27,5 uur vertraging Fly Brazil!!
Geplaatst: 10 sep 2004 14:05
Op 9 juli 2004 zouden wij om 09:25 vanaf Schiphol vertrekken naar bestemming Natal (Brazilië). Omdat we drie uur van tevoren moesten inchecken waren we keurig om 06:00 op Schiphol aanwezig. Reeds tijdens het inchecken kregen we te horen dat er een vertraging was van 3 uur, de geplande vertrektijd was dus 12:30. Na een tijdje rond te hebben gehangen op Schiphol werd de geplande vertrektijd nogmaals een uur naar achteren geschoven (13:30). Rond 13:00 uur werd er omgeroepen (tot 3x toe) dat iedereen voor de vlucht naar gate D4 moesten komen. Eenmaal daar aangekomen bleek dat er bij die gate geboard werd naar Turkije. Er heerste nogal verwarring onder de passagiers. Na een tijdje werd er een bericht omgeroepen dat er een verkeerde gate was genoemd, iedereen moest naar gate G4 (andere zijde Schiphol) gaan. Hier werd pas rond 14:00 bekend gemaakt, nadat alle passagiers aanwezig waren, wat de reden was van de vertraging. Het vliegtuig waarmee we zouden vliegen was de dag ervoor 11x door bliksem ingeslagen en was niet vrijgegeven om te vliegen. Als klap op de vuurpijl werd vermeld dat de vlucht die dag niet zou plaatsvinden. Iedereen moest de volgende dag weer inchecken en de vlucht zou die dag (10 juli) om 09:25 vertrekken. De bagage konden we weer ophalen bij een bagageband.
Ze hadden geregeld dat iedereen die zou willen, in een hotel kon overnachten op schiphol.
Toen wij op 10 juli weer op Schiphol aankwamen werd er meteen alweer gemeld dat de vlucht ook die dag alweer 2 uur vertraagd was en we zouden om 11:30 vertrekken. Er was deze dag maar een incheckbalie beschikbaar waardoor het natuurlijk erg lang duurde voordat iedereen ingecheckt was. Bij de gate kreeg ook iedereen een vertragingsverklaring van HollandExel (26 uur). Door ons onbekende redenen is ook dit niet gehaald en zijn we uiteindelijk pas om 13:00 vanaf Schiphol vertrokken (totaal dus 27 ½ uur vertraging). Eenmaal in Natal op het vliegveld aangekomen bleek dat ze er niet op voorbereid waren en de afhandeling daar duurde in totaal ook ongeveer 3 uur (paspoortcontrole, bagage en douane). We kwamen pas rond 20:30 op ons hotel aan en hebben in totaal dus 1 ½ dag van onze vakantie gemist.
Hoewel het niet zo erg was als de heenreis, moesten we op onze terugvlucht (23 juli) ook nog eens 1 ½ uur langer wachten dan gepland omdat deze vlucht ook al vertraagd was. Deze tijd hebben we in Natal op het vliegveld moeten doorbrengen.
We hebben Fly Brazil een brief gestuurd, en een reactie terug gekregen. Dit is wat ze schreven:
Zoals u ook vernomen heeft van de luchtvaartmaatschappij werd het vliegtuig op 8 juli helaas getroffen door een blikseminslag. Dit is de oorzaak van de vertraging waarvoor wij niet aansprakelijk kunnen worden gehouden, noch in gebreke kunnen worden gesteld. In de ANVR-Reisvoorwaarden, art. 12 lid 3 sub d juncto art. 12 lid 4, is hierover het volgende te vinden:
Artikel 12, lid 3
Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen, is de reisorganisator verplicht eventuele schade te vergoeden, tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan hem is toe te rekenen noch aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, omdat:
d. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan overmacht als bedoeld in lid 4 van dit artikel.
Artikel 12, lid 4
Onder overmacht worden verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
We hebben enkel een dagvergoeding gekregen van 15 euro pp, voor het wachten op Schihol.
We hebben nu anderhalve dag gemist, en krijgen geen vergoeding hiervoor (op 15 euro pp na dan). Dit kan toch niet? Ze geven aan dat het door blikseminslag kwam, de vertraging, en dat het overmacht is. Maar wie zegt dat ze dit niet gewoon hebben verzonnen, om het maar op overmacht te kunnen gooien?
Fly Brazil zegt dat we het eventueel moeten verhalen op onze annuleringsverzekering. Deze hebben we niet afgesloten, omdat we een last minute geboekt hadden. Ik ga mij toch niet verzekeren tegen fouten van anderen?
Wel hebben we een doorlopende reisverzekering.
Wie weet hier ons iets meer over te vertellen, en heeft tips/ advies?
Ze hadden geregeld dat iedereen die zou willen, in een hotel kon overnachten op schiphol.
Toen wij op 10 juli weer op Schiphol aankwamen werd er meteen alweer gemeld dat de vlucht ook die dag alweer 2 uur vertraagd was en we zouden om 11:30 vertrekken. Er was deze dag maar een incheckbalie beschikbaar waardoor het natuurlijk erg lang duurde voordat iedereen ingecheckt was. Bij de gate kreeg ook iedereen een vertragingsverklaring van HollandExel (26 uur). Door ons onbekende redenen is ook dit niet gehaald en zijn we uiteindelijk pas om 13:00 vanaf Schiphol vertrokken (totaal dus 27 ½ uur vertraging). Eenmaal in Natal op het vliegveld aangekomen bleek dat ze er niet op voorbereid waren en de afhandeling daar duurde in totaal ook ongeveer 3 uur (paspoortcontrole, bagage en douane). We kwamen pas rond 20:30 op ons hotel aan en hebben in totaal dus 1 ½ dag van onze vakantie gemist.
Hoewel het niet zo erg was als de heenreis, moesten we op onze terugvlucht (23 juli) ook nog eens 1 ½ uur langer wachten dan gepland omdat deze vlucht ook al vertraagd was. Deze tijd hebben we in Natal op het vliegveld moeten doorbrengen.
We hebben Fly Brazil een brief gestuurd, en een reactie terug gekregen. Dit is wat ze schreven:
Zoals u ook vernomen heeft van de luchtvaartmaatschappij werd het vliegtuig op 8 juli helaas getroffen door een blikseminslag. Dit is de oorzaak van de vertraging waarvoor wij niet aansprakelijk kunnen worden gehouden, noch in gebreke kunnen worden gesteld. In de ANVR-Reisvoorwaarden, art. 12 lid 3 sub d juncto art. 12 lid 4, is hierover het volgende te vinden:
Artikel 12, lid 3
Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen, is de reisorganisator verplicht eventuele schade te vergoeden, tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan hem is toe te rekenen noch aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, omdat:
d. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan overmacht als bedoeld in lid 4 van dit artikel.
Artikel 12, lid 4
Onder overmacht worden verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
We hebben enkel een dagvergoeding gekregen van 15 euro pp, voor het wachten op Schihol.
We hebben nu anderhalve dag gemist, en krijgen geen vergoeding hiervoor (op 15 euro pp na dan). Dit kan toch niet? Ze geven aan dat het door blikseminslag kwam, de vertraging, en dat het overmacht is. Maar wie zegt dat ze dit niet gewoon hebben verzonnen, om het maar op overmacht te kunnen gooien?
Fly Brazil zegt dat we het eventueel moeten verhalen op onze annuleringsverzekering. Deze hebben we niet afgesloten, omdat we een last minute geboekt hadden. Ik ga mij toch niet verzekeren tegen fouten van anderen?
Wel hebben we een doorlopende reisverzekering.
Wie weet hier ons iets meer over te vertellen, en heeft tips/ advies?