fout +onderbezetting incheckbalies KLM laat vliegtuig missen
Geplaatst: 05 mei 2010 08:01
Het reisbureau Omnia in Leuven verstrekt mij e-tickets en reisschema voor een reis van Antwerpen naar Incheon (Korea) op 4 mei 2010. Ik vlieg normaliter met Lufthansa, maar wil deze keer de ruimere comfort-economy stoel uitproberen bij KLM, waar ze reclame voor maken bij de "frequent flyers". De e-ticket vermeldt als eerste de reis met KL2668 vanaf Antwerpen-Centraal station, vertrek 14.31. Dat is in feite de Thalys THA 9331 Parijs-Amsterdam.
Omstreeks 1420 u ben ik uit Leuven op Antwerpen Centraal aangekomen, waar op het perron spoor 22 melding was dat Thalys om 14.31 niet reed, en ik de IC van 15.00 moest nemen. Na een tijd wachten, kwam bericht dat die IC niet zou rijden, en de Thalys met een uur vertraging zou vertrekken. De Thalys had bij vertrek uit Antwerpen een vertraging van 62 minuten, die opliep in Rotterdam tot 72 minuten, en uiteindelijk bij aankomst op Schiphol 16.45 was i.p.v. 15.27. De conducteur heeft zich verontschuldigd voor de vertraging. In feite ben ik met het aan boord gaan van de Thalys in Antwerpen mijn reis met KL 2668 begonnen. Dan is KLM verantwoordelijk voor slagen van mijn totale reis.
Bij aankomst op Schiphol treinstation met de Thalys/KL2668 ben ik direct met mijn koffers naar de balierijen 9-16 gegaan waar ik verwezen werd naar de e-incheck automaten. De eerste automaat weigerde mijn e-ticket code om 16.53, de volgende automaat (met assistentie van KLM medewerkster) weigerde om 16.55. Ik werd door haar verwezen naar de gewone incheckbalies, waar op dat moment slechts 3 van de 6 gebruikelijke deks operationeel waren voor alle vluchten van KLM en Skyteam partners. Alle 3 desks hadden een leerling aan de terminal, met een ervaren kracht erachter staand. Er stonden veel mensen in de rij, enkele tientallen achter me. Ik hoorde om me heen dat het dagelijks lange rijen zijn, met vaak 30-40 minuten vertraging. Het inchecken ging nu ook ijzig traag, vooral omdat de leerling elke vraag moest herhalen/uitleggen/aanvragen. Bij 1 van de desks (de achterste van de 3) heeft een mevrouw met een hond en kind maar liefst 20 minuten de desk bezet gehouden, voor ze werd doorgestuurd. Kort voor 17 uur wisselde de wacht van alle desks (daar deden de bedienden met alle sociale talks liefst 4 minuten over voordat alle tasjes en jasje waren gewisseld !!!), en bleven er 2 (van de gebruikelijke 6) desks over. Je zou mogen verwachten dat ze uit verantwoordelijheidsbesef even met zijn zessen zouden proberen de rij weg te werken, maar nee. Iedereen is belangrijk, behalve de klant. Geen desk die om assistentie belt. Geen supervisor te zien die ingrijpt. De kassa's van de supermarkt doen het 10x beter!
Ik ben 17.03 aan de beurt en meld dat ik de vlucht moet halen van 18.05. De terminal-bediende (2e desk, balie 16) tiept mijn gegevens in, en zegt "dat gaat wel lukken, we hebben nog 13 minuten". Vervolgens meldt het scherm dat er sprake is van een ticket uit het buitenland en dat een check moet worden gedaan. Alles over de "crossborder ticket" wordt geduldig door de tutor aan de leerling uitgelegd. Ze belt een nummer, waar hoorbaar een wachtrij is. Om 17.22 uur, na minutenlang hoorbaar "u bent de eerstwachtende" komt er iemand van KLM-tickets aan de interne lijn, die via de bediende aan mij om een treinticket vraagt. Ik laat de e-ticket zien, maar dat is niet genoeg. Ik moet een afgestempeld/geknipt kaartje hebben, als bewijs dat ik in die trein heb gezeten. De conducteur op de trein naar Schiphol heeft de e-ticket gelezen en geaccepteerd, dus ik zie niet in wat er fout is, en waar ik een kaartje vandaan moet halen. Ik werk in Leuven, laat mijn visitekaartje en de Omnia uitdraai zien van boeking Leuven, maar het antwoord is afwijzend. Men kan mij bij die desk niet inchecken, en verwijst naar een balie aan de overzijde (tegenover balie-rij 16).
Ik moet helemaal met koffers om de lange zig-zag wachtrij lopen en kom omstreeks 17.25 bij de Skyteam balie, middenin zit een medewerker. Daar gaat die man weer alle gegevens intypen, leest eerst wat er aan de hand is, controleert mijn gegevens, vraagt weer om het treinkaartje, en meldt na mijn antwoord dat de gate voor passagiers met bagage gesloten is, en dat ik wel snel doorkan, maar dan zonder bagage. Het is dan 17.30. Ik vraag of de koffer dan een dag later in Korea aankomt. Nee, de bagage wordt niet door KLM aangenomen, nagestuurd, bewaakt... "die moet u zelf in een locker doen". Volgens deze medewerker is KLM niet verantwoordelijk voor vertraging van de Thalys, ook al heb ik het KLM e-ticket reisadvies gevolgd. Ik vraag of hij een supervisor of manager kan bellen om mij nog met bagage snel bij de gate te brengen. Dat kan niet, zegt hij. Frequent Flyer pasjes tellen dan niet meer. Deze medewerker wijzigt wel de ticket in een e-ticket voor 5/5/2010, maar zegt dat hij geen stoel kan vastleggen. Wel meldt hij dat hij om opnieuw incheck-problemen te voorkomen de ticket heeft aangepast. De rest moet ik met mijn reisagent regelen....
Kortom: ik was op tijd op Antwerpen, de KL2668-Thalys was erg vertraagd, en ik kom 75 minuten voor vertrektijd bij de KLM incheck. Dus al met al nog steeds op tijd! De rest van de tijd daarna is door slecht management van reizigersstromen en ongeinteresseerd personeel aan de desks opgesoupeerd, totdat de checkin sluit. Ik heb een dag verspeeld, en kom een dag te laat op mijn werk in Seoul. Ik heb mijn 1e werkdag in Korea moeten afzeggen. Ik heb een overnachtingsadres moeten regelen in Utrecht, met heen- en weer transport. Plus de kosten van bellen en eten onderweg. En GEEN excuses, hulp en genoegdoening van KLM gehad.
Ik heb het wel gehad met KLM. De ongeinteresseerdheid in klant en klantgevoel en klantbelang straalt er bij die desks van af! Voor mij is het voortaan weer ICE naar Keulen of Frankfurt, en dan met Lufthansa/GermanWings weg. Dan maar geen "comfort stoel"!
Omstreeks 1420 u ben ik uit Leuven op Antwerpen Centraal aangekomen, waar op het perron spoor 22 melding was dat Thalys om 14.31 niet reed, en ik de IC van 15.00 moest nemen. Na een tijd wachten, kwam bericht dat die IC niet zou rijden, en de Thalys met een uur vertraging zou vertrekken. De Thalys had bij vertrek uit Antwerpen een vertraging van 62 minuten, die opliep in Rotterdam tot 72 minuten, en uiteindelijk bij aankomst op Schiphol 16.45 was i.p.v. 15.27. De conducteur heeft zich verontschuldigd voor de vertraging. In feite ben ik met het aan boord gaan van de Thalys in Antwerpen mijn reis met KL 2668 begonnen. Dan is KLM verantwoordelijk voor slagen van mijn totale reis.
Bij aankomst op Schiphol treinstation met de Thalys/KL2668 ben ik direct met mijn koffers naar de balierijen 9-16 gegaan waar ik verwezen werd naar de e-incheck automaten. De eerste automaat weigerde mijn e-ticket code om 16.53, de volgende automaat (met assistentie van KLM medewerkster) weigerde om 16.55. Ik werd door haar verwezen naar de gewone incheckbalies, waar op dat moment slechts 3 van de 6 gebruikelijke deks operationeel waren voor alle vluchten van KLM en Skyteam partners. Alle 3 desks hadden een leerling aan de terminal, met een ervaren kracht erachter staand. Er stonden veel mensen in de rij, enkele tientallen achter me. Ik hoorde om me heen dat het dagelijks lange rijen zijn, met vaak 30-40 minuten vertraging. Het inchecken ging nu ook ijzig traag, vooral omdat de leerling elke vraag moest herhalen/uitleggen/aanvragen. Bij 1 van de desks (de achterste van de 3) heeft een mevrouw met een hond en kind maar liefst 20 minuten de desk bezet gehouden, voor ze werd doorgestuurd. Kort voor 17 uur wisselde de wacht van alle desks (daar deden de bedienden met alle sociale talks liefst 4 minuten over voordat alle tasjes en jasje waren gewisseld !!!), en bleven er 2 (van de gebruikelijke 6) desks over. Je zou mogen verwachten dat ze uit verantwoordelijheidsbesef even met zijn zessen zouden proberen de rij weg te werken, maar nee. Iedereen is belangrijk, behalve de klant. Geen desk die om assistentie belt. Geen supervisor te zien die ingrijpt. De kassa's van de supermarkt doen het 10x beter!
Ik ben 17.03 aan de beurt en meld dat ik de vlucht moet halen van 18.05. De terminal-bediende (2e desk, balie 16) tiept mijn gegevens in, en zegt "dat gaat wel lukken, we hebben nog 13 minuten". Vervolgens meldt het scherm dat er sprake is van een ticket uit het buitenland en dat een check moet worden gedaan. Alles over de "crossborder ticket" wordt geduldig door de tutor aan de leerling uitgelegd. Ze belt een nummer, waar hoorbaar een wachtrij is. Om 17.22 uur, na minutenlang hoorbaar "u bent de eerstwachtende" komt er iemand van KLM-tickets aan de interne lijn, die via de bediende aan mij om een treinticket vraagt. Ik laat de e-ticket zien, maar dat is niet genoeg. Ik moet een afgestempeld/geknipt kaartje hebben, als bewijs dat ik in die trein heb gezeten. De conducteur op de trein naar Schiphol heeft de e-ticket gelezen en geaccepteerd, dus ik zie niet in wat er fout is, en waar ik een kaartje vandaan moet halen. Ik werk in Leuven, laat mijn visitekaartje en de Omnia uitdraai zien van boeking Leuven, maar het antwoord is afwijzend. Men kan mij bij die desk niet inchecken, en verwijst naar een balie aan de overzijde (tegenover balie-rij 16).
Ik moet helemaal met koffers om de lange zig-zag wachtrij lopen en kom omstreeks 17.25 bij de Skyteam balie, middenin zit een medewerker. Daar gaat die man weer alle gegevens intypen, leest eerst wat er aan de hand is, controleert mijn gegevens, vraagt weer om het treinkaartje, en meldt na mijn antwoord dat de gate voor passagiers met bagage gesloten is, en dat ik wel snel doorkan, maar dan zonder bagage. Het is dan 17.30. Ik vraag of de koffer dan een dag later in Korea aankomt. Nee, de bagage wordt niet door KLM aangenomen, nagestuurd, bewaakt... "die moet u zelf in een locker doen". Volgens deze medewerker is KLM niet verantwoordelijk voor vertraging van de Thalys, ook al heb ik het KLM e-ticket reisadvies gevolgd. Ik vraag of hij een supervisor of manager kan bellen om mij nog met bagage snel bij de gate te brengen. Dat kan niet, zegt hij. Frequent Flyer pasjes tellen dan niet meer. Deze medewerker wijzigt wel de ticket in een e-ticket voor 5/5/2010, maar zegt dat hij geen stoel kan vastleggen. Wel meldt hij dat hij om opnieuw incheck-problemen te voorkomen de ticket heeft aangepast. De rest moet ik met mijn reisagent regelen....
Kortom: ik was op tijd op Antwerpen, de KL2668-Thalys was erg vertraagd, en ik kom 75 minuten voor vertrektijd bij de KLM incheck. Dus al met al nog steeds op tijd! De rest van de tijd daarna is door slecht management van reizigersstromen en ongeinteresseerd personeel aan de desks opgesoupeerd, totdat de checkin sluit. Ik heb een dag verspeeld, en kom een dag te laat op mijn werk in Seoul. Ik heb mijn 1e werkdag in Korea moeten afzeggen. Ik heb een overnachtingsadres moeten regelen in Utrecht, met heen- en weer transport. Plus de kosten van bellen en eten onderweg. En GEEN excuses, hulp en genoegdoening van KLM gehad.
Ik heb het wel gehad met KLM. De ongeinteresseerdheid in klant en klantgevoel en klantbelang straalt er bij die desks van af! Voor mij is het voortaan weer ICE naar Keulen of Frankfurt, en dan met Lufthansa/GermanWings weg. Dan maar geen "comfort stoel"!