stofzuigertje schreef:U veroorzaakte met vele andere dit probleem,
na 3 jaar betalen zien vele leuke extra inkomsten en maken misbruik van de woningnood onder studerenden.
Soms is het beter dezelfde studie in een andere stad te doen, eventueel verder weg waar meer en betaalbare woonruimte is.
Dus kijk of ze niet elders dezelfde studie in ruimere kamer tegen lagere kosten kan doen!
Tsja...... Ergens heb je gelijk. Maar de keuze om in Utrecht te studeren heeft dochter 1 ook gemaakt vanwege het rijke studentenleven. Dat zal ongetwijfeld ook in andere steden zo zijn, maar in Utrecht zat al een heel groot deel van haar sociale leven. Dochter 2 volgt haar voetsporen.....
Ik kan het gelukkig betalen (voor twee dochters tegelijk) omdat we al vroeg er wat geld voor opzij hebben gelegd.
Het is mijn persoonlijke eer het voor de meiden te kunnen bekostigen en ze schuldenvrij door de studie te loodsen.
Dochter 1 (heeft al haar HBO) zit inmiddels op de UvA en krijgt ook geen studiefinanciering meer. Ook dat deel komt er nog bij plus haar ziektekosten, lesgeld en boeken......
Dochter 2 krijgt nog wel studiefinanciering maar de rest (kamer, ziektekosten les en boeken) komt voor mijn rekening.
Totaal komt dat op € 1400,- per maand!! (= bijna € 17.000,- per jaar)
Nog maar goed 2 jaar en dan ben ik er hopenlijk vanaf
Dan hoor ik meteen de vraag: "laat ze ook wat betalen door te werken!"
Het is geen vetpot hoor. Ze moeten rondkomen van € 275,- per maand. Daar moeten ze alles zelf van betalen. Eten, kleding, persoonlijke verzorging, vakantie enz enz.
Ze werken er alle twee ook bij en dat zijn gelukkig zeer goed betaalde baantjes.
Ik gun ze een mooi studentenleven (zo lang ze hun best doen en dat doen ze gelukkig).
Nou, genoeg achtergrond info zo lijkt me......