'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door lievemarie »

Een airco gebruikt 2000 watt per uur dacht ik. Dan heb je ze niet veel aan, lijkt me.

witte angora
Berichten: 30954
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dat moeten dan toch lucht/lucht airco's zijn, die warmte/kou van buiten naar binnen brengen?

150747
Berichten: 239
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 150747 »

In de zomer kou en in de winter warmte.
Ben benieuwd wat het gaat doen bij een strenge winter.
En ja, het verbruik ligt op max 600 watt per uur maar zodra hij op temperatuur is valt hij uit.
Regelt net zo fijn als een digitale cv thermostaat.
Voorlopig zijn we dik tevreden.
We hebben in geval van extreme kou in plaats van de houtkachel een bio-ethanol kachel geplaatst.
Doet met een literfles van €1,79 (Action) een hele avond. Dan valt vanzelf de airco uit.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door lievemarie »

Dat is wel fijn. Hier wordt stevig op hout gestookt. Je kunt je kop niet buiten de deur steken zonder te stikken in de rooklucht. En zo fijn voor het milieu.
Als de overheid nou eens zou snappen dat met deze gasprijzen de klimaatdoelen zeker niet zullen worden gehaald, omdat veel meer mensen dan op hout gaan stoken, gingen de belastingen misschien wel naar beneden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Niet normaal! :o
De ' aanbiedingen ' stijgen per dag , het wordt duurder en duurder.
Via de vergelijkingssites kom ik nu uit op FENOR , nooit van gehoord...
Het is allemaal wat....

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat is het schuim wat nu boven komt drijven. De cowboys in de markt ruiken hun kans. Niet doen dus.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door grun »

150747 schreef:
07 okt 2021 11:52
We hebben in geval van extreme kou in plaats van de houtkachel een bio-ethanol kachel geplaatst. Doet met een literfles van €1,79 (Action) een hele avond.
Wat moet ik me bij zo'n kachel voorstellen, is dat zoiets als een sfeerkachel met veel open vuur? Voor warmte zou ik eerder denken aan een Zibro Laser petroleumkachel, die schijnen ook goed te zijn. Maar wel goed ventileren natuurlijk.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je gezondheid op het spel zetten door bronnen van fijnstof, ultrafijnstof, PAK's etc in huis te halen, is niet de oplossing.

Houtkachels, waxinelichtjes etc.

Zoek het dan in radiatorfolie en een spaardouchekop.

150747
Berichten: 239
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 150747 »

grun schreef:
07 okt 2021 14:08
150747 schreef:
07 okt 2021 11:52
We hebben in geval van extreme kou in plaats van de houtkachel een bio-ethanol kachel geplaatst. Doet met een literfles van €1,79 (Action) een hele avond.
Wat moet ik me bij zo'n kachel voorstellen, is dat zoiets als een sfeerkachel met veel open vuur? Voor warmte zou ik eerder denken aan een Zibro Laser petroleumkachel, die schijnen ook goed te zijn. Maar wel goed ventileren natuurlijk.
Bio-ethanol geeft nagenoeg geen schadelijke stoffen. Het zit tegenwoordig ook in de brandstof E10 en E5.
Ik had een Zibro maar dan krijg je toch een geur hangen binnen, nog niet te spreken over het vocht dat wordt afgegeven.

xflorisx
Berichten: 390
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door xflorisx »

Zibro kachels, alcohol branders en houtkachels zijn zeker niet de gezondste oplossingen. Maar wel een oplossing voor oude tochtige huizen van mensen met een laag inkomen. Helaas dus.
Er zijn mooie oplossingen aangedragen. Maar alleen voor mensen die wat meer hebben te besteden. Zo kwam er een airco voorbij. Die zou bij mij ook lonend te installeren zijn.
Ik hoop dat de politiek een oplossing kan vinden voor de echte energiearmoede. En dan niet een maatregel waar iedereen van gaat profiteren. Voor het milieu is het heel goed dat het gas duur blijft.
Voor mensen die denken dat ik voor eigen parochie preek. Dat is niet waar. Mijn inkomen is hoog genoeg om het te betalen. Ook de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in isolatie. Deze zomer nog de vloer nog laten in schuimen.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
07 okt 2021 08:37
angel1978 schreef:
06 okt 2021 22:52
Ik weet natuurlijk niet hoe groot je dak is en hoeveel je daarop kwijt wilt, maar met die zo'n van vandaag en 16 panelen op mijn dak heb ik nog niet eens quite gedraaid, zonder elektrisch te verwarmen..en nu staat de zon nog aardig hoog.

En 's nachts moet je dan nooit een verwarming nodig hebben...

Denk dat het nog tegenvalt.
Op normale dagen gebruiken wij tussen de 4 en 5 KWH (op de wasdagen rond de 10).Ik heb verschillende daken (huis, schuur en carpoort) waar ik panelen op kan leggen in verschillende richtingen. Dus van de ochtendzon tot de avondzon zou ik kunnen opwekken. Ook de zijgevel kan. Heeft iets minder opbrengst omdat het verticaal is, maar staat nagenoeg de hele dag in de zon.
Misschien moet je deze nog eens goed doorrekenen en dan kijken wat zinvol is.
Ook vandaag kijk ik weer en kom ik op geen enkel moment boven de 500 watt extra opbrengst uit. We hebben een paar leuke dagen gehad, maar op dit moment is het alweer 3 a 4 dagen te weinig om ook nog te kunnen verwarmen of een wasmachine te draaien. Nu hoeven we dat hier ook niet, maar zou ik op mijn panelen willen verwarmen of een wasmachine draaien, dan zou ik misschien wel 3x zoveel panelen moeten plaatsen en dan moet je je afvragen of de overcapaciteit die je dan creëert en die niet of nauwelijks iets oplevert in 90% van het jaar wel de investering waard is. Zeker als de terugleverprijzen weer terug naar 'normaal' gaan.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De boefjes van DGB Energie staan op omvallen: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b706a57d/

NeoDutchio
Berichten: 12362
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
07 okt 2021 15:49
De boefjes van DGB Energie staan op omvallen: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b706a57d/
Een bedrijf dat worstelt om niet failliet te gaan kan ik niet bepaald een boefje noemen. Hiermee zeg ik niet dat het mag wat ze doen, maar begrijpelijk is het wel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat wordt een tweede Energieflex.

ZeerPrivé
Berichten: 5593
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dit lezende heb ik er alle vertrouwen in dat het wel goed komt https://www.telegraaf.nl/nieuws/4972195 ... rgiecrisis

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat lezende ben ik blij dat ik gewacht heb met mijn keuze.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door marnix »

ff mijn vorige jaaropgaven gasverbruik bekeken, varieert van 310 tot 350 kubieke meter,
dus ik hoop dat de schade meevalt.
(flat, met enorm stokende buren rondom).
Overigens lijkt het erop dat de regering het "oppakt', al heeft dat in het verleden nog wel eens tot weinig resultaat geleid.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door lievemarie »

Mijn ervaring met deze regering is dat het voornamelijk bij de mensen komt met de wat grotere beurzen. Maar ja, we zullen zien.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Er worden alweer miljarden aan compensatie toegezegd.
Hoe dan?

In een oud huurhuisje van minima kan men amper verduurzamen , daar is simpelweg geen geld voor.

Er zijn nu ook al bedrijven die noodgedwongen minder produceren vanwege de hoge energieprijzen.
Dat betekent ook weer tig ontslagen. Jongens dit gaat niet goed :(
Laatst gewijzigd door moederslink op 07 okt 2021 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
07 okt 2021 19:32
Er worden alweer miljarden aan compensatie toegezegd.
Hoe dan?
Er zijn nu al bedrijven die noodgedwongen minder produceren vanwege de hoge energieprijzen.
Dat betekent ook weer tig ontslagen. Jongens dit gaat niet goed :(
Hoe dan? Door meer te lenen. De rente is op dit moment zo laag dat er bijna renteloos geleend kan worden. De staatsschuld zal dus nog iets verder oplopen en toekomstige generatie(s) zullen dit moeten ophoesten.

Plaats reactie