Zorgverzekeraar pakt marge op medicijnprijs
Geplaatst: 12 apr 2021 19:02
Ik kwam er laatst achter dat mijn zorgverzekeraar (Zilveren Kruis) voor hetzelfde medicijn (ander merk) twee totaal verschillende bedragen rekende in mijn declaratieoverzicht. Deze bedragen moest ik uiteindelijk zelf betalen vanwege het eigen risico, dus ik ging op onderzoek uit.
In november kreeg ik van de apotheek 90 stuks Valaciclovir mee van het merk Mylan. Ik moest hiervoor uiteindelijk €27,77 betalen.
Een aantal maanden later had ik opnieuw 90 tabletten nodig. De apotheek vertelde mij toen dat het merk dat ik de vorige keer had niet op voorraad was en dat ik een ander merk meekreeg met dezelfde werkzame stof. Ik zou er niets van merken; helemaal prima! Toen ik een maand later de rekening zag schrok ik me rot. Waar ik een paar maanden geleden nog €27,77 betaalde werd er nu €88,60 in rekening gebracht. Voor dezelfde hoeveelheid. Dat is 3,2x zoveel!
Ik nam contact op met mijn verzekeraar en die vertelde mij dat ik voor de bedragen bij de apotheek moest aankloppen. Dit was een declaratie en die wordt gewoon doorbelast. Ik heb me er toen maar bij neergelegd maar wel met mezelf afgesproken dat ik de volgende keer op mijn hoede zou zijn.
Vandaag was het weer zover en ging ik opnieuw naar mijn apotheek. Ik vertelde het verhaal en hoop een antwoord te krijgen. Toen vertelde de medewerker mij wat interessants: "Wij kunnen hier de prijzen niet zien. Wij krijgen gewoon 2 euro per pakje dat we verkopen van de verzekeraar en die berekend vervolgens zelf een prijs door aan de verzekerde. Ja meneer, zoveel macht hebben ze dus. Het is beschamend."
Ik pakte meteen de telefoon om opnieuw te bellen met Zilveren Kruis; op zoek naar een antwoord. Daar kreeg ik iemand te spreken die mij in de 10 minuten dat ik aan de lijn was tal van smoesjes gaf:
- "Het ene medicijn is filmonhuld en daarom duurder" - "Nee, mevrouw, dat was juist de goedkopere!"
- "Het ene medicijn wordt per 42 verpakt en het andere per 10" - "Dus ik betaal 60 euro voor de verpakking?"
- "Er zit patent op een medicijn en daarna mogen fabrikanten ze pas namaken omdat wij streven naar goedkopere zorg. Daarom kiezen we voor een goedekopere variant wanneer dit kan" - "Mevrouw dit medicijn is al tientallen jaren op de markt..
Tot we op een punt kwamen dat ze niets meer wist.. ze gaf aan dat ik wordt teruggebeld, maar dat moet ik nog maar eens zien. Zijn hier meer mensen met zo;n ervaring? Ik krijg het gevoel dat ik hier te maken heb met een verzekeraar die gewoon lekker 60 euro in eigen zak steekt. Wat is eigenlijk de rol van een zorgverzekeraar bij dit proces? Mijn huisarts schrijft iets voor. Ik haal het zelf op bij de apotheek en die declareert het bij mijn verzekeraar, die mij vervolgens de rekening stuurt. Waarom is die rekening niet 1 op 1? Waarom pakt de verzekeraar hier een marge op? De apotheek vertelde mij namelijk dat zij maar 2 euro krijgen voor een pakje van 42 tabletten.
In november kreeg ik van de apotheek 90 stuks Valaciclovir mee van het merk Mylan. Ik moest hiervoor uiteindelijk €27,77 betalen.
Een aantal maanden later had ik opnieuw 90 tabletten nodig. De apotheek vertelde mij toen dat het merk dat ik de vorige keer had niet op voorraad was en dat ik een ander merk meekreeg met dezelfde werkzame stof. Ik zou er niets van merken; helemaal prima! Toen ik een maand later de rekening zag schrok ik me rot. Waar ik een paar maanden geleden nog €27,77 betaalde werd er nu €88,60 in rekening gebracht. Voor dezelfde hoeveelheid. Dat is 3,2x zoveel!
Ik nam contact op met mijn verzekeraar en die vertelde mij dat ik voor de bedragen bij de apotheek moest aankloppen. Dit was een declaratie en die wordt gewoon doorbelast. Ik heb me er toen maar bij neergelegd maar wel met mezelf afgesproken dat ik de volgende keer op mijn hoede zou zijn.
Vandaag was het weer zover en ging ik opnieuw naar mijn apotheek. Ik vertelde het verhaal en hoop een antwoord te krijgen. Toen vertelde de medewerker mij wat interessants: "Wij kunnen hier de prijzen niet zien. Wij krijgen gewoon 2 euro per pakje dat we verkopen van de verzekeraar en die berekend vervolgens zelf een prijs door aan de verzekerde. Ja meneer, zoveel macht hebben ze dus. Het is beschamend."
Ik pakte meteen de telefoon om opnieuw te bellen met Zilveren Kruis; op zoek naar een antwoord. Daar kreeg ik iemand te spreken die mij in de 10 minuten dat ik aan de lijn was tal van smoesjes gaf:
- "Het ene medicijn is filmonhuld en daarom duurder" - "Nee, mevrouw, dat was juist de goedkopere!"
- "Het ene medicijn wordt per 42 verpakt en het andere per 10" - "Dus ik betaal 60 euro voor de verpakking?"
- "Er zit patent op een medicijn en daarna mogen fabrikanten ze pas namaken omdat wij streven naar goedkopere zorg. Daarom kiezen we voor een goedekopere variant wanneer dit kan" - "Mevrouw dit medicijn is al tientallen jaren op de markt..
Tot we op een punt kwamen dat ze niets meer wist.. ze gaf aan dat ik wordt teruggebeld, maar dat moet ik nog maar eens zien. Zijn hier meer mensen met zo;n ervaring? Ik krijg het gevoel dat ik hier te maken heb met een verzekeraar die gewoon lekker 60 euro in eigen zak steekt. Wat is eigenlijk de rol van een zorgverzekeraar bij dit proces? Mijn huisarts schrijft iets voor. Ik haal het zelf op bij de apotheek en die declareert het bij mijn verzekeraar, die mij vervolgens de rekening stuurt. Waarom is die rekening niet 1 op 1? Waarom pakt de verzekeraar hier een marge op? De apotheek vertelde mij namelijk dat zij maar 2 euro krijgen voor een pakje van 42 tabletten.