Beste inieuw,
De beschreven Menzis tekortkoming is mij erg bekend ... heb ongeveer hetzelfde geval met Anderzorg (onderdeel van Menzis ).
eind Jan. '10 heb ik een betalingsvoorstel aan Anderzorg gedaan en zij hebben m'n voorstel geaccepteerd.
dus ik elke maand netjes zoals afgesproken de aflossing en de premie van de lopende maand betaald.
na ruim 9 maanden kwam Anderzorg ineens uit het niets met een schiftelijke melding dat ik een achterstand had van 2 maanden ( wat uit m'n bankafschriften onmogelijk bleek
) ook hadden ze zonder mij op de hoogte te stellen van het feit dat Anderzorg eenzijdig de lopende betalingsregeling had stopgezet papieren opgestuurd om een nieuwe betalingsregeling te treffen conform de nieuwe zorgwet (die stelt namelijk dat een zorgverzekeraar verplicht is na een opgelopen achterstand een nieuwe mogelijkheid moet bieden om alsnog een betalingsregeling overeen te komen )
deze heb ik niet ondertekend noch teruggestuurd, omdat in de eerste instantie Anderzorg mij niet op de hoogte gesteld had van haar bevindingen en actie daarop en ten 2de ... het onmogelijk was om een achterstand op te lopen terwijl ik de aflossing en de premie van de lopende maand elke maand betaalde. Ben gewoon volgens de eerst geaccepteerde betalingsregeling verder gaan betalen, maar ik heb wel een klacht ingediend bij afdeling Klachten en Bezwaar van Anderzorg. geruime tijd later ontving ik een bevestiging van de afdeling dat mijn klacht in behaldeling was en ze ernaar streefden binnen genoemde tijd (3 weken) af te handelen. Ondertussen kreeg ik een dreigbrief van van afdeling Debiteuren dat als ik het totaal van de opgelopen achterstand niet snel zou betalen zij me zouden aanmelden bij CVZ. hierop heb ik wederom nog een klacht ingediend bij afdeling Klachten en Bezwaar die deze eveneens schriftelijk bevestigde in behandeling te nemen. via e- mail heb ik ook kenbaar gemaakt aan Anderzorg dat ik de maanden waar Anderzorg over had wel betaald had en de vraag gesteld hoe het mogelijk is dat als je de aflossing en de premie van de lopende maand elke maand betaald toch een achterstand kunt hebben?
hierop antwoorde Anderzorg middels een mailtje :,, dat ik bewijzen van deze betalingen moest toezenden ... dus ik kopieen van m'n bankafschriften per post toegezonden en een mailtje gestuurd dat ze naar Anderzorg verstuurd zijn.
enige tijd later berichtte een medewerker van Anderzorg mij middels mail het volgende :,, uit de ontvangen kopieen van uw bankafschriften blijkt idd dat u die maanden voldaan heeft, maar deze zijn afgeschreven op andere maanden en jaar omdat er geen betalingskenmerk bij vermeld was''.
ondanks meerdere malen aangegeven te hebben dat als Anderzorg voor einde van elke maand mij de acceptgiro's van de aflossing en de lopende premie toestuurd, ik de betalingen met betalingskenmerk kan verrichten heeft Anderzorg blijvend verzuimd om hieraan gehoor te geven en kreeg ik de acceptgiro voor de lopende premie wel voor einde van de maand en de acceptgiro voor de aflossing pas enkele weken later en Anderzorg bleek uit de door mij opgevraagde specificatie volgens een onlogische manier van afschijven te hanteren namelijk mijn aflossing van Mrt.'10 schreven ze af bij de maand Jan'08 en het resterende van mijn aflossing bij de maand Juni'09 bijvoorbeeld en daar zat het probleem dus. ik verrichtte de betalingen waarvan ik niet op tijd een acceptgiro van had ontvangen via een bankgiro opdracht o.v.v. mijn inschrijfnummer en de maand en jaartal waar het betrekking op had (hieruit was het eigenlijk duidelijk voor wat er betalingen binnen kwamen van mij, maar door de nalatige houding van Anderzorg puur volgens het systeem tewerk gingen. In Nov.'10 ontving ik een brief n.a.v. de ingediende klachten dat ik idd de juiste betalingen gedaan had maar wederom (omdat er geen betalingkenmerk bij vermeld stond) op andere maanden en jaartal afgeschreven was en deze hebben ze dus handmatig gecorrigeerd.
in Feb.'11 hetzelfde liedje alleen had ik volgens Anderzorg nu een achterstand van ruim 4 maanden
hierop wederom een officiele klacht ingediend bij afdeling Klachten en Bezwaar waarop ik enige tijd later schriftelijk een antwoord kreeg op mijn ingediende klacht die luid alsvolgd; doordat wij sinds 1 Jan.'11 met een nieuw systeem werken die helaas niet goed werkt blijkt zijn er betalingen zonder betalingkenmerken elders afgeboekt. Wij verzoeken u de toekomstige betalingen dan ook te voorzien van een betalingskenmerk etc. etc. (als Anderzorg nu eens goed gelezen had waar ik naar gevraagd had n.l. om de acceptgiro's voor !!!!!!!! einde van elke maand toe te zenden dan kan ik geld overmaken met betalingskenmerk hadden ze het zgn. niet goed werkend systeem niet als smoes hoeven te gebruiken en ben er ook van overtuigd dat dit onzin is, omdat vele maanden ervoor hetzelfde probleem was
)
en op deze manier ging het dus ruim 1,5 jaar tot op heden terwijl ik in Mei'12 de laatste aflossing had betaald ben ik meerdere malen bedreigd met zelfs een aanmelding Referentiebestand verzekerden Zorgverzekering wat dus inhoud dat ik dan niet kon uitschrijven bij Anderzorg en een andere zorgverzekeraar mij niet zal accepteren (terwijl ik in Dec.'11 al een bewijs van uitschrijving van Anderzorg ontvangen had
)
nu is het zelfs zover gekomen dat ik door LAVG gerechtsdeurwaarders gesommeerd word om een aanzienlijk bedrag te betalen.
heb nu wederom een Klacht ingediend bij afdeling Klachten en Bezwaar hierover en heb de deurwaarder op de hoogte gesteld dat deze vordering onterecht is en dat de gehele achterstand in Mei'12 geheel afgelost is met het verzoek het dossier te sluiten ... hierop verzocht de deurwaarder mij betalingsbewijzen op te sturen waaruit blijkt dat alle betalingen voldaan zijn. Hier ga ik geen gehoor aangeven, omdat ik van mening ben dat in de eerste instantie het bewijslast bij de opdrachtgever (Anderzorg) ligt en ik in het verleden ook al betalingsbewijzen naar Anderzorg toegezonden had waar gewoonweg niets mee is gedaan en dat de verwerking van betalingen geheel voor verantwoording van Anderzorg is ... zodoende zie ik het nut ervan niet in om nogmaals bewijs te leveren.
ook heb ik gisteren een schriftelijke bevestiging van Anderzorg afdeling Klachten en Bezwaar ontvangen dat ze mijn klacht (incl. bijlagen ) ontvangen hebben en er naar streven binnen 30 dagen af te handelen.
de deurwaarder heeft mij tot 14 Okt.'12 de tijd gegeven om de betalingsbewijzen op te sturen ... wat ik dus niet ga doen
al met al is Anderzorg een verzekeraar geworden waar de medewerkers liever lui dan moe zijn en blijkbaar kan er niemand rekenen
dus .... mocht ik toch gedagvaard worden dan ga ik breakdancend met de ruim 100 pagina's tellend dossier onder m'n armen naar de rechtbank
en uiteraard zal ik na de rechtzaak een tegenvordering gaan eisen
de gene die een zaak voorlegd aan de rechtbank moet zijn zaak kunnen onderbouwen en met alleen al de bankafschriften die ik nog heb valt er niets anders te zeggen dan dat Anderzorg onzorgvuldig en nalatig tewerk gegaan is in deze zaak
waarschijnlijk luid de motto bij Anderzorg als volgt ... ,, niets werkt en niemand weet waarom''
hoop dat je met deze ervaring je voordeel mee kunt doen
tot slot nog een tip ... doe net als mij ... niets telefonisch, maar via mail of middels schrijven evt. aangetekend
greetz Odessa