bedrijfsovername, vreemde gang van zaken
Geplaatst: 31 jul 2010 22:05
Beste,
Onze zoon (17) heeft een leer-werkovereenkomst bij opleidingsbedrijf X.
Hij volgt 1 dag in de week onderwijs bij het ROC en werkt de overige 4 dagen bij bedrijf Y. Bedrijf X betaalt in het kader hiervan de studiekosten van het ROC.
Tot zover is de gang van zaken zoals gebruikelijk bij een MBO opleiding BBL-variant.
Bedrijf X is kennelijk in financiële problemen en wordt overgenomen door bedrijf Z. Op een in allerijl georganiseerde "informatie" avond wordt de leerlingen verzocht een "uitdiensttreding" te tekenen voor bedrijf X en een "indiensttreding" bij bedrijf Z.
Opgebouwde vakantierechten worden niet meegenomen naar bedrijf Z maar bij de laatste salarisbetaling door opleidingsbedrijf X uitbetaald. Omdat de indiensttreding bij bedrijf Z op 1 juli plaatsvindt wordt het verlof (wat de meeste leerlingen al in overleg met hun werkbedrijf hebben aangevraagd) aangemerkt als onbetaald verlof.
Terug van vakantie ligt er een brief van bedrijf X op de mat, dat het saldo van de verlofuren is verrekend met "kosten voor studie en kleding", zonder verdere specificatie, en dat er daardoor als eindafrekening 0 euro zal worden betaald.
Uiteraard getracht in contact te komen met bedrijf X, waar een telefoniste ons mededeelde dat "het bedrijf gesloten is"... hmmm...
Wij vinden dit nogal een vreemde gang van zaken en vermoeden dat de "uitdiensttreding" die ondertekend is nu als "stok" wordt gebruikt om de betaalde studiekosten terug te krijgen, terwijl men de toezegging heeft gedaan dat alle leer-werkovereenkomsten "1 op 1" door bedrijf Z worden overgenomen.
Iemand een idee wat we hier nu mee moeten/kunnen?
Onze zoon (17) heeft een leer-werkovereenkomst bij opleidingsbedrijf X.
Hij volgt 1 dag in de week onderwijs bij het ROC en werkt de overige 4 dagen bij bedrijf Y. Bedrijf X betaalt in het kader hiervan de studiekosten van het ROC.
Tot zover is de gang van zaken zoals gebruikelijk bij een MBO opleiding BBL-variant.
Bedrijf X is kennelijk in financiële problemen en wordt overgenomen door bedrijf Z. Op een in allerijl georganiseerde "informatie" avond wordt de leerlingen verzocht een "uitdiensttreding" te tekenen voor bedrijf X en een "indiensttreding" bij bedrijf Z.
Opgebouwde vakantierechten worden niet meegenomen naar bedrijf Z maar bij de laatste salarisbetaling door opleidingsbedrijf X uitbetaald. Omdat de indiensttreding bij bedrijf Z op 1 juli plaatsvindt wordt het verlof (wat de meeste leerlingen al in overleg met hun werkbedrijf hebben aangevraagd) aangemerkt als onbetaald verlof.
Terug van vakantie ligt er een brief van bedrijf X op de mat, dat het saldo van de verlofuren is verrekend met "kosten voor studie en kleding", zonder verdere specificatie, en dat er daardoor als eindafrekening 0 euro zal worden betaald.
Uiteraard getracht in contact te komen met bedrijf X, waar een telefoniste ons mededeelde dat "het bedrijf gesloten is"... hmmm...
Wij vinden dit nogal een vreemde gang van zaken en vermoeden dat de "uitdiensttreding" die ondertekend is nu als "stok" wordt gebruikt om de betaalde studiekosten terug te krijgen, terwijl men de toezegging heeft gedaan dat alle leer-werkovereenkomsten "1 op 1" door bedrijf Z worden overgenomen.
Iemand een idee wat we hier nu mee moeten/kunnen?