Pagina 1 van 3

Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 28 sep 2007 10:56
door noravanraaphorst
Denk je dat de klant tegenwoordig rechten heeft maar niets is minder waar:
Eerder bij Trosradar is het probleem met de laptop van mijn dochter aangegeven. Gekocht bij Primafoon en van het merk: Fujitsu Siemens.

Binnen de garantietermijn waren er klachten en dus naar de verkoper in dit geval Primafoon te Enschede. Maar....die hebben een overeenkomst met Fujitsu geen klachten aan te nemen en rechtsstreeks door te sturen naar de fabrikant van het merk Fujitsu Siemens. Wat al niet klopt volgens mij !!! Een medewerker?? van bovenstaand merk echter had deze klacht op het forum gelezen en nam contact op met mijn dochter. De laptop is daarna drie keer ter reparatie gezonden naar Fujitsu en steeds binnen een week weer geretourneerd, waana bleek dat de klachten nog steeds bestonden. (uitval met blauw scherm en een tekst) Mijn dochter heeft de laptop nodig en dit duurt al vanaf mei dit jaar. Omdat zij er ook geen vertrouwen meer in heeft heeft zij aangetekend zowel aan Primafoon als Fujitsu te kennen gegeven de koopovereenkomst te willen ontbinden. Wat schrijft Fujitsu nu": Mevrouw voor ontbinding moet u bij de verkoper zijn!!!!!!"
Reeds drie keer is zij naar Primafoon te Enschede getogen (45km), zo ook gisteravond. En wat is het antwoord daar????? Mevrouw (en meneer) als u niet snel "opdonderd", halen we de polite erbij!!!!! :evil: :twisted: .
Mijn waarschuwing dus voor iedereen:KOOP NOOIT MEER IETS BIJ PRIMAFOON EN ZEKER NIET IETS VAN FUJITSU SIEMENS, DAAR HEB JE ALS KLANT GEEN RECHT MET DEZE TRUUK!!!!!!!!!"

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 28 sep 2007 11:16
door queenfan
als de laptop al 3 keer bij de Primafoon aangeboden is voor reparatie kan je een nieuwe eisen.

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 28 sep 2007 12:53
door kanovaarder
Primafoon.

Bedenk (nogmaals) dat elke Primafoon gezien moet worden als een eigen winkeltje met een eigen eigenaar.
Niets van een keten zoals Kruidvat o.i.d. al lijkt het er wel op.

Dat betekend dat u in dit geval per aangetekende brief met bericht van ontvangst (track&trace) de desbetreffende vestiging meedeelt dat u deze nog een X aantal dagen de gelegenheid geeft om het probleem alsnog op te lossen ( zeg 7 werkdagen) (bijv. door een nieuwe -vergelijkbare laptop) of anders de overeenkomst ontbind en uw geld binnen X dagen (maximaal 30 dagen) terug wil zien gestort op uw rekening (althans op de rekening van koper/koopster).

Wijs er in deze brief op dat u bij een negatieve beslissing hunnerzijds u uw recht zoals omschreven in de consumentenwetgeving zal halen met alle rechtsmiddelen die u ten dienste staat met daaraan verbonden alle kosten voor Primafoon (de desbetreffende vestiging).

P.s. zorg bij inlevering van de laptop voor een bewijs van ontvangst!!

Grootvader

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 28 sep 2007 12:54
door noravanraaphorst
Makkelijk .....Maar wat als primafoon dreigt met de politie en je uit de zaak zet, wanneer je je recht wilt halen???? Het is een uitputtingsslag van zowel primafoon als Fujitsu. Ze weigenren en ik denk dat menig klant denkt "laat maar...."En dat is volgens mij hun bedoeling!!!! :evil: j

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 28 sep 2007 13:21
door gravedigger
Laat ze de politie er maar bij halen. Mooier kan je het niet hebben! Zorg alle bewijzen (vooral die van de 3X naar SF sturen) bij je te hebben.Doe dan wel in het bijzijn van de agenten nogmaals je verhaal. Betere getuigen kan je niet hebben!

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 28 sep 2007 23:09
door Moppentappers
Ze kunnen je alleen uit die zaak zetten wanneer je stennis begint te maken, gaat lopen schelden ect.
Wanneer jij als klant gewoon komt halen waar je recht op hebt en de winkel is niet bereid om op een duidelijke manier te laten blijken dat je niet in je recht staat (wat je dus wel staat) kunnen ze je toch echt niet zomaar de winkel uit zetten

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 29 sep 2007 09:52
door noravanraaphorst
Hoera,
primafoon heeft eieren voor geld gekozen. Mijn dochter kreeg gisteren van "hogerhand"bij Primafoon telefonisch de mededeling dat zij een nieuwe laptop kon ophalen!!!1

Maar moet dit dan zoveel maanden duren, en zoveel frustratisch oproepen???? De aanhouder wint zullen we maar zeggen..

IK BLIJF ERBIJ DAT DE AFSPRAAK VAN PRIMAFOON MET FUJITSU SIEMENS GEWOON EEN TRUC IS OM VAN DE RECHTEN VAN CONSUMENTEN AF TE KOMEN EN NAAR ELKAAR TE WIJZEN TEN KOSTE VAN DE CONSUMENT

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 29 sep 2007 09:58
door gravedigger
Fijn dat het alsnog opgelost is.

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 29 sep 2007 11:57
door seagoing racer2
Beste,

Afgezien van de slechte en bij wijle botte communicatie is de beschreven procedure door TS wel de werkwzijze van het reverse logistics circuit.

1. Bij Aankoop worden alle garantieperikelen overgenomen door de fabrikant.
2. Garantieclaims worden behandeld door speciale reparatie-sites die vaak alle defecte producten vanuit heel europa ontvangen.
3. Reparatie is , minuten werk. Snel diagnose stellen en onderdeel vervangen.
4. Bij de derde retournering van het gelijke serienummer worden de produkten als "niet meer te repareren" gekwalfiifceerd, onafhankelijk van het feitelijk gebrek.
5. De detaillist wordt nu pas gecompenseerd door de fabrikant, en kan dus een nieuw produkt meegegeven of het geld retourneren.


Al met al kan dit circus ongeveer 3 a 4 maanden duren. Het is goed te weten dat dit de werkwijze is van bijna alle grote fabrikanten :
HP,IBM, Philips; SUN, Fujitsu-Siemens, Siemens, Nokia

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 29 sep 2007 21:23
door kanovaarder
Primafoon en garantie-aanspraken.

Maar het is ook goed om te weten dat de consument daar niets mee van doen heeft.
Immers, het is de koper en verkoper waartussen een overeenkomst bestaat.
Wat de verkoper verder met leveranciers en/of reparateurs afspreekt is niets waarmee de koper te maken hoeft te hebben.

Ook moet het heel duidelijk zijn dat hoewel al die Primafoonwinkels op elkaar lijken dat elk winkeltje zijn eigen eigenaar heeft.
Die eigenaar is op garantie aanspreekbaar en niet een andere Primafoonvestiging.
(franchiseformule)

Grootvader
Die blij is te lezen dat uiteindelijk toch het probleem is opgelost.
Zouden die ook in dit forum meelezen??

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 30 sep 2007 00:36
door Big-V
Ook moet het heel duidelijk zijn dat hoewel al die Primafoonwinkels op elkaar lijken dat elk winkeltje zijn eigen eigenaar heeft.
Die eigenaar is op garantie aanspreekbaar en niet een andere Primafoonvestiging.
(franchiseformule)
Complete onzin. Alle Primafoons zijn eigendom van KPN Retail en er is er niet één met een zelfstandige eigenaar. Voor de garantie op een product dat u bij een Primafoon heeft gekocht kunt u bij elke willekeurige Primafoon terecht.

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 30 sep 2007 00:43
door ikbenik
Primafoon is zoals het al aangeeft een speciaalzaak voor teleFOONs.

Ze hebben geen moer verstand van computers.

Iedereen kan wel computers verkopen.
Veel bedrijven die er geen verstand van hebben doen dat ook.
Maar als er problemen zijn kun je niet de dezelfde service en behulpvaardigheid verwachten als bij een zaak die in computers gespecialiseer is.

Het probleem is echter dat veel mensen en veel consumenten dit maar niet willen snappen.

Veel consumenten denken dat ze bij Primafoon of de Aldi de dezelfde service krijgen door de winkelier ZELF als bij de computerwinkels. En dat is dus niet waar.

Nogmaals:
Als jij een computer bij de Primafoon koopt, krijg je niet de dezelfde service als bij een computerwinkel.

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 30 sep 2007 10:40
door seagoing racer2
Beste kanooer,

Het mag dan wettelijk kloppen dat je als consument niks met de afspraken tussen de verkoper en de fabrikant te maken hebt, de enige manier om dat recht te halen is via de rechtbank.

De verkopers zijn gebonden aan deze bedrijfsafspraken, en worden gesteund door de directie

Het bedrag is meestal zo gering dat een rechtszaak niet loont.

jammer maar helaas

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 30 sep 2007 12:55
door kanovaarder
Primafoon.

Primafoon behoort allang niet meer tot een holding.
Dit is heel eenvoudig te kontroleren door eerst Kamer van Koophandel in te tikken en dan de naam Primafoon in te tikken in het kadertje van Handelsregister Online. ( Tik geen regio in ).

U zult nu een waslijst van Primafoonwinkels te zien krijgen die elk apart in het handelsregister is opgenomen!

Maar ja, 't is ook wel verwarrend. Want zoals eerder geschreven, ze lijken allemaal nog steeds zo op elkaar.
Maar dat komt weer door die frachise-formule waarvoor die Primafoon-eigenaar wel voor moet betalen.

En aan anderen; Het recht halen via de rechter hoeft in dit soort gevallen bijna niets te kosten.
Immers, ALLE kosten die een consument zou moeten maken om zijn recht op de enige juiste garantie-afwikkeling af te dwingen zal op de tegenpartij = de winkeleigenaar te verhalen zijn!
OOK advocaatkosten!!

Dus nogmaals, de consument heeft geen donder te maken met afspraken die een winkelier maakt met zijn leveranciers/fabrikant/reperateurs !!!

Grootvader

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 30 sep 2007 13:38
door ikbenik
Dus nogmaals, de consument heeft geen donder te maken met afspraken die een winkelier maakt met zijn leveranciers/fabrikant/reperateurs !!!
Toch wel.

De fabrikant produceerd iets en bepaald ook wie uit zijn naam de garantie mag afwikkelen.

Dus als ik een HP printer verkoop, mag ik van HP niet de garantieafwikkeling (de fabrieksgarantie wel te verstaan) onder zijn naam afwikkelen.

Naast de normale garantie die je van de winkelier krijgt, krijg je ook garantie van de fabrikant.

En als een winkelier op eigen houtje de garantieafwikkeling doet, vergooit hij wel de aanspraak op de fabrieksgarantie.

De reden dat een winkelier niet zomaar de fabrieksgarantie mag afwikkelen heeft met het feit te maken dat de fabrikant nogal wat eisen stelt omtrent het uitvoeren van de garantiereparaties.

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 30 sep 2007 14:33
door queenfan
@ ikbenik, als je iets koopt bij een winkel loopt ook alles i.v.m. de garantie en reparatie afwikkelingen via deze winkel.
Is er een afspraak tussen de winkellier en een producent zal me een worst zijn.

Of zie ik het verkeerd.

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 30 sep 2007 15:01
door magel725
Ja, dat zie je verkeerd. Wanneer de winkelier die er geen verstand van heeft zelf een poging doet om het artikel te repareren of op te sturen, terwijl het contract tussen winkelier en fabrikant zegt dat dat niet mag, dan ben jij als consument uiteindelijk toch de dupe wanneer er iets mis gaat. Dan kun je leuk de wet aan je kant hebben staan, maar er is zoiets als redelijkheid. Als je jezelf veel ellende kunt besparen door zelf ook iets te doen, dan is het idioot om daar niet aan mee te werken omdat je dat wettelijk gezien niet hoeft.

Kijk naar HP die een eigen service hebben waarbij je je produkt meestal binnen 2 weken terug hebt, maar alleen wanneer je rechtstreeks bij HP aanklopt en niet bij de winkel. Wettelijk gezien moet je naar de winkel, maar voor de cunsument is dat nadeliger. Dat jou dat een worst zal zijn moet je dan zelf weten, maar je bent slechter af.

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 30 sep 2007 16:33
door ikbenik
@ ikbenik, als je iets koopt bij een winkel loopt ook alles i.v.m. de garantie en reparatie afwikkelingen via deze winkel.
Is er een afspraak tussen de winkellier en een producent zal me een worst zijn.

Of zie ik het verkeerd.
Dat zie je totaal verkeerd.

In de wet is het zo geregeld dat de consument een vaste aanspreekpunt gekregen heeft.

Dus als jij bij een winkel een product koopt en die gaat bijvoorbeeld in de garantieperiode kapot, dan is de enige aanspreekpunt de winkelier.
Dit is zo gedaan om te voorkomen dat de consument tussen wal en schip komt bij problemen.
Dus het is de grootste onzin dat jij niks met de fabrikant te maken hebt.

De fabrikant is de degene die het product geproduceerd heeft, niet de winkelier.

Naast de winkeliersgarantie krijg je ook een fabrieksgarantie.

En om te voorkomen dat een sukkel van een winkelier die twee linkse handen heeft qua reparatie, dat die bij de afwikkeling van de garantie meer kapot maakt dan goed is.

Daarom heeft de fabrikant bepaalde procedures in het leven geroepen om voor te zorgen dat de reparaties goed worden uitgevoerd en dat de klant dan ook deze zekerheid kan krijgen dat de reparaties op een juiste manier worden uitgevoerd.

Bij electronica is het van levensbelang dat er electrostatisch veilig gewerkt wordt.
Dus hiervoor gelden specifieke procedures.
Toch zijn er veel computerwinkels en bedrijven die ESD onveilig werken, met het gevolg dat de onderdelen door statische electriciteit worden opgeblazen.

Dat is de reden dat de fabrikanten gezegd hebben dat niet zomaar iedereen uit naam van de fabrikant de garanties mogen repareren.

Ik heb zelf in het verleden bij Digital in Nijmegen gewerkt. Digital was een computermerk dat in 1999 door Compaq is overgenomen, en die is later door HP (Hewlet-Packard) overgenomen.
De reparatieprocedures waren niet mis en zeer streng.

Een opmerking:
als je iets koopt bij een winkel loopt ook alles i.v.m. de garantie en reparatie afwikkelingen via deze winkel.
Is er een afspraak tussen de winkellier en een producent zal me een worst zijn.


Deze zinnen worden door de consumentenorganisaties de wereld ingeslingerd. Ze zijn nergens op gebaseerd!!! Juridisch nogal ongelijk en niet op de wetgeving gebaseerd.

Als detaillist kan ik je zeggen dat je niet alleen met de winkelier te maken hebt, maar ook heel veel met de fabrikant.
Het is niet zo dat ik als detaillist de fabrikant ergens voor verantwoordelijk stel, dat ik mijn verantwoordelijkheid op de fabrikant afschuif, zoals sommige mensen beweren.

Kijk, als de fabrikant fouten maakt, moet de winkelier daar niet voor boeten.

Recent is daar het probleem van die Xbox360 een heel mooi voorbeeld van.
Want doordat jullie als consumenten de winkelier overal aansprakelijk en verantwoordelijk voor stellen is dat gedonder met die Xbox360 veel langer aan de gang dan echt noodzakelijk was.
Als jullie als consumenten de fabrikant hadden aangepakt (en niet de winkelier verantwoordelijk hadden gesteld), dan hadden jullie als consumenten de tijd van ongemak zeer sterk kunnen verkorten.

Dus omdat het nu zo lang duurt, hebben jullie als consumenten daar zelf helemaal aan jezelf te danken.

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 30 sep 2007 16:46
door ikbenik
Nog iets:

Veel mensen denken dat zij bij een winkelier die niet in computers gespecialiseerd is, de dezelfde service en nazorg krijgen als bij een winkel die wel in computers gespecialiseerd is.

Dit kan ik zeggen, omdat ik wel in computers gespecialiseerd ben en ik zie gewoon het verschil hoe ik dingen oplos en de klanten help, en hoe de winkels die totaal niks met computers hebben hoe zij de klanten helpen.

Een winkel die niet in computers gespecialiseerd is kan nooit de dezelfde service en nazorg bieden dan de service en nazorg die ik biedt.

Kijk maar naar de bekende supermarktketen, die doen zelf niks en verwijzen de klanten keihard naar de fabrikanten.
En dat vinden jullie wel goed, maar een andere winkel wordt keihard afgestraft!!! :evil:

Jullie moeten niet met 2 monden praten! :evil:

Re: Geen recht bij Primafoon en Futjitsu Siemens

Geplaatst: 30 sep 2007 17:07
door Moppentappers
dat ben ik met je eens ikbenik, mensen kunnen wel tegen primafoon zeuren maar wanneer er een probleem is met een PC van de aldi vinden ze het top service als ze door de medion geholpen worden