LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door royco »

@chat: legionella in cv water????????

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door chat »

Dit laatste kun je nooit zo over oordelen met de beperkte info die gegeven is, voorbeeldje stel dat de cv pomp niet aan z`n debiet komt of dat er bij de buren bijna alle radiatoren dicht staan, ga je dan een buffervat plaatsen, een tijdschakelaar of een dure regeling plaatsen.
Nee want hiermee los je het probleem niet op.
Laatst gewijzigd door chat op 28 mar 2006 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door royco »

nog nooit zo'n lang topic gezien over de ketel van iemands'buur. Buur zelf heeft t lekker warm en ligt er niet wakker van gheheheheehee :roll:

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door chat »

als de ketel irr is en dan vooral snachts dan is t misschien wel handig om deze dan dmv een tijdschakelaar uit te zetten. en sochtends voor het vb douchen weer te laten opstarten.
een buffer vat is een medium om er voor te zorgen dat de ketel minder vaak opstart. als de ketel sochtend dan opstart dan heb je via de buffer nog enigzins warm water. voorverwarmd water op warmen is altijd zuiniger dan het water van het net(10graden)
Hieruit begrijp ik dat het om sanitairwater gaat opgewarmd in een cv boiler.

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door royco »

aha, op zo'n korte tijd is het risico op aangroei van legionella miniem. Tevens zou je de warmhoudtand uit kunnnen zetten waardoor je er een doorstroomtoestel van maakt.

adviseur installaties
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2006 23:36

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door adviseur installaties »

de oplossing van een vat met /zonder san. water is een studenten oplossing. Erg praktisch lijkt me het niet. Je kunt beter het probleem oplossen ipv symptoonbestrijding.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door chat »

Vandaar dat de combiketels met boiler of platen wisselaar met een anti legionella pogramma worden uitgerust bij boilertemperaturen onder de 60 graden, zit het er niet op dat dan het advies is om de boilertemperatuur niet onder de 60 graden af te stellen.

Onderschat niet dat er altijd dat de boiler bijna nooit helemaal benut wordt en dat er altijd wat achter blijft ivm de beperkte stroming in het vat. Er zijn zat voorbeelden waar door een te lage temperatuur vaten werden afgekeurd vanwegen een te hoog gehalte aan kiemen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Na ruim een half jaar rekken, negeren en traineren heeft de woningcorporatie na inspectie dan toch eindelijk gereageerd:

"Tijdens de inspectie heeft de heer ....... geconstateerd dat de leidingen en de afvoer van de cv conform de eisen van de GAVO (gasinstallatie voorschriften) zijn aangebracht. Ook de afvoer van de houtkachel van uw buurvrouw is aangebracht volgens de toen geldende voorwaarden."

Verder niets. Over de geluidsoverlast (aan- en afslaan cv-ketel en roet in gaskachel) verder geen woord. Het heeft dus geen zin om bij een woningcorporatie aan te kloppen. Ze laten het zoveel mogelijk van hun rug glijden en laten je met de gebakken peren zitten.

ome joop
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:23

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door ome joop »

het gaat hier om een intergas kombi kompact.
deze ketel heeft geen boiler, buffervat of een platenwissellaar.
deze ketel heeft een warmtewissellaar met een dubbel spiraal ingegoten.
als de kk op tap comfort aan staat zal deze inderdaad 3 tot 4 keer per uur aanslaan. in geval van koude buiten tempratuur iets vaker.
als ik de klacht zo lees slaat deze ketel veel vaker aan.
dit kan komen door natuurlijke circulatie in de cv installatie. dit komt echter aleen voor als de cv installatie een boven verdeling heeft.
dit kan komen door een verkeerd aangesloten vloerverwarming.
door de pomp van de vloerverwarming zal de wissallaar afkoelen.
of door een druppelende warm waterkraan.

waarschijnlijk is het probleem heel makkenlijk te verhelpen met een keerklep direkt omder de ketel in de aanvoer.

ik hoop u hiermee van genoeg informatie te hebben voorzien. mvg ome joop

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door hharteman »

Ik denk dat het probleem niet te verhelpen is.
Als je naast de ketel staat hoor je hem niet eens opstarten, althans in mijn geval.
Als je op de verdieping eronder staat is het zuiver de ventilator die even giert tijdens de opstart en daarna onmiddelijk terug regelt.
Die opstart trilt een beetje in de leiding en geeft dat door aan de als klankkast fungerende opervlakken.
Het duurt ook maar een paar seconden.

Het heeft niks met de tapcomfortstand te maken want hij doet het ook als het cv-water opwarmt en bij kou start die ook geregeld op.

Er zou andere software gemaakt moeten worden die de ventilator wat langzamer naar zijn hoge toerental geleidt.
Dat zou het probleem oplossen want als ie eenmaal op toeren is hoor je niks meer.
Het is zuiver de opstart van de ventilator die enigzins hoorbaar is.
Het is niet echt schokkend hoor, maar als je er naar gaat liggen luisteren hoor je hem.
Hij staat ook bij mijn buren tegen de muur, maar die is dubbelsteens.
Ik heb ze er nog niet over gehoord.
Maar goed, daar praat ik al 4 jaar niet meer tegen, dus die zullen niets laten horen.
Fantastisch keteltje overigens, buiten dit kleine nadeeltje.

Just my 2 cents

ome joop
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:23

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door ome joop »

het optoeren van de ventilator heeft te maken met veiligheids eisen.
via het service menu is dit toerental ( alleen op service niveau) te wijzigen. met het allerlaatste model ventilator uit bv de intergas kk 36/30 is het een stuk minder storend. maar de klacht die hier beschreven word komt voor uit het fijt dat de ketel erg vaak aan slaat op comfort stand.
door de comfort stand word een snellere levering van ww mogenlijk. dit omdat de warmte wissellaar op tempratuur word gehouden.
dit word gecontroleerd door ntc 1 en ntc 2 aan de linker kant van de warmte wissellaar.
als deze snel afkoeld ( zoals in dit geval) zal de ketel weer aangaan om de warmtewissellaar op te warmen en zo aan de vraag van het tapcomfort te voldoen!
de wissellaar kan echter te snel afkoelen door de eerder genoemde omstandigheden.
1 natuurlijke circulatie
2 externe pomp
3 druppelende kraan.

in de het eerste geval kan dit worden opgelost door een keerklep te plaatsen

in het 2 de geval door een daarvoor bestemde zoneklep te plaatsen die aangestuurd word door de kk

en in de 3 de. de kranen goed sluiten of vervangen.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door hharteman »

@Joop.

Is er geen firmwareupdate mogelijk die het probleem kan verminderen.
Misschien moet ik Intergas is bellen.

bazz
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2005 00:09

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door bazz »

ik heb ook een Intergas en herken het probleem.
Ik heb er een kast omheen gebouwd en dat scheelt zeker, hoor hem nu alleen s'nachts nog wel eens'.

Volgens mijn installateur moest de comfortstand uit ivm het vele aanslaan :wink:

ome joop
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:23

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door ome joop »

je kan het toerental bij het opstarten gewoon verlagen. hier is geen aparte software of update voor nodig.
gewoon via de servicecode naar het desbetreffende menu. hiermee kan het opstart toerental verlaagd worden.

het is alleen niet raadzaam om de service hier op site te gooien.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door hharteman »

@Joop

Ja ik heb gezien dat het toerental van de ventilator op een bepaalde waarde ingesteld kan worden.
Ik heb dat niet willen veranderen om veiligheidsredenen.
Geloof dat ie op 45 (is alweer een tijdej geleden dat ik hem heb ingesteld) stond maar de manual rept er verder niet over.
Regel je het vermogen dan ook niet terug ?
Kun je me een PM sturen (envelopje boven) met een rustige waarde van de ventilator.

Alvast bedankt

marinusbrink
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2006 09:50

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door marinusbrink »

In mijn onlangs gekochte woning staat een Intergas VR ketel (type G22VR) met dezelfde symptonen. Het is geen combi ketel en verwarmt dus enkel mijn radiatoren.

De opmerking van ome Joop vond ik erg interessant, want de vorige bewoner heeft in de badkamer vloerverwarming aangelegd. Zou het kunnen dat hij dit verkeerd heeft gedaan? En hoe kan ik dit controleren?

ome joop
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:23

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door ome joop »

u heeft een reactie via pb. h hartman

marinusbrink
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 dec 2006 09:50

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door marinusbrink »

pb? Ben niet zo thuis in forums ed, mijn excusses. Maar wat betekend pb?

ome joop
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:23

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door ome joop »

nee. dit kan niet dezelfde oorzaak hebben. deze ketel heeft als kombi ketel een boiler. maar zoals u zelf aangaf is het hier de g 22 vr. niet de g 22 vrtw. u heeft de solo uitvoering.

ik denk dat in u geval of de ketel thermostaat laag staat waardoor de ketel ze bedrijfs tempratuur snel berijkt. hierdoor blijft er warmtevraag, maar schakelt de ketelthermostaat de brander uit tot deze onder de ingeschakelde tempratuur komt.
als dit gelukt is zal de ketel direckt weer in schakelen.
of het cv vermogen staat te hoog ingesteld.
dit is de meest waarschijnlijke van de 2.
dit kunt u zelf niet veranderen. hiervoor moet echt een bedrijf komen die de branderdruk controleerd en goed afsteld voor u woning.
als deze te hoog staat gaat de ketel pendelen.

ome joop
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:23

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door ome joop »

sorry heet op dit forum pm.
dit is een prive bericht

Gesloten