Berndes schreef: ↑02 jul 2019 17:37
Ook ik ben nu een gedupeerde van Yarden, het gaat in de duizenden euro's lopen.
Na de zoveelste tegenvaller bij dit bedrijf is het voor mij wel genoeg geweest.
Zodra er berichtgeving is dat er een rechtszaak tegen Yarden gevoerd gaat worden sluit ik me aan.
Wat ik me nu afvraag is: Is het verstandig om eerst maar even bij Yarden te blijven i.v.m. een eventuele rechtzaak, of kan ik z.s.m. overstappen naar een andere uitvaartverzekeraar.
Graag advies.
Ik zit in hetzelfde schuitje en vraag me ook af wat het beste is om te doen. Ik was al verzekerde toen het nog de vereniging AVVL was, maar heb daar helaas geen documentatie meer over. Toen het werd overgenomen door Yarden kwamen daar nieuwe voorwaarden voor, waar ze zich nu op beroepen m.b.t. de natura-polissen.
Het lijkt mij dat het wel te achterhalen moet zijn wat de voorwaarden waren van de AVVL en welke klanten Yarden had overgenomen van de AVVL. Als daar dus een advocaat mee aan de slag wil gaan. Ik ben wel voor een collectieve aanpak, want ik denk dat een rechtszaak wel te winnen is, omdat:
1. De natura-polis klant juist heeft gekozen voor:
geen extra kosten voor de uitvaart, het basisprincipe van die polis. Dat lijkt mij niet zomaar te veranderen onder een voorwaarden artikel die Yarden hanteert.
2. Yarden is akkoord gegaan met de overname van natura-polis klanten van de AVVL en draagt daar dus ook de verantwoordelijkheid voor.
3. Yarden lijkt niets te hebben ondernomen om de kosten voor een uitvaart te verminderen. Een dure kist lijkt me niet nodig, een volgauto ook niet en er zijn vast nog wel wat andere onderdelen die minder duur hoeven te zijn. Yarden zou ook met een voorstel kunnen komen om de gedupeerde klanten op die manier tegemoet te komen.
4. Er mag ook weleens worden onderzocht waarom de uitvaart-kosten zo explosief gestegen zijn en of Yarden IETS aan heeft gedaan om daarin niet mee te gaan. Het lijkt me dat flink veel geld willen verdienen dat in de weg heeft gestaan.
5. En er mag weleens worden onderzocht of Yarden werkelijk anders in financieel zwaar weer komt en wat het eventueel zelf heeft gedaan om dat te voorkomen.
Deze punten, misschien hebben andere gedupeerden die dit lezen er nog meer, zou ik aan een advocaat willen voorleggen. En dan lijkt mij een collectieve weg beter dan apart via het Juridisch Loket, omdat je als eenling echt niet kan opboxen tegen het soort bedrijf dat Yarden al jaren blijkt te zijn met z'n eigen dikbetaalde advocaten, die wij als gedupeerde klanten ook allemaal mogen betalen.