Ik heb zo'n 8 jaar geleden een hypotheek afgesloten bij Rabobank. Hierbij was geen keuze tussen voorwaarden, slechts het standaardproduct. De rente was competitief, evenals de voorwaarden. Nu loopt mijn rentevaste periode af en mag ik weer een nieuwe periode kiezen, maar intussen is het basisproduct veranderd (de "basisvoorwaarden" of Rabobank Basis) en is mijn hypotheek in het pakket "plusvoorwaarden" of Rabobank Plus terecht gekomen. De voorwaarden zijn hierbij overigens niet gewijzigd.
De plusvoorwaarden hebben tegenwoordig echter een rente die aanzienlijk hoger ligt dan competitieve producten. Op moment van schrijven ligt bijv. 10 jaar NHG rond de 0.9%, Rabo basisvoorwaarden daar net boven en Rabo plusvoorwaarden rond 1.2%.
Ik zou dus graag van de basisvoorwaarden gebruik maken, ik heb zelf geen baat bij de plusvoorwaarden. Echter, overstappen kost minstens €450. Heb contact gehad met de bank maar daar was niets aan te veranderen

Net als de topicstarter van dit topic: hypotheek-f72/rabobank-plusvoorwaarden-t192236.html bekruipt mij het gevoel dat Rabobank zich er wel erg makkelijk vanaf maakt, door hun bestaande klanten verplicht van een duurder pakket gebruik te laten maken waarbij men geen belang heeft een concurrerend rentetarief voor dit pakket aan te bieden.
Ik vermoed dat dit handelen op papier wel legaal is, maar ik vind het niet van klantvriendelijkheid getuigen om je bestaande klanten in een pakket te duwen wat niet concurrerend is. Heeft iemand enig idee of hier iets tegen te doen is? Zijn er meer Rabo-hypotheekklanten die met dezelfde situatie te maken hebben? Zijn er hypotheekverstrekkers die hier een aantoonbaar betere track record in hebben?