Pagina 1 van 2
Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 09:48
door rrustema
Actueel gezien de hoge temperaturen in Europa.
Aangezien de benzine-auto voor het grootste deel verantwoordelijk is voor de CO2-uitstoot waar je in een huishouden rechtstreeks invloed op hebt vraag ik me af waar je een auto kan laten vernietigen.
Ik wil dus niet dat het (oude) ding gebruikt wordt om andere auto's op de weg te houden met onderdelen. Ook moet het ding niet naar Afrika verscheept worden om daar nog vele jaren door te pruttelen dankzij goedkope arbeid.
Als ik op het web zoek vind ik alleen maar sloperijen die een tweede leven en hergebruik van de auto (in onderdelen) beloven. Dat wil ik juist niet omdat het een oude vieze auto is.
Het staal en dergelijke kan wel hergebruikt worden, maar dan als grondstof.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 10:09
door riddert
Zet dat ding in je tuin voor de komende 40 jaar.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 10:36
door witte angora
Koop een slijptol en ga een paar uurtjes aan de gang.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 10:54
door J. Deltoer
witte angora schreef: ↑22 jun 2026 10:36
Koop een slijptol en ga een paar uurtjes aan de gang.
Een slijptol gebruikt stroom, mogelijk opgewekt door kolencentrales, of nog vreselijker, gascentrales. Beter hamer en sikkel gebruiken.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 11:07
door Ron5300
Bij autosloperijen die zelf over een schredder beschikken zou het mogelijk wel kunnen maar dan wel tegen de kosten die er voor staan.
U mag uw auto niet zelf slopen
https://www.rdw.nl/slopen/auto-kampeera ... bus-slopen maar u mag wel met bijvoorbeeld een moker de auto zodanig bewerken dat die niet meer voor de export geschikt is.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 11:08
door peter17111962
Koop een boormachine en boor gaten in alle belangrijke onderdelen en breng hem dan naar de sloop.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 11:09
door BL2
Het was al niet zo slim om destijds zo'n vervuilende ding te kopen. Waarom heb je toen al niet aan het milieu gedacht ?
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 11:11
door kuklos
rrustema schreef: ↑22 jun 2026 09:48
Aangezien de benzine-auto voor het grootste deel verantwoordelijk is voor de CO2-uitstoot waar je in een huishouden rechtstreeks invloed op hebt vraag ik me af waar je een auto kan laten vernietigen.
Ik wil dus niet dat het (oude) ding gebruikt wordt om andere auto's op de weg te houden met onderdelen. Ook moet het ding niet naar Afrika verscheept worden om daar nog vele jaren door te pruttelen dankzij goedkope arbeid.
In Afrika willen ze ook rijden en geld voor nieuwe auto's hebeben velen niet, dus rijden ze door in oude auto's.
25% van de CO2 uitstoot van een auto komt bij de productievrij. Een auto langer door laten rijden is dus wel degelijk een verstandige optie.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 11:29
door PGros
J. Deltoer schreef: ↑22 jun 2026 10:54
witte angora schreef: ↑22 jun 2026 10:36
Koop een slijptol en ga een paar uurtjes aan de gang.
Een slijptol gebruikt stroom, mogelijk opgewekt door kolencentrales, of nog vreselijker, gascentrales. Beter hamer en sikkel gebruiken.
En hiermee is het punt gemaakt dat je helemaal geen moeite moet doen. Gebruik je namelijk een hamer en sikkel (lukt dat?) dan ben je fysiek zwaarder bezig en langer en moet je meer eten. Het maken van dat eten kost ook veel co2 uitstoot. Tevens ga je meer zweten en moet je weer extra douchen en zo blijf je dus bezig met vervuilen.....
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 11:29
door wim62
Graaf een gat in je tuin en leg hem daar in , en plaats er een bordje bij met de tekst "Eeuwige rustplaats van mijn trouwe vierwieler" .
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 11:31
door Nijogeth
De snelste optie om het wagenpark te vergroenen is om armere mensen die geen geld hebben om hun oude benzineauto te vervangen subsidie te geven om een moderne benzineauto, hybride auto of elektrische auto te kopen. Het is leuk om een paar duizend euro subsidie te geven en andere voordelen aan mensen die het geld hebben om een nieuwe elektrische auto te kopen, maar die groep reed over het algemeen al in een vrij schone moderne auto. Die stap van de overheid heb ik dus nooit begrepen.
Dus TS, hoe modern is de auto. Misschien maak je een arm gezin wel heel blij met een modernere, schonere auto.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 12:00
door witte angora
Maar hoeveel milleuwinst denk je eigenlijk te maken door geen enkel onderdeel nog bruikbaar te laten zijn?
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 12:08
door rrustema
Ron5300 schreef: ↑22 jun 2026 11:07
Bij autosloperijen die zelf over een schredder beschikken zou het mogelijk wel kunnen maar dan wel tegen de kosten die er voor staan.
Dan zou je dus moeten kunnen bedingen dat je getuige mag zijn dat je auto de shredder in gaat. Kent iemand toevallig zo'n sloperij waar zoiets mogelijk is? Ik heb wel eens gezien dat auto's van criminelen die aangepast zijn met verborgen ruimtes dit lot ondergaan. Maar of dit een reguliere optie is vraag ik me af. Vast heel ongebruikelijk (en duur?).
Goeie suggestie, maar wel heel arbeidsintensief. Er zitten veel onderdelen in.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 12:09
door Teundevos
wim62 schreef: ↑22 jun 2026 11:29
Graaf een gat in je tuin en leg hem daar in , en plaats er een bordje bij met de tekst "Eeuwige rustplaats van mijn trouwe vierwieler" .
Als de TS een huurhuis heeft, vraag ik mij af of de WBV er toestemming voor geeft.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 12:14
door rrustema
witte angora schreef: ↑22 jun 2026 12:00
Maar hoeveel milleuwinst denk je eigenlijk te maken door geen enkel onderdeel nog bruikbaar te laten zijn?
De milieuwinst zit 'm er ook in dat het aanbod van onderdelen voor oude auto's opdroogt waardoor de prijs van onderdelen en reparaties stijgt. Oude auto's komen daarmee buiten het bereik van degenen die aan de onderkant van de markt zitten (jongeren die hun eerste auto aanschaffen bijvoorbeeld). Die stellen dan de aanschaf van een auto uit. Minder autobezit levert veel milieuwinst op omdat je als bezitter wel goed gebruik moet maken voor dat ding waar je elke maand van het jaar veel vaste maandelijkse kosten voor betaalt.
Als je een auto huurt, leent of een taxi neemt dan ga je veel rationeler om met autogebruik. Dan fiets je veel meer en is het ov al snel financieel aantrekkelijk (als dat bovenop je maandelijkse autolasten komt minder).
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 12:19
door riddert
Ik vind het nogal egoïstisch van u, rustema.
Dat uzelf wat goeds voor het milieu wilt doen is prijzenswaardig, maar om daar gelijktijdig andere mensen een bepaalde richting op willen duwen staat me tegen.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 12:20
door kuklos
@rrustema, nogmaals, 25% van de CO2 uitstoot komt door de productie van een auto. Huurauto en taxi zijn auto's die in relatief korte tijd vervangen worden door weer nieuwe auto's, waardoor er weer 25% van de CO2 uitstoot plaatsvindt.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 12:24
door J. Deltoer
Maar is wel heel modern van meneer Rustema. Je eigen ideeën opleggen aan anderen. Hip ook trouwens.
PGros schreef: ↑22 jun 2026 11:29
Gebruik je namelijk een hamer en sikkel (lukt dat?)
Nee, dat is in de geschiedenis vaker geprobeerd, en is nooit gelukt.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 12:25
door witte angora
rrustema schreef: ↑22 jun 2026 12:14
Oude auto's komen daarmee buiten het bereik van degenen die aan de onderkant van de markt zitten (jongeren die hun eerste auto aanschaffen bijvoorbeeld). Die stellen dan de aanschaf van een auto uit.
Welnee, die spelen gewoon een keertje vaker voor bankmedewerker.
Jongeren zitten tegenwoordig veel beter in de slappe was dan toen wij jong waren, neem dat maar van mij aan. Hoe denk je anders dat 10-jarigen al op fatbikes kunnen rijden? Die rijden heus niet in oude barrels, daar voelen ze zich te goed voor.
En degenen die er in rijden, neem jij nou maar van mij aan dat ze heel goed weten hoe ze die wrakken met een minimum aan kosten op de weg moeten houden. Daar hebben ze jouw barrel echt niet voor nodig.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 12:53
door Ron5300
Zo arbeidsintensief is het bewerken met een moker nu ook weer niet want met een paar gerichte mokerslagen en gezichtsbescherming is de auto echt rijp voor de sloop.
Zo voorkomt u in ieder geval dat de auto voor de export weggaat en als u een sloperij die zelf een schredder heeft bereid kan vinden om in uw bijzijn de auto vernietigen blijven er geen bruikbare onderdelen meer over.
Edoch uw initiatief is een druppel op de gloeiende plaat omdat er dagelijks auto's gesloopt worden en de goede onderdelen weer verkocht kunnen worden en dat maakt dan ook weer dat de autofabrikanten minder nieuwe onderdelen hoeven te produceren.