Bruynzeel ellende
Geplaatst: 26 nov 2006 23:05
Bruynzeel
A. Op vrijdag 30 december lopen wij het Alexandrium-filiaal in Rotterdam binnen. We worden overgehaald tot het maken van een offerte, dit overigens op een koopovereenkomst-formulier. Via brutoprijs, nettoprijs, en oudejaars-aktieprijs stelt de verkoper al heel snel een korting van 35% voor. We willen eigenlijk nog niet zo snel kopen. Zoals beloofd bel ik de volgende dag terug; en wel met de bedoeling om neen te zeggen, maar we worden toch over de streep geholpen met een korting van bijna 50%! Ik wijs de verkoper op het speciaal- gesitueerde afzuig-gat in de muur, maar dat is ook voor deze prijs helemaal geen punt! We kunnen altijd nog allerlei zaken, zoals apparaten e.d., veranderen "tegen meer en/of minderprijzen, tegen de gegeven korting". Dus worden er op zaterdag nog allerlei dingen veranderd in het formulier, waardoor de prijs wat hoger komt. Door tijdgebrek wordt niet alles officieeel vastgelegd. De verkoper belooft na inmeting van onze keukenruimte alle afspraken op een rij te zetten en ons zsm uit te nodigen voor een afrondend gesprek. Gewoon 'een kwestie van vertrouwen'; ik teken. Afgesproken leveringsdatum week 21-22.
B. Weken na de inmeting besluiten wij zelf maar eens te bellen. Ik had inmiddels al gezien dat de verkoper op 31/12 juist nieuw-gekozen duurdere apparaten niet had ingevuld en bv een dure rvs achterwand (we kozen toch muurtegels) wel had geschrapt. Op 31/3 blijkt de verkoper geen helder overzicht voor ons beschikbaar te hebben en bestrijdt hij meteen onze (nauwkeurig bijgehouden!) versie van de mondelinge afspraken van 31/12. Wij zijn verbluft en hebben geen zin om de strijd aan te gaan. Al met al - via diverse door mijzelf opgeschreven manieren - weet de verkoper de prijs voor ongeveer dezelfde keuken op te drijven met bijna 1500 euro. Om de leverings-datum te halen stelt hij zelfs voor een blanko-kontrakt ('kwestie van vertrouwen/doen wij vaker') te tekenen! Omdat wij dat uiteraard niet willen wordt de nieuwe datum week 28-29!
C. Een paar dagen later besluit ik terug te gaan vechten. Als de verkoper zegt dat hij het kontrakt niet wil verscheuren, dan krijg ik het met veel moeite klaar om alle afspraken van 31/12 hard te maken.
D. Na allerlei stroperige tijdrek-toestanden ondertekenen we uiteindelijk op 15 mei het nieuw-ingevulde koopovereenkomst-formulier. We zien ons genoodzaakt om als nieuwe datum week 32-33 te kiezen, na onze vakantie.
E. De verkoper heeft ons veel eerder al overtuigd dat we het beste de door ons zelf te betalen voorbereiding (leidingen verleggen ed) en de afwerking (muur-tegels) kunnen onderbrengen bij hetzelfde bedrijf (Its Art) als dat wat voor Br de keuken monteert (alles in 1 hand). Mbt de Afzuigkap-konstruktie zijn er toch wat vraagtekens: naast de oorspronkelijk gekozen Atag-kap zijn ook een externe Miele-afzuiging en een Itho-kap in beeld. De verkoper belooft tenslotte over de beste keus (Itho of Atag) kontakt op te nemen met het montage-bedrijf. Wanneer ik met dit bedrijf weer eens telefoneer over het door onszelf te betalen voorbereidende en afwerkende werk, dan ontstaan er allerlei vage tijdrekkende mechanismes. Een paar weken voor onze vakantie - eind juni - bel ik naar hoofd-kantoor Br Bergen op Zoom (zij zijn in deze fase aanspreekpunt voor de klant) en hoor ik en passant dat Its Art niet meer werkt voor Br en dat Mourits de keuken gaat monteren! Als ik Its Art bel, dan hoor ik dat zij vanaf begin 2006 al niet meer voor Br kunnen werken! En volgens hen heeft de verkoper niet met hen overlegd over Itho of Atag-afzuigkap!
F. Het chaotische klantencentrum (elkaar raar tegensprekende medewerkers) weigert ons door te verbinden met de direktie. Wij schrijven een klacht-brief naar de direktie. We krijgen begin juli een brief terug van de management-assistente (niet door/namens de direktie ondertekend!), dat er een antwoord gaat komen. Dat antwoord was op dat moment al binnen, en wel van een medewerker van het KlantenCentrum (niet door/namens de direktie ondertekend!!), met wie we inmiddels ook al telefonisch kontakt hebben gehad. Deze medewerker spijt het dat er 'misverstanden' zijn onstaan en dat er 'maatregelen' (?) zijn genomen om herhaling te voorkomen. Hij beschrijft ook, dat er speciale aandacht zal worden besteed aan de Afzuigkap-konstruktie: o.a. uitsparingen in de boven-zijkast en geluidsgeisoleerde afvoerbuis ed.
Br helpt nu, om te regelen dat voorbereiding en afwerking van de keuken alsnog in dezelfde hand komen als het door Br zelf ingeschakelde 'nieuwe' Keuken-montagebdrijf. Een kleine week voor onze zomer-vakantie hebben we dit alles met veel moeite voor elkaar kunnen krijgen.
G. Nadat het montage-bedrijf meteen na onze vakantie alles goed heeft voorbereid komt op 14 augustus de imposante Br-truck voorrijden. Er blijkt helaas erg veel mis, o.a.: verkeerd RVS-hoekwerkblad (2 losse stukken ipv 1), ontbrekend afdekblad ovenkast, geen kruidenrekje (naar nu blijkt zou het ook onmogelijk te monteren zijn op de bestelde afzuigkap!), de handvaten/grepen ontbreken, verkeerde kraan, ontbrekend rvs-stopkontakt-armatuurdoosje, en als klap op de vuurpijl: een verkeerde afzuigkap-kast!
H. Na minder leuke telefonades en mails wordt nu de voorlopige situatie, dat het provisorisch gemonteerde verkeerde werkblad en (loszittende) kraan in de keuken blijven, dat onze eigen oude afzuigkap wordt gemonteerd, en dat er ipv handgrepen originele schildersplakband-lusjes komen. Telefonisch zegt men dat alles binnen 5 weken geregeld kan zijn, maar na allerlei schrijvens, telefoons, mails en uitstel-toestanden wordt de definitieve afmontage-datum 10 weken later, dd 28 oktober (week 43).
I. Op 28 oktober blijkt de monteur zich mbt de Afzuigkap-konstruktie niet te (kunnen?) houden aan wat het klantencentrum begin juli (zie F) ons heeft geschreven, nav onze klacht-brief aan de direktie. De Afzuigkap blijkt nu zelfs de meeste lucht terug te blazen in de Keuken. Muren en plafond zijn tevoren helemaal gewit.
Er zou immers geen zwaar breek- en boorwerk meer komen.!
Ook het oven-bovenblad zal later toch weer vervangen moeten worden. En er is voor de tweede keer de verkeerde kraan meegestuurd.
De vervangende extra lade (ipv kruidenrek) kan niet gemonteerd worden omdat de bijbehorende rails ontbreekt.
J. Wederom bellen en mailen! Telefonisch wordt gemeld dat alles binnen 3 tot 4 weken geregeld kan zijn. Maar later krijgen we een brief met als montage-datum week 50 (dus 7 weken later!).
K. Intussen krijgen we ook nog een Br-brief binnen met de melding dat de nieuwe kraan besteld is (derde bestelling!); maar er blijkt een verkeerd bestel-nr op te staan (konstateer ik zelf door de internet-site van de leverancier op te zoeken). Als er vragen zijn over deze brief kunnen we bellen naar het rotterdamse filiaal; dit terwijl Br zelf reeds in juni schreef dat vanaf dan alle kommunikatie via het hoofd-kantoor zou lopen.
L. Na wederom telefonisch kontakt van onze kant wordt ons toegezegd dat zsm een Kwaliteits-Funktionaris naar de keuken zal komen kijken. Pas na 2 weken komt deze kijken, op 10 november. Hij konstateert alle bovenbeschreven gebreken en vindt nog meer, o.a.: er ontbreekt een warmte-afvoerrooster achter de oven. Later bedenk ik:veiligheidskwestie, gaan er elektro-kabels smelten straks? Weer later besluit ik bij werkende oven het losse ovenbovenblad weg te schuiven en konstateer ik gelukkig dat het niet gevaarlijk heet wordt.
De KF heeft oor voor de kwaliteitskant van de tot nu toe geleverde 'service'. Hij zal kontakt opnemen met de direktie.
M. Op 13 november wordt de goede kraan bij ons thuis afgeleverd. Maar de oude kraan blijft voorlopig nog los op het werkblad staan!
N. Bijna 3 weken gelden liet Bruynzeel de keuken achter met een afzuigkap, die de meeste lucht ongefilterd terugblaast in onze pasgeverfde keukenruimte. Wij vermoeden dat er een verkeerde afzuigkap is gekozen, die niet goed te monteren is.
Vrijdag 17 november krijgen we weer zón Br-brief binnen; er is materiaal besteld wat in week 50 (nog steeds zo laat) gemonteerd gaat worden. De Kwaliteits-Funktionaris heeft blijkbaar niks kunnen regelen bij de direktie. Sterker nog: desgevraagd zegt hij nu, dat hij de direktie van Br niet te spreken krijgt omdat die ver weg zit. Volgens de KF zou een medewerker van het Klantencentrum - diens preciese funktie wil/kan hij niet noemen - ons een brief sturen, ondertekend namens de direktie(!?) Als ik boos vraag waarom onze half-aangesloten in het gezicht blazende afzuigkap niet eerder dan week 50 kan worden aangesloten, dan verklaart de KF doodgemoedereerd dat Br aan zijn eigen planning vastzit. Br overtreft telkens mijn stoutste dromen; dit is de zoveelste keer dat wij na hun fouten opnieuw achteraan in hun rij moeten aansluiten. Zo kan het dus een jaar duren eer je een keuken hebt.
O. Wij hebben de zaak inmiddels officieel ingediend bij de Stichting GeschillenCommissie Consumentenzaken. Er zitten allerlei regels en voorwaarden aan vast; eigenlijk heb je er een advokaat bij nodig. Misschien hadden we via onze rechtsbijstandsverzekering beter meteen naar de rechter kunnen gaan.
Bovenstaand verhaal is een zeer beknopte samenvatting van alles wat gepasseerd is. Wij zijn hardwerkende mensen met een druk leven. Eigenlijk is het ondoenlijk om (zo) een keuken geplaatst te krijgen. Wij hebben betaald in juli, zoals voorgeschreven. Daarmee zijn we veroordeeld, om ons te moeten bezighouden met de ongelooflijke fouten en stroperigheid van Bruynzeel. Telkens komen er rare, onnodige, foute brieven; telkens wordt er gerekt en uitgesteld. Je moet overal achteraan. Bellen, mailen, ontelbaar. Inmiddels bijna een jaar lang. Ongelooflijk!
Overigens blijven we onszelf realiseren dat dit niet meer dan luxe-problemen zijn. Genoegdoenings-geld zal door ons gestort worden op de rekening van de rotterdamse Voedselbank.
GRAAG REAKTIES mbt uw ervaringen! WORDT VERVOLGD
A. Op vrijdag 30 december lopen wij het Alexandrium-filiaal in Rotterdam binnen. We worden overgehaald tot het maken van een offerte, dit overigens op een koopovereenkomst-formulier. Via brutoprijs, nettoprijs, en oudejaars-aktieprijs stelt de verkoper al heel snel een korting van 35% voor. We willen eigenlijk nog niet zo snel kopen. Zoals beloofd bel ik de volgende dag terug; en wel met de bedoeling om neen te zeggen, maar we worden toch over de streep geholpen met een korting van bijna 50%! Ik wijs de verkoper op het speciaal- gesitueerde afzuig-gat in de muur, maar dat is ook voor deze prijs helemaal geen punt! We kunnen altijd nog allerlei zaken, zoals apparaten e.d., veranderen "tegen meer en/of minderprijzen, tegen de gegeven korting". Dus worden er op zaterdag nog allerlei dingen veranderd in het formulier, waardoor de prijs wat hoger komt. Door tijdgebrek wordt niet alles officieeel vastgelegd. De verkoper belooft na inmeting van onze keukenruimte alle afspraken op een rij te zetten en ons zsm uit te nodigen voor een afrondend gesprek. Gewoon 'een kwestie van vertrouwen'; ik teken. Afgesproken leveringsdatum week 21-22.
B. Weken na de inmeting besluiten wij zelf maar eens te bellen. Ik had inmiddels al gezien dat de verkoper op 31/12 juist nieuw-gekozen duurdere apparaten niet had ingevuld en bv een dure rvs achterwand (we kozen toch muurtegels) wel had geschrapt. Op 31/3 blijkt de verkoper geen helder overzicht voor ons beschikbaar te hebben en bestrijdt hij meteen onze (nauwkeurig bijgehouden!) versie van de mondelinge afspraken van 31/12. Wij zijn verbluft en hebben geen zin om de strijd aan te gaan. Al met al - via diverse door mijzelf opgeschreven manieren - weet de verkoper de prijs voor ongeveer dezelfde keuken op te drijven met bijna 1500 euro. Om de leverings-datum te halen stelt hij zelfs voor een blanko-kontrakt ('kwestie van vertrouwen/doen wij vaker') te tekenen! Omdat wij dat uiteraard niet willen wordt de nieuwe datum week 28-29!
C. Een paar dagen later besluit ik terug te gaan vechten. Als de verkoper zegt dat hij het kontrakt niet wil verscheuren, dan krijg ik het met veel moeite klaar om alle afspraken van 31/12 hard te maken.
D. Na allerlei stroperige tijdrek-toestanden ondertekenen we uiteindelijk op 15 mei het nieuw-ingevulde koopovereenkomst-formulier. We zien ons genoodzaakt om als nieuwe datum week 32-33 te kiezen, na onze vakantie.
E. De verkoper heeft ons veel eerder al overtuigd dat we het beste de door ons zelf te betalen voorbereiding (leidingen verleggen ed) en de afwerking (muur-tegels) kunnen onderbrengen bij hetzelfde bedrijf (Its Art) als dat wat voor Br de keuken monteert (alles in 1 hand). Mbt de Afzuigkap-konstruktie zijn er toch wat vraagtekens: naast de oorspronkelijk gekozen Atag-kap zijn ook een externe Miele-afzuiging en een Itho-kap in beeld. De verkoper belooft tenslotte over de beste keus (Itho of Atag) kontakt op te nemen met het montage-bedrijf. Wanneer ik met dit bedrijf weer eens telefoneer over het door onszelf te betalen voorbereidende en afwerkende werk, dan ontstaan er allerlei vage tijdrekkende mechanismes. Een paar weken voor onze vakantie - eind juni - bel ik naar hoofd-kantoor Br Bergen op Zoom (zij zijn in deze fase aanspreekpunt voor de klant) en hoor ik en passant dat Its Art niet meer werkt voor Br en dat Mourits de keuken gaat monteren! Als ik Its Art bel, dan hoor ik dat zij vanaf begin 2006 al niet meer voor Br kunnen werken! En volgens hen heeft de verkoper niet met hen overlegd over Itho of Atag-afzuigkap!
F. Het chaotische klantencentrum (elkaar raar tegensprekende medewerkers) weigert ons door te verbinden met de direktie. Wij schrijven een klacht-brief naar de direktie. We krijgen begin juli een brief terug van de management-assistente (niet door/namens de direktie ondertekend!), dat er een antwoord gaat komen. Dat antwoord was op dat moment al binnen, en wel van een medewerker van het KlantenCentrum (niet door/namens de direktie ondertekend!!), met wie we inmiddels ook al telefonisch kontakt hebben gehad. Deze medewerker spijt het dat er 'misverstanden' zijn onstaan en dat er 'maatregelen' (?) zijn genomen om herhaling te voorkomen. Hij beschrijft ook, dat er speciale aandacht zal worden besteed aan de Afzuigkap-konstruktie: o.a. uitsparingen in de boven-zijkast en geluidsgeisoleerde afvoerbuis ed.
Br helpt nu, om te regelen dat voorbereiding en afwerking van de keuken alsnog in dezelfde hand komen als het door Br zelf ingeschakelde 'nieuwe' Keuken-montagebdrijf. Een kleine week voor onze zomer-vakantie hebben we dit alles met veel moeite voor elkaar kunnen krijgen.
G. Nadat het montage-bedrijf meteen na onze vakantie alles goed heeft voorbereid komt op 14 augustus de imposante Br-truck voorrijden. Er blijkt helaas erg veel mis, o.a.: verkeerd RVS-hoekwerkblad (2 losse stukken ipv 1), ontbrekend afdekblad ovenkast, geen kruidenrekje (naar nu blijkt zou het ook onmogelijk te monteren zijn op de bestelde afzuigkap!), de handvaten/grepen ontbreken, verkeerde kraan, ontbrekend rvs-stopkontakt-armatuurdoosje, en als klap op de vuurpijl: een verkeerde afzuigkap-kast!
H. Na minder leuke telefonades en mails wordt nu de voorlopige situatie, dat het provisorisch gemonteerde verkeerde werkblad en (loszittende) kraan in de keuken blijven, dat onze eigen oude afzuigkap wordt gemonteerd, en dat er ipv handgrepen originele schildersplakband-lusjes komen. Telefonisch zegt men dat alles binnen 5 weken geregeld kan zijn, maar na allerlei schrijvens, telefoons, mails en uitstel-toestanden wordt de definitieve afmontage-datum 10 weken later, dd 28 oktober (week 43).
I. Op 28 oktober blijkt de monteur zich mbt de Afzuigkap-konstruktie niet te (kunnen?) houden aan wat het klantencentrum begin juli (zie F) ons heeft geschreven, nav onze klacht-brief aan de direktie. De Afzuigkap blijkt nu zelfs de meeste lucht terug te blazen in de Keuken. Muren en plafond zijn tevoren helemaal gewit.
Er zou immers geen zwaar breek- en boorwerk meer komen.!
Ook het oven-bovenblad zal later toch weer vervangen moeten worden. En er is voor de tweede keer de verkeerde kraan meegestuurd.
De vervangende extra lade (ipv kruidenrek) kan niet gemonteerd worden omdat de bijbehorende rails ontbreekt.
J. Wederom bellen en mailen! Telefonisch wordt gemeld dat alles binnen 3 tot 4 weken geregeld kan zijn. Maar later krijgen we een brief met als montage-datum week 50 (dus 7 weken later!).
K. Intussen krijgen we ook nog een Br-brief binnen met de melding dat de nieuwe kraan besteld is (derde bestelling!); maar er blijkt een verkeerd bestel-nr op te staan (konstateer ik zelf door de internet-site van de leverancier op te zoeken). Als er vragen zijn over deze brief kunnen we bellen naar het rotterdamse filiaal; dit terwijl Br zelf reeds in juni schreef dat vanaf dan alle kommunikatie via het hoofd-kantoor zou lopen.
L. Na wederom telefonisch kontakt van onze kant wordt ons toegezegd dat zsm een Kwaliteits-Funktionaris naar de keuken zal komen kijken. Pas na 2 weken komt deze kijken, op 10 november. Hij konstateert alle bovenbeschreven gebreken en vindt nog meer, o.a.: er ontbreekt een warmte-afvoerrooster achter de oven. Later bedenk ik:veiligheidskwestie, gaan er elektro-kabels smelten straks? Weer later besluit ik bij werkende oven het losse ovenbovenblad weg te schuiven en konstateer ik gelukkig dat het niet gevaarlijk heet wordt.
De KF heeft oor voor de kwaliteitskant van de tot nu toe geleverde 'service'. Hij zal kontakt opnemen met de direktie.
M. Op 13 november wordt de goede kraan bij ons thuis afgeleverd. Maar de oude kraan blijft voorlopig nog los op het werkblad staan!
N. Bijna 3 weken gelden liet Bruynzeel de keuken achter met een afzuigkap, die de meeste lucht ongefilterd terugblaast in onze pasgeverfde keukenruimte. Wij vermoeden dat er een verkeerde afzuigkap is gekozen, die niet goed te monteren is.
Vrijdag 17 november krijgen we weer zón Br-brief binnen; er is materiaal besteld wat in week 50 (nog steeds zo laat) gemonteerd gaat worden. De Kwaliteits-Funktionaris heeft blijkbaar niks kunnen regelen bij de direktie. Sterker nog: desgevraagd zegt hij nu, dat hij de direktie van Br niet te spreken krijgt omdat die ver weg zit. Volgens de KF zou een medewerker van het Klantencentrum - diens preciese funktie wil/kan hij niet noemen - ons een brief sturen, ondertekend namens de direktie(!?) Als ik boos vraag waarom onze half-aangesloten in het gezicht blazende afzuigkap niet eerder dan week 50 kan worden aangesloten, dan verklaart de KF doodgemoedereerd dat Br aan zijn eigen planning vastzit. Br overtreft telkens mijn stoutste dromen; dit is de zoveelste keer dat wij na hun fouten opnieuw achteraan in hun rij moeten aansluiten. Zo kan het dus een jaar duren eer je een keuken hebt.
O. Wij hebben de zaak inmiddels officieel ingediend bij de Stichting GeschillenCommissie Consumentenzaken. Er zitten allerlei regels en voorwaarden aan vast; eigenlijk heb je er een advokaat bij nodig. Misschien hadden we via onze rechtsbijstandsverzekering beter meteen naar de rechter kunnen gaan.
Bovenstaand verhaal is een zeer beknopte samenvatting van alles wat gepasseerd is. Wij zijn hardwerkende mensen met een druk leven. Eigenlijk is het ondoenlijk om (zo) een keuken geplaatst te krijgen. Wij hebben betaald in juli, zoals voorgeschreven. Daarmee zijn we veroordeeld, om ons te moeten bezighouden met de ongelooflijke fouten en stroperigheid van Bruynzeel. Telkens komen er rare, onnodige, foute brieven; telkens wordt er gerekt en uitgesteld. Je moet overal achteraan. Bellen, mailen, ontelbaar. Inmiddels bijna een jaar lang. Ongelooflijk!
Overigens blijven we onszelf realiseren dat dit niet meer dan luxe-problemen zijn. Genoegdoenings-geld zal door ons gestort worden op de rekening van de rotterdamse Voedselbank.
GRAAG REAKTIES mbt uw ervaringen! WORDT VERVOLGD