APK perikelen
Geplaatst: 20 jan 2011 18:26
Op 6 januari 2011 heb ik mijn auto bij een erkend VW-garage bedrijf in Zuidholland aangeboden, voor een APK beurt en voor een kleine onderhoudsbeurt.
Het erkende VW-garagebedrijf stelde een diagnose en zei mij, dat de auto APK zou worden afgekeurd, mits de volgende onderdelen zouden worden gerepareerd:
“stuurspoorstangen links en rechts” zaten volgens de keurmeester speling in, “ speling in de draagarm voor linker wielophanging”, “remslangen vertonen droogtescheurtjes, en canvas is zichtbaar”, en de “stuurbekrachtiging lekt op de slangaansluiting”.
Ik kreeg géén APK afkeur formulier, wat ze wel verplicht zijn af te geven, omdat ik dan officieel be-zwaar kan maken.
Ik kreeg een offerte van € 1830,00 uitgereikt. De auto zou worden goedgekeurd na reparatie van bovengenoemde “mankementen”.
Ik gaf aan, aan het erkende VW-garagebedrijf dat ik schrok van de prijs van de offerte en dat ik een second opinion wilde laten uitvoeren.
Betreffende de “lekkage”aan de stuurbekrachtiging gaf ik aan , dat het slechts een “zweten” was en dat de slang al 8 jaar in dezelfde toestand verkeerde. Nu opeens werd de slang afgekeurd. ( reparatie offerte 500,00, omdat de slang diep weg zit op een moeilijk bereikbare plaats)
Ik heb de auto vervolgens opgehaald bij het erkende VW-garagebedrijf en meegenomen naar huis.
Vervolgens heb ik het Apk-keuringstation van de ANWB gebeld in Den Haag, betreffende een afspraak voor een second opinion, en kon op 10 januari jl. al terecht.
Ik heb de auto op 10-01-2011 bij het APK keuringsstation van de ANWB Den Haag ter keuring aange-boden. De ANWB-APK keurmeester gaf mij aan, dat alléén de linker boven draagarm van het linker-wiel teveel speling had en vervangen moest worden. Voor de rest was alles goed en dat na reparatie van de draagarm de auto APK goedgekeurd zou worden.
De kosten hiervoor zouden rond de € 160,00 zijn. Op 13 januari 2011 heb ik de bovengenoemde draagarm bij een kleine lokale garage laten vervangen en de kosten hiervan waren € 162,15.
Toen ik het erkende VW-garagebedrijf confronteerde met het feit dat de second opinion een heel an-der beeld uitwees, dan dat zij hadden waargenomen, stelde ik hen voor het feit, dat de APK-keurmeester (welke in loondienst is van het garagebedrijf zelf) mijns inziens te maken heeft met belangenverstrengeling.
Het garage bedrijf is immers een commercieel bedrijf en moet winst maken. Ik heb sterk het vermoeden, dat diverse garages de APK-keuring als melkkoe gebruiken om winst te genereren.
Toen ik het erkende VW-garagebedrijf hiermee confronteerde ontkenden zij ten stelligste dit te doen.
Ik heb hen gezegd, dat ik een prijsverschil van € 1670,00 een behoorlijk bedrag is en een kwalijke zaak, als onderdelen vervangen worden, terwijl dit APK gerelateerd niet nodig is.
Wederom ontkende het erkende VW-garage bedrijf zo te handelen.
Toen ik vroeg waarom ik geen APK-afkeur rapport had gekregen, zei men mij, dat er alleen een diagnose was gesteld.
Ik vermoed, dat het een andere reden heeft, nl. om APK gerelateerde “reparaties” uit te voeren, en later in 1x het voertuig APK goed te keuren. Op het APK goedkeur formulier staan dan niet de mankementen die zijn verholpen.
Daarom heb ik de volgende stelling:
“Een APK keurmeester welke in dienst is bij een garage bedrijf, welke winst moet genereren kan nooit objectief en onafhankelijk zijn, want zijn werkgever heeft er belang bij dat er winst moet worden behaald”
Het erkende VW-garagebedrijf waar ik al sinds 1995 kwam is helaas een vaste klant kwijt en ik wil iedereen waarschuwen voor bovengenoemde praktijken, welke overigens ook door andere garage bedrijven kan wordt gehanteerd.
Misschien zijn er meer mensen met een dergelijke ervaring.
ANWB keurmeester verzekerde mij dat:
Remslangen waren goed, géén canvas zichtbaar , en wat de stuurbekrachtiging betrof , wat ik al vermoedde, het zweten van de slang.
Advies: laat een APK keuring doen bij een onafhankelijk keuringsstation zoals bijv. ANWB-keuringsstation en eventuele reparaties uitvoeren bij kleine garages, die qua uurloon ook nog stukken goedkoper zijn.
Graag lees ik uw reacties hierop en uw ervaringen.
Het erkende VW-garagebedrijf stelde een diagnose en zei mij, dat de auto APK zou worden afgekeurd, mits de volgende onderdelen zouden worden gerepareerd:
“stuurspoorstangen links en rechts” zaten volgens de keurmeester speling in, “ speling in de draagarm voor linker wielophanging”, “remslangen vertonen droogtescheurtjes, en canvas is zichtbaar”, en de “stuurbekrachtiging lekt op de slangaansluiting”.
Ik kreeg géén APK afkeur formulier, wat ze wel verplicht zijn af te geven, omdat ik dan officieel be-zwaar kan maken.
Ik kreeg een offerte van € 1830,00 uitgereikt. De auto zou worden goedgekeurd na reparatie van bovengenoemde “mankementen”.
Ik gaf aan, aan het erkende VW-garagebedrijf dat ik schrok van de prijs van de offerte en dat ik een second opinion wilde laten uitvoeren.
Betreffende de “lekkage”aan de stuurbekrachtiging gaf ik aan , dat het slechts een “zweten” was en dat de slang al 8 jaar in dezelfde toestand verkeerde. Nu opeens werd de slang afgekeurd. ( reparatie offerte 500,00, omdat de slang diep weg zit op een moeilijk bereikbare plaats)
Ik heb de auto vervolgens opgehaald bij het erkende VW-garagebedrijf en meegenomen naar huis.
Vervolgens heb ik het Apk-keuringstation van de ANWB gebeld in Den Haag, betreffende een afspraak voor een second opinion, en kon op 10 januari jl. al terecht.
Ik heb de auto op 10-01-2011 bij het APK keuringsstation van de ANWB Den Haag ter keuring aange-boden. De ANWB-APK keurmeester gaf mij aan, dat alléén de linker boven draagarm van het linker-wiel teveel speling had en vervangen moest worden. Voor de rest was alles goed en dat na reparatie van de draagarm de auto APK goedgekeurd zou worden.
De kosten hiervoor zouden rond de € 160,00 zijn. Op 13 januari 2011 heb ik de bovengenoemde draagarm bij een kleine lokale garage laten vervangen en de kosten hiervan waren € 162,15.
Toen ik het erkende VW-garagebedrijf confronteerde met het feit dat de second opinion een heel an-der beeld uitwees, dan dat zij hadden waargenomen, stelde ik hen voor het feit, dat de APK-keurmeester (welke in loondienst is van het garagebedrijf zelf) mijns inziens te maken heeft met belangenverstrengeling.
Het garage bedrijf is immers een commercieel bedrijf en moet winst maken. Ik heb sterk het vermoeden, dat diverse garages de APK-keuring als melkkoe gebruiken om winst te genereren.
Toen ik het erkende VW-garagebedrijf hiermee confronteerde ontkenden zij ten stelligste dit te doen.
Ik heb hen gezegd, dat ik een prijsverschil van € 1670,00 een behoorlijk bedrag is en een kwalijke zaak, als onderdelen vervangen worden, terwijl dit APK gerelateerd niet nodig is.
Wederom ontkende het erkende VW-garage bedrijf zo te handelen.
Toen ik vroeg waarom ik geen APK-afkeur rapport had gekregen, zei men mij, dat er alleen een diagnose was gesteld.
Ik vermoed, dat het een andere reden heeft, nl. om APK gerelateerde “reparaties” uit te voeren, en later in 1x het voertuig APK goed te keuren. Op het APK goedkeur formulier staan dan niet de mankementen die zijn verholpen.
Daarom heb ik de volgende stelling:
“Een APK keurmeester welke in dienst is bij een garage bedrijf, welke winst moet genereren kan nooit objectief en onafhankelijk zijn, want zijn werkgever heeft er belang bij dat er winst moet worden behaald”
Het erkende VW-garagebedrijf waar ik al sinds 1995 kwam is helaas een vaste klant kwijt en ik wil iedereen waarschuwen voor bovengenoemde praktijken, welke overigens ook door andere garage bedrijven kan wordt gehanteerd.
Misschien zijn er meer mensen met een dergelijke ervaring.
ANWB keurmeester verzekerde mij dat:
Remslangen waren goed, géén canvas zichtbaar , en wat de stuurbekrachtiging betrof , wat ik al vermoedde, het zweten van de slang.
Advies: laat een APK keuring doen bij een onafhankelijk keuringsstation zoals bijv. ANWB-keuringsstation en eventuele reparaties uitvoeren bij kleine garages, die qua uurloon ook nog stukken goedkoper zijn.
Graag lees ik uw reacties hierop en uw ervaringen.