Moet ik nou KPN uitleggen hoe hun digitale televisie werkt?
Geplaatst: 16 feb 2005 22:56
Een paar dagen geleden werd ik gebeld door een verkoopster van KPN. Het gesprek ging over digitale televisie en zij vroeg mij of ik daar interesse in had. Ik vertelde haar dat ik een paar maanden geleden, toen KPN voor het eerst met dit nieuwe product op de markt kwam, al gekeken heb wat de voor- en nadelen hiervan zijn. Uiteraard is de beeldkwaliteit en de prijs aantrekkelijk (in mijn geval 7,95 p/m), maar na bestudering van de brochures die ik van de KPN website heb gedownload ben ik erachter gekomen dat het gebruiksgemak - in vergelijking met een 'normaal' kabelabonnement - nogal tegen valt.
"Wat zijn dan uw bezwaren?" vroeg de telefonische verkoopster.
Dat wilde ik haar wel vertellen.
In de eerste plaats is het opnemen van een programma middels de timer van een videorecorder nogal gedoe. Je moet de opnametijden en kanalen n.l. in én de decoder van KPN én de videorecorder inprogrammeren. Tenminste, als je een twin-decoder hebt aangeschaft, anders is een programma van een ander kanaal opnemen met de timer onmogelijk als je tegelijkertijd naar een ander programma kijkt. Zo'n twin decoder is een eenmalig aanschaf, dus dat valt nog te overzien.
De reden waarom je ook de decoder moet programmeren heeft te maken met het feit dat de decoder op de juiste tijd op het juiste televisiekanaal moet overschakelen, anders neem je misschien een zwart beeld of het verkeerde kanaal op. Twee keer dezelfde tijden en kanalen in moeten programmeren vind ik in dit tijdperk van hoogstaande technologie een beetje knullig. Daarbij wordt de kans op programmeerfouten verdubbeld.
Maar door de dame in kwestie werd dit probleem volledig ontkend. Zij bleef volhouden dat je alleen de decoder hoefde te programmeren en niet de videorecorder. Zij vroeg het voor de zekerheid nog even aan een collega en die bevestigde haar 'gelijk'. Mijn weerwoord werd verder niet serieus genomen.
Ze vroeg me ook nog hoe ik aan deze wijsheid kwam. Ik vertelde haar van de brochure op www.kpn.nl (DigiTV_Handleiding_AD1779.pdf, pag. 42 t/m 44) waarin dit duidelijk wordt uitgelegd, maar zij ontkende dat een dergelijke brochure op de website stond. Ik zou in de war zijn met Digitenne. Mijn webbrowser liegt dus als het ware.
Mijn tweede bezwaar is de extra afstandbediening. Op dit moment heb ik er al een voor de DVD-speler, TV, videorecorder en tuner/versterker. Voor een vijfde erbij heb ik handen en voeten te kort. De afstandsbediening van de decoder kun je wel in plaats van die van je TV gebruiken, maar deze mist gewoon een aantal zeer handige functies die ik niet zou willen missen (bijv. voor teletext, geluids- en breedbeeldinstellingen), dus die van de TV moet ik ernaast blijven gebruiken. Als het abonnement inclusief gratis extra hand zou zijn zou ik dit nog willen overwegen. Ook dit bezwaar werd door de KPN verkoopster weggewuifd. Ze kon zich niet voorstellen dat 'haar' afstandbediening deze voor mij belangrijke functies miste. Maar ook dit is uit één van de brochures te halen (DigiTV_Handleiding_AD1779.pdf, pag. 16 en 17).
Mijn laatste bezwaar viel eigenlijk in het niet bij de eerste twee, n.l. het aantal kanalen dat aangeboden wordt. UPC biedt er zo'n 35 aan, KPN 24, ofwel tweederde. Zenders als ZDF, ARD, Canal+ en BBC worden niet doorgegeven. Maar ook dit werd door mevrouw als non-issue bestempeld, want in de toekomst zouden er meer kanalen bijkomen. Alsof ik daar op dit moment wat aan zou hebben!
En meer kanalen betekent waarschijnlijk een prijsverhoging.
Kortom, mevrouw gaf mij het gevoel dat ik maar wat zat te zeuren. Over de storingsgevoeligheid van de digitale ontvanger heb ik het verder maar niet meer gehad...
Ze stelde nog voor dat ik een abonnement zou nemen waarbij ik in geval van problemen contact met de klantenservice kon opnemen. Ze wekte de indruk dat ik een gratis of voordelig proefabonnement kreeg aangeboden, maar dat bleek niet de bedoeling te zijn, helaas voor mij.
Volgende week wordt ik door haar teruggebeld en dan wil ze weten of ik me misschien door haar 'overtuigende verhaal' bedacht heb. Ik ben bang dat ik dan haar eigen brochures moet gaan zitten voorlezen om haar kennis te vergroten van het product dat ze probeert te verkopen. En daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in, dus neem ik de hele volgende week de telefoon maar niet op...
"Wat zijn dan uw bezwaren?" vroeg de telefonische verkoopster.
Dat wilde ik haar wel vertellen.
In de eerste plaats is het opnemen van een programma middels de timer van een videorecorder nogal gedoe. Je moet de opnametijden en kanalen n.l. in én de decoder van KPN én de videorecorder inprogrammeren. Tenminste, als je een twin-decoder hebt aangeschaft, anders is een programma van een ander kanaal opnemen met de timer onmogelijk als je tegelijkertijd naar een ander programma kijkt. Zo'n twin decoder is een eenmalig aanschaf, dus dat valt nog te overzien.
De reden waarom je ook de decoder moet programmeren heeft te maken met het feit dat de decoder op de juiste tijd op het juiste televisiekanaal moet overschakelen, anders neem je misschien een zwart beeld of het verkeerde kanaal op. Twee keer dezelfde tijden en kanalen in moeten programmeren vind ik in dit tijdperk van hoogstaande technologie een beetje knullig. Daarbij wordt de kans op programmeerfouten verdubbeld.
Maar door de dame in kwestie werd dit probleem volledig ontkend. Zij bleef volhouden dat je alleen de decoder hoefde te programmeren en niet de videorecorder. Zij vroeg het voor de zekerheid nog even aan een collega en die bevestigde haar 'gelijk'. Mijn weerwoord werd verder niet serieus genomen.
Ze vroeg me ook nog hoe ik aan deze wijsheid kwam. Ik vertelde haar van de brochure op www.kpn.nl (DigiTV_Handleiding_AD1779.pdf, pag. 42 t/m 44) waarin dit duidelijk wordt uitgelegd, maar zij ontkende dat een dergelijke brochure op de website stond. Ik zou in de war zijn met Digitenne. Mijn webbrowser liegt dus als het ware.
Mijn tweede bezwaar is de extra afstandbediening. Op dit moment heb ik er al een voor de DVD-speler, TV, videorecorder en tuner/versterker. Voor een vijfde erbij heb ik handen en voeten te kort. De afstandsbediening van de decoder kun je wel in plaats van die van je TV gebruiken, maar deze mist gewoon een aantal zeer handige functies die ik niet zou willen missen (bijv. voor teletext, geluids- en breedbeeldinstellingen), dus die van de TV moet ik ernaast blijven gebruiken. Als het abonnement inclusief gratis extra hand zou zijn zou ik dit nog willen overwegen. Ook dit bezwaar werd door de KPN verkoopster weggewuifd. Ze kon zich niet voorstellen dat 'haar' afstandbediening deze voor mij belangrijke functies miste. Maar ook dit is uit één van de brochures te halen (DigiTV_Handleiding_AD1779.pdf, pag. 16 en 17).
Mijn laatste bezwaar viel eigenlijk in het niet bij de eerste twee, n.l. het aantal kanalen dat aangeboden wordt. UPC biedt er zo'n 35 aan, KPN 24, ofwel tweederde. Zenders als ZDF, ARD, Canal+ en BBC worden niet doorgegeven. Maar ook dit werd door mevrouw als non-issue bestempeld, want in de toekomst zouden er meer kanalen bijkomen. Alsof ik daar op dit moment wat aan zou hebben!
En meer kanalen betekent waarschijnlijk een prijsverhoging.
Kortom, mevrouw gaf mij het gevoel dat ik maar wat zat te zeuren. Over de storingsgevoeligheid van de digitale ontvanger heb ik het verder maar niet meer gehad...
Ze stelde nog voor dat ik een abonnement zou nemen waarbij ik in geval van problemen contact met de klantenservice kon opnemen. Ze wekte de indruk dat ik een gratis of voordelig proefabonnement kreeg aangeboden, maar dat bleek niet de bedoeling te zijn, helaas voor mij.
Volgende week wordt ik door haar teruggebeld en dan wil ze weten of ik me misschien door haar 'overtuigende verhaal' bedacht heb. Ik ben bang dat ik dan haar eigen brochures moet gaan zitten voorlezen om haar kennis te vergroten van het product dat ze probeert te verkopen. En daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in, dus neem ik de hele volgende week de telefoon maar niet op...