LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buschauffeur zet passagiers bus uit

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Je kent als buschauffeur heel veel klanten, maar dan nog, ik geloof het allemaal wel.
Zo niet dan toch.
Alleen als ze willen overstappen met strippenkaart controleer ik wel, zelfs dame's rond 50 plus met roze kaart (dit kan dus ook nooit)
Vroeger toonde men nog weleens 65 plus pas, tegenwoordig moet je er echt specifiek om vragen.
Ja, je merkt toch duidelijk wel verschil met een jaar of tien geleden.
Maar waarom moet ik in discussie gaan met passagiers?...zal ik je wat vertellen, heb ik géén zin an!.
Gelukkig zijn niet alle buschauffeurs hetzelfde en hebben we allemaal onze eigen manier van werken.
Dus ik ben wat soepeltjes in omgang...en dat bepaal ik helemaal zelf. :)

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Dus ik ben wat soepeltjes in omgang...en dat bepaal ik helemaal zelf.
Want ik ben veel te bang om een klap te krijgen van een zwartrijder.

Dat was je nog vergeten te vermelden.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Martin1976 »

hahahaha :lol: :lol: schoot wel in de lach van je aanvulling Dilbert

en zit nog kern van waarheid in ook, waarom zou je als onderbetaalde buschauffeur klappen van zwartrijders opvangen? Als iemand weigert te betalen gewoon mee laten rijden en ff de afslag naar het politiebureau nemen, dan kunnen die petten hem/haar tot de orde roepen!

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Bailey »

Bij de busmaatschappij waar mijn vriend werkt krijgen ze regelmatig cursussen zelfverdediging. Mijn vriend is maar 1.72, maar iemand van 2 meter slaat ie zo neer hoor.

Hij laat ook gewoon zien dat hij niet bang is, waardoor hij nog nooit problemen heeft gehad. En hij heeft er al genoeg uit de bus gezet hoor, maar hij dwingt op een of andere manier respect af.

Als ik zie dat andere chauffeurs zich soms alles laten zeggen enzo, ja dan wordt je een pispaaltje. Het is niet goed te spreken, maar je moet laten zien dat je de baas bent.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als ik zie dat andere chauffeurs zich soms alles laten zeggen enzo, ja dan wordt je een pispaaltje. Het is niet goed te spreken, maar je moet laten zien dat je de baas bent.
Inderdaad Bailey en zo is het. Die houding van laat maar waaien irriteert me steeds meer tegenwoordig. Cursussen zelfverdediging is een goed idee, maar als je dan nog achter je stuur blijft zitten en dom doorrijd dan heeft het geen zin.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Ik weet niet of die cursussen zelfverdediging zo'n goed idee zijn, misschien voor je zelfvertrouwen en dat uit te stralen maar om nou met de passagiers op de vuist te gaan. Gewoon aan de politie overlaten, loop je als chauffeur ook geen risico om voor mishandeling te worden aangeklaagd. Want, zoals al eerder gezegd, je mag een passagier toch niet hardhandig de bus uitzetten.

En iemand van 1.72m die iemand van 2.00m zo de bus uitslaat? mmm, op training misschien maar in het echt is het nooit zo makkelijk hoor. ('k ken hem natuurlijk niet, misschien heeft ie zwarte band karate, dan geloof ik het wel :wink: )

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Bailey »

Hij heeft vroeger judo gedaan. Zelfs de trainer krijgt hem niet omver.

Er zijn helaas veel chauffeurs die niets doen. Een keer stapte een man halverwege de bus in, ipv voorin. De chauffeur riep om of deze man even naar voren wilde komen. Dat deed hij niet. Ipv van de dienstleiding te bellen is de chauffeur gewoon weggereden zonder iets te doen. Dat hoef je bij mij vriend dus niet te flikken!

Mijn vriend heeft wel eens verteld dat ie 3 jongens van een jaar of 17 eruit heeft gegooid. Ze zaten achterin de bus met een stereo die hard aanstond. Tot 2 keer toe heeft hij gezegd dat ie uit moest en dat deden ze ook. Maar vrijwel direkt ging hij weer aan. Mijn vriend was het zat, waarschuwde de passagiers die voorin zaten en is boven op zijn rem gaan staan. Met als gevolg dat de stereo op de grond viel en kapot was.
Hij is naar ze toe gelopen en heeft gezegd dat ze hun rommel op moesten ruimen en eruit moesten. En ze dropen af hoor!!!

Dat bedoel ik met respect afdwingen. Je hoeft er natuurlijk niet direkt op los te gaan slaan. Maar dat kan wel als het zelfverdediging is. Je hoeft je ook niet in elkaar te laten slaan.

Een kennis van mij is conducteur en hij is al 3 keer in elkaar geslagen. Hij loopt erbij als een verlegen onzeker vogeltje (ook voordat ie in elkaar geslagen werd). Als hij de coupe binnenkomt heeft hij zijn hoofd gebogen en maakt geen oogcontact. Het is natuurlijk niet goed te praten, maar je roept het dan toch een beetje over jezelf af. Als je zelfverzekerd overkomt en mensen recht in hun ogen kwijt, dan is dat al heel anders. Daarom heeft mijn vriend nog nooit erge problemen gehad, denk ik.

Sorry voor het lange verhaal :wink:

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Ik heb ook nog nooit problemen gehad, zelfs geen terechten klachten van de passagiers.
Maar weet je wat het is?? ik behandel de mensen ook netjes en verwacht dezelfde behandeling terug...de praktijk leert wat anders.
Maar we vervoeren zeker wel 95% klanten die gewoon zo als jij en ik zijn, niks aan de hand.
Die overige 5% die doelbewust op treiteren of de zaak willen flessen uit zijn, vind ik het echt niet waard om eventjes ten overstaan van alles en iedereen de held te gaan uithangen.

Persoonlijk kan ik er wel drie tergelijktijdig eruit gooien als het moet (met mijn buschauffeurs voorkomen?, visite kaartje van het bedrijf...voel je h'm wat ik bedoel? toch geen goede reclame toch?) maar als er dan later via de gsm. 50 van die sociale makkers op mijn treedplankje staan, zul je merken dat de overige passagiers die het eerst zo goed vonden van die buschauffeur, opeens stekendblind en doof zijn geworden.
Nee, ik weet ook niet hoe die slagersmes daar in zijn borstkast komt roepen ze in koor tegen de politie.

Echt geloof me , ik ben een man uit de pratijk...je staat er altijd alleen voor, en onbewapend zittend.
Mijn vriendin heeft zelfs nachtmerries aan overgehouden toen ze eens op een late dienst met me meereed.
Voor mij was er niks aan de hand...dagelijkse kost, maar mijn vriendin is echt doodsbang voor het beroep wat ik doe.
Ken collega's die door een vuistslag-incident op het oog nu dubbel zien, en het beroep en vele andere dingen niet meer kunnen uitvoeren (dader nooit gepakt)...heb je het dan voor elkaar?.
Van de zij-lijn is het makkelijk praten, maar er reizen toevallig ook nog regelmatig moeders met kleine kinderen mee, moeten die dan maar getuigen zijn van agressie, omdat jullie graag willen zien hoe de chauffeur zich als pispaaltje opoffert :roll:

No Way!

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

Opeens weet je het.... je wordt bussjaufeur? :lol:

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

:lol: :lol: ....tja zo ging het :? :wink:

Als beroepsmilitair op mijn 18 als YPR.765 pantserrupschauffeur in duitsland voor 5 jaar, had ik inmiddels al denkbare chauffeursdiploma's op zak, (ccv-b, gevaarlijke stoffen, adr-certificaat, eigen goederenvervoer, bederfelijk vervoer, personen en toer- diploma's, anti-slipcursussen ect ect. includ. alle 5 de rijbewijzen.
De bedoel was om als internationaal chauffeur gevaarlijke stoffen te gaan rijden (betaald héél goed) had destijds overal solicitaties uitstaan, maar voor ik er wel goed en wel erg in had was ik busjaufeur...tot op hede.
Helaas geen gevaren toeslag 8)
Laatst gewijzigd door kampvuur op 30 jul 2006 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ex-militair en dan nog bang zijn om een paar klappen te krijgen.... Waar moet het heen met de wereld.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Waar blijven nou die blaartrekkende verhalen van mensen die uit een bus zijn gezet????
Dat was toch de oproep in deze treadje... :?:
Hoe tegenstrijdig reageren nu sommige mensen, als dit werkelijk gebeurt spreekt men er schande van (over de chauffeur), indien hij het nalaat ook!
Dan blijken ze merendeels allemaal voorstander van verwijderen bij zwartrijden, als het eenmaal geschied is zijn het plotseling arme stakkers, wat een sukkel hé ...die chauffeur, zie je ze denken.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Okay karr-2

kan het toch niet laten om nog éénmalig op jou te reageren.

Ik zou zeggen...neem eens plaats achter het stuur van een streekbus, kom ik wel <in burger uiteraad> jou wensen vervullen. :D

P.S.

Wel aan de tijdschema vasthouden...anders krijg je er nog meer!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door karr-2 »

Nee dank je wel, ik ga jou werk niet voor je oplossen. Feit is dat er steeds meer zwartrijders in het OV komen omdat mensen ontdekken dat je met een grote bek een heel eind komt. Buschauffeur s zijn veel te bang om het tijdsschema niet te halen (wordt de koffie koud aan het eind?) en letten dus minder goed op dan ze zouden moeten doen.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Nou karr-2

Ik zou je wat anders vertellen...we beginnen op een bepaalde tijdstip van een dienst die op de minuut berekend is, en eindig ook op deze (meestal) omschreven tijdstip.
En alles wat er tussendoor gebeurd op de lijnen maken niet de chauffeurs zich verder druk over, maar juist de overstappende passagiers.
Daar doen we het voor, comfortabel, veilig, en de agressieve overige verkeersdeelnemers vermijdend.
Die hooguit 2 bakken koffie op een dag, (als we het al halen) mag verder geen naam hebben.
Denk dat jij er op één dag er meer drinkt.
Natuurlijk ook eventueel plaspauze's en even de benen strekken.
Ga jij maar eens 8 a 9 uur op een stoel zitten onder een bepaalde zelfde houding...is echt niet gezond als je dat 40 jaar moet doen.
Maar dat terzijde,
over die zwartrijders...dat is hun eigen verantwoording, wij hoeven echt niet hun bekeuring te betalen.

Maar volgens mij zie je liever de meeste buschauffeurs met bebloede gezichten achter het stuur zitten???, wat overgens ook niet zonder gevaar is als het niet alleen je eigen bloed betreft.
Maar ik merkt het al...je hebt geen flauw benul en roept maar wat.

Waar moet dat heen met de wereld???? :twisted:

E_demoet
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jul 2006 17:19

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door E_demoet »

Dit theater is landelijk een probleem.
Jij bent netjes,
Maar 99,99 procent van de bevolking gedraagt zich als vodden.

Mijn sympathie voor jullie.
Volgende keer: het busnummer opnemen en de tijd. Dan weet de busmaatschappij precies wat er is gebeurd. Het busnummer staat boven het raam rechts boven in de bus.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door karr-2 »

Maar volgens mij zie je liever de meeste buschauffeurs met bebloede gezichten achter het stuur zitten???, wat overgens ook niet zonder gevaar is als het niet alleen je eigen bloed betreft.
Maar ik merkt het al...je hebt geen flauw benul en roept maar wat.
Nou nou een beetje overdrijven is het wel zeg, net als of alle chauffeurs vechtend door de bus gaan. Ik vraag alleen om een wat sterker optreden tegen zwartrijders in plaats van die slappe houding van "mijn tijd zal het wel duren, als ik het weekend maar haal"

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Oooh...in het weekend rijden er dus géén bussen??

Harder (zoals jij voorsteld)..maar beter is het vaker optreden tegen zwartrijders, en dat is o.a. de werkzaamheden voor VIC-ers (veiligheid-inspectie-controle), die hebben speciale opsporingsbevoegdheden.

Maarja ...ook hier heeft de bezuinigingswoede van de overheid en provincie toegeslagen en worden de VIC-ers ergens anders te werk gesteld, zelfs weer als chauffeur.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

E_demoet.

Ik denk het ook...een landelijk probleem bij elk dienstverlenende sector.

E_demoet
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jul 2006 17:19

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door E_demoet »

Geplaatst op 30 Jul 2006 23:01 door E_demoet Bewerk/Verwijder dit bericht
Dit theater is landelijk een probleem.
Jij bent netjes,
Maar 99,99 procent van de bevolking gedraagt zich als vodden.

Zie hier alleen al op dit forum bij verschillende topics.

Vreselijk volk, Nederlanders. Altijd maar strijden! Ipv zoete vrede!
Kwaliteit heeft plaats gemaakt voor junk peristatische gedachten.
Vreselijk land.

Gesloten