Pagina 1 van 1
Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 16 mar 2020 22:44
door Lisetter
Het is dus niet mogelijk om je reis te annuleren via de reisverzekering omdat ze dat alleen doen wanneer er een negatief reisadvies is (code rood). Mijn vlucht naar Singapore en Australië kan helaas niet door gaan want wanneer ik in Australië aankom moet ik 14 dagen in quarantaine terwijl ik korter dan 14 dagen naar Australië ga. Wat moet ik nu doen?
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 17 mar 2020 01:47
door tttlocke
Proberen om te boeken naar betere tijden?
Of ergens anders heen gaan, vanuit Singapore.
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 17 mar 2020 08:48
door berndv
Heeft u een pakketreis geboekt of heeft u vlucht en verblijf los van elkaar geboekt? Bij een pakketreis zie ik wel mogelijkheden, omdat ze namelijk het deel verblijf niet kunnen nakomen. Heeft u vlucht en verblijf los van elkaar geboekt, dan zie ik alleen mogelijkheden als u het soort ticket heeft genomen waarbij u de mogelijkheid heeft tot omboeken. Vaak de tickets die iets duurder zijn dan de goedkoopste tickets.
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 17 mar 2020 10:46
door alfatrion
Er zal dus niet worden geleverd wat u heeft besteld. Dat is grond voor kosteloze annulering.
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 17 mar 2020 10:48
door tttlocke
Waar maak je uit op dat er niet geleverd wordt wat er is besteld?
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 17 mar 2020 10:50
door Nijogeth
Als de vlucht er is en het hotel is beschikbaar, dan wordt er toch geleverd? Dat TS vervolgens niet komt opdagen bij het hotel en de terugvlucht, daar kan de reismaatschappij niets aan doen.
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 17 mar 2020 10:50
door berndv
alfatrion schreef: ↑17 mar 2020 10:46
Er zal dus niet worden geleverd wat u heeft besteld. Dat is grond voor kosteloze annulering.
dat is veel te kort door de bocht. Tuurlijk kan er wel geleverd worden als ts een vlucht geboekt heeft, tenzij de vlucht niet door gaat. Maar dat is hier niet aan de orde, de vlucht is op dit moment niet geannuleerd, het probleem is alleen dat ts bij aankomst niet verder het land in mag omdat ze in quarantaine moet. Alleen als de vlucht onderdeel zou zijn van een pakketreis zouden er mogelijkheden zijn, maar daar heeft ts verder geen duidelijkheid in gegeven.
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 17 mar 2020 10:57
door alfatrion
tttlocke schreef: ↑17 mar 2020 10:48
Waar maak je uit op dat er niet geleverd wordt wat er is besteld?
TS moet 14 dagen binnen blijven en de reis duurt korter dan dat. Wat ontbonden kan worden (naar Nederlands recht) zijn een pakketreis of verblijf. Een losse vlucht uiteraard niet.
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 17 mar 2020 11:02
door GradZ
Volgens ACM mag je kosteloos annuleren bij een pakketreis als de reis niet aan de verwachting kan voldoen (gister in telegraaf):
„Wij hebben te maken met een uitzonderlijke situatie voor reisbureaus”, zegt woordvoerster Saskia Bierling van de ACM. „Daarnaast heeft de consument allerlei rechten. Het is zaak daar een balans in te vinden. Maar in principe heeft de consument bij annulering van een pakketreis recht om zijn geld terug te krijgen. Het is aan de consument zelf om te kijken of een voucher voor hem een goed alternatief is.”
Ook hoogleraar consumentenrecht Marco Loos zegt dat de vakantieganger het voucher niet hoeft te accepteren. „De wet is hier vrij duidelijk over. Zowel de reiziger als de reisorganisator kan de overeenkomst voor vertrek beëindigen als door overmacht de reis niet volgens de verwachtingen van de reiziger kan worden uitgevoerd. De reisorganisator moet dan de betaalde kosten volledig terugbetalen.” Dat moet in geld en binnen veertien dagen, aldus Loos.
Volgens Loos is de consument ook in de huidige situatie volledig beschermd. „Wanneer de reis door het coronavirus wordt beïnvloed, bijvoorbeeld omdat de reiziger het land niet binnenkomt, is zonder meer aan deze eisen voldaan.
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 17 mar 2020 13:53
door Radar
Verplaatst naar corona reizen ^FG
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 17 mar 2020 14:01
door tttlocke
alfatrion schreef: ↑17 mar 2020 10:57
tttlocke schreef: ↑17 mar 2020 10:48
Waar maak je uit op dat er niet geleverd wordt wat er is besteld?
TS moet 14 dagen binnen blijven en de reis duurt korter dan dat. Wat ontbonden kan worden (naar Nederlands recht) zijn een pakketreis of verblijf. Een losse vlucht uiteraard niet.
Bij een losse vlucht wordt dus geleverd wat er overeengekomen is.
(Terzijde: het is niet geheel duidelijk, maar het 'klinkt' meer als een losse vlucht)
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 17 mar 2020 14:03
door alfatrion
Bij een losse vlucht komt wee accommodatie kijken en daar wordt niet geleverd.
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 17 mar 2020 14:14
door Techneut71
alfatrion schreef: ↑17 mar 2020 14:03
Bij een losse vlucht komt wee accommodatie kijken en daar wordt niet geleverd.
Of TS gaat logeren bij familie, dan is er geen accommodatie geboekt
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 17 mar 2020 14:21
door alfatrion
Dat kan idd ook.
Re: Geen negatief reisadvies dus geen vergoeding maar wel 14 dagen bij aankomst op de bestemming in quarantaine?
Geplaatst: 19 mar 2020 09:48
door berndv
Lichtpuntje voor ts, vanaf vanavond 21.00 uur gaat er in Australie een inreisverbod in voor mensen die geen staatsburger zijn:
Australië stelt inreisverbod in
De Australische premier Scott Morrison stelt een inreisverbod in voor iedereen die geen Australisch staatsburger is of niet in het land woont. De maatregel geldt vanaf vrijdag 21.00 uur (lokale tijd). Hij nam dit besluit omdat "het overgrote deel van de besmette personen van buiten Australië is gekomen". In het land zijn ongeveer zeshonderd besmettingsgevallen vastgesteld, maar de autoriteiten zijn bezorgd dat dit aantal in rap tempo zal gaan toenemen.
Soms blijkt het dus wel te lonen om het even af te wachten, even los van juridische rechten. En hoewel ts hier verder ook weinig juridische rechten had op basis van deze informatie, is dit wat er vaak bedoeld wordt met even afwachten hoe het zich ontwikkelt.