Giftige plastic flessen uitzending 27 mei 2024

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
PXO
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mei 2014 22:19

Giftige plastic flessen uitzending 27 mei 2024

Ongelezen bericht door PXO »

Goed dat Radar hier aandacht aan besteedt, maar jammer dat Radar het afraffelt en de consument in onzekerheid achterlaat over flessen als die van Dopper. (Heb er zelf thuis twee.)

Consumenten die wat oplettender zijn, kijken al snel naar termen als of er wel/geen BPA in een flesje zit. Dankzij eerdere Radar uitzendingen weten we namelijk dat we BPA moeten vermijden.
Jammer dat Radar nu geen woord over BPA rept, maar voor ons een nieuwe stof introduceert: DiBP.

Op de website van Dopper staat:
https://help.dopper.com/nl/is-mijn-dopp ... materialen
Is mijn Dopper fles gemaakt van veilige materialen?

Absoluut. Dopper producten zijn vrij van schadelijke stoffen zoals BPA, BPS of ftalaten. Ze voldoen aan de Europese (EC No. 1935/2004) en Amerikaanse (FDA) voedselveiligheidsvoorschriften.

Maar geloof ons niet op ons woord. Alle Dopper-flessen zijn Cradle to Cradle Certified®. De gouden standaard voor veilige, circulaire en verantwoorde producten. Dit betekent dat uit verschillende beoordelingen is gebleken dat er geen giftige stoffen vrijkomen bij het gebruik van een Dopper-fles. En dat het klaar is voor de circulaire economie.
DiBP is een ftalaat, wat volgens Dopper dus niet in hun producten zou moeten zitten.

Het onderzoek van Tegengif (waar de uitzending op gebaseert is, in samenwerking met McGill-universiteit in Canada), is te vinden op:
https://www.tegengif.nl/wp-content/uplo ... report.pdf
("Characterization of chemical mixtures migrating from plastic-based materials used in reusable water bottles for children")

De kleur van de Dopperfles is in deze studie magenta, wat in de studie fles "Plastic NL 01" zou moeten zijn, wat in de studie vier samples heeft: NL 01-1 t/m NL 01-4.
Slechts in één van de twee gewaste geteste samples van Dopper wordt in de LC-QTOF-MS analyse na 10 dagen DiBP aangetroffen, wat vreemd is, waarom niet in beiden?

Dopper zegt in de reactie op Radar o.a.:
https://radar.avrotros.nl/artikel/react ... ssen-60619
Wat we in de korte tijd wel hebben kunnen vaststellen, is dat de Dopper Original-fles tegelijkertijd met andere flessenmerken in de vaatwasser is gewassen als onderdeel van het onderzoek. Gelet op de geringe gemeten hoeveelheid DiBP die zijn aangetroffen en het feit dat bij het andere Dopper Original-testexemplaar niets is aangetroffen, is cross-contaminatie niet uit te sluiten.
Erg teleurstellend dat dat niet in de uitzending wordt genoemd. Kijkers die de TV uitzending hebben gezien, zullen de conclusie trekken dat je alle plastic flessen inc. Dopper moet vermijden. Kijkers die ook de reactie van Dopper hebben gezien, kunnen al snel twijfels krijgen aan de zorgvuldigheid van Radar en Tegengif en de onderzoekers van het onderzoek.

Even voor de duidelijkheid, ik heb geen enkele affiliatie met Dopper of welke andere flessenproducent dan ook.

Moneyman
Berichten: 31119
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Giftige plastic flessen uitzending 27 mei 2024

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb het item niet gezien, maar wat je erover schrijft klinkt wel als de typische Radar-"kwaliteit".

Arizonakid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Giftige plastic flessen uitzending 27 mei 2024

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Radar is een amusements programma, niks meer en niks minder. Conclusies moet je niet te serieus nemen.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Giftige plastic flessen uitzending 27 mei 2024

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar zijn mijn Ikea-flesjes dan wel geschikt om bij te vullen en zo? Want die statiegeldflesjes zijn ook niet zo geweldig.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Giftige plastic flessen uitzending 27 mei 2024

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat er toch alleen maar om dat ze niet in de vaatwasser moeten.
Dat zeldzame getut met waterflesjes,

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Giftige plastic flessen uitzending 27 mei 2024

Ongelezen bericht door witte angora »

O nou, een vaatwasser heb ik niet, dus daar kan hij ook niet in. Geen problemen hier dus.

Moneyman
Berichten: 31119
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Giftige plastic flessen uitzending 27 mei 2024

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
05 jun 2024 23:22
Dat zeldzame getut met waterflesjes,
Wás het maar zeldzaam... :wink:

Vinkwil
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2024 12:46

Re: Giftige plastic flessen uitzending 27 mei 2024

Ongelezen bericht door Vinkwil »

Radar: Hoe zit het nu eigenlijk met alle babyflessen (zoals difrax) en spenen (zoals philips avent) die je voor 1e gebruik moet uitkoken en af en toe moet steriliseren. Dat is toch ook allemaal van plastic. Moet je dat uitkoken dan laten zitten?

Makkertje
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2024 16:28

Re: Giftige plastic flessen uitzending 27 mei 2024

Ongelezen bericht door Makkertje »

Als dit de uitkomsten zijn van waterflessen die regelmatig in de vaatwasser gereinigd worden, hoe zit het dan met vershoud- en diepvriesbakjes die jarenlang gebruikt worden?
Of moeten we ervan uitgaan dat uitalle plastic huishoudartikelen giftige stoffen vrijkomen Als ze regelmatig de vaatwasser in gaan, behalve bij producten met een eco-label oid (zoals bijvoorbeeld Dopper)??
Wie heeft er níet een lade vol met bakjes voor restjes om in te vriezen, vleeswaren, groenten etcetera?

Ella38
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2024 12:03

Re: Giftige plastic flessen uitzending 27 mei 2024

Ongelezen bericht door Ella38 »

Het verbaast mij dat dit topic alleen over drinkflessen gaat. Hoe zit het dan met:
* plastic flessen met kant en klaar drinken uit de winkel
*het uitkoken van babydrinkflesjes en spenen
*plastic (diepvries of magnetron) bakjes waar je je eten wat over is in bewaarden opwarmd.
*plastic lepeltjes voor de babyvoeding
*plastic bordjes (niet de wegwerp maar bijvoorbeeld die van IKEA)
* etc.
Het geeft mijn inziens nog meer vragen en zou graag mee duidelijkheid krijgen.

Plaats reactie