijn het al te vaak alleen maar verkooppraatjes waar niks van klopt.

Als ik op de stoel van de koper ga zitten kan ik me heel goed indenken dat hij wil dat je ofwel de motor terug neemt ofwel wil dat hij gerepareerd wordt. Of je als verkoper nu particulier bent of niet.

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet eens om 'rechten' moet gaan. Het moet om fatsoen gaan. Wees een vent, en neem die motor terug, laat hem repareren, en verkoop hem dan nogmaals.