En wederom lapt Nuon alle afspraken aan hun laarsOndanks duidelijke afspraken tussen Nuon en de gemeente over het niet afsluiten van Almeerders tijdens de winterperiode, gebeurt dit toch. Deze kerstperiode zitten er mensen in de kou, omdat Nuon volgens de gemeente onverbiddelijk blijkt.
De grootste problemen hebben mensen in Almere Stad, doordat Nuon daar een monopolie heeft in het leveren van stadswarmte kunnen mensen onmogelijk overstappen naar andere leveranciers van energie.Nuon zegt daarentegen dat Almeerders die geregistreerd zijn bij de schuldhulpverlening of een medische verklaring van een arts anders dan hun huisarts kunnen overleggen, weer worden aangesloten.
Een vrouw met twee jonge kinderen die vervolgens na de bevalling van een derde kind terug moet naar een koud huis, een vrouw met astma en psychische problemen en een gezin waarvan de moeder kampt met artrose zijn enkele van de gevallen die nul op het rekest kregen bij Nuon. Bemiddeling van Budget Bureau Almere en de Plangroep, de instanties die Almeerders helpen bij het op orde brengen van hun schulden, mag niet baten.
Mandy Ros, woordvoerder van Nuon, zegt dat Nuon altijd in haar recht staat om klanten af te sluiten. ,,Voordat dat namelijk gebeurt is er een hele periode aan vooraf gegaan waarin mensen de tijd hebben gekregen om tot betaling over te gaan. Wanneer dat niet gebeurt, stoppen wij met levering. Wij leveren namelijk geen warmte als daar niet voor wordt betaald."
Toch meent Ros dat het praktisch onmogelijk is dat er mensen nog steeds zijn afgesloten terwijl dat niet hoeft. ,,Klanten die hulp hebben gezocht worden binnen een redelijke termijn weer aangesloten. Als daar toch onduidelijkheid over is, kunnen zij contact opnemen met ons klantcontactcentrum."
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nuon, afsluiting tegen afspraak
-
Nuon, afsluiting tegen afspraak
Uit de AlmereVandaag (www.almerevandaag.nl);
Re: Nuon, afsluiting tegen afspraak
Zelfs bij strenge vorst mag je afsluiten indien het een wiet plantage was!
Dus deze regel geld niet voor iedereen en sommige zijn al eerder afgesloten geweest en daar gelden dan ook andere regels voor als U hier noemde!
Dus deze regel geld niet voor iedereen en sommige zijn al eerder afgesloten geweest en daar gelden dan ook andere regels voor als U hier noemde!
Met dit soort oppervlakkige journalistiek kan ik bar weinig.
Wat de journalist(iek) nalaat uit te zoeken én te vermelden bij de opgesomde gevallen in dit stuk is uitzoeken wat hier allemaal precies aan VOORAF is gegaan.
Dan ben je bezig met eerlijke journalistiek en kan de lezer pas daadwerkelijk beoordelen of de afsluiting al dan niet terecht is (of is geweest).
Echter hier staat totaal niets over vermeld. En neem van mij aan: voordat iemand afgesloten wordt is daar een al een lange weg aan vooraf gegaan.
Dat bewijst de folder die de consument die een grote achterstandsbetaling heeft bijtijds ontvangt:
http://www.nuon.nl/Images/Nuon%20helpt% ... -53303.pdf
Er kan niet te pas en onpas worden gezwaaid met het zinnetje:
Gedurende de winter mag er niet afgesloten worden. Hier aan zitten tal van mitsen en maren en laat die nou niet vermeld staan in betreffend artikel.
Zie: http://www.voedselbankmiddenlimburg.nl/ ... nergie.pdf
(de wet inzake dit wetsartikeltje waar menigeen maar te en onpas mee zwaait !!)
Kortom, het betreffende stuk is een eenzijdig prutartikel.
Wat de journalist(iek) nalaat uit te zoeken én te vermelden bij de opgesomde gevallen in dit stuk is uitzoeken wat hier allemaal precies aan VOORAF is gegaan.
Dan ben je bezig met eerlijke journalistiek en kan de lezer pas daadwerkelijk beoordelen of de afsluiting al dan niet terecht is (of is geweest).
Echter hier staat totaal niets over vermeld. En neem van mij aan: voordat iemand afgesloten wordt is daar een al een lange weg aan vooraf gegaan.
Dat bewijst de folder die de consument die een grote achterstandsbetaling heeft bijtijds ontvangt:
http://www.nuon.nl/Images/Nuon%20helpt% ... -53303.pdf
Er kan niet te pas en onpas worden gezwaaid met het zinnetje:
Gedurende de winter mag er niet afgesloten worden. Hier aan zitten tal van mitsen en maren en laat die nou niet vermeld staan in betreffend artikel.
Zie: http://www.voedselbankmiddenlimburg.nl/ ... nergie.pdf
(de wet inzake dit wetsartikeltje waar menigeen maar te en onpas mee zwaait !!)
Kortom, het betreffende stuk is een eenzijdig prutartikel.
Ik weet niet waarom deze reactie regel geplaatst is. Hierover wordt namelijk totaal niet in betreffend artikel gesproken. En dunkt me dat iedereen wel snapt dat bij fraude pardoes een afsluiting plaatsvindt. Ook in de winterperiode! En dat er dan geen mitsen en maren meer zijn voor een heraansluiting bij de fraudeur.Zelfs bij strenge vorst mag je afsluiten indien het een wiet plantage was!
Laatst gewijzigd door Shine op 27 dec 2009 12:46, 2 keer totaal gewijzigd.
er is het een en ander aan regelgeving bet betrekking tot afsluitingen.
In het kort komt het er op neer dat er niet mag worden afgesloten indien de klant actief bezig is met het oplossen van het probleem.
bij "u mag mij lekker toch niet afsluiten in de winter" is dat dus niet het geval en kan de leverancier de levering opzeggen.
de meeste van deze regels vind je op http://www.consuwijzer.nl
Ik ben van mening dat met het vrijgeven van de markt het niet afsluiten in de winter achterhaalt is.
Als de overheid wil dat een energiebedrijf blijft leveren dan behoren daar garanties bij.
nu zitten deze kosten in je energierekening verwerkt, volgens mij betalen wij hier al belasting voor.
De bakker geeft je ook geen brood zonder geld, ook niet als je erg zielig bent.
In het kort komt het er op neer dat er niet mag worden afgesloten indien de klant actief bezig is met het oplossen van het probleem.
bij "u mag mij lekker toch niet afsluiten in de winter" is dat dus niet het geval en kan de leverancier de levering opzeggen.
de meeste van deze regels vind je op http://www.consuwijzer.nl
Ik ben van mening dat met het vrijgeven van de markt het niet afsluiten in de winter achterhaalt is.
Als de overheid wil dat een energiebedrijf blijft leveren dan behoren daar garanties bij.
nu zitten deze kosten in je energierekening verwerkt, volgens mij betalen wij hier al belasting voor.
De bakker geeft je ook geen brood zonder geld, ook niet als je erg zielig bent.
-
@Shine,
We hebben al eens discussies gevoerd over de Nuon en hun werkwijze. Jouw berichten op dit forum zijn er duidelijk om vervelende berichten over de Nuon af te zwakken of te verwerpen. Dat is ondehand wel duidelijk, objectiviteit is niet jouw sterkste punt op dit forum.
De betreffende journalist is mij bekend, en heeft dit stukje geplaatst nadat deze diverse meldingen heeft binnengekregen, welke stuk voor stuk gecontroleerd zijn. Het betreft gevallen waarin de regeling wel zeker van toepassing is ! Anders zou de gemeente zich er echt niet mee gaan bemoeien. Nuon intimideerd maar door, of je nu wel een regeling hebt, of een doktersverklaring. Zelfs het in gaan van een schuldhulpverleningstraject maakt ze niets uit !
@ikkes,
Jouw bakkertheorie lees ik meerdere berichten terug, maar de bakker gaat geen convernant aan met de overheid.
We hebben al eens discussies gevoerd over de Nuon en hun werkwijze. Jouw berichten op dit forum zijn er duidelijk om vervelende berichten over de Nuon af te zwakken of te verwerpen. Dat is ondehand wel duidelijk, objectiviteit is niet jouw sterkste punt op dit forum.
De betreffende journalist is mij bekend, en heeft dit stukje geplaatst nadat deze diverse meldingen heeft binnengekregen, welke stuk voor stuk gecontroleerd zijn. Het betreft gevallen waarin de regeling wel zeker van toepassing is ! Anders zou de gemeente zich er echt niet mee gaan bemoeien. Nuon intimideerd maar door, of je nu wel een regeling hebt, of een doktersverklaring. Zelfs het in gaan van een schuldhulpverleningstraject maakt ze niets uit !
@ikkes,
Jouw bakkertheorie lees ik meerdere berichten terug, maar de bakker gaat geen convernant aan met de overheid.
-
Klopt, daar hebben we dan weer voedselbanken voor. Helaas is dat nog steeds nodig in dit land.Jouw bakkertheorie lees ik meerdere berichten terug, maar de bakker gaat geen convernant aan met de overheid.
-
Nog altijd geen oplossingen voor de getroffen gevallen Nuon wil op geen enkele manier meewerken, wat blijkt dat toch telkens weer een walgelijk bedrijf !
-
Beste,
Het is natuurlijk afgrijselijk om in deze winter zonder gas en electra te zitten, maar zonder verdere details van de getroffen gevallen, is niet zonder meer Nuon als schuldige aan te wijzen.
Het kan om fraude gaan, of om betalingsregelingen die keer op keer niet worden nagekomen, of om gevallen waar het betalingsonwil is in plaats van onmacht.
Enfin, zo zijn er nog wel een handvol zaken te bedenken die het geheel toch in een ander daglicht kunnen plaatsen.
We zouden voor dit soort gevallen gewoon weer terug moeten naar pre-paid electra en gas. Voorkomt ook extra kosten voor afsluiten en heraansluiten.
Het zou goed zijn als de politiek dat in een wet opnam.
Geen geld voor abonnement is verplicht een pre-paid installatie plaatsen
Dit is wel een beetje kort door de bocht.Nog altijd geen oplossingen voor de getroffen gevallen Nuon wil op geen enkele manier meewerken, wat blijkt dat toch telkens weer een walgelijk bedrijf !
Het is natuurlijk afgrijselijk om in deze winter zonder gas en electra te zitten, maar zonder verdere details van de getroffen gevallen, is niet zonder meer Nuon als schuldige aan te wijzen.
Het kan om fraude gaan, of om betalingsregelingen die keer op keer niet worden nagekomen, of om gevallen waar het betalingsonwil is in plaats van onmacht.
Enfin, zo zijn er nog wel een handvol zaken te bedenken die het geheel toch in een ander daglicht kunnen plaatsen.
We zouden voor dit soort gevallen gewoon weer terug moeten naar pre-paid electra en gas. Voorkomt ook extra kosten voor afsluiten en heraansluiten.
Het zou goed zijn als de politiek dat in een wet opnam.
Geen geld voor abonnement is verplicht een pre-paid installatie plaatsen
Ik heb in Engeland wat aangetrouwde familie wonen die het ook allemaal niet zo nauw nemen met betalingen. Daar krijgen mensen met dit soort moeilijkheden verplicht een prepaid-meter. je kunt overal muntjes kopen en zolang je muntjes koopt heb je stroom/gas en anders houd het op. Nu, ze zitten nooit zonder stroom en zijn zeer zuinig met stroom op de koop toe.Gewoon hier ook invoeren.Eens met seagoing racer2 dus.
Laatst gewijzigd door jor op 29 dec 2009 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Lees het nou eens goed;
Allemaal gevallen waarbij er NIET afgesloten mag worden conform de ministeriële regeling van EZ.Een vrouw met twee jonge kinderen die vervolgens na de bevalling van een derde kind terug moet naar een koud huis, een vrouw met astma en psychische problemen en een gezin waarvan de moeder kampt met artrose zijn enkele van de gevallen die nul op het rekest kregen bij Nuon. Bemiddeling van Budget Bureau Almere en de Plangroep, de instanties die Almeerders helpen bij het op orde brengen van hun schulden, mag niet baten.
-
Beste tegenparij,
Dat zegt nog niks over de betalingsmoraal en eventuele fraude o.i.d..
Nogmaals ik vind het vreselijk, maar je kan zonder detaillering hier geen oordeel uitspreken over Nuon.
Het is echt te kort door de bocht om Nuon op basis hiervan als een wanstaltig bedrijf neer te zetten
Dat zegt nog niks over de betalingsmoraal en eventuele fraude o.i.d..
Nogmaals ik vind het vreselijk, maar je kan zonder detaillering hier geen oordeel uitspreken over Nuon.
Het is echt te kort door de bocht om Nuon op basis hiervan als een wanstaltig bedrijf neer te zetten
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 29 dec 2009 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ging die regeling er niet vanuit dat gemaakte betalings-afspraken (getroffen regelingen) dan strikt dienden te worden nagekomen? Doe je dat namelijk opnieuw niet mag er wel worden afgesloten toch?
-
@jor,
We leven hier niet in Engeland, en dus zal de Nuon zich moeten houden aan de afspraken die hier gelden. Als het aan de burgemeester van Almere (Jorritsma) ligt komen die prepaidmeters daar ook;
We leven hier niet in Engeland, en dus zal de Nuon zich moeten houden aan de afspraken die hier gelden. Als het aan de burgemeester van Almere (Jorritsma) ligt komen die prepaidmeters daar ook;
Almere wil dat er prepaid energiemeters gebruikt worden om te voorkomen dat gezinnen met een minimuminkomen deze winter worden afgesloten. Dat zei een woordvoerder van de gemeente Almere woensdag.
De gemeente is momenteel druk in gesprek met energieleverancier Nuon, onder meer om te kijken of het haalbaar is om inwoners energie vooraf te laten inkopen. Net als bij een mobiele telefoon wordt er dan een bepaald bedrag op een kaart gestort. Als er geen geld meer op staat, wordt er ook geen energie meer geleverd. Daarmee wordt voorkomen dat mensen met een grote schuldenlast blijven zitten.
De prepaid energiemeters zijn bedoeld voor Almeerders die van het minimum moeten rondkomen en waarbij de kans bestaat dat ze het niet redden. Door het vooraf kopen van energie, verwacht de gemeente dat inwoners zuiniger met energie zullen omgaan. De gemeentewoordvoerder vergelijkt het met het douchen op de camping. ,,Als je het muntje inwerpt, weet je dat je heel snel je haar moet wassen.'' ANP
Dat is geen antwoord op mijn laatst gestelde vraag. gingen de gemaakte afspraken er niet vanuit dat een eventuele betalingsregeling dan strikt diende te worden nagekomen omdat er anders toch afgesloten kon worden?De Tegenpartij schreef: We leven hier niet in Engeland, en dus zal de Nuon zich moeten houden aan de afspraken die hier gelden. Als het aan de burgemeester van Almere (Jorritsma) ligt komen die prepaidmeters daar ook.
Ik weet ook dat we hier niet in Engeland wonen maar het systeem werkt wel.
-
@jor,
Als men schuldhulpbemiddeling heeft aangevraagd kan er niet meer worden afgesloten, dat heeft niets met betalingen te maken. De betreffende gevallen hebben hiermee te maken, of met doktersverklaringen. Dus niet gevallen waarbij een regeling is overeengekomen.
Als men schuldhulpbemiddeling heeft aangevraagd kan er niet meer worden afgesloten, dat heeft niets met betalingen te maken. De betreffende gevallen hebben hiermee te maken, of met doktersverklaringen. Dus niet gevallen waarbij een regeling is overeengekomen.
Begrijp me goed, ik ben het helemaal niet eens dat mensen worden afgesloten van levering en zeker niet als er gemaakte afspraken door Nuon worden geschonden. Maar weet ook dat er 2 kanten aan elke verhaal zitten. Nuon wegzetten als ''walgelijk bedrijf'' gaat mij echter te ver. Zodra er kinderen (of oudere zieke mensen)in het spel zijn zou alles op alles moeten worden gezet om deze toestanden te voorkomen,door Nuon en door de gemeente.
-
Beste,
Is toch ook een mogelijkheid , en zet de mensen weer in de warmte..
Als deze 2 instanties nu eens de achterstand en aansluitkosten van de genoemde schrijnende gevallen vast aan Nuon betalen,Bemiddeling van Budget Bureau Almere en de Plangroep, de instanties die Almeerders helpen bij het op orde brengen van hun schulden, mag niet baten.
-
Volgens mij heb jij geen idee hoe schuldhulpverlening werkt (en gelukkig maar ) maar die gaan echt niet de openstaande rekeningen van de mensen betalen hoor.seagoing racer2 schreef:Beste,Als deze 2 instanties nu eens de achterstand en aansluitkosten van de genoemde schrijnende gevallen vast aan Nuon betalen,Bemiddeling van Budget Bureau Almere en de Plangroep, de instanties die Almeerders helpen bij het op orde brengen van hun schulden, mag niet baten.
-
beste,
maar dat verwacht je nu juist wel van Nuon, en als ze dat niet doen is het een walgelijk bedrijf...Volgens mij heb jij geen idee hoe schuldhulpverlening werkt (en gelukkig maar ) maar die gaan echt niet de openstaande rekeningen van de mensen betalen hoor.
Zou je mijn stuk goed en beter gelezen hebben dan had u deze onzin niet geschreven. Maar wellicht ligt dit weer en eerder aan uw eenzijdig lezen van mijn reacties alhier dan aan mijn stuk.Jouw berichten op dit forum zijn er duidelijk om vervelende berichten over de Nuon af te zwakken of te verwerpen. Dat is ondehand wel duidelijk, objectiviteit is niet jouw sterkste punt op dit forum.
Mijn verwerping is namelijk gericht naar de journalist en zijn journalistieke presentatie. Een kort, amper 20 regelig oppervlakkig stukje met als fingerpointing dat Nuon hartstikke fout zit.
In mijn reactie geef ik aan dat voordat iemand wordt afgesloten daar al een lange weg aan vooraf is gegaan. De uiteenzetting van deze lange voorafgaande weg ontbreekt volledig in dit artikel. En dat vind ik een tekortkoming in dit journalistieke stuk. Als je belicht, belicht dan van twee kanten en in iedergeval vollediger!
Ik heb niet voor niets 2 links in mijn schrijven geplaatst, die al aangeeft welke weg vooraf gaat voordat tot afsluiting overgegaan wordt!
(...) Na de bevalling!Een vrouw met twee jonge kinderen die vervolgens na de bevalling van een derde kind terug moet naar een koud huis, een vrouw met astma en psychische problemen en een gezin waarvan de moeder kampt met artrose zijn enkele van de gevallen die nul op het rekest kregen bij Nuon
En wat was de situatie dan vóór de bevalling? Welke acties zijn er toen door deze persoon ondernomen?
(..) met astma en psychische problemen
in hoeverre heeft deze persoon adequate hulp gevraagd/gekregen van maatschappelijk werk voordat het zover kwam?
(..) een gezin waarvan de moeder kampt met artrose
Tja, sneu en erg vervelend, maar ook hier geldt: welke acties zijn, voordat de afsluiting gerealiseerd werd, door dit gezin ondernomen?
Bij mij ontstaat de sterke indruk dat hier pas actie is/werd ondernomen nadat het kalf al vedronken was. Mocht dat niet het geval zijn, dan had de journalist dit duidelijk moeten uiteenzetten.
Aan een heraansluiting in dit soort gevallen zijn gewoon voorwaarden verbonden. Getuige de link die ik ook had geplaatst. Een kleine greep uit dat stukje regelgeving:
Artikel 4
1. Een netbeheerder of een vergunninghouder beëindigt het transport van elektriciteit of gas naar
of de levering van elektriciteit of gas aan een kleinverbruiker in de periode van 1 oktober tot 1
april van enig jaar evenmin wegens wanbetaling van de kleinverbruiker:
2
1º. indien de kleinverbruiker binnen een door de netbeheerder of de vergunninghouder vast te
stellen redelijke termijn na de in artikel 5, eerste lid, bedoelde herinnering, een bewijs overlegt
dat hij heeft verzocht om schuldbemiddeling als bedoeld in artikel 48, eerste lid, van de Wet op
het consumentenkrediet, of om toepassing van de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen,
bedoeld in titel III van de Faillissementswet, totdat op dat verzoek negatief is beslist,
2º. indien de vordering van de netbeheerder of de vergunninghouder binnen de in onderdeel
1º bedoelde termijn betrokken wordt bij een lopende schuldsaneringsregeling van de
kleinverbruiker, gedurende de looptijd van die schuldsaneringsregeling, of
3º. indien de kleinverbruiker binnen de in onderdeel 1º bedoelde termijn een verklaring overlegt
van een behandelend arts die inhoudt dat de beëindiging zeer ernstige gezondheidsrisico’s tot
gevolg zou hebben voor de kleinverbruiker of huisgenoten van de kleinverbruiker.
2. Een netbeheerder of een vergunninghouder past het eerste lid uitsluitend toe nadat de in de
artikelen 5 en 6 beschreven procedure is gevolgd.
Artikel 5
1. Indien een kleinverbruiker niet binnen de gestelde termijn een vordering tot betaling van een
netbeheerder of een vergunninghouder voldoet, doet de desbetreffende netbeheerder of
vergunninghouder de kleinverbruiker ten minste eenmaal een schriftelijke herinnering
daaromtrent toekomen.
2. De netbeheerder of de vergunninghouder:
a. wijst de kleinverbruiker bij die herinnering op de mogelijkheden voor schuldhulpverlening,
b. vermeldt bij de herinnering dat de kleinverbruiker niet wordt afgesloten indien deze kan
aantonen dat hij voldoet aan de eisen van artikel 4, eerste lid, onderdelen 1º, 2º of 3º, en
c. biedt bij de herinnering aan met schriftelijke instemming van de kleinverbruiker onder
vermelding van diens persoonsgegevens en de hoogte van zijn schuld, schuldbemiddeling als
bedoeld in artikel 48, eerste lid, van de Wet op het consumentenkrediet in te schakelen.
Voor volledige stuk: http://www.voedselbankmiddenlimburg.nl/ ... nergie.pdf