Pagina 1 van 1
Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?
Geplaatst: 23 jun 2026 16:55
door Consumenneke
Als het aan het kabinet ligt, krijgen we er twee grote kerncentrales bij. Maar in beide provincies blijken die plannen omgeven met problemen. Netbeheerder TenneT komt volgens de
Gelderlander nu met nog een andere oplossing: de bouw van zes kleinere centrales.
Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?
Geplaatst: 23 jun 2026 16:57
door Consumenneke
Nederlamd = Nederland (tikfoutje)
Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?
Geplaatst: 23 jun 2026 17:01
door Morgan le Fay
Als de hazewinden bouwen, heeft al veel te lang in de mottenballen gestaan.
Schone energie. Zie liever kernfusie maar dat is een utopie.
Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?
Geplaatst: 23 jun 2026 18:07
door Nijogeth
Dat we sowieso in hebben gezet op 1 grote kerncentrale en niet op meerdere SMR snapte ik al niet. Gewoon iedere gemeente minimaal 1 zo'n reactor plaatsen. Snel te bouwen, veilig en geen NIMBY gezeik. Op een goede 500 meter van mijn huis is een prima plek om er eentje te bouwen. Vlakbij een het hoogspanningsnet, vlakbij water en buiten de bebouwde kom.
Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?
Geplaatst: 23 jun 2026 19:34
door wikop
We moeten wel,keuze is er niet
Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?
Geplaatst: 23 jun 2026 19:36
door J. Deltoer
Ik wil Amsterdam nog aan de opties toevoegen.
Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?
Geplaatst: 23 jun 2026 20:21
door Consumenneke
J. Deltoer schreef: ↑23 jun 2026 19:36
Ik wil Amsterdam nog aan de opties toevoegen.
Anders IJmuiden wel, waar een energiehongerige hoogoven staat.
Een waddenliefhebber
waarschuwt voor het koelwater in Eemshaven.
Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?
Geplaatst: 23 jun 2026 20:36
door Consumenneke
Uit het
AD.
De zogeheten Small Modular Reactors (SMR) in Dodewaard, Bleiswijk, Europoort, Maasbracht, Lelystad en
Haarlemmermeer (A9 Zuid) zouden samen 3,2 gigawatt (GW) energie kunnen opleveren, heeft TenneT becijferd.
Dat is vlakbij Amsterdam.